Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 444
Offentligt
GRUNDNOTAT TIL FEU og MIUForslag til Kommissionsforordning om fornyelse af godkendelse af aktivstoffer iht.forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.ResuméKommissionen forventes at foreslå en generel procedure for genvurdering af aktivstoffersgodkendelse iht. forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.Forslaget har økonomiske konsekvenser for de firmaer, der skal indsende ansøgning omfornyelse, og der vil være administrative konsekvenser for staten. Forslaget forventes at kom-me til afstemning den 31. – 1. juni 2012. Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat ogkommuner. Forslaget vil ikke påvirke miljøbeskyttelsesniveauet. Danmark agter at stemme forKommissionens forslag.
1.StatusForeløbigt forslag til Kommissionsforordning, dokument SANCO/xxx/2012 “Draft Commis-sion Regulation (EU) No …/..of[…]laying down the procedure for the renewal of the ap-proval of active substances in accordance with Regulation (EC) 1107/2009 of the EuropeanParliament and the Council concerning the placing of plant protection products on the market”forventes fremsendt til medlemsstaterne.Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 4 og14, som fastlægger, at aktivstoffer skal godkendes iht. forordningen, og at godkendelsen skalfornys, når det fastslås, at godkendelseskriterierne i artikel 4 er opfyldt.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 31. maj - 1. juni 2012. Det skal vedtages efter undersøgelsesproceduren ihenhold til komitologiforordningen.Indholdet i forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 8. – 9.marts 2012.Ved en positiv udtalelse i undersøgelseskomitéen vedtager Kommissionen forslaget. Ved enikke-udtalelse, dvs. hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i undersøgelseskomi-téen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, da det vedrører beskyttelse af menneskers,dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Kommissionen kan dog vælge enten at forelæggeforslaget for en appelkomité indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for under-søgelseskomitéen indenfor 2 måneder. Ved en negativ udtalelse, dvs. kvalificeret flertal imodi komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige, kan Kom-missionen enten indenfor 1 måned forelægge sagen for appelkomitéen, eller indenfor 2 måne-der forelægge et revideret forslag for undersøgelseskomitéen. I appelkomitéen kan Kommissi-onen vedtage forslaget i tilfælde af en positiv udtalelse og ved ikke-udtalelse. Afstemnings-reglerne i appelkomiteen er identiske med undersøgelseskomitéen. I tilfælde af negativ udta-lelse kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.Appelkomitéen skal mødes tidligst 14 dage og senest 6 uger efter en sag er henvist dertil.Appel-komitéen afgiver udtalelse senest 2 måneder efter sagens henvisning.2.Formål og indhold
Det foreløbige forslag forventes at fastlægge generelle procedurer for fornyelse af godkendel-se af aktivstoffer, der tidligere har været optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plante-beskyttelsesmidler, og som med plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14.juni 2011 er overført til listen over godkendte aktivstoffer (Kommissionens gennemførsels-forordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer).Genvurderingen skal fastlægge, om stofferne stadig kan være godkendt i EU.I lighed med procedurerne for vurdering af aktivstoffer inden første optagelse på bilag I tildirektiv 91/414/EØF udpeges for hvert stof en rapporterende medlemsstat (RMS), der skalvurdere de tildelte stoffer og skrive et udkast til vurderingsrapport for disse. Endvidere udpe-ges en Co-RMS (medhjælpende rapporterende medlemsstat), der skal bistå RMS med vurde-ringen. Navnene på RMS’s og Co-RMS’s vil fremgå af separate lister for grupper af stoffer,der vil blive vedtaget som Kommissionsbeslutninger.Tidsfrister og procedurer for indsendelse af ansøgning til de rapporterende medlemsstater, ogfrister og procedurer for vurdering af de indsendte ansøgninger hos de rapporterende med-lemsstater fremgår af forordning 1107/2009, og forventes derfor ikke anført i forslaget.Iht. artikel 15 i forordningen skal der indsendes en ansøgning om fornyelse af godkendelsensenest 3 år før udløbet af den eksisterende godkendelse. Da det dog ikke kan nås for alle destoffer, hvor godkendelsen skal fornys iht. forslaget, forventes der endvidere fremsat et forslagom forlængelse af godkendelsen for ca. 40 aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber før 14.juni 2014.Udkastet til vurderingsrapport forventes at skulle sendes til skriftlig kommentering af andrelande og den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (Autoriteten). Efter kommenteringsfa-sen afgør Kommissionen, om den vil konsultere Autoriteten om vurderingen, herunder om derskal organiseres en konsultation af eksperter. Hvis Autoriteten konsulteres, skal den udarbejdesin konklusion efter en frist angivet i forslaget.Endvidere forventes forslaget at indeholde frister og procedurer for Kommissionen til at træffeen beslutning om aktivstofferne i form af en gennemførelses forordning om godkendelse ellerikke godkendelse.3.NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforan-staltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.4.Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:2
Forslaget er en fortsættelse af det igangværende arbejde tidligere under direktiv 91/414/EØFog nu under forordning 1107/2009. Det vil ikke kræve ændring af love eller bekendtgørelser.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes indirekte at pålægge Danmark at være RMS og Co-RMS for en rækkeaktivstoffer. De administrative omkostninger ved dette arbejde vil blive dækket af et opkrævetgebyr.Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat og kommuner.De ansøgende firmaer får udgifter af forslaget, idet der formentlig skal udføres ekstra under-søgelser i forhold til første optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF, ogidet firmaerne skal betale gebyr for at få stofferne vurderet.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget.5.HøringRammenotat om forslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget den 30.04.12 –7.05.12. Der er modtaget 2 svar. 3F og Forbrugerrådet har ingen bemærkninger.6.ForhandlingssituationForslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.7.Dansk holdningDanmark støtter, at genvurderingen af godkendelser af aktivstoffer, hvor genvurderingen snartudløber igangsættes så hurtigt som muligt. Det støttes også, at der fastsættes procedurer ogtidsfrister for denne vurdering, samt at arbejdet deles mellem alle lande. Derfor acceptererDanmark at være RMS og Co-RMS for et antal stoffer, der vil blive angivet i separate forslagtil lister.
3