Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 416
Offentligt
1117021_0001.png
1117021_0002.png
NOTAT
9. maj 2012

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-,

Vækst- og Eksportudvalg vedr. Kommissionens begrundede udtalel-

se nr. 2009/4311

Kommissionen har den 28. februar 2012 fremsendt en begrundet udtalel-se i sag 2009/4311. Sagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt Danmarkkan kræve, at ældre nederlandske passagerskibe skal have et sikkerheds-certifikat i henhold til den internationale konvention af 1974 om sikker-hed for menneskeliv på søen (SOLAS-konventionen), når de som led i in-ternational sejlads anløber danske havne.Kommissionen gør gældende, at der ikke i EU er vedtaget en harmonise-ret certifikatordning for skibe, der udfører international sejlads mellem toEU medlemsstater. Kommissionen anfører endvidere, at en sådan certifi-katordning ikke kan udledes af en række EU direktiver på søfartsområdet,og at Danmark under disse omstændigheder kun må lade sikkerhedsreglergælde for andre medlemsstaters skibe, hvis de er proportionale og be-grundet i tvingende almene hensyn, som ikke er tilgodeset i kraft af reg-ler, som skibet skal opfylde i den medlemsstat, hvor det er registreret.Kommissionen finder på den baggrund, at Danmark, ved principielt atstille krav om, at de omhandlede nederlandske passagerskibe skal have etsikkerhedscertifikat efter SOLAS-konventionen, har tilsidesat sine for-pligtelser efter artikel 56 i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-onsmåde (TEUF) og artikel 1 i forordning (EØF) nr. 4055/86 af 22. de-cember 1986 om anvendelse af princippet om fri udveksling af tjeneste-ydelser på søtransportområdet.Regeringen finder, at Kommissionens argumenter må afvises. Det bestri-des, at der ikke findes EU-krav om en harmoniseret certifikatordning forskibe, der udfører international sejlads mellem to EU medlemsstater. Re-geringen fastholder, at tre centrale direktiver på søfartsområdet – passa-gerskibsdirektivet, havnestatskontroldirektivet samt flagstatsdirektivet –alle indeholder bestemmelser, som inkorporerer SOLAS-konventionenskrav om sikkerhedscertifikater for passagerskibe i EU-retten.Regeringen finder under alle omstændigheder, at SOLAS-konventionenscertifikatkrav, som både Danmark og Nederlandene tiltrådte i 1948, gæl-der forud for TEUF artikel 56 i medfør af bestemmelsen i TEUF artikel351, stk. 1, hvorefter rettigheder og forpligtelser, der følger af konventio-ner, som EU’s medlemsstater tiltrådte før den 1. januar 1958, ikke berø-res af bestemmelserne i traktaterne.For regeringen er hensynet til passagerernes sikkerhed afgørende, når dertages stilling til, hvilke sikkerhedskrav et passagerskib skal opfylde. Per-
2/2soner, som går om bord i et passagerskib og mod betaling lader sig befor-dre fra en EU-medlemsstat til en anden, bør med god ret kunne forvente,at der på alle passagerskibe i hele EU gælder et højt, ensartet sikkerheds-niveau, uanset om skibene er nye eller gamle, uanset om de sejler for mo-tor eller sejl, og uanset om de sejler i national eller international fart.Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overens-stemmelse med ovenstående.