Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 386
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU
Dato 20. april 2012J.nr. 3404/1001-2987Ref. ETA/LAN/KRM
Komitésag - Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 2/2010 angåendesektorer og delsektorer der anses for at være udsat for en betydelig risiko for carbon leakage(CO2
-lækage).1. ResuméKommissionen har den 11. april fremsendt forslag til ændring af forordningen angående en li-ste over sektorer og delsektorer der anses for at være udsat for en betydelig risiko for carbonleakage (nr. 2/2010). Kommissionen foreslår her, at listen udvides med tre delsektorer: Pro-duktion af glasfibre, visse glasfiberprodukter samt rockwool og andre mineraluldsprodukter.Forslaget har ikke betydning for miljøbeskyttelsesniveauet.På nuværende tidspunkt kendes andre landes positioner ikke, men baseret på tidligere diskus-sioner ventes der at være flertal for den foreslåede udvidelse af listen. Forslaget behandles ikomitéprocedure efter reglerne i artikel 5a i komitologiforordningen (forskriftsprocedure medkontrol). Forslaget er sat til afstemning i klimakomiteen d. 25.april 2012. Regeringen agter atstemme for forslaget, da der ikke bør diskrimineres mellem sektorer, der opfylder direktivetskvantitative kriterier.2. BaggrundForslaget vedrører en revision af Kommissionens forordning (EU) nr. 2/2010 af 24. december2009 om opstilling af en liste over, hvilke sektorer og delsektorer omfattet af Kvotedirektivet,der anses for at være udsat for en betydelig risiko for udflytning af produktion som følge af deomkostningsstigninger EU's kvotehandelssystem medfører – såkaldt carbon leakage. Virk-somheder i brancher, der er optaget på denne liste, bliver tildelt gratiskvoter svarende til 100% af et såkaldt ”benchmark” for emissioner i den pågældende sektor i perioden 2013-20.Virksomheder i andre kvoteomfattede brancher modtager gratiskvoter svarende til 80 % af etbenchmark i 2013 faldende til 30 % i 2020. Elproduktion modtager, med visse undtagelser forØsteuropa, ingen gratiskvoter.Den i 2009 vedtagne liste rummer 164 sektorer eller delsektorer. Listen blev i 2011 udvidetmed 3 sektorer. Nu foreslår Kommissionen listen udvidet med 3 nye sektorer: Produktion afglasfibre, visse glasfiberprodukter samt rockwool og andre mineralulds produkter.Fremstilling af de pågældende produkter opfylder iflg. Kommissionens fornyede analyser nude kvantitative krav, jf. kvotedirektivets paragraf 10a, for at komme på listen, herunder kravetom en udenrigshandelsintensitet på over 10 %.På det grundlag foreslår Kommissionen, at alle de tre brancher optages på carbon leakage-listen.Side 1
Forslaget foreligger kun på engelsk og er fremsat med hjemmel i artikel 10a(13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handelmed kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet (kvotedirektivet).Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemfø-relsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørel-se 2006/512/EF.3. Formål og indholdHovedformålet med forslaget er at sikre, at sektorer, der skønnes udsat for en væsentlig risikofor udflytning af produktionen, som følge af de omkostningsstigninger kvotesystemet medfø-rer, kompenseres i højere grad end mindre udsatte sektorer ved tildeling af flere gratiskvoter.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsenaf de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret vedRådets afgørelse 2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om et forordningsudkast,som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsenaf direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDen gældende carbon leakage forordning nr. 2/2010 ændres ved forordningsudkastet, somtræder i kraft dagen efter offentliggørelsen i EU-tidende. En vedtagelse af forordningen vil ik-ke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, idet en forordning er gældende dansk ret.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetForslaget vil medføre udstedelse af flere gratiskvoter, og det medfører en tilsvarende formind-skelse af den mængde kvoter, der tildeles medlemsstaterne til auktionering. Indtægterne fraauktionering tilfalder medlemsstaterne. Forslaget sætter ikke tal på den forventede ekstramængde gratiskvoter, som forslaget vil medføre.Forslaget har ikke betydning for miljøbeskyttelsesniveauet, da mængden af kvoter på EU-niveau forbliver uforandret.8. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima, energi og bygninger i perioden 18. apriltil 20. april 2012. Der er indkommet følgende høringssvar:VedvarendeEnergi mener, at undtagelser fra ETS systemet skal begrænses mest muligt, da desvækker systemet. VedvarendeEnergi finder ikke at det foreliggende høringsmateriale, incl.Side 2
forslaget fra EU Kommissionen, giver mulighed for at vurdere hvor stort problemet er for detre sektorer/produktgrupper, der foreslås undtaget. Pga. de meget lave priser på ETS kvoterfinder VedvarendeEnergi det svært at forstå, at det skal være nødvendigt at give de tre sektorerundtagelser i form af 100% grats kvoter, bl.a. fordi de allerede modtager 80% gratis kvoter.Derfor foreslår VedvarendeEnergi at sagen belyses bedre inden den foreslåede undtagelse (be-villing af 100% gratis kvoter) vedtages.Landbrug & Fødevarer har ingen kommentarer til det konkrete forslag, der blot omfatter pro-duktion af glasfibre, visse glasfiberprodukter samt rockwool og andre mineraluldsprodukter,men vil gerne samtidigt anerkende, at der fortsat pågår et arbejde med at gøre listen over car-bon leakage-udsatte sektorer så retvisende som muligt. Da indkøb af CO2-kvoter kan udgøreen betydelig økonomisk omkostning for de omfattede virksomheder, er det vigtigt, at der an-vendes en høj detaljeringsgrad i forhold til de data, der anvendes i analyserne bag listen.Landbrug & Fødevarer antager, at Kommissionen såvel som den danske regering også frem-over vil se velvilligt på at optage nye sektorer på listen, såfremt at det kan vises, at sektorerneopfylder de opstillede krav.Dansk Industri noterer sig regeringens opbakning til den seneste revision af carbon leakage li-sten. I en tid, hvor EU’s klimapolitik og ETS med rette diskuteres, er det ifølge DI også vigtigtat fastholde, at EU’s nuværende klimapolitik allerede er ambitiøs samtidig med at den energi-intensive industri de facto har højere produktionsomkostninger end konkurrenterne uden forEU. Foranstaltninger der tager højde for det er nødvendige af hensyn til at sikre konkurrence-hensyn. DI finder det derfor positivt med initiativer i regi af ETS, uden at gå på kompromismed det miljømæssige sigte. DI efterspørger desuden supplerende foranstaltninger i forhold tilindirekte omkostninger som følge af øgede el-priser som følge af ETS (et andet igangværendeinitiativ fra Kommissionen).9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har kort været præsenteret på et arbejdsgruppemøde. Præsentationen gav ikke anled-ning til megen debat, men indtrykket var, at et flertal af lande vil støtte Kommissionens for-slag.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejdede under forhandlingerne om revision af Kvotedirektivet i 2008 for væ-sentligt mere restriktive kriterier for optag på carbon leakage listen end de vedtagne. Baggrun-den var bl.a. en vurdering af, at mange brancher ikke er særligt udsatte for udflytning af pro-duktionen som følge af Kvotedirektivet, jf. eksempelvis en analyse foretaget af Økonomi- ogErhvervsministeriet i 2008. I forlængelse heraf søgte Regeringen at begrænse antallet af bran-cher på listen ved vedtagelsen af denne i 2009.Det er imidlertid samtidig regeringens holdning, at alle brancher bør behandles efter de sammekvantitative analyser, så der ikke opstår diskriminering mellem sektorerne.Regeringen har gennemgået Kommissionens analyser af de tre sektorer og har ikke fundet af-gørende fejl i disse.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den gældende carbon lea-Side 3
kage forordning blev forelagt udvalget den 16. september 2009 og den første udvidelse af li-sten d. 17. maj 2011.
Side 4