Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsensKemi og Fødevarekvalitet/Fødevareenheden/EU-enheden2011-20-262-00058/Dep. sagsnr. 13751Den 16. april 2012FVM 024
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning om vedtagelse af listen overaromastoffer, som skal fastsættes i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) 2232/96, og indførelse af fællesskabsliste (positivliste) i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1334/2008 samt ophævelse af Kommissio-nens forordning (EF) nr. 1565/2000 og Kommissionens beslutning 1999/217/EF, ogom forslag til Kommissionens forordning om overgangsforanstaltninger vedrørende fæl-lesskabsliste over aromaer og udgangsmaterialer, der er fastsat i bilag I til forordning(EF) nr. 1334/2008 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat to forslag om vedtagelse af en fællesskabsliste over aromastoffer.Forslagene omhandler henholdsvis vedtagelse af en positivliste over aromastoffer til indførel-se i bilag I (fællesskabslisten) til aromaforordningen, samt forslag om fastsættelse af over-gangsforanstaltninger for fællesskabslisten over aromaer og udgangsmaterialer Forslageneindebærer, at kun de aromastoffer, der er optaget på fællesskabslisten, kan bringes i omsæt-ning som sådanne og anvendes i eller på fødevarer, på de anvendelsesbetingelser, der er fast-sat i listen. Andre aromaer end aromastoffer kan fortsat bringes i omsætning i henhold til deforeslåede overgangsbestemmelser. En vedtagelse af forslagene vurderes samlet set at øgebeskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte forslagene.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om, at listen over aromastoffer, der er fastsat ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2232/96, efter gennemførelse af evalueringspro-grammet, som fastsat i Kommissionens forordning nr. 1565/2000 om fastlæggelse af de nød-vendige foranstaltninger til vedtagelse af et evalueringsprogram i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2232/96, indføres som bilag I i den fællesskabsli-ste (positivliste) for aromaer, som skal fastlægges i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagi-vende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer og om ændring af Rådets forordning (EØF)
2nr. 1601/91, forordning (EF) nr. 2232/96, forordning (EF) nr. 110/2008 og direktiv2000/13/EF.Forslaget om etablering af en fællesskabsliste er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i Eu-ropa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 2232/96 af 28. oktober 1996 om fastlæggelseaf en fællesskabsprocedure for aromastoffer, som anvendes eller er bestemt til anvendelse i el-ler på levnedsmidler samt artikel 25, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber tilanvendelse i og på fødevarer og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1601/91, forord-ning (EF) nr. 2232/96, forordning (EF) nr. 110/2008 og direktiv 2000/13/EF.Kommissionen har endvidere fremsat forslag om etablering af overgangsforanstaltninger ved-rørende fællesskabslisten over aromaer og udgangsmaterialer, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredi-enser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer og om ændring af Rå-dets forordning (EØF) nr. 1601/91, forordning (EF) nr. 2232/96, forordning (EF) nr. 110/2008og direktiv nr. 2000/13/EF, herunder udsættelse af optagelsen på listen i fire år for aromapræ-parater, reaktionsaromaer, aromaforstadier, andre aromaer og andre udgangsmaterialer endfødevarer som listet i artikel 9, litra b til f i forordning nr. 1334/2008.Forslaget om etablering af overgangsforanstaltninger er fremsat med hjemmel i artikel 25, stk.3 i Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 1334/2008 om aromaer og visse føde-vareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer og om æn-dring af Rådets forordning (EØF) nr. 1601/91, forordning (EF) nr. 2232/96, forordning (EF)nr. 110/2008 og direktiv 2000/13/EF.Forslagene skal behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komitéfor Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslage-ne, forelægger Kommissionen forslagene for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtagerforslagene, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslagene eller ikke har udtaltsig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødeva-rekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagerne for Rådet og Eu-ropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2måneder. Kommissionen vedtager forslagene, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilsluttersig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 23. april 2012.
3NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget om vedtagelse af positivlisten for aromastofferForslaget omhandler en delvis udfyldning af bilag I til forordning nr. 1334/2008 om aromaerog visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarerog om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1601/91, forordning (EF) nr. 2232/96, forord-ning (EF) nr. 110/2008 og direktiv nr. 2000/13/EF. Forslaget er således et led i fastsættelse afen fællesskabsliste over godkendte aromaer, som anvendes eller er bestemt til anvendelse i el-ler på fødevarer. Ifølge aromaforordningen kan kun de aromaer, der er optaget på fællesskabs-listen, bringes i omsætning som sådanne og anvendes i eller på fødevarer efter bilagets vedta-gelse og ikrafttræden.Forslaget indeholder aromastoffer, som er en af undergrupperne i aroma-forordningen, til op-tagelse på fællesskabslisten. Listen er udarbejdet på baggrund af et omfattende evaluerings-program gennemført i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) nr. 1565/2000om fastlæggelse af de nødvendige foranstaltninger til vedtagelse af et evalueringsprogram ihenhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2232/96, som har omfattet allearomastoffer (i alt 2543 stoffer, som ikke omfatter de andre undergrupper i aromaforordnin-gen) optaget på den foreløbige liste fastlagt i Kommissionens afgørelse af 23. februar 1999om oprettelse af en liste over aromastoffer, som anvendes eller er bestemt til anvendelse i el-ler på levnedsmidler, i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2232/96.Langt de fleste af de 2543 aromastoffer er endeligt vurderet af Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA), men 387 aromastoffer afventer en endelig evaluering, idet Den Eu-ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har anmodet om yderligere videnskabelige datafra industrien, som ventes at kunne foreligge i perioden december 2012 til december 2013.Med henblik på at styrke retssikkerheden og ikke forskelsbehandle, indgår de 387 aromastof-fer i fællesskabslisten, således at de fortsat kan anvendes i eller på fødevarer, indtil de verse-rende evalueringer er færdigbehandlede. Hvis de yderligere videnskabelige data, der skal fore-lægges til revurdering, ikke er leveret indenfor de fastsatte tidsfrister, vil det pågældende aro-mastof udgå af fællesskabslisten.For 11 af aromastofferne er der i fællesskabslisten fastsat anvendelsesbetingelser. Aromastof-ferne koffein, theobromine, ammoniumchlorid, neohesperidin dihydrochalcon og rebaudiosi-de A kan anvendes i fødevarer til andre formål udover som aromastof, og derfor er deres an-vendelse som aromastof begrænset til visse fødevarekategorier med maksimale anvendelses-koncentrationer, for at sikre, at det samlede indtag ikke overskrider det anbefalede maksimaleindtag. For at sikre, at eksponering for aromastofferne d-kamfer, kininhydroklorid, kininsul-fat, kininmonohydrochloriddihydrat, glycyrrhizinsyre og glycyrrhizinsyre-ammoniumsalt li-
4geledes ikke overstiger det anbefalede maksimale indtag, er der også fastsat maksimale an-vendelseskoncentrationer for disse aromastoffer.Forslaget indeholder endvidere bestemmelser for anvendelse af aromaer i fødevarer til særligernæring, der skal muliggøre, at medlemsstaterne fortsat kan anvende nationale bestemmelser,som er mere restriktive eller præskriptive (regel-fastsættende) end denne forordning. Be-stemmelserne vedrørende brugen af aromastoffer i modermælkserstatninger, tilskudsblandin-ger, forarbejdede fødevarer baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn, samtfødevarer til særlige medicinske formål bestemt til spædbørn og småbørn er fastsat efter reg-lerne i direktiv nr. 2009/39 om levnedsmidler bestemt til særlig ernæring.Forslag om overgangsforanstaltningerForslaget omhandler overgangsforanstaltninger for aromatiserede fødevarer samt udsættelseaf optagelsen af andre aromaer end aromastoffer på positivlisten.Forslaget indebærer, at fødevarer, der indeholder aromastoffer, som ikke opfylder kravene ifællesskabslisten, men som er lovligt markedsført eller mærket indenfor 18 måneder efter da-toen for anvendelsen af fællesskabslisten, kan markedsføres indtil datoen for enten mindsteholdbarhed eller sidste anvendelsesdato.Dernæst indebærer forslaget, at optagelsen af stofferne i kategorierne aromapræparater, reak-tionsaromaer, aromaforstadier, andre aromaer og andre udgangsmaterialer end fødevarer somlistet i artikel 9, litra b til f i forordning nr. 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredi-enser med aromagivende egenskaber udskydes i fire år efter vedtagelse af forslaget om vedta-gelse af positivlisten for aromastoffer, og at der i mellemtiden stilles krav om, at industrienskal levere de nødvendige data til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) medhenblik på gennemførelse af risikovurdering af stofferne. Indtil udfyldelsen af positivlistenmed disse stoffer kan producenterne markedsføre produkter, der indeholder de pågældendearomastoffer på nugældende vilkår.Kommissionen vurderer, at der for indeværende er mellem 20-100 aromaer på markedet, somfalder ind under overgangsforanstaltningen og for hvilke, der vil blive ansøgt om optagelse påfællesskabslisten. Kommissionen vurderer ligeledes, at disse aromaer på det foreliggendegrundlag ikke betragtes som et sundhedsmæssigt problem.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslagene som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retAnvendelsen af aromastoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber. Fælles-skabslisten indsættes som et bilag til aromaforordningen.
5
En vedtagelse af forslagene kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssigekonsekvenser i Danmark, idet området er reguleret af en forordning, og dermed er reglerneumiddelbart anvendelige.KonsekvenserForslagene har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslagene vurderesheller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.Forslaget om vedtagelse af positivlisten for aromastoffer vurderes at øge beskyttelsesniveaueti Danmark og EU, mens forslaget om overgangsforanstaltninger vurderes ikke at påvirke be-skyttelsesniveauet i Danmark og EU. Samlet set vurderes forslagene at øge beskyttelsesni-veauet i Danmark og EU.HøringForslagene har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer noterer sig, at der er en grænse for ammoniumchlorid som aroma på 3000mg/kg for produkter i visse kategorier. DI Fødevarer forventer imidlertid, at brug af mere end3000 mg/kg i for eksempel lakrids fortsat kan anvendes som en ingrediens. DI Fødevarer an-fører endvidere, at placeringen af børnekosttilskud i kategori 13 vil betyde en uønsket be-grænsning i anvendelsen af aromastoffer til børnekosttilskud.Fødevarestyrelsen vurderer, at det med forslagets vedtagelse fortsat vil være muligt at brugemere end 3000 mg/kg ammoniumchlorid i for eksempel lakrids.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for an-vendelse af aromastoffer i og på fødevarer.Danmark støttede vedtagelsen af forordning nr. 2232/96 om fastlæggelse af en fællesskabs-procedure for aromastoffer ud fra et stærkt ønske om at få etableret en positivliste for aroma-stoffer i EU, og Danmark støttede efterfølgende etableringen af et omfattende videnskabeligtundersøgelsesprogram i regi af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), medhenblik på sundhedsmæssige vurderinger af aromastoffer. DTU Fødevareinstituttet har påvegne af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ledet arbejdet med det viden-skabelige undersøgelsesprogram.Undersøgelsesprogrammet vurderes gennemført tilfredsstillende, og undersøgelsens resultaterdanner grundlag for Kommissionens forslag vedrørende aromastofferne i positivlisten.
6Regeringen noterer sig, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)har anmodetom yderligere data for 387 ud af den samlede mængde aromastoffer på 2543. Disse stoffer erallerede på markedet i overensstemmelse med listen fastsat i Kommissionens afgørelse af 23.februar 1999 om oprettelse af en liste over aromastoffer, som må bruges i EU. Det forhold, atde ikke er færdigvurderet, ændrer således ikke på beskyttelsesniveauet, og det er positivt, atde vurderes grundigt inden de endeligt optages på positivlisten. På den baggrund kan regerin-gen støtte forslaget.I forslaget om overgangsforanstaltninger foreslår Kommissionen at udskyde optagelsen afaromapræparater, reaktionsaromaer, aromaforstadier, andre aromaer og andre udgangsmateri-aler end fødevarer som listet i artikel 9, litra b til f i forordning nr. 1334/2008 til fire år senereend fastlagt i aromaforordningen, hvor målet er etablering af en samlet positivliste. Disse stof-fer kan lovligt markedsføres i henhold til gældende aromalovgivning indtil de optages i posi-tivlisten. Markedsføringen finder sted på basis af den eksisterende videnskabelige viden omstofferne, som ikke her givet anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Regeringenkan på det grundlag støtte forslaget, men vil arbejde for, at få nedsat den fire-årige periode,idet regeringen skønner, at dette er længere end nødvendigt for at få de resterende aromaer ri-sikovurderet. Regeringen noterer sig i den sammenhæng, at Kommissionen vurderer, at derkun forventes ansøgt om optagelse på fællesskabslisten for yderligere 20-100 aromaer.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke offentligt tilgængelige oplysninger om andre medlemsstaters holdningertil forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.