Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 374
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. 001-06878Ref. FJE/VJO
Dep-kirst
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier(REACH), bilag XVII, vedrørende phenylkviksølvforbindelser.1. ResuméFormålet med forslaget er at tilføje 5 phenylkviksølvforbindelser til bilag XVII om begrænsningerunder REACH-forordningen. Bestemmelsen i forslaget fastsætter, at de 5 phenylkviksølvforbindel-ser ikke må fremstilles, markedsføres eller anvendes som stoffer eller i blandinger, og at artiklereller dele heraf, der indeholder et eller flere af disse stoffer, ikke må markedsføres. Grænseværdiener fastsat til 0,01 vægtprocent i blandingen eller artiklen eller en del heraf.Der skal stemmes om sagen på et møde i REACH komitéen 18.-19. april 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagetvurderes heller ikke at have nogen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,da der allerede findes en forbud i Danmark og dermed egnede alternativer til alle anvendelser, nårforbuddet træder i kraft.Forslaget vil have en neutral påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der allerede findeset nationalt forbud mod de fem phenylkviksølvforbindelser.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. Kviksølv er et stærkt giftigt stof, hvis anvendelserpå både dansk, europæisk og globalt plan bør begrænses mest muligt.Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.
2. StatusKommissionen har den 6. februar 2012 fremlagt ovennævnte forslag til afstemning blandt med-lemsstaterne på REACH Komité møde den 18.-19. april 2012. Afstemningen vil ske efter forskrift-procedurerne med kontrol, jf. artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen, jf. artikel 5a i direktiv1999/468/EF1.Forslaget vedrører en ændring af REACH forordningens bilag XVII2for så vidt angår de forbud ianvendelsen af kviksølv, der er vedtaget under REACH.1 1999/468/EF: Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførel-sesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.2REACH forordningens bilag XVII er fortegnelsen over alle de begrænsninger for fremstilling, markedsføring og an-vendelse af visse farlige stoffer, blandinger og artikler, der er vedtaget under REACH.
Kommissionen foreslår, at 5 phenylkviksølvforbindelser tilføjes bilaget.3. Formål og IndholdForordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder i bilag XVII en fortegnelse over farlige stoffer,blandinger og artikler for hvilke, der er begrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring oganvendelse. Formålet med listen er at regulere den specifikke anvendelse af disse farlige stoffer,blandinger og artikler.Med nærværende forslag indføjes 5 phenylkviksølvforbindelser (phenylkviksølvacetat, phenylkvik-sølvpropionat, phenylkviksølv-2-ethylhexanoat, phenylkviksølvoctanoat og phenylkviksølvneodeca-noat), som punkt nr. 62 på bilag XVII, hvorved det bliver forbudt at fremstille, markedsføre eller an-vende disse stoffer som enkeltstoffer eller i blandinger. Endvidere må artikler eller dele heraf, derindeholder et eller flere af disse stoffer, ikke markedsføres. Som undtagelse finder begrænsningenikke anvendelse på blandinger og artikler, hvis koncentrationen af kviksølv i blandingen eller artik-len eller en del heraf ermindre end eller lig med0,01 vægtprocent.Baggrunden for forslaget er, at kviksølv og kviksølvforbindelser er stærkt giftige for mennesker,økosystemer og dyreliv. Store doser kan være dødbringende for mennesker, men selv forholdsvissmå doser kan påføre nervesystemet alvorlige skader og er også blevet sat i forbindelse med muli-ge skadevirkninger på hjerte/kar-, immun- og forplantningssystemet. Kviksølv anses for at være englobal, persistent miljøgift, der bevæger sig mellem luft, vand, aflejringer, jord og biota i forskelligeformer, og det kan i miljøet omdannes til methylkviksølv, som er dets giftigste form. Methylkviksølvkan ophobes i fødekæderne, især i den akvatiske fødekæde, og gør befolkninger og vilde dyr, hviskost i stort omfang består af fisk og skaldyr, særlig sårbare. Methylkviksølv kan overføres til fostretog hæmme den mentale udvikling endnu før fødslen, hvilket betyder, at eksponering af kvinder iden fødedygtige alder og børn vækker størst bekymring.De fem phenylkviksølvforbindelser i Kommissionens forslag er almindeligt anvendt som katalysato-rer i plast- og gummifremstilling (polyurethan-systemer) i forbindelse med lakker, klæbestoffer, for-seglingsstoffer og elastomer-anvendelser. Kviksølvkatalysatorerne indarbejdes i selve plasten (ipolymerstrukturen) og forekommer derfor i den endelige artikel.Artiklerne vil derfor kunne frigive kviksølv i deres levetid og i affaldsfasen, og phenylkviksølvforbin-delsernes livscyklus medfører således en betydelig frigivelse af kviksølv til miljøet og øger de sam-lede emissioner af kviksølv.Phenylkviksølvforbindelserne nedbrydes i miljøet og frembringer nedbrydningsprodukter, herundermethylkviksølv, med tilsvarende grad af problematiske egenskaber som persistente, bioakkumule-rende og toksiske stoffer (PBT) og omdannelsen af phenylkviksølvforbindelserne betyder, at de fårlangtrækkende transportegenskaber. Selve phenylkviksølvforbindelserne skal derfor også behand-les som PBT-stoffer med hensyn til emissions- og eksponeringskontrol, således at eksponeringenaf mennesker og miljø og emissioner hertil begrænses så meget som muligt.Den vigtigste eksponering af mennesker via miljøet kan foregå gennem fødevarer, hvor der kanforekomme nedbrydningsprodukter fra phenylkviksølvforbindelser, herunder methylkviksølv.I overensstemmelse med artikel 69, stk. 4, i REACH kan medlemsstaterne samt EØS-lande frem-sende forlag til regulering af stoffer, som ikke er tilstrækkeligt reguleret og som udgør en risiko formenneskers sundhed eller miljøet. Norge har indleveret et restriktionsforslag til Det Europæiske
2
Kemikalieagentur (ECHA), der dokumenterer, at de 5 phenylkviksølvforbindelser udgør en risiko formenneskers sundhed og miljøet.Det norske dossier er behandlet i ECHA’s risikovurderingsudvalg (RAC), og socioøkonomiske ud-valg (SEAC), som begge har anbefalet det fremlagte forslag, som den mest passende regulering iEU, hvilket ECHA har meddelt Kommissionen.Kommissionen har fremlagt nærværende forslag til regulering af de 5 phenylkviksølvforbindelser,der skal træde i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-Tidende. Reglerne foreslås at kunne findeanvendelse 5 år efter ikrafttrædelsen.4. Europa-Parlamentets udtalelserForslaget vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol, hvilket betyder, at Europa-Parlamentetinden forslagets endelige vedtagelse skal høres om man vurderer, at Kommissionen har overskre-det sine beføjelser i forbindelse med forslaget.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål med bilag XVII (bilaget om begrænsninger vedr. fremstilling, markedsføring og anvendelseaf visse farlige stoffer, blandinger og artikler) er at have en fælles harmoniseret fortegnelse overbegrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer, blan-dinger og artikler.
6. Gældende dansk retForslaget er en forordning, der er umiddelbart gældende i Danmark og har derfor ikke i sig selvlovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.I den danske bekendtgørelse nr. 627 af 01/07/2003 om forbud mod import, salg og eksport af kvik-sølv og kviksølvholdige produkter er der et generelt forbud mod import, salg og eksport af kviksølvog kviksølvholdige produkter, hvis produkternes homogene enkeltdele indeholder mere end 0,01%kviksølv (100 ppm). Ved kviksølv forstås grundstoffet kviksølv, både i metallisk form og i kemiskeforbindelser. Der er dog en begrænset mængde undtagelser for dette forbud. Denne bekendtgørel-se regulerer anvendelse af kviksølv i varer på de områder, som REACH ikke regulerer.Bekendtgørelsen skal revideres efter vedtagelsen af nærværende forslag for at sikre, at der fortsatikke er regel-overlap mellem bekendtgørelsen og REACH-forordningen.
7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerneog kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenserfor erhvervslivet, idet der allerede har været et dansk forbud mod indhold af kviksølv i den angivne
3
koncentration i mange år. Undtagelserne i den danske bekendtgørelse vurderes ikke at blive berørtaf dette forslag.BeskyttelsesniveauetForslaget vil have en neutral påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, da der allerede findeset nationalt forbud svarende til det, der nu indføres i EU.8. HøringDet oprindelige norske forslag har været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA, ogkommentarerne har været offentliggjort på ECHA's hjemmeside.Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget, sammen med et rammenotat om sagen.Der er indkommet følgende bemærkninger:3F, DI, LOogNOAHstøtter alle forslaget.3FogNOAHstøtter særligt, at udfasningsperioden bliver3 år eller kortere.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDa forslaget er fremsat efter anbefaling fra ECHA’s risikovurderingsudvalg (RAC) og det socioøko-nomiske udvalg (SEAC), forventes der generelt at være en positiv holdning blandt medlemsstater-ne. Udvalgene har påpeget, at reguleringen er nødvendig, og at det ikke har de store økonomiskeomkostninger.
10. Regeringens holdningDen danske holdning til forslaget er positiv. En regulering af kviksølv på europæisk plan vil ogsåbidrage til en mindre belastning af kviksølv i Danmark. Danmark ønsker at begrænse anvendelsenaf kviksølv mest muligt på både europæisk og globalt plan. Dette forslag betragtes af Danmark og-så som et vigtigt signal globalt.Regeringen anser fem år for at være for unødig lang tid til at omstille en produktion med et så farligtstof som kviksølv.
11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4