Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 353
Offentligt
1097884_0001.png
1097884_0002.png
1097884_0003.png
MiljøteknologiJ.nr. MST-1210-00006Ref. vvnDato: 27. marts 2012
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesbestemmelser til bestemmelse af opstart ognedlukning i direktiv 2010/75/EF om industrielle emissioner (IED).

Resume

Det endelige forslag til gennemførelsesbestemmelser for opstart og nedlukning for storefyringsanlæg (anlæg på 50 MW eller derover) er sendt til skriftlig afstemning i medlemslandene.Bestemmelserne følger af Industriemissionsdirektivet (IE-direktivet). Bestemmelserne er udarbejdeti en komite, der er nedsat i medfør af artikel 75 i direktivet.Danmark støtter forslaget til gennemførelsesbestemmelsen for opstart og nedlukning.Bestemmelserne sikrer, at der i forbindelse med miljøgodkendelser af store fyringsanlæg tageskonkret stilling til, hvornår opstart slutter og hvornår nedlukning begynder. I EU giver forslaget etminimum for, hvad der skal indgå ved bestemmelsen af perioderne for opstart og nedlukning. Der ersamtidig taget hensyn til, at fyringsanlæg ikke er ens, og at praksis i de forskellige medlemslandehar været meget forskellig.Forslaget tilskynder tillige, at der skal fastsættes kortest mulige perioder for opstart og nedlukning,hvor udledningerne fra fyringsanlæg generelt er lidt større end under normal drift, og atrenseforanstaltninger skal igangsættes så hurtigt det er teknisk muligt.Gennemførelsen i de enkelte medlemslande kan ske med generelt bindende regler.1. StatusKommissionen har den 19. marts 2012 fremsendt gennemførelsesbestemmelser efter artikel 75, stk.2 i IE-direktivet til bestemmelse af opstart- og nedlukningsperioder, som referer til punkt 27 i artikel3 og punkt 1 i del 4 i bilag V i IE-direktivet.Medlemsstaterne skal inden den 30. marts 2012 stemme skriftligt om forslaget.2. Formål og indholdIED er en sammenskrivning af 7 direktiver, hvor ét af disse er direktivet om store fyringsanlæg(fyringsanlæg med en samlet nominel termisk indfyret effekt lig med eller større end 50 MW).For store fyringsanlæg er der fastsat minimumskrav til udledningerne til luften af stoffernesvovldioxid (SO2), nitrogenoxider (NOx) og støv.Direktivet bestemmer ikke opstart- og nedlukningsperioder. Bestemmelse af opstart- ognedlukningsperioder er nødvendig for at kunne vurdere om emissionsgrænseværdier for SO2, NOxog støv overholdes, såvel som for at kunne bestemme anlægs årlige driftstimer, hvor der er kravherom. Direktivets emissionsgrænseværdier skal vises overholdt i perioden mellem opstarts- og
./.
nedlukningsperioderne.Da direktivets formål er at reducere emissioner af SO2, NOxog støv mest muligt, og da opstart ognedlukning generelt har højere emissioner end under normal drift, er det vigtigt, at perioden foropstart og nedlukning bliver så kort som mulig, samt at renseforanstaltninger tilkobles så hurtig, somdet er teknisk muligt. Der skal tages hensyn til at nedlukningsperioden kan være kortere endopstartsperioden, fordi anlægget er varmet op ved nedlukningen og altså kommer fra en stabil drift.De generelle krav i forslaget er, at kriterierne ud fra hvilke opstarts- og nedlukningsperiodernebestemmes skal være transparente og efterviselige, og at kravene ikke går ud over sundhed ellersikkerheden.Forsalget giver medlemslandene mulighed for at fastsætte slutningen på opstart og begyndelsen afnedlukning enten ved en specifik last eller i forhold til specifikke processer eller driftsparametre. Iforslaget er der et bilag om specifikke processer og driftsparametre. Der er ikke tale om enudtømmende liste. Det vil sige, at der kan anvendes andre specifikke processer eller driftsparametre.De skal blot være teknisk egnede.Hvis der er flere sammenkoblede anlæg, som ikke startes op og lukkes ned samtidig, gælder kravenefor det første anlæg, der startes op, og sidste anlæg, der lukkes ned. Der fastsættes desuden krav om,at opstart og nedlukningsperioder skal revurderes i en godkendelse, hvis fx der installeres nyteknologi eller der ændres brændsel på fyringsanlægget. ’Tomgangskørsel’ - hvor anlægget er i fulddrift men ikke afsætter el eller varme til et net eller en proces - betragtes ikke som opstart ognedlukning, og grænseværdierne skal derfor vises overholdt.3. Europa Parlamentets udtalelserDet er ikke relevant, da der er tale om en komitéprocedure.4. NærhedsprincippetDet er ikke relevant, da der alene er tale om gennemførelsesbestemmelser til at sikre ensartetgennemførelse af artikel punkt 27 i artikel 3 og punkt 1 i del 4 i bilag V IED.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserIkke alle store fyringsanlæg i Danmark har haft vilkår om opstart og nedlukning i godkendelser, ogde godkendelser, der indeholder krav om opstart og nedlukning, er forskellige. Ved gennemførelsenaf bestemmelserne kan det overvejes at fastsætte generelle regler for opstart og nedlukning for storefyringsanlæg samtidig med gennemførelsen af nye bestemmelser for store fyringsanlæg i medfør afgennemførelsen af IE-direktivet i dansk lov.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget giver en fælles ramme i EU inden for hvilken medlemslandene skal fastsætte perioden foropstart og nedlukning. De erhvervsadministrative og økonomiske konsekvenser for de storefyringsanlæg og de direkte statsfinansielle konsekvenser af forslaget ventes at være marginale,særligt hvis der udarbejdes generelt bindende regler i forbindelse med gennemførelsen af IE-direktivet i dansk lov.
2
Miljømæssige konsekvenserDe miljømæssige konsekvenser vurderes som værende marginale i Danmark, især forditomgangskørsel har været betragtet som normal drift.6. HøringRammenotat om forslaget til gennemførelsesbestemmelser på forslaget om opstart og nedlukninghar den 26. marts 2012 været i høring i miljøspecialudvalget.DI og Danske Maritime har ikke haft bemærkninger til regeringens holdning.7. ForhandlingssituationenRammerne for forslaget blev forhandlet under direktivforhandlingerne, hvor Danmark støttede, atder skulle fastsættes krav til opstart og nedlukning. Gennemførelsesbestemmelserne er udarbejdet ien komite, der er nedsat i medfør af artikel 75 i IE-direktivet.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag til gennemførelsesbestemmelser for opstart og nedlukningvelkomment. Danmark arbejder generelt for begrænsning af langtransporteret luftforurening samtfor ens konkurrencevilkår indenfor EU. Regeringen er på den baggrund positivt indstillet overforgennemførelsesforanstaltningerne. Forslaget vil sikre en fælles ramme for fastsættelse af opstarts- ognedlukningsperioder i EU og dermed også en mere ensartet håndhævelse af overholdelse afgrænseværdier og angivelser af anlægs driftstimer i EU. Det er på den baggrund dansk holdning, atbestemmelsen med fordel kan vedtages, da der bliver en fælles ramme i EU, der samtidig tagerhensyn til, at fyringsanlæg ikke er ens.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt FEU.
3