Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1093613_0001.png
1093613_0002.png
1093613_0003.png
1093613_0004.png
1093613_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Økologi/DEP/Miljøenheden/Enheden for EU og internationale forholdSagsnr.: 11-60111-000001/Dep. sagsnr. 13790Den 15. marts 2012FVM 019
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk pro-duktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion,mærkning og kontrol (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Muligheden for at fodre økologiske svin og fjerkræ med 5 % ikke-økologisk foder forlænges til31. december 2014, for så vidt angår proteinfoder. Desuden forlænges muligheden for at ind-sætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllinger til æglægning indtil 31. december 2014.Disse to forlængelser træder i kraft med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2012. Der fast-lægges samtidig minimumskrav til selvforsyning med foder, herunder foderforsyning fra lo-kalområdet. Endvidere forenkles og revideres økologiforordningens positivlister for foder. Li-sterne bringes herved i overensstemmelse med generel foderlovgivning. Forslaget vurderesikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Fra dansk side kan forslaget støttes.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologiskproduktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion,mærkning og kontrol.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 2, artikel 16, stk. 1, litra d, artikel 16, stk.3, litra a, artikel 21, stk. 2, artikel 22, stk. 1, artikel 26, stk. 1, litra a og artikel 38, stk. 1, litra aog b, i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økolo-giske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den stående Komité for Økologisk Land-brug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissi-
2onen ikke forslaget, idet Kommissionen dog indenfor to måneder kan forelægge komitéen etændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgivesder ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget medmindre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menne-skers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesfor-anstaltninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ik-ke er afgivet en udtalelse, eller c) et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kanKommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor enmåned forelægge forslaget for appelkomitéen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 29. marts 2012 i Den Stående Komité forØkologisk Landbrug.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdDet overordnede mål i økologireglerne er 100 % økologisk fodring af økologiske dyr. Der kandog dispenseres fra kravet, når der ikke er tilstrækkeligt med økologisk foder på markedet. Pågrund af, at der ikke er tilstrækkeligt med økologisk proteinfoder til rådighed, har det væretmuligt at anvende en vis andel ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Andelen er løbendeblevet reduceret, og siden 1. januar 2010 har det været muligt at bruge 5 % ikke-økologisk fo-der til svin og fjerkræ. Muligheden udløb formelt pr. 31. december 2011.Muligheden foreslås nu yderligere forlænget med virkning fra 1. januar 2012, så der fortsatkan anvendes 5 % ikke-økologisk foder til økologiske svin og fjerkræ indtil 31. december2014. De mulige ikke-økologiske foderemner begrænses dog fremover til proteinfoder.Baggrunden for forslaget er, at det fortsat ikke er muligt at skaffe økologisk proteinfoder i til-strækkelig mængde og kvalitet. Med forslaget får branchen yderligere tre år til at arbejde på atfremskaffe egnede økologiske proteinfoderkilder.Med forslaget opretholdes endvidere den nuværende mulighed for at fodre svin og fjerkræmed fiskemel fra bæredygtigt fiskeri uden, at andelen af fiskemel skal indgå i begrænsningenpå 5 % ikke-økologiske foder.Samtidig revideres positivlisterne for tilladte ikke-økologiske fodermidler og - hjælpestoffertil økologiske dyr. Positivlisterne bringes derved i overensstemmelse med generel foderlov-givning.
3Minimumskravene til selvforsyning med foder skærpes, idet der dog gives mulighed for for-syning fra andre producenter i regionen.Det har hidtil i praksis været et problem at få fremstillet særligt sliksten og mineralblokkeuden et minimalt indhold af ikke-økologiske bindemidler, som økologiske producenter harkunnet bruge. Med forslaget gives der mulighed for at anvende visse ikke-økologiske urter ogmelasse i et omfang på 1 % af dyrets samlede foderration.Herudover forlænges muligheden for at indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllin-ger til æglægning indtil 31. december 2014. Baggrunden er, at der fortsat er EU-lande, der ik-ke kan skaffe økologisk opdræt.De dele af forslaget, der forlænger eksisterende overgangsordninger, det vil sige anvendelse afikke-økologisk foder og indsættelse af ikke-økologiske kyllinger, træder i kraft med tilbage-virkende kraft fra 1. januar 2012.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retOmrådet er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførelsesbe-stemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og mærkning aføkologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol. Forord-ningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre ændringer af dansklovgivning.KonsekvenserForslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige eller statsfinansielle konse-kvenser.Forslaget vurderes i et mindre omfang at have erhvervsøkonomiske konsekvenser. I Danmarkbruges hovedsageligt økologisk kyllingeopdræt, hvilket giver lidt højere produktionsomkost-ninger end i de lande, der baserer produktionen på ikke-økologisk opdræt. Undtagelsen skullevære udløbet ved årsskiftet, og ville dermed formentlig have udlignet denne forskel i produk-tionsomkostningerne. Med den foreslåede forlængelse forventes danske ægproducenter i yder-ligere tre år at have højere produktionsomkostninger i forhold til lande, der fortsat basererproduktionen på ikke-økologisk opdræt.I Danmark er der tradition for at bruge fiskemel som supplement til økologisk foder. Dennemulighed opretholdes med forslaget. Danske producenter bruger i dag fiskemel i små mæng-der til økologiske svin og fjerkræ. Fiskemel er en meget væsentlig proteinkilde. Fiskemelet
4indregnes hverken som en økologisk eller ikke-økologisk bestanddel. Mængden af fiskemel ifoder begrænses i praksis af, at for store mængder vil give afsmag af fisk i slutprodukter somkød og æg. Producenterne vil med forslaget kunne fortsætte med at bruge fiskemel uden atindregne det som en ikke-økologisk bestanddel. De vil derfor ikke få problemer med at over-holde 5 % kravet og vil således også kunne klare sig med en lavere procentandel.Hensynet til en vis forsyning med foder fra egen bedrift eller fra regionalområdet er alleredefastlagt i økologiforordningen. De fleste svine- og fjerkræproducenter indkøber dog mere ellermindre færdigblandet foder fra foderstoffirmaer. Derfor er en meget pludselig overgang til enspecifik andel foder fra egen bedrift principielt vanskelig at indføre. I og med, at der er mulig-hed for at opfylde selvforsyningskravet på regional basis, herunder også fra lokale foderstof-virksomheder, vil kravet dog ikke medføre de store vanskeligheder i Danmark, idet Danmarknormalt betragtes som én region.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Endvidere er Det Økologiske Fødevarerådhørt. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer finder, at dispensationen til at indsætte ikke-økologiske kyllinger bådeer konkurrenceforvridende og unødig lang. De ønsker derfor, at muligheden begrænses til ud-gangen af 2012. Landbrug & Fødevarer støtter, at dispensationen til at bruge ikke-økologiskproteinfoder forlænges, dog således, at der iværksættes en trinvis udfasningsplan for andelenaf ikke-økologisk foder, for eksempel 5 % i 2012, 3 % i 2013 og 1 % i 2014. I forhold til kra-vet om foder fra egen bedrift, ønsker Landbrug & Fødevarer, at dette krav også skal omfattefoder, der er produceret i samme region af andre producenter og foderstofvirksomheder. Deønsker, at Danmark eller eventuelt Norden betragtes som en region. Organisationen meneryderligere, at det er nødvendigt, at organiske selenforbindelser optages på bilaget over foder-hjælpestoffer. Dette skal ske af hensyn til at sikre en tilfredsstillende selenoptagelse hos kalvei selenfattige områder af Danmark. Endelig er organisationen i tvivl om, hvorvidt bilaget fort-sat giver mulighed for at bruge betain i økologisk fodring.Økologisk Landsforening støtter forslaget. Foreningen kan støtte muligheden for at anvende 5% ikke-økologisk proteinfoder til svin og fjerkræ pr. år, samt at der kan anvendes 1 % ikke-økologiske urter eller melasse som bindemiddel. Med hensyn til kravet om 20 % selvforsy-ning fra bedriften til svin og fjerkræ – eller hvor det ikke er muligt – fra regionen, antagerØkologisk Landsforening, at Danmark kan defineres som en region. Økologisk Landsforeningfinder, at det haster med at få fælles regler for økologisk opdræt af hønniker, da anvendelsenaf økologisk opdræt medvirker til bedre velfærd, når de sættes ind som æglæggende høner un-der økologiske forhold.
5
3F støtter forslaget. 3F finder dog, at der efter udløbet af de forlængede overgangsordninger,ikke bør ske yderligere forlængelse.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte forslaget, idet det giver markedet større stabilitet og forudsigelighed, atrammen for de næste tre år er kendt på forhånd.Idet økologireglerne stiller et overordnet krav om brug af økologisk foder, finder regeringendet imidlertid vigtigt for opretholdelse af tilliden til de økologiske produkter, at undtagelses-ordningerne ikke forlænges yderligere udover 2014 og derved risikerer at få karakter af per-manente ordninger.Regeringen arbejder for, at der er overensstemmelse mellem de tilladte foderhjælpestoffer oghensynet til økologiens udvikling. Regeringen finder det således positivt, at reguleringen aftilladte ikke-økologiske fodermidler og – hjælpestoffer forenkles. Det skal dog sikres, at posi-tivlisterne ikke indskrænkes så meget, at det vil hæmme økologiens udvikling.Endvidere anerkender regeringen, at der fortsat kan være behov for i en overgangsperiode atbruge ikke-økologisk proteinfoder for at opfylde dyrenes fysiologiske behov.Danmark har kun i meget begrænset omfang behov for at indsætte ikke-økologiske kyllinger,da der bruges økologisk opdræt. Regeringen vil arbejde for, at undtagelsen ikke forlænges ud-over 2014.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke konkrete oplysninger om øvrige medlemsstaters endelige holdninger tilforslaget. Det forventes dog, at der generelt vil være opbakning til forslaget. Enkelte med-lemsstater kan dog have problemer med de specifikt fastsatte minimumskrav til selvforsyningmed foder.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.