Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 335
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-20-221-01208 / Dep. sagsnr.: 14699Den 8. marts 2012FVM 018
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for bifenazat, captan, cyprodinil, fluopicolid,hexythiazox, isoprothiolan, metaldehyd, oxadixyl og phosmet (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 9 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne bifenazat, captan, cyprodinil, fluopicolid, metaldehyd og phosmet på visse afgrøder iEU samt ansøgninger om fastsættelse af grænseværdier, der muliggør import af fødevarer,der indeholder hexythiazox og isoprothiolan. Endvidere indebærer forslaget midlertidige æn-dringer af maksimalgrænseværdier for stoffet oxadixyl på baggrund af en miljøforurening fratidligere anvendelser af stoffet. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, ogde ændrede grænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse afforslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Re-geringen lægger imidlertid afgørende vægt på, at der forud for afstemningen forligger hen-holdsvis dokumentation for, at restindholdet for stoffet captan er stabilt i prøver udtaget afafgrøder med højt syreindhold, samt dokumentation for analysemetoden til bestemmelse afrestindhold af stoffet hexythiazox i te.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).
2Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 13.-14. marts 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.
3
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for aktivstofferne bifenazat, captan, cyprodinil, fluopicolid, hexythiazox, isoprothiolan,metaldehyd, oxadixyl og phosmet.Nedenfor er angivet hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske detektions-grænse (ny maksimalgrænseværdi), samt hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra enværdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættes op).Forslaget anfører følgende:For stofferne bifenazat, captan, cyprodinil, fluopicolid, metaldehyd og phosmet foreslås mak-simalgrænseværdierne ændret som konsekvens af ansøgninger omnye anvendelseraf pestici-derne på en række afgrøder i EU.Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU:For bifenazat sættes ny maksimalgrænseværdi for ribs og solbær.For captan sættes ny maksimalgrænseværdi for blåbær.For captan sættes maksimalgrænseværdien op for brombær, hindbær og stikkelsbær.For cyprodinil sættes maksimalgrænseværdien op for hovedsalat, julesalat, spinat ogrødbedeblade.For fluopicolid sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser.For fluopicolid sættes maksimalgrænseværdien op for kartofler og grønkål.For metaldehyd sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler.For metaldehyd sættes maksimalgrænseværdien op for salat, spinat og lignende blade,urter og rapsfrø.
4For phosmet sættes ny maksimalgrænseværdi for ferskner.For phosmet sættes maksimalgrænseværdien op for oliven til oliefremstilling.
For stofferne hexythiazox og isoprothiolan foreslås ændringer som konsekvens af ansøgningerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholderstofferne (importtolerance).Grænseværdier som følge af ansøgning om importtolerancer:For isoprothiolan sættes ny maksimalgrænseværdi for ris.For hexythiazox sættes ny maksimalgrænseværdi for te.For stoffet oxadixyl foreslås maksimalgrænseværdierne midlertidigt ændret som konsekvensaf en forurening af jorden fra tidligere anvendelser af stoffet (miljøforurening).Grænseværdier på baggrund af moniteringsdata (miljøforurening):For oxadixyl sættes ny maksimalgrænseværdi for persille, bladselleri og porrer.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og har udtalt, at det ikke ersundhedsmæssigt betænkeligt med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevarein-stituttet bemærker dog følgende: For stoffet captan har DTU Fødevareinstituttet udtalt, at sta-biliteten af stoffet i afgrøder med højt syreindhold bør bekræftes, således at det sikres, at detefterfølgende analyseresultat bliver retvisende. For stoffet hexythiazox har DTU Fødevarein-stituttet udtalt, at analysemetoden mangler at blive valideret for te.
5DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke fore-ligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. DTU Fødevareinstituttet vurderer på denne baggrund, at deforeslåede maksimalgrænseværdier ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder, på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealle fødevarer biodynamiske eller økologiske, for at undgå gift i fødevarer.Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Danish Seafood Association har ingen kommentarer til forslaget, idet det ikke vedrører fiskog fiskeprodukter.Advokatrådet har ingen bemærkninger til forslaget.
6Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger senest i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget,således at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbigvurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den bag-grund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen lægger imidlertid afgørende vægt på, at grænseværdier fastsættes på et tilstrække-ligt datagrundlag. Regeringens tilslutning til forslaget forudsætter, at der forud for afstemnin-gen forligger henholdsvis dokumentation for, at restindholdet for stoffet captan er stabilt iprøver udtaget af afgrøder med højt syreindhold, samt dokumentation for analysemetoden tilbestemmelse af restindhold af stoffet hexythiazox i te.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.