Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1084764_0001.png
1084764_0002.png
1084764_0003.png
1084764_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/Departement 3.1/2.1Sagsnr.: 12-2232-000002/Dep. sagsnr.: 13929Den 24. februar 2012FVM 016
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af forordning 124/2009 om fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for tilstedeværelsen af coccidiostatika eller histomonostatika i fødevarer som følge afuundgåeligt overslæb af disse stoffer til foder, hvor de ikke er godkendt (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for tilstedevæ-relsen af coccidiostatika eller histomonostatika i fødevarer. Forslaget indfører en række ju-steringer til de fastsatte grænseværdier for tilstedeværelsen af coccidiostatika i fødevarer somfølge af uundgåeligt overslæb af disse stoffer til foder. En vedtagelse af forslaget vurderes atbetyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen vil afstå fra at stemme,da forslaget ikke forelå rettidigt, det vil sige 14 kalenderdage før mødets afholdelse, hvorfordet ikke har været muligt at gennemføre en samlet vurdering af forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af forordning 124/2009 om fastsættelse afmaksimalgrænseværdier for tilstedeværelsen af coccidiostatika eller histomonostatika i føde-varer som følge af uundgåeligt overslæb af disse stoffer til foder, hvor de ikke er godkendt.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 om fællesskabspro-cedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komite forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
2der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 27. februar 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdCoccidiostatika er tilsætningsstoffer, der kan tillades anvendt i foder med det formål at hæm-me sygdommen coccidiose (forårsaget af visse sygdomsfremkaldende parasitter). Stoffernekan kun anvendes i foder til de dyrearter, der specifikt fremgår af godkendelsen for det enkel-te tilsætningsstof. Der er typisk tale om godkendelser til anvendelse i foder til fjerkræ og ka-niner, da disse dyrearter har et særligt behov for beskyttelse mod sygdommen.Coccidiostatika, der uundgåeligt overslæbes fra en produktion af foder, hvor stofferne bevidster tilsat, til en anden produktion af foder, hvor stoffets anvendelse ikke er godkendt, betragtessom såkaldte uønskede stoffer i foderet. Der er i foderlovgivningen fastsat grænser for, hvormeget coccidiostatika der må være i foder, hvor stofferne ikke hører hjemme, det vil sige i fo-der hvor stoffet ikke er godkendt. Foder, der indeholder coccidiostatika under disse fastsattegrænser, kan medføre, at der alligevel opstår restkoncentrationer af stofferne i fødevarer derkommer fra de dyr, der har spist foderet.Kommissionens forordning nr. 124/2009 fastsætter grænseværdier for tilstedeværelsen af coc-cidiostatika i fødevarer, der er fremkommet som følge af uundgåeligt overslæb af stofferne tilfoder.Forslaget indfører følgende ændringer af Kommissionens forordning 124/2009 af de fastsattegrænseværdier for tilstedeværelsen af visse coccidiostatika i fødevarer:Lasalocidnatrium: Der er fastsat nye grænser for restindhold af stoffet i fødevarer fra drøvtyg-gere i henhold til reglerne om farmakologisk virksomme stoffer i animalske fødevarer i Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 470/2009. På baggrund af, at der er fastsat grænse-værdier for drøvtyggere i forordning 470/2009, undtages drøvtyggere fra de eksisterendegrænser fastsat i forordning 124/2009. Desuden nedsættes grænsen for indhold i nyre fra an-dre dyrearter end fjerkræ og drøvtyggere fra 50 til 20 �g/kg (mikrogram/kg).Maduramicin: Grænsen for indhold i æg hæves fra 2 til 12 �g/kg (mikrogram/kg). Forøgelsensker på baggrund af forsøgsresultater, der har vist, at overførslen af stoffet fra foder med ind-
3hold af maduramicin ikke sker i så høj grad som først (teoretisk) fastsat, og derfor kan sættestil en højere grænseværdi for æg uden at fødevaresikkerheden kompromitteres.Nicarbazin: Grænsen for indhold i lever og æg hæves fra 100 til 300 �g/kg (mikrogram/kg)og grænsen for indhold i ’andre fødevarer’ hæves fra 25 til 50 �g/kg. Ændringerne skyldes, atved de ændrede godkendelsesbetingelser for nicarbazin (re-godkendelse) er doseringsreglerneændret og de nye godkendelsesdata viser, at der kan sættes en højere grænseværdi uden at fø-devaresikkerheden kompromitteres.Diclazuril: Perlehøns undtages fra de eksisterende grænser fastsat i forordning 124/2009, idetstoffet er blevet godkendt til anvendelse i foder til perlehøns, og grænseværdier for restind-hold af stoffet i fødevarer fra perlehøns er derfor fastsat i anden lovgivning.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret af Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 om fællesskabsprocedurer forforurenende stoffer i levnedsmidler. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige, samfundsøko-nomiske konsekvenser eller at have statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Den foreslåede forøgelse af grænsen for stoffet maduramicin i æg fra 2 til 12 �g/kg (mikro-gram/kg) skyldes, at den oprindelige fastsættelse af grænsen på 2 �g/kg var baseret på et ringedatagrundlag, og der er efterfølgende fremkommet nye videnskabelige data, der viser, at fodermed indhold af maduramicin, der ligger under den tilladte grænse for foder, i visse tilfældekan føre til indhold af maduramicin i æg, der ligger over den nuværende grænse for æg. Deforeslåede ændringer for stofferne nicarbazin og diclazuril er en konsekvens af ændringer igodkendelsesbetingelserne for stoffernes anvendelse som fodertilsætningsstoffer.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænse-værdier er sundhedsmæssigt forsvarlige.DTU Fødevareinstituttet har vurderet de foreslåede ændringer og har vurderet, at forslaget ik-ke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
4HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at lovgivningen for forurenende stoffer i foder og fødevarer løbende til-passes i takt med, at der fremkommer nye tekniske eller videnskabelige oplysninger, der un-derbygger tilpasningerne. Det er en klar forudsætning for regeringen, at tilpasningerne ersundhedsmæssigt forsvarlige.Man har fra dansk side tidligere, i 2008, stemt imod forslag om fastsættelse af grænseværdierfor tilstedeværelsen af coccidiostatika i fødevarer som følge af uundgåeligt overslæb af dissestoffer til foder. Fra dansk side stemte man imod forslaget med henvisning til fødevaresikker-hedsmæssige betænkeligheder i forhold til stofferne halofuginon og nicarbazin. Nærværendeforslag omhandler ikke stoffet halofuginon. For så vidt angår stoffet nicarbazin omhandledede danske betænkeligheder manglende datagrundlag i forhold til afgørelse af, om stoffet vargenotoksisk (påvirkning af cellernes arveanlæg), samt fastsættelse af det acceptable dagligeindtag (ADI). Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har imidlertid i forbin-delse med vurdering af ansøgningen om re-godkendelse af nicarbazin som fodertilsætnings-stof til slagtekyllinger konkluderet, at nicarbazin ikke er genotoksisk og har desuden fastsat etacceptabelt dagligt indtag (ADI).DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at forslaget ikke giver anledning til sundhedsmæssigebetænkeligheder i forhold til de foreslåede ændringer af grænseværdier.Kommissionen skal som udgangspunkt fremsende forslag 14 kalenderdage forud for afstem-ningen. Forslaget er imidlertid først modtaget fra Kommissionen den 21. februar 2012. Daforslaget ikke forelå rettidigt, det vil sige 14 kalenderdage før mødets afholdelse, har det ikkeværet muligt at gennemføre en samlet vurdering af forslaget.Regeringen vil på den baggrund afstå fra at stemme.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.