Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1081369_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. januar 2012
11/05089-16
/tlr-dep
Kommissionens statsstøtteregler af 20. december 2011 for kompensa-
tion for levering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
Resumé
Kommissionen har den 20. december 2011 vedtaget de nye statsstøttereg-
ler for kompensation for levering af tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse. Reglerne blev vedtaget på baggrund af Kommissionens
forslag til nye regler af 16. september 2011 og efter en drøftelse af de fo-
reslåede regler mellem medlemsstaterne og Kommissionen på møde i Det
Rådgivende Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011. De nye regler er i det
al væsentligste vedtaget som fremsat i Kommissionens forslag og der er
alene foretaget mindre tekstnære justeringer i de endeligt vedtagne reg-
ler.
Reglerne består af en meddelelse, en ny afgørelse og nye rammebestem-
melser for støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste.
De nye regler simplificerer og målretter de hidtidige regler og definerer
en række relevante statsstøttebegreber på baggrund af retspraksis. Reg-
lerne fastsætter betingelserne for, hvornår statsstøtte i form af kompensa-
tion er fritaget for anmeldelse og betingelserne for hvornår kompensation
for offentlig tjeneste er forenelig med det indre marked. Reglerne define-
rer således en række tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,
der per definition er fritaget for anmeldelse til Kommissionen samtidig
med, at der fastsættes detaljerede betingelser for beregning af kompensa-
tion og for dokumentation for, at der ikke foreligger overkompensation.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionens meddelelse, herunder generelle statsstøttebegreber ved
kompensation for offentlig tjeneste
Meddelelsen fokuserer på de begreber, der ligger til grund for anvendel-
sen af statsstøttereglerne i forbindelse med kompensation for offentlig
tjeneste. Det drejer sig om begreberne
virksomhed, statsmidler, økono-
misk aktivitet, påvirkning af samhandlen,
samt definitionen af en
tjene-
steydelse af almindelig økonomisk interesse.
Derudover gennemgås mi-
nimumskravene for, hvornår en virksomhed kan siges at være tillagt
”en
særlig opgave”
af en myndighed, og det fastlægges, hvilke parametre der
skal danne udgangspunkt for beregning af kompensation til en virksom-
hed der udfører af en offentlig opgave.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
Særligt i forbindelse med definitionen af
tjenesteydelse af almindelig
økonomisk interesse,
jf. TEUF art. 106, stk. 2 og i forbindelse med bereg-
ning af kompensation, fastsættes der en række detaljerede betingelser, der
som minimum skal være opfyldt, førend der kan være tale om tjeneste-
ydelser, der falder ind under definitionen, og for at betingelserne for at
beregning af kompensation er fastsat på forhånd på en objektiv og gen-
nemsigtig måde. I forbindelse med beregning af kompensation fastslås
det, hvad der skal forstås ved
”rimelig fortjeneste”,
og hvordan det sik-
res, at der ikke sker overkompensation.
Det fastslås samtidigt, at den tilbudte kompensation enten skal være re-
sultatet af en konkurrencepræget offentlig procedure, f.eks. udbud, hvor
leverandøren vælges på baggrund af kriteriet om, at der leveres til lavest
mulige omkostninger, eller fastsættes med udgangspunkt i en analyse af
de omkostninger en veldrevet gennemsnitsvirksomhed udstyret med de
nødvendige midler til at kunne levere den offentlige tjeneste, ville have,
når der tages hensyn til hermed forbundne indtægter og til en rimelig for-
tjeneste.
Fastlæggelsen af de generelle begreber og definitioner er baseret på
Kommissionens fortolkning af retspraksis på området, og danner samtidig
udgangspunkt for udformningen af de forslåede statsstøtteregler.
Kommissionens afgørelse, herunder betingelserne for hvornår kompen-
sation for offentlig tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelse.
Afgørelsen fastsætter betingelserne for, hvornår kompensation for offent-
lig tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelsespligten, jf. TEUF art.
108, stk. 3. Den kan som den nuværende beslutning, kun anvendes på
kompensation for offentlig tjeneste, der udgør statsstøtte, jf. TEUF art.
107, og den indeholder en række ændringer til den nuværende beslutning.
Den generelle tærskel for, hvornår kompensation for offentlig tjeneste
kan undtages fra anmeldelse, sænkes. Afgørelsen kan således kun anven-
des på kompensation på under 15. mio. EUR årligt, i modsætning til den
nuværende beslutning, der kan anvendes ved kompensation på under 30
mio. EUR årligt.
Dækningen for fritagelse fra anmeldelse udvides, når der er tale om so-
ciale ydelser. På nuværende tidspunkt er det alene kompensation ydet til
sociale boligselskaber og hospitaler, der er fritaget. Udvidelsen omfatter
kompensation for offentlig tjeneste, der opfylder grundlæggende sociale
behov med hensyn til sundhedspleje, børnepasning, adgang til arbejds-
markedet, socialt boligbyggeri og pleje og social integration af sårbare
grupper. Omvendt begrænses dækningen for fritagelse for anmeldelse ved
kompensation for offentlig tjeneste for så vidt angår lufthavne. Tidligere
var lufthavne, hvis gennemsnitlige årlige trafik i de to regnskabsår, der
går forud for det år, hvori den offentlige tjeneste blev overdraget, der ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
overstiger 1.000.000 passager, fritaget. Nu er kun lufthavne, hvis gen-
nemsnitlige årlige trafik i de to regnskabsår, der går forud for det år, hvori
den offentlige tjeneste blev overdraget, der ikke overstiger 200.000 pas-
sager, fritaget.
Afgørelsen indebærer en begrænsning af de offentlige kontrakter, der er
fritaget for anmeldelse, idet den som udgangspunkt kun kan anvendes,
når perioden for udførselen af den offentlige tjeneste er begrænset til hø-
jest ti år.
Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvilke indikatorer der kan an-
vendes ved en fastsættelse af, hvad der anses for en ”rimelig
fortjeneste”
i forbindelse med fastsættelse af kompensation for offentlig tjeneste. Ud-
gangspunktet er, at indikatoren herfor er en rimelig forrentning af kapita-
len, men der kan anvendes alternative indikatorer såsom en gennemsnitlig
forrentning af egenkapitalen, afkast af investeret kapital, afkastningsgrad
eller fortjeneste ved salg.
Kontrol med overkompensation skærpes, da kontrol nu skal ske mindst
hvert tredje år og ikke blot
”med jævne mellemrum”.
Der skal i samtidig
indsendes årlige rapporter om kompensation for offentlig tjeneste hvert
andet år, og ikke som tidligere hvert tredje år. Rapporterne skal indeholde
detaljerede oplysninger om støttens karakter og de skal indgives første
gang senest den 30. november 2013.
Afgørelsen træder i kraft den 31. januar 2012, og kan anvendes på støtte,
der opfylder afgørelsens betingelser, og som er ydet inden ikrafttrædelse.
Støtte, ydet i overensstemmelse med den nuværende beslutning, inden af-
gørelsens ikrafttrædelse, er forenelig og fritaget for anmeldelse i endnu to
år. Støtte, der
ikke
er ydet i overensstemmelse med den nuværende be-
slutning, inden afgørelsens ikrafttrædelse, og som opfylder betingelserne
i denne afgørelse, er forenelig og fritaget for anmeldelse.
EU-rammebestemmelser for kompensation for offentlig tjeneste, her-
under betingelser for at kompensationen er forenelig.
Rammebestemmelserne fastsætter, som de nuværende rammebestemmel-
ser, betingelserne for, hvornår kompensation for offentlig tjeneste, der
udgør statsstøtte, jf. TEUF art. 107, stk. 1 er forenelig med det indre mar-
ked. Anvendelsen af rammebestemmelserne forudsætter anmeldelse af
støtten, jf. TEUF art. 108, stk. 3 og kan kun anvendes med forbehold af
den øvrige EU-lovgivning på området.
Rammebestemmelserne fastsætter deltaljerede betingelser for varigheden
af kontrakter om offentlig tjeneste og betingelser for hvornår virksomhe-
der kan anses for at være tillagt en
”særlig opgave”.
Endvidere fastsættes
der deltaljerede betingelser for beregning af kompensation, herunder be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081369_0004.png
4/6
regningsmetoder for beregning af omkostninger og indtægter for den of-
fentlige tjeneste.
Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvad der anses for en ”rimelig
fortjeneste”
ved kompensation for offentlig tjeneste, og indikatorerne er
de samme som dem, der er fastsat i afgørelsen, jf. ovenfor.
De kontrolforpligtelser, der skal sikre, at der ikke foreligger overkompen-
sation, skærpes, idet der skal ske kontrol ved overdragelsesaktens ophør
og under alle omstændigheder mindst hvert tredje år. Der er ikke, i mod-
sætning til tidligere, mulighed for, at overkompensation kan fremføres til
efterfølgende år.
Der indføres yderligere krav for at sikre, at samhandlen ikke påvirkes i et
omfang der strider mod EU’s interesse, idet der er tilfælde, hvor kompen-
sationer kan skabe særligt alvorlige konkurrenceforvridninger. Kommis-
sionen vil således anvende forskellige betingelser og tilsagn for ar sikre,
at dette ikke sker.
Endelig skærpes kravene til gennemskuelighed ved tildeling af kompen-
sation for offentlig tjeneste, hvilket betyder, at medlemsstaterne i et vide-
re omfang forpligtes til at offentliggøre og formidle oplysninger om tilde-
ling af kompensation for offentlig tjeneste.
Rammebestemmelserne anvendes fra den 31. januar 2012. Det fastslås, at
medlemsstaterne senest den 31. januar 2013 offentliggør en liste over de
eksisterende støtteordninger om kompensation for offentlige tjenesteydel-
ser, som skal bringes i overensstemmelse med rammebestemmelserne, og
at medlemsstaterne bringer disse støtteordninger i overensstemmelse med
denne meddelelse senest den 31. januar 2014.
2.
Gældende dansk ret
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-
delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om
den finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c i
konkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet er positiv over for Kommissionens forslag og har ikke
rejst indsigelse mod Kommissionens vedtagelse af reglerne.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081369_0005.png
5/6
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-
delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om
den finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c i
konkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Kommissionens forslag til de nye regler har været sendt i en bred høring i
EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.
Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning er sendt i
bred høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål.
10. Forhandlingssituationen
Forslaget har været behandlet i Kommissionens Rådgivende Statsstøtte-
udvalg den 24. oktober 2011, idet Kommissionen har bemyndigelse til at
vedtage de foreslåede statsstøtteregler, jf. TEUF art. 108, stk. 4.
Samtlige medlemsstater udtrykte en generel bekymring for forslaget og
konsekvenserne af forslaget.
Der var generelt et ønske om klare, præcise og anvendelige regler om
statsstøtte for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse med fo-
kus på at begrænse den konkurrenceforvridende støtte.
Der blev lagt vægt på betydningen af medlemsstaternes diskretionære
kompetence til at definere en tjenesteydelse af almindelig økonomisk in-
teresse. Enkelte medlemsstater var bekymrede over mulige ændringer af
medlemsstaternes kompetence til at definere tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, herunder inden for den almennyttige boligsektor og
til at planlægge og tilrettelægge udførslen af sådanne tjenesteydelser.
Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning vil blive
drøftet mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtte-
udvalg den 13. februar 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081369_0006.png
6/6
11. Dansk holdning
Den danske regering er positiv over for en forenkling og præcisering af
reglerne, og arbejder for yderligere at klargøre og præcisere reglerne med
henblik på at begrænse den konkurrenceforvridende statsstøtte på Det In-
dre Marked. Regeringen vil arbejde for at bevare medlemsstaternes kom-
petence til at definere, hvornår der foreligger en tjenesteydelse af almin-
delig økonomisk interesse, herunder indenfor den almennyttige boligsek-
tor.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der har tidligere være forelagt grund- og nærhedsnotat af 21. oktober
2011 vedr. Kommissionens forslag til nye statsstøtteregler for
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse af 16. september 2011.