Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1081368_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. januar 2012
11/05089-19
/tlr-dep
Kommissionens forslag til en de minimis-forordning for støtte til
virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse K(2011) 9381
Resumé
Kommissionen fremsattes den 16. september 2011 et forslag om en de
minimis-forordning for støtte til virksomheder, der udfører tjenesteydel-
ser af almindelig økonomisk interesse. Forordningen er en del af Kom-
missionens samlede nye regelsæt for støtte til virksomheder, der udfører
offentlig tjeneste, og forslaget til forordningen blev drøftet på møde i Det
Rådgivende Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011.
Kommissionen har på den baggrund og efterfølgende, den 20. december
2011, fremsat et lettere revideret forslag til forordningen. Forslaget skal
drøftes mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtteud-
valg den 13. februar 2012. Forslaget er sendt i høring i EU specialudval-
get for Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til de minimis-forordning, herunder betingelserne
for hvornår kompensation for offentlig tjeneste ikke udgør statsstøtte
Kommissionens forslag af den 20. december 2011 til en de minimis-
forordning for kompensation for offentlige tjenester, er et lettere revideret
forslag til det forslag, der blev fremsat den 16. september 2011.
Det reviderede forslag indeholder et højere de minimis-loft, dvs. at loftet for
de minimis-støtte hæves fra 450.000 EUR til 500.000 EUR, der kan ydes
over en treårig periode. Det nye forslag indeholder ikke længere det tidlige-
re foreslåede krav om, at kun lokale myndigheder, der repræsenterer en be-
folkning på under 10.000 kan yde de minimis-støtte. Det nye forslag inde-
bærer således, at alle myndigheder uanset størrelse kan yde de minimis-
støtte i henhold til forordningen.
Forordningen definerer, hvornår der er tale om støtte i form af kompensa-
tion for offentlig tjeneste, der ikke anses for at påvirke samhandlen væ-
sentligt, og som derfor ikke er omfattet af anmeldelsespligten i TEUF art.
108, stk. 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081368_0002.png
2/3
Forordningen finder ikke anvendelse på områder, hvor der findes sektor-
specifikke regler for f.eks. fiskeri- og akvakultur og primærproduktion af
landbrugsprodukter.
Udgangspunktet er, at
”de minimis-støtte”
til virksomheder, der udfører
offentlig tjeneste og som ikke overstiger 500.000 EUR over nogen regn-
skabsperiode på tre år er undtaget for anmeldelsespligten. Det er samtidig
en grundlæggende forudsætning for anvendelse af forordningen, at støtten
er gennemsigtig, hvilket betyder, at støtteværdien skal kunne forudbereg-
nes præcist uden foretagelse af en risikovurdering.
De minimis-støtten kan ikke kumuleres med anden statsstøtte til de sam-
me støtteberettigede omkostninger, hvis det medfører en højere støttein-
tensitet end den, der er fastsat for de enkelte specifikke tilfælde i gruppe-
fritagelsesforordningen (800/2008) eller en afgørelse fra Kommissionen.
Støtten kan heller ikke kumuleres med de minis-støtte, i henhold den ge-
nerelle de minimis-forordning (1998/2006).
Forordningen kan anvendes på støtte ydet inden dens ikrafttræden, forud-
sat betingelserne i forordningen er opfyldt. Forordningen skal drøftes
mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtteudvalg
den 13. februar 2012 og forventes vedtaget snarest derefter. Forordningen
træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Ti-
dende
og anvendes indtil til den 31.december 2018.
2.
Gældende dansk ret
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-
delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om
den finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c i
konkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet er positiv over for Kommissionens forslag.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-
delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om
den finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c i
konkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081368_0003.png
3/3
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Kommissionens oprindelige forslag til en de minimis-forodning har været
sendt i en bred høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst
og forbrugerspørgsmål. Kommissionens reviderede forslag til en de mi-
nimis-forordning er ligeledes sendt i bred høring i EU-specialudvalget.
10. Forhandlingssituationen
Det oprindelige forslag har været behandlet i Kommissionens Rådgiven-
de Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011, idet Kommissionen har be-
myndigelse til at vedtage de foreslåede statsstøtteregler, jf. TEUF art.
108, stk. 4.
Samtlige medlemsstater udtrykte en generel bekymring for forslaget og
konsekvenserne af forslaget.
Der var generelt et ønske om klare, præcise og anvendelige regler om
statsstøtte for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse med fo-
kus på at begrænse den konkurrenceforvridende støtte.
Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning vil blive
drøftet mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtte-
udvalg den 13. februar 2012.
11. Dansk holdning
Den danske regering er positiv over for en forenkling og præcisering af
reglerne, og arbejder for yderligere at klargøre og præcisere reglerne med
henblik på at begrænse den konkurrenceforvridende statsstøtte på Det In-
dre Marked. Regeringen vil arbejde for at bevare medlemsstaternes kom-
petence til at definere, hvornår der foreligger en tjenesteydelse af almin-
delig økonomisk interesse, herunder indenfor den almennyttige boligsek-
tor.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der har tidligere være forelagt grund- og nærhedsnotat af 21. oktober
2011 vedr. Kommissionens forslag til nye statsstøtteregler for
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse af 16. september 2011.