Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1081367_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. oktober 2011
11/05089-5
/
tlr-dep
Kommissionens forslag til nye statsstøtteregler for tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse af 16. september 2011
1.
Resumé
SGEI-pakken
1
fra 2005 udgør de nuværende regler for, hvornår statsstøtte
til en virksomhed i form af kompensation for levering af en offentlig tjene-
steydelse er forenelig med det indre marked
2
. Reglerne er løbende evalue-
ret. Kommissionen foretog en bred offentlig høring i marts 2011 om en re-
form af reglerne. Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til
nye regler, der forventes vedtaget inden udgangen af januar 2012.
Forslaget simplificerer og målretter de nuværende regler, og definerer en
række relevante statsstøttebegreber på baggrund af retspraksis.
Forslaget indeholder: dels at visse former for kompensation for offentlig
tjeneste, der udgør statsstøtte, er forenelig og fritaget for anmeldelse til
Kommissionen, betingelserne for hvornår kompensation for offentlig tjene-
ste af Kommissionen kan erklæres for forenelig med det indre marked, en
de minimis-forordning, der fastslår, at visse kompensationsforanstaltninger
ikke udgør statsstøtte, og en meddelelse, der fastlægger generelle statsstøt-
tebegreber ved kompensation for offentlig tjeneste.
Forslaget udvider anvendelsesområdet for statsstøtte i form af kompensati-
on til offentlig tjeneste, der undtages fra anmeldelse, således undtages kom-
pensation til offentlig tjeneste af lokal karakter og med tilknytning til sociale
ydelser samt kompensation der ikke udgør over 150.000 EUR, pr. regn-
skabsår. Kompensation for offentlig tjeneste for så vidt angår lufthavne, fri-
tages for anmeldelse, hvis den gennemsnitlige årlige trafik ikke overstiger
200.000 passagerer. Tidligere, forelå der først pligt til at foretage anmel-
delse, hvis den gennemsnitlige årlige trafik oversteg 1.000.000 passagerer
Forslaget fastsætter deltaljerede betingelser for beregning af kompensation,
herunder dokumentation for at der ikke foreligger overkompensation. For-
1
SGEI (Services of General Economic Interest)
2
Kommissionens beslutning (2005/842/EF), Rammebestemmelserne (2005/C297/04) og
Transparensdirektivet (2006/111/EF).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081367_0002.png
2/8
pligtelserne til indberetning af oplysninger vedr. kompensation for offentlig
tjeneste skærpes og forpligtelserne til offentliggørelse af oplysninger om til-
deling af kompensation udvides.
2.
Baggrund og indhold
Kommissionens meddelelse, herunder generelle statsstøttebegreber ved
kompensation for offentlig tjeneste.
Meddelelsen fokuserer på de begreber, der ligger til grund for anvendelsen
af statsstøttereglerne i forbindelse med kompensation for offentlig tjeneste.
Det drejer sig om begreberne
virksomhed, statsmidler, økonomisk aktivitet,
påvirkning af samhandlen,
samt definitionen af en
tjenesteydelse af almin-
delig økonomisk interesse.
Derudover gennemgås minimumskravene for,
hvornår en virksomhed kan siges at være tillagt
”en særlig opgave”
af en
myndighed, og det fastlægges, hvilke parametre der skal danne udgangs-
punkt for beregning af kompensation til en virksomhed der udfører af en of-
fentlig opgave.
Særligt i forbindelse med definitionen af
tjenesteydelse af almindelig øko-
nomisk interesse,
jf. TEUF art. 106, stk. 2 og i forbindelse med beregning af
kompensation, fastsættes der en række detaljerede betingelser, der som mi-
nimum skal være opfyldt, førend der kan være tale om tjenesteydelser, der
falder ind under definitionen, og for at betingelserne for at beregning af
kompensation er fastsat på forhånd på en objektiv og gennemsigtig måde. I
forbindelse med beregning af kompensation fastslås det, hvad der skal for-
stås ved
”rimelig fortjeneste”,
og hvordan det sikres, at der ikke sker over-
kompensation.
Det fastslås samtidigt, at den tilbudte kompensation enten skal være resulta-
tet af en konkurrencepræget offentlig procedure, f.eks. udbud, hvor leveran-
døren vælges på baggrund af kriteriet om, at der leveres til lavest mulige
omkostninger, eller fastsættes med udgangspunkt i en analyse af de omkost-
ninger en veldrevet gennemsnitsvirksomhed udstyret med de nødvendige
midler til at kunne levere den offentlige tjeneste, ville have, når der tages
hensyn til hermed forbundne indtægter og til en rimelig fortjeneste.
Fastlæggelsen af de generelle begreber og definitioner er baseret på Kom-
missionens fortolkning af retspraksis på området, og danner samtidig ud-
gangspunkt for udformningen af de forslåede statsstøtteregler.
Kommissionens de minimis-forordning, herunder betingelserne for hvor-
når kompensation for offentlig tjeneste ikke udgør statsstøtte.
Forordningen definerer, hvornår der er tale om støtte i form af kompensati-
on for offentlig tjeneste, der ikke anses for at påvirke samhandlen væsent-
ligt, og som derfor ikke er omfattet af anmeldelsespligten i TEUF art. 108,
stk. 3.
Forordningens anvendelse begrænses af sektorspecifikke regler for f.eks. fi-
skeri- og akvakultur og primærproduktion af landbrugsprodukter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
Udgangspunktet er, at
”de minimis-støtte”
til virksomheder, der udfører of-
fentlig tjeneste og som ikke overstiger 150.000 EUR pr. regnskabsår er und-
taget for anmeldelsespligten, hvis virksomheden havde en årsomsætning før
skat på under 5 mio. EUR i de to regnskabsår forud for det regnskabsår,
hvori støtten ydes. Det er samtidig en grundlæggende forudsætning for an-
vendelse af forordningen, at støtten er gennemsigtig, hvilket betyder, at støt-
teværdien skal kunne forudberegnes præcist uden foretagelse af en risiko-
vurdering.
De minimis-støtte kan ikke kumuleres med anden statsstøtte til de samme
støtteberettigede omkostninger, hvis det medfører en højere støtteintensitet
end den, der er fastsat for de enkelte specifikke tilfælde i gruppefritagelses-
forordningen (800/2008) eller en afgørelse fra Kommissionen. Støtten kan
heller ikke kumuleres med de minis-støtte, i henhold den generelle de mi-
nimis-forordning (1998/2006).
Støtte kan alene ydes i henhold til forordningen, efter skriftlig meddelelse til
virksomheden om støttebeløb, redegørelse for støttens karakter af de mi-
nimis-støtte og med reference til forordningen. Støtten kan først ydes i hen-
hold til forordningen, når det er kontrolleret, at det ikke medfører, at loftet
for de minimis-støtte i forordningen overskrides, og alle oplysninger skal
samles af medlemsstaterne og registreres i ti regnskabsår fra det tidspunkt,
hvor støtten ydes.
Forordningen kan anvendes på støtte ydet inden dens ikrafttræden, forudsat
betingelserne i forordningen er opfyldt. Forordningen er gyldig fra den 1.
januar 2012 til den 31.december 2016
Kommissionens afgørelse, herunder betingelserne for hvornår kompensa-
tion for offentlig tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelse.
Afgørelsen fastsætter betingelserne for, hvornår kompensation for offentlig
tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelsespligten, jf. TEUF art. 108,
stk. 3. Den kan som den nuværende beslutning, kun anvendes på kompensa-
tion for offentlig tjeneste, der udgør statsstøtte, jf. TEUF art. 107, og den in-
deholder en række ændringer til den nuværende beslutning.
Den generelle tærskel for, hvornår kompensation for offentlig tjeneste kan
undtages fra anmeldelse, sænkes. Afgørelsen kan således kun anvendes på
kompensation på under 15. mio. EUR årligt, i modsætning til den nuværen-
de beslutning, der kan anvendes ved kompensation på under 30 mio. EUR
årligt.
Dækningen for fritagelse fra anmeldelse udvides, når der er tale om sociale
ydelser. På nuværende tidspunkt er det alene kompensation ydet til sociale
boligselskaber og hospitaler, der er fritaget. Udvidelsen omfatter kompensa-
tion for offentlig tjeneste, der opfylder grundlæggende sociale behov med
hensyn til sundhedspleje, børnepasning, adgang til arbejdsmarkedet, socialt
boligbyggeri og pleje og social integration af sårbare grupper. Omvendt be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
grænses dækningen for fritagelse for anmeldelse ved kompensation for of-
fentlig tjeneste for så vidt angår lufthavne. Tidligere var lufthavne, hvis
gennemsnitlige årlige trafik i de to regnskabsår, der går forud for det år,
hvori den offentlige tjeneste blev overdraget, der ikke overstiger 1.000.000
passager, fritaget. Nu er kun lufthavne, hvis gennemsnitlige årlige trafik i de
to regnskabsår, der går forud for det år, hvori den offentlige tjeneste blev
overdraget, der ikke overstiger 200.000 passager, fritaget.
Afgørelsen indebærer en begrænsning af de offentlige kontrakter, der er fri-
taget for anmeldelse, idet den som udgangspunkt kun kan anvendes, når pe-
rioden for udførselen af den offentlige tjeneste er begrænset til højest ti år.
Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvilke indikatorer der kan anven-
des ved en fastsættelse af, hvad der anses for en ”rimelig
fortjeneste”
i for-
bindelse med fastsættelse af kompensation for offentlig tjeneste. Udgangs-
punktet er, at indikatoren herfor er en rimelig forrentning af kapitalen, men
der kan anvendes alternative indikatorer såsom en gennemsnitlig forrentning
af egenkapitalen, afkast af investeret kapital, afkastningsgrad eller fortjene-
ste ved salg.
Kontrol med overkompensation skærpes, da kontrol nu skal ske mindst
hvert tredje år og ikke blot
”med jævne mellemrum”.
Der skal i samtidig
indsendes årlige rapporter om kompensation for offentlig tjeneste hvert an-
det år, og ikke som tidligere hvert tredje år. Rapporterne skal indeholde de-
taljerede oplysninger om støttens karakter og de skal indgives første gang
senest den 30. november 2013.
Afgørelsen forventes at træde i kraft inden udgangen af januar 2011, og kan
anvendes på støtte, der opfylder afgørelsens betingelser, og som er ydet in-
den ikrafttrædelse. Støtte, ydet i overensstemmelse med den nuværende be-
slutning, inden afgørelsens ikrafttrædelse, er forenelig og fritaget for anmel-
delse i endnu et år. Støtte, der
ikke
er ydet i overensstemmelse med den nu-
værende beslutning, inden afgørelsens ikrafttrædelse, og som opfylder be-
tingelserne i denne afgørelse, er forenelig og fritaget for anmeldelse.
EU-rammebestemmelser for kompensation for offentlig tjeneste, herunder
betingelser for at kompensationen er forenelig.
Rammebestemmelserne fastsætter, som de nuværende rammebestemmelser,
betingelserne for, hvornår kompensation for offentlig tjeneste, der udgør
statsstøtte, jf. TEUF art. 107, stk. 1 er forenelig med det indre marked. An-
vendelsen af rammebestemmelserne forudsætter anmeldelse af støtten, jf.
TEUF art. 108, stk. 3 og kan kun anvendes med forbehold af den øvrige EU-
lovgivning på området.
Rammebestemmelserne fastsætter deltaljerede betingelser for varigheden af
kontrakter om offentlig tjeneste og betingelser for hvornår virksomheder
kan anses for at være tillagt en
”særlig opgave”.
Endvidere fastsættes der
deltaljerede betingelser for beregning af kompensation, herunder bereg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081367_0005.png
5/8
ningsmetoder for beregning af omkostninger og indtægter for den offentlige
tjeneste.
Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvad der anses for en ”rimelig
fortjeneste”
ved kompensation for offentlig tjeneste, og indikatorerne er de
samme som dem, der er fastsat i afgørelsen, jf. ovenfor.
De kontrolforpligtelser, der skal sikre, at der ikke foreligger overkompensa-
tion, skærpes, idet der skal ske kontrol ved overdragelsesaktens ophør og
under alle omstændigheder mindst hvert tredje år. Der er ikke, i modsætning
til tidligere, mulighed for, at overkompensation kan fremføres til efterføl-
gende år.
Der indføres yderligere krav for at sikre, at samhandlen ikke påvirkes i et
omfang der strider mod EU’s interesse, idet der er tilfælde, hvor kompensa-
tioner kan skabe særligt alvorlige konkurrenceforvridninger. Kommissionen
vil således anvende forskellige betingelser og tilsagn for ar sikre, at dette ik-
ke sker.
Endelig skærpes kravene til gennemskuelighed ved tildeling af kompensati-
on for offentlig tjeneste, hvilket betyder, at medlemsstaterne i et videre om-
fang forpligtes til at offentliggøre og formidle oplysninger om tildeling af
kompensation for offentlig tjeneste.
Rammebestemmelserne anvendes på støtte, som der træffes afgørelse om ef-
ter offentliggørelse af rammebestemmelserne, også selvom støtten er ydet
forud for offentliggørelsen. Gældende ordninger for kompensation for of-
fentlig tjeneste skal bringes i overensstemmelse med rammebestemmelserne
senest 12 måneder efter offentliggørelsen.
3.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentets holdning er endnu ikke kendt.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Gældende dansk ret
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbindel-
ser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om den
finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c i konkur-
renceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som ændret ved
lov nr. 375 af 27. maj 2008
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081367_0006.png
6/8
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9.
Høring
Forslagene har været sendt i en bred høring i EU-specialudvalget for Kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.
En række af de hørte organisationer har ikke haft bemærkninger til forsla-
gene. Følgende parter har haft bemærkninger til meddelelsen:
Brancheforeningen for Danmarks Almene Boliger
finder, at det bør præ-
ciseres, at den nærmere definition af socialt boligbyggeri er op til det enkel-
te medlemsland idet almene boliger og boligorganisationer er undergivet en
lang række krav og restriktioner, som skal sikre, at støtten anvendes til for-
målet, og boligerne igennem hele deres levetid til stadighed løser opgaver
af offentlig interesse fx.: krav om non profit, krav om, at almene boligorga-
nisationer alene må beskæftige sig med opførelse og drift af almene boliger
og aktiviteter, der er tæt knyttet hertil, krav om fastsat maksimum for opfø-
relsesudgifterne, størrelse af huslejen og boligernes størrelse og indretning,
ligesom almennyttige boliger er genstand for omfattende offentligt tilsyn og
særlige krav til udlejning.
Brancheforeningen er ligeledes af den opfattelse, at overkompensation ikke
kan forekomme i den danske almennyttige boligsektor, idet der er tale om et
non profit system, hvor støtte slår direkte ud i lavere husleje. Endeligt op-
fordres til, at bestemmelsen om overdragelsesretsaktens gyldighedsperiode
søges præciseret og at det sikres, at den danske almene boligmodel kan
rummes indenfor bestemmelsen.
Lejernes Landsorganisation
tilslutter sig høringssvaret fra Branchefor-
eningens for Almene Boligselskaber.
Advokatrådet
er generelt enigt i, at den danske regering bør arbejde for at
bevare medlemsstaternes kompetence til at definere, hvornår der foreligger
en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse.
I den forbindelse mener Advokatrådet, at det bør bemærkes, af de nye stats-
støtteregler i nogle henseender efter Advokatrådets opfattelse vil betyde, at
det nationale råderum i forhold til tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse indskrænkes. Et eksempel herpå er den nye bestemmelse, som fo-
reskriver, at støtte til en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse
alene kan fritages for anmeldelsespligten, når perioden for udførslen af den
offentlige tjeneste er begrænset til højest ti år. Denne bestemmelse antager
Advokatrådet vil få væsentlig betydning for og begrænse undtagelsesord-
ningens anvendelsesområde i praksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/8
Herudover har Advokatrådet noteret sig, at de af meddelelsen omfattede of-
fentlige tjenester er udvidet til at omfatte tjenester, der opfylder grundlæg-
gende sociale behov med hensyn til sundhedspleje, børnepasning, adgang til
arbejdsmarkedet, socialt boligbyggeri og pleje og social integration af sår-
bare grupper. Advokatrådet mener ikke, at meddelelsen bør begrænses til
disse offentlige tjenester og sektorer.
Dansk Erhverv
betragter EU’s regulering af statsstøtte som et meget vigtigt
bidrag til at styrke den frie konkurrence og dermed væksten i EU. Det er
væsentligt at fortsætte indsatsen mod statsstøtte, der kan forvride samhand-
len mellem medlemsstaterne og hæmme den økonomiske udvikling.
På den baggrund deler Dansk Erhverv Kommissionens intension med med-
delelsen om reform af statsstøttereglerne for tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse (SGEI).
Dansk Industri finder det vigtigt,
at de nye SGEI-regler bidrager til fri og
fair konkurrence, afklarer nøglebegreber, fremmer gennemsigtigheden samt
forenkler og præciserer de retlige rammer, således at der kan skabes øget
juridisk klarhed på området til gavn for både virksomheder og myndighe-
der.
DI finder det positivt, at Kommissionen uddyber en række nøglebegreber.
Særligt behandlingen af begrebet virksomhed og økonomisk aktivitet er nyt-
tig, men ønsker en yderligere præcisering af fx. begrebet ”manifest error”,
dvs. medlemsstaternes fejl i forbindelse med deres fastlæggelse af en SGEI.
DI er enig med Kommissionen i, at det ikke skal være muligt at yde kompen-
sation til tjenester, som allerede udbydes, eller som kan udbydes på tilfreds-
stillende vis og på vilkår, herunder hvad angår pris og adgang til tjenesten,
der er i overensstemmelse med den offentlige interesse, således som define-
ret af staten, af virksomheder, der driver forretning i henhold til markeds-
reglerne.
DI finder at det virker arbitrært at Kommissionens de minimis-forordning
alene skal anvendes på støtte ydet af lokale myndigheder, der repræsenterer
en befolkning på under 10.000 indbyggere. DI peger på, at denne reference
til befolkningsgrundlag virker arbitrær og kan virke unødigt hæmmende på
mulighederne for at anvende forordningen, fx. i kommuner i de nordiske
lande, UK, Tyskland, Nederlandene og Irland. DI peger yderligere på, De
minimis forordningens bestemmelse om, at individuel støtte, der ydes til
virksomheder, som ikke er kriseramte, i henhold til en garantiordning, bør
justeres så det modsvarer SGEI de minimis forordningen støtteloft på
150.000 EUR.
DI finder det positivt, at Kommissionen i artikel 1(1), litra a i Kommissio-
nens afgørelse, nedsætter den gældende tærskelværdi fra 30 mio. EUR til 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1081367_0008.png
8/8
mio. EUR, da det kan bidrage til at øge kommissionens kontrol med stats-
støtte i form af kompensation til SGEI i det indre marked.
DI finder det positivt, at EU-rammebestemmelserne for kompensation for
offentlig tjeneste indebærer, at støtte kun anses for forenelig med det indre
marked hvis den ansvarlige myndighed, når de pålægger den pågældende
virksomhed at udføre tjenesteydelsen, overholder eller forpligter sig til at
overholde gældende EU udbudsregler og at medlemsstaterne myndigheder
pålægges at forelægge kommissionen dokumentation for, at en virksomheds
fortjeneste ved udførelsen af en offentlig tjeneste ikke overstiger fortjenesten
ved udførelse af lignende kontrakter på markedsvilkår. DI finder dog at
rækkevidden af bestemmelsen er uklar, og anmoder om, at det nærmere af-
klares, hvordan private virksomheders profit opnået ved aktiviteter udenfor
SGEI-aktiviteten skal reguleres.
DI opfordrer til at det nærmere afklares hvordan reglerne om overkompen-
sation skal anvendes på dividende / clawback mekanismer, dvs. justeringer
af de kontraktmæssige betalinger ved slutningen af det finansielle år, lige-
som rækkevidden af bestemmelsen om medlemsstaternes accept af Kommis-
sions forslag til passende foranstaltningen i punkt 57 bør afklares. Endeligt
finder DI, at anvendelsen af det såkaldte Deggendorf-princip bør fremgå
eksplicit af SGEI-reglerne.
10.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslagene.
11.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er positiv over for en forenkling og præcisering af reg-
lerne, og arbejder for yderligere at klargøre og præcisere reglerne med hen-
blik på at begrænse den konkurrenceforvridende statsstøtte i Det Indre Mar-
ked. Regeringen vil arbejde for at bevare medlemsstaternes kompetence til
at definere, hvornår der foreligger en tjenesteydelse af almindelig økono-
misk interesse, herunder indenfor den almennyttige boligsektor.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der har tidligere være forelagt grund- og nærhedsnotat af 23. maj 2011
vedr. Kommissionens meddelelse, KOM (2011) 146 af 23. marts 2011, om
reform af EU-statsstøttereglerne for tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse.