Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af interventionsind-
læg i sag E-12/11 ved EFTA-Domstolen: Asker Brygge AS mod
EFTA Surveillance Authority
1. Indledning
Advokatfirmaet Arntzen de Besche har på vegne af sin klient AskerBrygge AS anlagt annullationssøgsmål ved EFTA-Domstolen med hen-blik på at få annulleret EFTA-Tilsynsmyndighedens beslutning nr.232/11/COL angående Asker Kommunes salg af jorden på Nesøyveinen8, gnr. 32 bnr. 17. På grund af sagens principielle karakter på både detgenerelle og konkrete niveau, indstilles det, at den danske regering afgi-ver interventionsindlæg i sagen.Asker Brygge AS’ påstand er, at EFTA-Tilsynsmyndigheden har anvendtEØS aftalens art 61(1) forkert, da vurderingen af, om der foreligger stats-støtte, skal foretages på tidspunktet for kontraktens indgåelse og ikketransaktionstidspunktet, og såfremt vurderingen skal foretages på transak-tionstidspunktet, så er værdien af statsstøtten opgjort forkert.
2. Det retlige grundlag
Det følger af TEUF art 107, at ”Bortsetfra de i traktaterne hjemlede und-tagelser er statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler underenhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje kon-kurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse pro-duktioner, uforenelig med det indre marked i det omfang, den påvirkersamhandelen mellem medlemsstaterne.”En parallel regel findes i EØS aftalen art 61.Kommissionen har i meddelelse C 209 af 10/07/1997 om statsstøtteele-menter i forbindelse med offentlige myndigheders salg af jord og bygnin-ger fastlagt, under hvilke omstændigheder salg af jord og bygninger ansesforeneligt med TEUF art 107.
2/4
Meddelelsen indeholder tre grundlæggende elementer:- Den beskriver en procedure, som giver medlemsstaterne mulighedfor at behandle sager vedrørende salg af jord og bygninger på enmåde, som automatisk udelukker statsstøtte.- Den giver en oversigt over tilfælde af salg af jord og bygninger,der skal anmeldes til Kommissionen, for at det kan vurderes, omet bestemt salg indeholder støtte, og hvis det er tilfældet, hvorvidtstøtten er forenelig med det indre marked.- Den giver Kommissionen mulighed for hurtigt at behandle even-tuelle klager eller bemærkninger fra tredjemand, som henlederKommissionens opmærksomhed på sager, hvor der kan være taleom støtte i forbindelse med salg af jord og bygninger.De to overordnede principper i meddelelsen er, at salg af jord og bygnin-ger ikke udgør statsstøtte, hvis salget foretages enten ved et tilstrækkeligtpubliceret, offentligt og betingelsesløst udbud, der kan sammenlignesmed en auktion, hvor det højeste eller eneste tilbud accepteres, da dettepr. definition er et salg til markedsværdien eller efter udførelse af en vur-dering ved en uafhængig sagkyndig.Parallelle regler findes i EFTA-Tilsynsmyndighedens retningslinier forstatsstøtte del V.For at sikre en ensartet gennemførelse og anvendelse af de fælles regler ialle EØS-landene eksisterer et to søjlet system til overvågning og retsligkontrol. EU-medlemsstaterne er underlagt tilsyn af Kommissionen ogretslig kontrol af EU-Domstolen, mens EFTA-staterne er underlagt tilsynfra EFTA-Tilsynsmyndigheden og retslig kontrol af EFTA-Domstolen.
3. Sagens faktiske omstændigheder
I juni 2001 indgik Asker Kommune en aftale med Asker Brygge AS omen option på at købe en grund for 8 mio. NOK. Optionen løb frem til ud-gangen af 2009, og prisen på grunden blev i perioden reguleret i forholdtil forbrugerprisindekset. Aftalen blev i juni 2004 forlænget på sammevilkår frem til udgangen af 2014.Asker Brygge AS retter i 2005 henvendelse til Asker Kommune medhenblik på at overtage grunden, og salget gennemføres i marts 2007. Sal-get notificeres først i december 2008 til EFTA-Tilsynsmyndigheden i
3/4
strid med de gældende regler om offentlige myndigheders salg af jord ogbygninger.EFTA-Tilsynsmyndigheden træffer juli 2011 afgørelse i sagen. EFTA-Tilsynsmyndigheden konkluderer, at salget af grunden udgjorde ulovligstatsstøtte i forhold til artikel 61 i EØS aftalen, og at støtten skal tilbage-føres fra tidspunktet for salget af grunden, altså marts 2007.Asker Brygge AS anlægger september 2011 sag ved EFTA-Domstolen,med henblik på at få EFTA-Tilsynsmyndighedens beslutning annulleretmed henvisning til, at vurderingen af, om der foreligger statsstøtte, skalforetages på grundlag af faktum på tidspunktet for aftalens indgåelse (juni2001). Derudover anføres det, at skulle vurderingen foretages på tids-punktet for salget af ejendommen, så er værdien af statsstøtten opgjortforkert.EFTA-Tilsynsmyndigheden afgiver november 2011 sit indlæg til EFTA-Domstolen, i hvilket EFTA-Tilsynsmyndigheden fastholder, at 2007 erdet korrekte tidspunkt at vurdere, om der foreligger statsstøtte, samt atopgørelsen af størrelsen på statsstøtten er foretaget korrekt.
4. Den danske interesse i sagen
Begge aspekter i sagen er af principiel betydning for anvendelsen af stats-støttereglerne. For det første er det af betydning, på hvilket tidspunkt vur-deringen af, om et initiativ udgør statsstøtte, foretages; i den konkrete sagenten ved indgåelsen af aftalen, eller ved det faktiske salg af ejendom-men. For det andet er det af betydning, hvilke elementer derskal inddrages i vurderingen af, om der foreligger statsstøtte; i den kon-krete sag alene ejendommens værdi eller samtlige elementer i kontrakten.Sagen er både generelt og i forhold til en række konkrete danske sager afstor interesse:På det generelle niveau har sagen udover for køb og salg af fast ejendombetydning for andre områder, hvor der indgås aftaler mellem offentlige ogprivate parter med optionselementer, eller hvor der forekommer en for-skydelse mellem aftalens indgåelse og faktiske virkning, eksempelvis vedindgåelse af aftaler om garantier.
4/4
På det konkrete niveau har der i de senere år været en række danske stats-støttesager med kommuner, der enten ikke har anvendt eller har haftsvært ved at anvende EUs statsstøtteregler om salg af jord og bygninger,og der er således i øjeblikket meget fokus på kommunernes overholdelseaf statsstøttereglerne og særligt de statsstøtteregler, der gælder for offent-lige myndigheders salg af jord og bygninger. I den forbindelse kan bl.a.nævnes sagerne Farum Park, Kastrup Standpark, Aalborg Havn og senestIrmas jordlejekontrakt i Værløse bymidte afgjort af Konkurrencerådet ihenhold til Konkurrencelovens § 11 a, som alle vedrørte salg eller leje afjord eller fast ejendom.Der er på denne baggrund et behov for klare og forståelige regler ogpraksis på området, ligesom der i øjeblikket er en stor efterspørgsel påviden og vejledning indenfor området.
4. Regeringens stillingtagen
På grund af sagens principielle karakter på både det generelle og konkreteniveau, bør den danske regering afgive interventionsindlæg i sagen.Det vil i givet fald være den danske regerings synspunkt, at EFTA-Tilsynsmyndigheden i sit indlæg til EFTA-Domstolen anvender det for-kerte tidspunkt (den faktiske virkning af salget af ejendommen) og denforkerte værdi (alene ejendommens værdi) i sin statsstøttevurdering.Det er som følge heraf den danske regerings synspunkt, at vurderingen af,om der foreligger statsstøtte, skal foretages på det tidspunkt, hvor parter-ne indgår en juridisk bindende aftale, selvom den faktiske virkning førstindtræder senere, ligesom det følger heraf, at samtlige elementer i aftalen,som udgør en fordel, eksempelvis værdien af den blotte mulighed for atkøbe grunden, skal indgå i vurderingen af, om der foreligger statsstøtte.