Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 236
Offentligt
UdenrigsministerietJuridisk Tjeneste, EU-retskontoretAsiatisk Plads 2 – 1448 København KTlf.: 33 92 19 32 Fax: 33 92 03 03
23.januar2012
JTEU j.nr. 400.A.5-3-0
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesseTil orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre ugeri retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsatprocesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelseaf generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af dendanske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse afdom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolenshjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:Sagsnr.C-282/10Titel og kortsagsresuméMaribel Dominguez mod Centre Informatique du Centre OuestAtlantique og Préfet de la région CentreSagen vedrører: Fortolkning af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter iforbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden (Arbejdstidsdirektivet).Hans Torsten Åkerberg FranssonMod ÅklagerenSagen vedrører: Fortolkningen af princippet ne bis in idem i artikel 4 itillægsprotokol nr. 7 i EMRK? Samt fortolkningen af artikel 50 om ret tilikke at blive retsforfulgt eller straffet to gange for samme lovovertrædelse iDen Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder?ProcesskridtDomDato24.01.12
C-617/10
MF
24.01.12
1
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:Sagsnr.C-301/10Titel og kortsagsresuméEuropa-Kommissionen mod Det Forenede KongerigeStorbritannien og NordirlandPåstand: Det fastslås, at Det Forenede Kongerige Storbritannien ogNordirland ved at undlade at sikre, at der findes tilstrækkeligekloaknet i henhold til artikel 3, stk. 1 og 2, og bilag I, litra A, i Rådetsdirektiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand iWhitburn samt i Beckton og Crossness i London, og undlade at sikreen passende rensning af spildevand fra rensningsanlæggene i Beckton,Crossness og Mogden i London i henhold til direktivets artikel 4, stk.1 og 3, artikel 10 og bilag I, litra B, har tilsidesat sine forpligtelser ihenhold til disse bestemmelser.Bianca Kücük Mod Land Nordrhein-WestfalenSagen vedrører: Er det i strid med § 5, stk. 1, i rammeaftalen omtidsbegrænset ansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og CEEP,som er indeholdt i bilaget til Rådets direktiv 1999/70/EF, såfremt ennational retsforskrift, der som § 14, stk. 1, 2. pkt., nr. 3, i Teilzeit- undBefristungsgesetz (lov om deltidsbeskæftigelse og tidsbegrænsedeansættelseskontrakter, herefter TzBfG), bestemmer, at der foreliggeren objektiv begrundelse for at tidsbegrænse en ansættelseskontraktflere gange, hvis arbejdstageren er ansat som vikar for en andenarbejdstager, fortolkes og anvendes således, at der ligeledes er tale omen objektiv begrundelse, såfremt der er et konstant vikarbehov,selvom vikarbehovet også ville kunne dækkes, såfremt denpågældende arbejdstager blev fastansat og fik til opgave at vikarierefor kontinuerligt fraværende arbejdstagere, dog således atarbejdsgiveren forbeholder sig ret til i hvert tilfælde at beslutte,hvilken foranstaltning der skal træffes i anledning af det konkretefravær? Såfremt Domstolen besvarer spørgsmålet bekræftende, er denanførte fortolkning og anvendelse af en national retsforskrift somTzBfG’s § 14, stk. 1, 2. pkt., nr. 3, under de anførte omstændighederligeledes i strid med § 5, stk. 1, i rammeaftalen om tidsbegrænsetansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og CEEP, som er indeholdti bilaget til Rådets direktiv 1999/70/EF, såfremt den nationalelovgiver med den objektive begrundelse vikaransættelse, som efter ennational retsforskrift som § 21, stk. 1, i Bundeselterngeld- Elternzeit-gesetz (forbundslov om børnepasningsydelse og forældreorlov,herefter BEEG) begrunder en tidsbegrænsning af etansættelsesforhold, i hvert fald også varetager socialpolitiske formålom at lette såvel arbejdsgiveres indrømmelse af som arbejdstagernesadgang til tjenestefrihed, fx barselsorlov eller børnepasningsorlov?Parlamentet mod RådetPåstand: Annullation af Rådets forordning (EU) nr. 1286/2009 af 22.december 2009 om ændring af forordning (EF) nr. 881/2002 omindførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger mod vissepersoner og enheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, Al-Qaida-organisationen og Taliban. Virkningerne af Rådets forordning(EU) nr. 1286/20 opretholdes, indtil den er blevet erstattet.Europa-Parlamentet anser Rådets forordning (EU) nr. 1286/2009 af22. december 2009 om ændring af forordning (EF) nr. 881/2002 omindførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger mod vissepersoner og enheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, Al-Qaida-organisationen og Taliban, for ugyldig af følgende grunde:— henset til dens formål og indhold er det korrekte retsgrundlag forforordningen artikel 75 i traktaten om Den Europæiske UnionsProcesskridtGADato26.01.12
C-586/10
Dom
26.01.12
C-130/10
GA
31.01.12
2
funktionsmåde— subsidiært var betingelserne for at anvende artikel 215 i traktatenom Den Europæiske Unions funktionsmåde ikke opfyldt, idet der ikkegyldigt var fremlagt et forslag, og Rådet ikke tidligere havde vedtageten beslutning i henhold til kapitel 2 i afsnit V i traktaten om DenEuropæiske Unions funktionsmådeDA C 134/26 Den EuropæiskeUnions Tidende 22.5.2010Hvis Domstolen erklærer den anfægtede forordning for ugyldig,foreslår Parlamentet dog, at Domstolen anvender sin skønsbeføjelsetil at opretholde virkningerne af den anfægtede forordning i henholdtil artikel 264, stk. 2, i TEUF, indtil den er blevet erstattet.T-469/09Grækenland mod KommissionenPåstand: Under søgsmålet til prøvelse af Kommissionens beslutningK(2009) 7044 endelig udg. af 24. september 2009 om »udelukkelse fraEF-finansiering af visse udgifter, som medlemsstaterne har afholdt forDen Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget(EUGFL), Garantisektionen, Den Europæiske Garantifond forLandbruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond forUdvikling af Landdistrikterne (ELFUL)« (EUT L 257, s. 28) har DenHellenske Republik til støtte for påstanden om annullation fremførtfølgende to anbringender for så vidt angår de finansielle korrektioner,som den er blevet pålagt.Martin Luksan mod Petrus van der LetSagen vedrører: Fortolkning af Rådets direktiv 92/100/EØF (omudlejnings- og udlånsrettigheder samt om visse andreophavsretsbeslægtede rettigheder i forbindelse med intellektuelejendomsret), Rådet direktiv 93/83/EØF (om samordning af vissebestemmelser vedrørende ophavsrettigheder og ophavsbelægtederettigheder i forbindelse med radio- og tv-udsendelse via satellit ogviderespredning pr. kabel), Rådets direktiv 93/98/EØF (omharmonisering af beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtederettigheder) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF(om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtederettigheder i informationssamfundet).Dom02.02.12
C-277/10
Dom
09.02.12
3