Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1058792_0001.png
1058792_0002.png
1058792_0003.png
1058792_0004.png
1058792_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Fødevarestyrelsen 6. kt./ Departe-mentet 3.1/2.1Dep. sagsnr.: 13121Den 16. december 2011FVM 977
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 vedrørende dokumentati-onskrav og ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1235/2008 for så vidt angårhåndtering af import af økologiske produkter fra USA (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler optagelse af USA på listen over de tredjelande, hvis regler for produkti-on og kontrol af økologisk produktion kan betragtes som ligestillet med reglerne i forordning(EF) nr. 834/2007, der fastlægger EU's regler på området. Samtidigt anerkender USA økolo-gireglerne i EU som værende ligestillet med de amerikanske regler. På to områder, hvor re-gelsættene er grundlæggende forskellige, indføres krav om supplerende dokumentation. For-slaget giver mulighed for øget samhandel for økologiske produkter mellem EU og USA, idetden særlige ekstra økologikontrol af NOP-standarder (National Organic Program) overflø-diggøres i EU. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regerin-gen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.889/2008 vedrørende dokumentationskrav og ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1235/2008 for så vidt angår håndtering af import af økologiske produkter fra USAForslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 omøkologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning(EØF) nr. 2029/91, artikel 33, stk. 2, artikel 33, stk. 3 og artikel 38, litra c og d.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Økologisk Land-brug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissi-onen ikke forslaget, idet Kommissionen dog indenfor to måneder kan forelægge komitéen et
2ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgivesder ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget medmindre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menne-skers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesfor-anstaltninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ik-ke er afgivet en udtalelse, eller c) et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kanKommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor enmåned forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertalen negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appel-komitéen med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Af-giver appelkomitéen ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtageforslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den stående Komité for Økologisk Landbrugden 19.-20. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget omhandler optagelse af USA på listen over de tredjelande, hvis regler for produktionog kontrol af økologisk produktion kan ligestilles med reglerne i forordning (EF) nr.834/2007. Forslaget anerkender at import af vegetabilske og animalske økologiske produkterkan ske til EU, såfremt de er kontrolleret/certificeret af et de 50 kontrolorganer i USA. USAog EU har foretaget en gensidig ækvivalensvurdering for at indgå en handelsaftale. Det bliverhermed muligt gensidigt at eksportere økologiske produkter mellem USA og EU. USA aner-kender i en separat aftale, at EU kan eksportere økologiske produkter til USA. Forslaget på-virker derved mulighederne for samhandel positivt.Ved vurderingen af økologistandarderne i EU og USA er der taget udgangspunkt i de storelinjer. Kun på de to områder, hvor Kommissionen og de amerikanske myndigheder har vurde-ret, at regelsættene ikke kan tilnærme sig hinanden i nærmeste fremtid, er der indført krav omsupplerende dokumentation. EU’s økologiregler forbyder brugen af plantehormoner til svam-pebekæmpelse på planter, mens visse plantehormoner kan anvendes til svampebekæmpelse iøkologisk produktion i USA. Forslaget sætter derudover en begrænsning på samhandel afprodukter, hvor der er anvendt antibiotika. Ifølge EU's økologiregler er det muligt at anvendeantibiotika til behandling af økologiske dyr, mens antibiotika aldrig må anvendes til økologi-ske dyr i USA.
3Enkelte områder som eksport af økologisk akvakulturprodukter holdes for nuværende helt udeaf aftalen. De to regelsæt adskiller sig dog også på andre områder. I sammenhæng med nær-værende forslag vil EU og USA derfor indgå en aftale om et strategisk samarbejde med hen-blik på at få tilpasset de to regelsæt yderligere til hinanden fremover.Forslaget indeholder desuden et nyt kontroldokument til indarbejdelse i Kommissionens for-ordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til økologiforordningen, som skalanvendes som garanti for, at den pågældende produktion er sket uden brug af antibiotika. Do-kumentet skal bruges ved salg af animalske produkter fra EU til USA.Med dette forslag vil eksport af animalske produkter til USA alene kræve, at reglen om anti-biotikafri produktion dokumenteres og kontrolleres.EU og USA har også indgået aftale om at samarbejde om overtilsyn med økologikontrollen ide tredjelande, hvorfra USA og EU importerer økologiske produkter. Denne aftale vil få ind-flydelse på samarbejdet i forbindelse med arbejdet i Codex Alimentarius i FN-regi.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retOmrådet er alene reguleret på EU-niveau. En vedtagelse af forslaget kræver ikke implemente-ring og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet området overordnet er re-guleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentli-ge eller konsekvenser for EU’s budget.Den eksisterende bilaterale aftale mellem Danmark og USA vil ved forslagets vedtagelse ikkelængere være nødvendig. De danske myndigheder undtages for opgaven med at opretholde ogajourføre et supplerende kontrolsystem i henhold til de amerikanske økologiregler.Kontrol og dokumentationsbyrden kan dog i et mindre omfang øges for kontrolmyndigheder-ne, hvis omfanget af eksporten af animalske produkter til USA stiger.Forslaget vil medføre administrative lettelser, idet importører ikke længere skal have import-tilladelser udstedt årligt for at kunne importere fra USA, og eksportører undtages som ud-gangspunkt for betalingspålagt ekstrakontrol for at kunne eksportere økologiske produkter tilUSA. I det omfang, at et øget dokumentationskrav for antibiotika-fri produktion til eksport-
4formål til USA medfører større kontrolomfang i forhold til, hvad der ligger indenfor EU’s eg-ne produktionsregler, vil dette dog skulle brugerfinansieres.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Økologisk Landsforening kan ikke støtte forslaget. Foreningen finder det problematisk, at derikke er tale om en fuld gensidig anerkendelse af reglerne, så animalske produkter også kaneksporteres til USA. Foreningen mener, at EU på flere områder også kunne stille supplerendekrav i forbindelse med den amerikanske eksport til EU. Foreningen mener desuden, at forsla-get kun tilgodeser amerikanske interesser, ved at USA alene modtager 1. klassesvarer (produ-ceret uden brug af antibiotika), og selv får lettere adgang til det europæiske marked. Derfor fo-retrækker Økologisk Landsforening, at den nuværende model for samhandel med USA fort-sætter, til der kan laves en fuld aftale om ækvivalens.Landbrug & Fødevarer ser som udgangspunkt gerne tiltag, der fjerner behovet for at oprethol-de NOP-kontrollen ved eksport til USA. Landbrug & Fødevarer finder det som udgangspunkthensigtsmæssigt, at handelsaftaler mellem Europa og USA i fremtiden også kan omfatte ani-malske produkter, men uden et forbehold for brug af antibiotika. For at sikre rimelige konkur-rencevilkår og rimelig eksport/import muligheder for alle parter, bør der for samtlige regler ogretningslinjer for animalsk produktion være gensidig anerkendelse uden forbehold. Organisa-tionen finder, at rammevilkårene for den animalske produktion skal være sammenlignelige ogopfordrer til, at der sikres tilstrækkelig produktionsækvivalens, for eksempel i forbindelsemed omlægningstid, slagtealder og flokstørrelser for fjerkræ.Kan der ikke opnås tilstrækkeligt ens rammevilkår og gensidig anerkendelse af reglerne foranimalsk produktion mener Landbrug & Fødevarer, at der fra dansk side skal arbejdes på at fåen delaftale gældende udelukkende for det vegetabilske område.De Samvirkende Købmænd, Danish Agro, Alun.dk, og 3F støtter forslaget under henvisningtil bedre eksportmuligheder og lettelse af administrative byrder.Advokatsamfundet anfører, at de finder den korte høringsfrist utilfredsstillende.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder det vigtigt, at der gives bedre eksportmuligheder for økologiske virksom-heder. Dette bekræfter de indkomne høringssvar, der støtter de administrative lettelser, derligger i forslaget, og som vil betyde, at importører ikke længere skal have importtilladelser forat kunne importere fra USA, og at eksportører som udgangspunkt undtages for betalingspålagt
5ekstrakontrol og administration af særlige kontrolkrav for at kunne eksportere økologiske pro-dukter til USA.Regeringen finder, at den nuværende aftale efter de amerikanske økologi-standarder (NOP-standarder) er administrativt tung, og at det samlet set vil være en fordel for det danske er-hverv at afskaffe denne. Dette gælder ikke mindst for små eller mellemstore virksomheder.Regeringen vurderer, at en samlet aftale vil have overvejende fordele for det danske økologi-erhverv, idet aftalen samlet set medfører forbedrede eksportvilkår for danske økologiske virk-somheder, selvom aftalen ikke sikrer en fuldstændig ækvivalens mellem EU's økologireglerog de amerikanske regler.Regeringen vurderer, at Kommissionen allerede arbejder strategisk på at få tilpasset de ameri-kanske krav, så de tilnærmer sig de europæiske. Det er vigtigt, at rammevilkårene, særligt forden animalske produktion bliver så ens som muligt af konkurrence- og forbrugerhensyn. I re-lation til antibiotika er det dog regeringens opfattelse, at det er urealistisk for EU at opnå enaftale med USA uden et forbehold for brug af antibiotika.Regeringen finder, at fordelene ved aftalen opvejer, at Kommissionen fortsat skal arbejde påat få regelsættene yderligere tilpasset hinanden, og at der kræves dokumentation for antibioti-kafri produktion for de europæiske landmænd. Regeringen finder ikke, at forslaget angåendeeksport af animalske produkter vil medføre ringere eksportmuligheder i forhold til den bilate-rale aftale, som Danmark i dag har med USA.USA er en væsentlig samhandelspartner for Danmark og EU. Ydermere kan en handelsaftalepå økologiområdet have positiv betydning for forhandlingsklimaet og muligheden for, at derkan indgås aftaler på andre områder mellem EU og USA.Regeringen kan støtte forslaget, idet man dog arbejder for, at eksportmulighederne til USAbliver så brede og mindst bebyrdende for de erhvervsdrivende som muligt samt, at det fremti-dige samarbejde mellem EU og USA tilstræber en fortsat harmonisering mellem økologistan-darderne.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke konkrete oplysninger om andre landes holdninger til forslaget. Det forven-tes dog, at mange medlemsstater af overordnede politiske og handelsmæssige årsager vilstemme for forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.