Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1054655_0001.png
1054655_0002.png
1054655_0003.png
1054655_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetSagsnr.: 11-30313-000001/Dep. sagsnr.: 10612Den 9. december 2011FVM 975
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til gennemførelsesafgørelse om hasteforanstaltninger mod indslæbning ogspredning i Unionen af

Anoplophora chinensis

(komité-sag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

De eksisterende hasteforanstaltninger mod indslæbning og spredning af den asiatiske citrus-træbuk, Anoplophora chinensis, foreslås opstrammet, men også nuanceret efter en konkret ri-sikovurdering. Opstramningerne sker blandt andet på baggrund af erfaringer med fund afskadegøreren i Tyskland, Italien, Nederlandene og Det Forenede Kongerige. For at sikre modspredning af skadegøreren, foreslås det blandt andet, at der skal foretages forebyggende de-struktion af samtlige potentielle værtplanter i en 100-meters zone rundt om lokaliteter, hvorskadegøreren er etableret. Der foreslås endvidere intensiverede krav til overvågning for ska-degøreren i en 1-2 km bufferzone uden om skadegørerfund. En vedtagelse af forslaget vurde-res at ville styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, men vil også medføre øgede statsli-ge udgifter i tilfælde af, at der konstateres angreb af skadegøreren.BaggrundDet forventes at Kommissionen vil fremsætte forslag til en gennemførelsesafgørelse om ha-steforanstaltninger mod indslæbning og spredning i Unionen af asiatisk citrustræbuk,Anoplophora chinensis.Forslaget vil erstatte de eksisterende hasteforanstaltninger i medfør af Kommissionens beslut-ning 2008/840/EF. Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 16, stk. 3, i Rådets di-rektiv 2000/29/EF af 8. maj 2000 om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet afskadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for FællesskabetForslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komite for Plantesundhed.Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke kvalificeretflertal, forelægger Kommissionen sagen for appel-komitéen senest en måned efter afstemningi Den Stående Komite for Plantesundhed og underretter samtidig Europa-Parlamentet og Rå-det. Appel-komitéen kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sigimod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen
2på ny. Handler appel-komitéen ikke inden en frist på højst 2 måneder efter datoen for henvis-ning, kan Kommissionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Plantesundhed den19.-20. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdMed forslaget søger Kommissionen at styrke EU’s hasteforanstaltninger mod asiatisk citrus-træbuk. Træbukkens larver gør skade, når de borer gange i løvtræers rødder og stammer. Vedomfattende angreb dør træerne, og epidemier af skovdød har hærget i hårdt angrebne områder.De voksne biller udklækkes først efter flere års larvestadie i træet, og i denne mellemperiodeer det uhyre vanskeligt at konstatere, om et træ er angrebet. Træbukken er tidligere blevet ind-slæbt med træer af slægtenAcerimporteret fra Kina til blandt andet Italien (hvor en etableretpopulation endnu ikke er nedkæmpet) og til Nederlandene. Som følge af risikoen for at fåskadegøreren indslæbt fra Kina er der iværksat et midlertidigt forbud frem til 1. maj 2012mod import af træer af slægtenAcerfra Kina. Dette forbud fastholdes også med de skærpedehasteforanstaltninger.Ifølge de nye regler skelnes der mellem situationer, hvor træbukken findes i enkeltstående til-fælde, der ikke forventes at føre til etablering af skadegøreren og situationer, hvor træbukkenhar etableret sig.Hvor træbukken alene findes i enkeltstående tilfælde skal myndighederne straks destruere deinfesterede planter og spore planterne tilbage til oprindelsen med henblik på at forhindre yder-ligere spredning. I en periode på minimum 4 år skal der laves regelmæssig og intensiv over-vågning for skadegøreren i en radius af 1 km omkring den/de infesterede plante(r). Medlems-staterne skal indsende en handlingsplan for håndteringen af eventuelle fund til Kommissioneninden 30 dage efter fundet.I situationer hvor træbukken har etableret sig, skal der foretages forebyggende destruktion afsamtlige potentielle værtplanter i en radius af mindst 100 meter omkring lokaliteter, hvor træ-bukken har etableret sig. Endvidere skal der overvåges intensivt og igennem flere år i en zonepå 1-2 km omkring sådanne lokaliteter, afhængigt af omstændighederne. Disse tiltag skal sik-re, at skadegøreren ikke spredes yderligere og har som mål at udrydde skadegøreren. Der ertale om en skærpelse af de hidtidige krav, idet der ikke hidtil har været specifikke krav til de-struktion af planter omkring et udbrud eller så omfattende overvågning.
3Foranstaltningerne vil medføre, at man fremover forebyggende skal destruere træer i angrebnezoner i Danmark, hvor skadegøreren har etableret sig.Det bemærkes, at nogle få individer af skadegøreren i sommeren 2011 blev fundet i Danmark.Fødevareministeriet vurderer, at dette fund alene var et enkeltstående tilfælde, hvorfor det ef-ter de nye regler ikke ville have været nødvendigt med omfattende foranstaltninger med fore-byggende destruktion af træer m.v.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om gennemførelsesafgørelsen.Gældende dansk retOmrådet er reguleret af lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 198 af 12. marts2009. Nærmere bestemmelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 34 af 23. januar 2009 om plante-skadegørere samt i bekendtgørelse nr. 451 af 16. maj 2011 om planter og i bekendtgørelse nr.33 af 23. januar 2009 om import af planter og planteprodukter m.m. Implementeringen af for-slaget vurderes ikke at kræve en lovændring, men forventes at kunne gennemføres alene veden ændring på bekendtgørelsesniveau.KonsekvenserI forbindelse med eventuelle fremtidige angreb af skadegøreren i Danmark, vil de foreslåedeforanstaltninger føre til øgede omkostninger for staten i form af afholdelse af udgifter til in-tensiv overvågning og bekæmpelse af angreb. Staten vil desuden skulle erstatte tab som følgeaf påbudt tilintetgørelse af ikke-angrebne planter i angrebne zoner. Der er tale om rent natio-nale regler for erstatning. De faktiske omkostninger til erstatning i forbindelse med eventuelleangreb af skadegøreren, vil blandt andet afhænge af angrebenes omfang, beliggenhed og afantal værtplanter i den angrebne zone. Omkostningerne kan derfor ikke kvantificeres på for-hånd. Det bemærkes, at den asiatiske citrustræbuk angriber et bredt spektrum af løvtræer, her-under flere typiske danske skov- og landskabsplanter, hvorfor overvågnings- og destruktions-foranstaltningerne i angrebne zoner kan blive omfattende. Udgifterne til disse offentlige be-kæmpelsesforanstaltninger antages dog at være langt mindre end de hypotetiske samfunds-økonomiske konsekvenser af ikke at bekæmpe skadegøreren effektivt og i tide.Forslaget har alene statsfinansielle konsekvenser i et scenario, hvor det er konstateret fund afskadegøreren i Danmark. Udgifterne er større ved bekæmpelsen af en etableret population endved den øgede overvågningen i tilfælde af fund, som ikke antages at have ført til egentligetablering af en population.De gældende erstatningsregler i lov om planteskadegørere, som fastsætter, at staten skal er-statte tab som følge af påbudt tilintetgørelse af ikke-angrebne planter, kan give anledning tilovervejelse om, om der skal fastsættes regresbestemmelser i loven, således at det bliver mu-
4ligt at fremsætte krav om erstatning mod virksomheder eller borgere, som har fordelt elleroverdraget enten skadegøreren eller planter, der er angrebet af skadegøreren.HøringDer foreligger endnu ikke et forslag fra Kommissionen og sagen har derfor ikke været i offi-ciel høring.Emnet er løbende blevet drøftet på møder i Fødevareministeriets rådgivende Udvalg for Plan-ter og Plantesundhed, hvor relevante erhvervsorganisationer er repræsenteret. Emnet har des-uden været drøftet i en arbejdsgruppe omAnoplophora,som har været nedsat under udvalget.Arbejdsgruppen har blandet andet fremhævet følgende; behovet for en begrænsning af vært-plantelisten, mulighed for at afgrænse bufferzoner om demarkerede områder til 1 km, hvis derikke har været tidligere fund, samt muligheden for at enkeltstående fund ikke fører til fore-byggende destruktion som i tilfælde af etablerede fund. Endvidere skal det underbygges, atder er tale om enkeltstående fund, og der skal udarbejdes en handlingsplan for håndteringenheraf.Regeringens foreløbige generelle holdningTræbukkens skadevirkning har meget væsentlig betydning af såvel naturbeskyttelsesmæssigesom af handelsmæssige grunde. Det er regeringens holdning, at det er væsentligt at sikre, atskadegøreren ikke indslæbes og spredes i Danmark til skade for en lang række arter af løvtræ-er i skov, landskab, parker og haver. Regeringen kan således støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer vurderes at være generel opbakning fra de øvrige medlemsstater til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.