Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1054603_0001.png
1054603_0002.png
1054603_0003.png
1054603_0004.png
N O T AT TI L FE U
Dato 1. december 2011J.nr. 1606/1123-0046Ref. CKEK/RZS
Komitésag - Kommissionens forordning om akkreditering af og tilsyn med verifikatorer samtregler for verifikation af emissionsrapporter for CO

2

-udledninger i CO

2

-kvotesystemet efter2013.1. ResuméKommissionen har den 8. november 2011 fremsendt forslag til forordning om akkrediteringog verifikation. Forordningen har til formål at sikre harmonisering af akkreditering af og til-syn med verifikatorer samt regler for verifikation af emissionsrapporter i EU’s fælles CO2-kvotehandelssystem i den kommende kvotehandelsperiode 2013-2020.Forordningen træder i stedet for dele af de gældende retningslinjer for overvågning, rappor-tering og verifikation for stationære installationer (Kommissionens beslutning 2007/589/EF af18. juli 2007) og for luftfart (2009/339/EC af 16. april 2009).Forslaget behandles i komitéprocedure efter reglerne i artikel 5a i komitologiforordningen(forskriftsprocedure med kontrol). Forslaget forventes at blive sat til afstemning på klimako-mitémødet den 14. december 2011.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, som har til formål at sikre en mere ensartetog omkostningseffektiv akkreditering og verifikation, og agter derfor at stemme for forslaget..2. BaggrundKommissionens forslag til forordning om akkreditering og verifikation i den kommende kvo-tehandelsperiode 2013-2020, i medfør af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/29/EF,angiver regler for akkreditering af og tilsyn med verifikatorer samt regler for verifikation afemissionsrapporter for CO2-udledninger.Forslaget, der kun foreligger på engelsk, er fremsat med hjemmel i artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 23. april 2009 som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF (kvotedirektivet).Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsprocedure med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemfø-relsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørel-se 2006/512/EF.
Side 1
3. Formål og indholdHovedformålet med forordningen er at sikre harmoniserede regler for akkreditering af og til-syn med verifikatorer samt regler for verifikation af emissionsrapporter for CO2-udledningerfra virksomheder omfattet af CO2-kvoteordningen, der i Danmark er implementeret ved lovom CO2-kvoter.Hovedelementerne i forordningen er beskrivelse af procedurer for, hvordan verifikator sikrersig, at de rapporterede CO2-udledninger svarer til de faktiske, samt regler for hvordan verifika-torer kan opnå akkreditering fra de nationale akkrediteringsinstitutioner.Forordningen definerer krav for akkreditering af og tilsyn med verifikatorer og for verifikationaf emissionsrapporter for CO2-udledningerne fra stationære installationer og fra luftfartssekto-ren. Den angiver de nøjere vilkår for akkreditering og tilbagekaldelse af akkrediteringen, forgensidig anerkendelse og for fagfællebedømmelse af akkrediteringsorganerne.Forordningen indfører desuden, at medlemslandene kan vælge at lade en national myndighedcertificere enkeltpersoner som verifikatorer.Endvidere fastlægger forordningen, at de kompetente myndigheder skal anerkende verifikato-rer akkrediteret eller certificeret i andre medlemslande.Generelt vurderes det, at forordningen vil medføre begrænsede ændringer i de danske proce-durer for akkreditering af og tilsyn med verifikatorer og for verifikation af emissionsrapporter,i forhold til de gældende retningslinjer.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsenaf de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret vedRådets afgørelse 2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om et forordningsudkast,som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsenaf direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforEn vedtagelse af forordningen vil ikke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, idet enforordning er gældende dansk ret. Der vil dog formentlig skulle ske konsekvensændringer ibekendtgørelse nr. 40 af 20. januar 2011 om verifikation og rapportering af CO2-udledning ogtonkilometerdata m.v..7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetForordningen har overordnet set ikke nogen betydning for statsfinanserne, samfundsøkonomi-en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det vurderes dog, at der i forbindelse med implemente-ringen af det nye regelsæt beskrevet i forordningen vil blive et begrænset merarbejde i stats-administrationen (Energistyrelsen), blandt verifikatorer og akkrediteringsorgan (DANAK) og iSide 2
virksomhederne omfattet af lov om CO2-kvoter.8. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima og energi i perioden 2-6. december 2011.Følgende fremgik af høringen:CO-industri havde ingen bemærkninger.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering (CKR) beklagerden korte tidsfrist. På baggrund heraf har det ikke været muligt, at foretage en konkret kvanti-ficering af de administrative konsekvenser. CKR bifalder, at man fra dansk side har været op-mærksom på at gøre det muligt for danske virksomheder, forsat at kunne bruge standardover-vågningsplaner. CKR vurderer, at denne løsning er god for danske virksomheder, da man her-ved vil kunne fortsætte med at bruge de samme metoder som hidtil. CKR opfordrer til, at manefterfølgende har fokus på at smidiggøre de administrative byrder for virksomheder omfattetaf lov om CO2-kvoter, jf. det forventede merarbejde i forbindelse med implementeringen af denye regelsæt beskrevet i forordningen.Landbrug & Fødevarer finder den korte tidsfrist beklagelig, idet det kunne have været nyttigtat få belyst konsekvenserne af forordningen for de kvotebelagte virksomheder i medlemskred-sen. Dette har ikke været muligt med den korte tidsfrist. Tidsfristen bør også ses i lyset af, atforordningen er meget omfattende. Herudover er Landbrug & Fødevarer enige med regerin-gens foreløbige generelle holdning, om end det findes særligt vigtigt at påpege nødvendighe-den af at pålægge færrest mulige ekstra administrative omkostninger for virksomhederne. EU'skvotehandelsdirektiv, som det foreligger, udgør allerede en betydelig administrativ udfordringfor de kvoteomfattede virksomheder, hvorfor der bør advares imod at øge den administrativebyrde yderligere.Bryggeriforeningen har på grund af den korte tidsfrist ikke haft mulighed for at drøfte forsla-get med de relevante personer hos kvoteomfattede bryggerier. På den baggrund kan Bryggeri-foreningen hverken anbefale at stemme for eller imod forslagene, primært grundet i:Den ekstremt korte høringsfrist (høringsmaterialet er udsendt fredag eftermiddag kl.16.22 med frist for bemærkninger tirsdag kl. 10).Det konkrete forslag, hvortil der ønskes bemærkninger, er ikke vedhæftet. Direkte ad-spurgt blev et link til Kommissionens hjemmeside dog oplyst.Det vedhæftede høringsdokument beskriver kun i generelle vendinger forslaget ogkun de positive elementer omtales.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslagene har været drøftet på en række klimakomitémøder i 2010 og 2011 samt underlig-gende arbejdsgruppemøder. De andre medlemslande forventes generelt at støtte den nye for-ordning.Et enkelt land har lagt afgørende vægt på at kunne certificere enkeltpersoner som verifikato-rer, mens en række lande har stillet sig kritiske overfor at indføre to parallelle godkendelses-procedurer.En række lande er bekymrede over den administrative byrde for myndigheder og virksomhe-der, og er kommet med detaljerede forslag til, hvordan forordningen bedre kan fremme for-enklede arbejdsgange.Side 3
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positivt indstillet over for forslaget, som vil sikre en mere ensartet og omkost-ningseffektiv akkreditering og verifikation.Fra dansk side har man under drøftelserne lagt vægt på at sikre, at forordningen fortsat mulig-gør en effektiv og smidig administration af CO2-kvoteordningen uden unødvendige og om-kostningsfulde administrative byrder for virksomhederne og for de statslige myndigheder.Dette indebærer bl.a., at procedurerne for akkreditering af og tilsyn med verifikatorer samtregler for verifikation af emissionsrapporter ikke bør blive markant mere omfangsrige end til-fældet er i dag. Dette hensyn vurderes at være tilgodeset i det foreliggende udkast til forord-ning.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget i sin nuværende form.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4