Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01109/Dep. sagsnr. 12932Den 8. december 2011FVM 974
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens beslutning om forlængelse af beslutningerne 2007/305/EU,2007/306/EU og 2007/307/EU om en tolerance-periode for forekomst af spor af genmodi-ficeret raps Ms1xRf1, Ms1xRf2 og topas 19/2 og produkter, der er fremstillet heraf(komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om forlængelse af de eksisterende overgangsordninger forudfasning af genetisk modificeret raps Ms1xRf1, Ms1xRf2 og topas 19/2, som ikke længere ergodkendt i EU, men for hvilke der kan forekomme små mængder utilsigtet eller teknisk uund-gåeligt indhold i fødevarer og foder. De tre raps har tidligere været tilladt markedsført i hen-hold til reglerne om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer i EU, men rettighedsha-veren valgte i 2007 ikke at søge om forlængelse af markedsføringstilladelserne. Tilladelsernetil at markedsføre produkterne blev derfor trukket tilbage i 2007. Samtidigt blev der i 2007givet tilladelse til, at der i en udfasningsperiode på 5 år – indtil maj 2012 - accepteres utilsig-tet og teknisk uundgåelig forekomst af de pågældende organismer under en tærskelværdi på0,9 %. Yderligere blev virksomheden, der var ansvarlig for markedsføringen, pålagt at sikre,at frø fra de tre GMO raps udfases fra markedet. Med det foreliggende forslag lægges op tilat udfasningsperioden for de tre raps udvides med yderligere 5 år, men at tærskelværdiennedsættes til 0,1 %. Samtidig fastsættes krav om, at virksomheden fortsat skal have procedu-rer til sikring af, at frøene fjernes fra markedet. Kommissionen oplyser i begrundelsen for for-slaget, at stort set alt GM materiale fra de tre raps er fjernet fra markedet. Resultaterne viserdog, at der stadig kan forekomme meget små mængder (< 0,1 %) af GM materiale fra de treraps i fødevare- og foderkæden – også efter udløbet af den 5-årige overgangsperiode. Denfortsatte meget lave forekomst, på trods af virksomhedernes tiltag i forhold til brugen af frøfra planterne, skyldes ifølge Kommissionen, at rapsfrø i de lande udenfor EU, hvor rapsendyrkes, kan overleve i jorden i en længere periode samt at høstede frø er blevet spildt, hvilketder ikke var taget tilstrækkeligt højde for ved den første overgangsperiode. En vedtagelse afforslaget vurderes ikke at have negative konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og
2EU. Regeringen konstaterer således, at der ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at mod-sætte sig en godkendelse, og kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om forlængelse af beslutning 2007/305/EU, 2007/306/EUog 2007/307/EU med hensyn til tolerance-perioden for spor af genetisk modificeret oliefrø-raps Ms1xRf1, Ms1xRf2 og Topas 19/2 og afledte produkter heraf efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 8 og 20 i GMO-forordningen. Be-slutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, vedtager Kommis-sionen forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for ap-pel-komitéen senest en måned efter afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) og underretter samtidig Europa-Parlamentet og Rådet. Appel-komitéen kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvisder er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handlerappel-komitéen ikke inden en frist på højst 2 måneder efter datoen for henvisning, kan Kom-missionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 12. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdIfølge forslaget forlænges de eksisterende overgangsbestemmelser for genetisk modificeretraps Ms1xRf1, Ms1xRf2 og topas 19/2, som fastsat i Kommissionens beslutninger nr.2007/305/EU, 2007/306/EU og 2007/307/EU i yderligere 5 år.De tre raps har tidligere været tilladt markedsført i henhold til reglerne om genetisk modifice-rede fødevarer og foderstoffer, men rettighedshaveren Bayer CropScience valgte i 2007 ikkeat søge om forlængelse af markedsføringstilladelserne. Tilladelserne til at markedsføre pro-dukterne blev derfor trukket tilbage i 2007. Samtidigt blev der i 2007 givet tilladelse til, at deri en udfasningsperiode på 5 år kan accepteres utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst af
3materiale fra de pågældende organismer under en tærskelværdi på 0,9 % i andre produkter.Yderligere blev de ansvarlige for markedsføringen pålagt at gennemføre en række tiltag for atsikre, at frø fra rapsene udfases fra markedet. For raps Ms1xRf1 og Ms1xRf2 blev der i 2007fastsat en række tiltag, som Bayer CropScience skulle gennemføre for at udfase brugen af frøfra planterne. Dette indebar blandt andet, at de skulle informere kommercielle operatører omophøret af godkendelserne, sørge for, at sorter af rapsene slettes af nationale sortslister, tilba-gekalde alle frø af rapsene fra markedet og sikre sig, at alle resterende frø-partier destrueres.Desuden blev der stillet krav om, at Bayer CropScience skulle indføre et internt system i virk-somheden til sikring af, at der ikke er forekomst af Ms1xRf1 og Ms1xRf2-raps i forbindelsemed forædling og frøproduktion. For raps Topas 19/2 blev det i 2007 ikke vurderet nødven-digt at fastsætte krav til Bayer CropScience om tilbagetrækning af frø fra markedet, idet dettepå daværende tidspunkt allerede var sket. Frø af raps Topas 19/2 havde ikke været solgt siden2003 og alle eksisterende partier af frø var opbrugt.Kommissionen oplyser i begrundelsen for forslaget, at de gennemførte tiltag til udfasning afde tre raps har gjort, at stort set alt GM materiale fra de tre raps er fjernet fra markedet. De se-neste test-resultater, som Kommissionen har modtaget fra branchen, viser dog, at der fortsatvil kunne forekomme meget små mængder (< 0,1 %) af GM materiale fra de tre raps i fødeva-re- og foderkæden – også efter udløbet af den 5-årige udfasningsperiode. Den fortsatte megetlave forekomst, på trods af virksomhedernes tiltag, skyldes ifølge oplysningerne i forslaget, atrapsfrø kan overleve i jorden i en længere periode i de tredjelande, hvor rapsen har været dyr-ket, samt brug af landbrugsmæssige metoder, hvor frø bliver spildt. De tre raps har ikke væretgodkendt til dyrkning i EU. Den første overgangsperiode har ikke i tilstrækkelig grad tagethøjde for udfasning af disse GMO’er, hvorfor Kommissionen har fremsat forslag om en for-længelse af udfasningsperioden.Forlængelsen af overgangsordningerne vil indebære, at utilsigtet eller teknisk uundgåelig fo-rekomst af materiale fra de tre raps fortsat accepteres i fødevarer og foder indtil den 31. de-cember 2016. Den maksimale mængde af accepteret materiale fra de tre raps nedsættes fra denuværende 0,9 % til 0,1 % i fødevarer eller foder. Bayer CropScience skal fortsat følge de be-stemmelser, der er fastsat i de oprindelige beslutninger vedrørende tiltag til udfasning afMs1xRf1 og Ms1xRf2 fra markedet. Herudover fastsattes der også krav om, at BayerCropScience skal indføre et internt system i virksomheden til sikring af, at der ikke er fore-komst af Topas 19/2-raps i forbindelse med forædling og frøproduktion. Det pålægges rettig-hedshaveren at indsende en rapport til Kommissionen senest den 1. januar 2014, om gennem-førelsen af de fortsatte tiltag til udfasning af de tre GMO’er.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
4Gældende dansk retEn vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-somheder og umiddelbart gældende for disse.KonsekvenserForslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes at have positive konsekvenser i forhold til at sikre foderforsyningen, idetder i en periode på 5 år fortsat vil kunne tolereres utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indholdaf de tre raps i fødevarer og foder i mængder op til 0,1 %.En vedtagelse af forslaget vil betyde, at fødevarer og fødevareingredienser, samt foder i enfortsat udfasningsperiode på 5 år fra offentliggørelsen af beslutningen, kan indeholde spor afde pågældende organismer i en mængde op til 0,1 %.For indhold af ikke-EU-godkendte GMO’er i fødevarer og foder gælder som hovedregel en 0-tolerance, således at fødevarer og foder med indhold heraf ikke må markedsføres i EU. God-kendte GMO’er til fødevare- og foderbrug i EU må findes i op til 0,9 % utilsigtet eller tekniskuundgåeligt indhold af materiale fra GMO’en i ikke-genmodificerede fødevarer og foder,uden at dette skal fremgå af mærkningen. For indhold i foder af GMO’er, der er under god-kendelse i EU, er der med forordning (EU) Nr. 619/2011 om prøveudtagnings- og analyseme-toder til officiel kontrol af foder for så vidt angår forekomst af genetisk modificeret materialefastsat en analytisk detektionsgrænse, hvilket betyder, at et parti foder er ulovligt, hvis derkonstateres et indhold af materiale fra GMO’er under godkendelse i EU i et niveau på ellerover 0,1 %. De tre GMO-raps vil fra 25. april 2012 være omfattet af forordning (EU) Nr.619/2011 om prøveudtagnings- og analysemetoder til officiel kontrol af foder for så vidt an-går forekomst af genetisk modificeret materiale, som er under godkendelse, eller for hvilketgodkendelsen er udløbet (den såkaldt tekniske løsning på 0-tolerancen for foder). Ifølge for-ordning nr. 619/2011 skal foder med indhold på under 0,1 % af de pågældende GMO-raps ik-ke betragtes som værende i strid med GMO-forordningen.Da de tre GMO-raps tidligere har været risikovurderet af Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og godkendt i EU på baggrund af risikovurderingerne, som fastslår, atder ikke er risiko forbundet med markedsføringen, vil en forlængelse af udfasningsperiodenikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller i resten af EU.HøringForslaget har været i høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
5Landbrug & Fødevarer finder, at det er vigtigt, at der sker en forlængelse af udfasningsperio-den, da de minimale forekomster, der kan forventes i de kommende år, ellers kan give alvorli-ge problemer for samhandelen. Landbrug & Fødevarer understreger desuden vigtigheden af,at de med Kommissionens forordning 619/2011 vedtagne standardiserede prøvetagnings- oganalysemetoder for officiel kontrol af foder for forekomst af genetisk modificeret materiale,som er under godkendelse eller for hvilken godkendelsen er udløbet, udvides til også at om-fatte fødevarer.Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod forslaget, og finder det utilstedeligt, at EUvil fortsætte med at anerkende GMO’er, som er forbudte. Hvis der fra 2012 forekommer sporaf disse GMO’er i produkter, så bør disse destrueres eller returneres.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-ring, som fastsat i GMO-forordningen.De pågældende GMO raps har tidligere været tilladt til markedsføring som fødevarer, foderog til anden industriel brug og har på den baggrund været vurderet at være sundhedsmæssigtacceptable.Regeringen lægger ligeledes vægt på, at grænsen for indhold af materiale fra de 3 GMO rapser reduceret til den tekniske detektions-grænse på 0,1 %, samt at de virksomheder, der var an-svarlige for markedsføring, pålægges at gennemføre en række tiltag for at sikre, at produkter-ne udfases fra markedet.Regeringen finder på denne baggrund, at accept af en forlænget udfasningsperiode, hvor det ifem år, indtil december 2016, tillades, at der forekommer spor på op til 0,1 % af det pågæl-dende GM-materiale i andre produkter, ikke påvirker beskyttelsesniveauet i negativ retning.Regeringen kan derfor støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.