Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1051351_0001.png
1051351_0002.png
1051351_0003.png
1051351_0004.png
1051351_0005.png
1051351_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kontor for fødevarekvalitet, teknologiog markedsføring /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221- 01100 / Dep. sagsnr.: 128525. december 2011FVM 969
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyromazin, fenpropidin, formetanat, oxa-myl, pirimiphos-methyl og tebuconazol (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticidramme-forordning nr. 396/2005 for 6 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærer ændrin-ger af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af planlagt revurdering af cyroma-zin, fenpropidin, formetanat, oxamyl, pirimiphos-methyl og tebuconazol. Der er gennemførtrisikovurderinger for alle stoffer, og de ændrede grænseværdier vurderes at være sundheds-mæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
2såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde–pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-føres eller ændres på baggrund af:ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EUimplementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EUnye oplysninger om for eksempel toksikologiplanlagt revurdering af pesticidetandre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening)tilbagekaldelse af eksisterende godkendelserAnsøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import fra tredjelande af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første om-gang evalueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
3foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagPå baggrund af planlagt revurdering af stofferne indebærer Kommissionens forslag ændringeraf maksimalgrænseværdier for stofferne cyromazin, fenpropidin, formetanat, oxamyl, piri-miphos-methyl og tebuconazol. Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risiko-vurderinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænse-værdier (MRL) i bilag II og III ændres for førnævnte stoffer. Som led i revurderingen, harDen Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) vurderet, at der for nogle afgrøde-pesticid-kombinationer, ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag. På den baggrund harKommissionen derfor undladt at foreslå ændringer for disse kombinationer, og fastholderdermed de nuværende grænseværdier.Forslaget anfører derfor følgende:Ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af planlagt revurdering:For cyromazin sættes maksimalgrænseværdien ned for kartofler, gulerødder, tomater,auberginer, okra, rucola, bladbeder, vinblade, urter, artiskokker og fugleæg.For cyromazin sættes maksimalgrænseværdien op for peberfrugter, cucurbitae medspiselig skræl, melon, vandmelon, bladselleri, dyrkede svampe og kød mv. fra får.For cyromazin sættes ny maksimalgrænseværdi for græskar.For fenpropidin sættes ny maksimalgrænseværdi for lever og nyre fra svin, får oggeder samt mælk.For fenpropidin sættes maksimalgrænseværdien ned for bananer, havre, rug, hvede ogsukkerroer.For fenpropidin sættes maksimalgrænseværdien op for byg samt lever og nyre frakvæg.For formetanat sættes ny maksimalgrænseværdi for meloner.For formetanat sættes maksimalgrænseværdien ned for blåbær, aubergine, drueagurkerog courgetter.For formetanat sættes detektionsgrænsen ned for en række afgrøder.For oxamyl sættes maksimalgrænseværdien ned for mandariner, tomater, peberfrugter,auberginer, agurker, drueagurker og courgetter.For oxamyl sættes detektionsgrænsen op for oliven til oliefremstilling.For pirimiphos-methyl sættes maksimalgrænseværdien ned for citrusfrugter, druer tilvinfremstilling, kiwi, gulerødder, tomater, peberfrugter, agurker, meloner, broccoli,blomkål, rosenkål, dyrkede svampe, boghvede, majs, ris og rug.For pirimiphos-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for olieholdige frø.For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien ned for æbler, pærer, abrikoser,kirsebær, ferskner, spisedruer og druer til vinfremstilling, stængelfrugter, andre små
4frugter og bær, gulerødder, pastinakker, hvidløg, tomater, auberginer, agurker,græskar, vandmelon, broccoli, blomkål, hovedkål, kinakål, porrer, sojabønner, ris, rugog hvede.For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for blommer, springløg,peberfrugter, rosenkål, purløg, bladselleri, artiskokker, sennepsfrø, sellerifrø,spidskommenfrø, dildfrø, bukkehornsfrø, muskatnød samt for lever fra kvæg, får ogged.For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdien for kepaløg, skalotteløg, julesalat,linser, ærter og sæddodder.For tebuconazol sættes detektionsgrænsen ned for en række afgrøder.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne. For de stoffer, hvor Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag, harKommissionen undladt at foreslå ændringer af grænseværdierne og fastholder dermed de nu-værende grænseværdier.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og har udtalt, at der ikke ersundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinsti-tuttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretageten vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmonise-ret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i
5vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i denEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning er positive over for, at forslaget sætter nogle grænse-værdier ned. Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør dog opmærksom på, at forslagetsamtidig øger restindholdet af andre stoffer i mange fødevarer væsentligt. Biodynamisk For-brugersammenslutning foreslår derfor at gøre alle fødevarer biodynamiske eller økologiske,for at undgå gift i fødevarer.Landbrug & Fødevarer kommenterer, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.DI Fødevarer har forbehold over for en reduktion af grænseværdierne for pirimiphos-methylog tebuconazol i byg og hvede. DI Fødevarer er dog på grund af den korte høringsfrist ikke istand til at fremskaffe data til understøttelse af, at det skulle være nødvendigt at bibeholde deeksisterende grænseværdier.Fødevarestyrelsen er i dialog med DI Fødevarer med henblik på afklaring af deres forbehold.Advokatrådet udtaler sig kritisk om den korte høringsfrist og bemærker, at en sådan frist i rea-liteten udelukker en nærmere stillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet.Good Food Group A/S giver udtryk for den holdning, at den europæiske lovgivning er for ef-tergivende omkring antallet af pesticider, der anvendes, samt de mængder, som pesticiderneanvendes i, det vil sige at grænseværdierne sættes for højt. Der opleves en manglende hensyn-
6tagen og samhørighed med reglerne i andre dele af verden, hvilket besværliggør eksport afprodukter til samhandelspartnere i Nordamerika og det asiatiske område.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger senest i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslagetsåledes, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbigvurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den bag-grund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.