Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01053 / Dep. sagsnr.: 128525. december 2011FVM 971
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for acephat, alachlor, aldrin, anilazin, azocyclo-tin, benfuracarb, butylat, captafol, carbaryl, carbofuran, carbosulfan, chlorfenapyr,chlorthal-dimethyl, chlorthiamid, cyhexatin, DDT, diazinon, dichlobenil, dicofol,dieldrin, dimethipin, diniconazol-M, diphenylamin, disulfoton, endrin, ethoxyquin, fe-nitrothion, fenpropathrin, flufenzin, furathiocarb, heptachlor, hexaconazol, lactofen,lindan, mepronil, methamidophos, methopren, monocrotophos, monuron, oxycarboxin,oxydemeton-methyl, parathion-methyl, phorat, phosalon, phoxim, procymidon, profeno-fos, propachlor, propisochlor, pyrasulfotol, quinclorac, quintozen, tolylfluanid, trichlor-fon, tricyclazol, tridemorph og trifluralin. (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 57 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærernedsættelse af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af ikke-optagelse på bilag Itil direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler for stofferne acephat,alachlor, aldrin, anilazin, azocyclotin, benfuracarb, butylat, captafol, carbaryl, carbofuran,carbosulfan, chlorfenapyr, chlorthal-dimethyl, chlorthiamid, cyhexatin, DDT, diazinon, dich-lobenil, dicofol, dieldrin, dimethipin, diniconazol-M, diphenylamin, disulfoton, endrin, etho-xyquin, fenitrothion, fenpropathrin, flufenzin, furathiocarb, heptachlor, hexaconazol, lactofen,lindan, mepronil, methamidophos, methopren, monocrotophos, monuron, oxycarboxin, oxy-demeton-methyl, parathion-methyl, phorat, phosalon, phoxim, procymidon, profenofos, pro-pachlor, propisochlor, pyrasulfotol, quinclorac, quintozen, tolylfluanid, trichlorfon, tricycla-zol, tridemorph og trifluralin på visse afgrøder. For et aktivstof indebærer forslaget fastsæt-telse af nye grænseværdier som følge af implementering af Codex-grænseværdier. Alle græn-seværdier er vurderet sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget vurderes sam-let set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.
2Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-
3malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde–pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan desuden, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,indføres eller ændres på baggrund af:ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EUimplementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EUnye oplysninger om for eksempel toksikologiplanlagt revurdering af pesticidetandre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening)tilbagekaldelse af eksisterende godkendelserAnsøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagSom konsekvens af, at det er besluttet, at visse stoffer ikke længere skal være på EU’s positiv-liste over aktivstoffer, der må anvendes i EU (ikke-optagelse på bilag I til direktiv91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler) indebærer Kommissionens for-slag ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne acephat, alachlor, aldrin, anilazin,azocyclotin, benfuracarb, butylat, captafol, carbaryl, carbofuran, carbosulfan, chlorfenapyr,chlorthal-dimethyl, chlorthiamid, cyhexatin, DDT, diazinon, dichlobenil, dicofol, dieldrin,dimethipin, diniconazol-M, diphenylamin, disulfoton, endrin, ethoxyquin, fenitrothion, fen-propathrin, flufenzin, furathiocarb, heptachlor, hexaconazol, lactofen, lindan, mepronil,methamidophos, methopren, monocrotophos, monuron, oxycarboxin, oxydemeton-methyl,parathion-methyl, phorat, phosalon, phoxim, procymidon, profenofos, propachlor, propisoch-lor, pyrasulfotol, quinclorac, quintozen, tolylfluanid, trichlorfon, tricyclazol, tridemorph ogtrifluralin. Maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III foreslås sat ned til den analytiskebestemmelsesgrænse på 0,01 mg/kg for ovenstående aktivstoffer i hovedparten af afgrøder.Baggrunden for at nedsætte grænseværdierne beror på, at de ikke fremadrettet er godkendt tilanvendelse i EU. For de maksimalgrænseværdier, som er sat på baggrund af Codex Alimenta-rius-grænseværdier i FN-regi eller på baggrund af importtolerancer, videreføres maksimal-grænseværdien, såfremt grænserne er vurderet sundhedsmæssigt acceptable.Derudover indebærer forslaget implementering af nogle Codex Alimentarius-grænseværdierfor stoffet diazinon, hvorfor der sættes nye maksimalgrænseværdier for fedt fra svin, kvæg,får og ged samt for mælk fra alle dyreracer.
4Kommissionen foreslår således på den baggrund, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag IIog III sættes på den analytiske bestemmelsesgrænse for en række aktivstoffer i en række af-grøder – med undtagelse af de pesticid-afgrøde-kombinationer, hvor der er sundhedsmæssigtacceptable Codex Alimentarius-grænseværdier eller importtolerancer.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af nærværende forslag. DTU Fødevare-instituttet, har endvidere udtalt, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåedemaksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at de videreførte Codex Alimen-tarius-grænseværdier og importtolerancer ikke giver anledning til sundhedsmæssige proble-mer.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages
5højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund, samlet set, at betyde et øget beskyt-telsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer kommenterer, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Biodynamisk Forbrugersammenslutning er positive over, at forslaget sætter en lang rækkegrænseværdier ned. Biodynamisk Forbrugersammenslutning er dog bekymrede for restind-hold også i mindre mængder, og forbrugersammenslutning foreslår derfor at gøre alle fødeva-rer biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger senest i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslagetsåledes, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbigvurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den bag-grund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Regeringen finder det væsentligt, at stoffer, som ikke længere er tilladt at anvende i EU, udfa-ses, og at maksimalgrænseværdierne fastsættes til den analytiske bestemmelsesgrænse samti-
6dig med, at sundhedsmæssigt acceptable Codex Alimentarius-grænseværdier og importtole-rancer videreføres henset til at dokumentationskravene hertil er opfyldt.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.