Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 115
Offentligt
NOTAT
EU & International politikJ.nr. 001-06223Ref.Den 16. november 2011
GRUND – OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU OG FMU
Kommissionens forslag til beslutning om bedst tilgængelige teknik (BAT) konklusioner vedfremstilling af jern og stål i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om industrielle emissioner.KOM(IEDC-2-4)ResumeKommissionen har fremsendt forslag til BAT-konklusioner for fremstilling af jern og stål.De branchespecifikke BAT-konklusioner omhandler opnåelige værdier for luftemissioner gældendefor de enkelte brancher og teknikker og renseforanstaltninger.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 21. oktober 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget skaltil afstemning d. 21. november 2011 i kommissionens Artikel 75 udvalg.Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets forordningnr. 75/2010 af 24. november 2010 om IED.Forslag til Kommissionsbeslutning er sendt til medlemsstaterne, som via afstemning iArt. 75udvalgetskal udtale sig om dem i overensstemmelse med proceduren i artikel 75 (2).2. Formål og indholdI medfør af IED stiller EU krav om, at forurenende virksomheder skal begrænse forureningen mestmuligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Med det nye direktiv er BREF-dokumenterneblevet mere bindende. Et af de væsentligste nye tiltag i IED er, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godkendelser skal anvendeEU’s BAT-konklusioner, som fastlægger, hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene.BREF dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for fremstilling af jern og stål er det ene af deto første dokumenter, som skal vedtages, efter IED er trådt i kraft.BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner er udarbejdet i den såkaldte ”Sevilla proces”.For hver virksomhedstype omfattet af en BREF nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla enTeknisk Arbejdsgruppe (TWG) for at udveksle oplysninger om BAT i en konsensus søgende proces.
En TWG består normalt af mellem 40 og 100 europæiske eksperter fra industrien, medlemsstaterneog grønne organisationer.Kort præsentation af jern og stål industrienBREF dokumentet for jern og stål omhandler de forskellige processer til fremstilling af jern og stål,jf. IED’s bilag 1, pkt. 1.3, 2.1 og 2.2. Jern- og stålindustrien opdeles traditionelt i 3 sektorer:fremstilling af koks, udvinding af metal fra malm på sintringsanlæg og pelleteringsanlæg og endeligproduktion af stål og jern fordelt på typen af ovn, der anvendes: højovn, oxygenovn og lysbueovne(elektroovne).I Danmark er der kun én virksomhed, et elektrostålværk, der er omfattet af BAT-konklusionerne forjern og stål industrien. Anlægget, der ikke har været i drift et stykke tid, anvender lysbueovne, hvorskrot omsmeltes til stål.Jern- og stålindustrien er en meget materiale- og energiintensiv industri. Mere end halvdelen afmasseinputtet bliver til output i form af røggasser og fast affald/biprodukter. Processen er opdelt i totrin: smeltning og udstøbning af stål i fx plader.Lysbueovne har behov for betydelige mængder el og medfører betydelige emissioner til luft og fastaffald/biprodukter, hovedsageligt filterstøv og forskellige typer af slagger. Emissionerne til luft fraovnen består af en bred vifte af uorganiske forbindelser (jernoxidstøv og tungmetaller) og varierendemængder af organiske forbindelser, hvor de vigtige organiske er chlorforbindelserne PCB og dioxin.BAT-konklusionerDer er BAT-konklusioner, som er generelle for hele branchen, og BAT-konklusioner for sektorerne.Der er kun én sektor med aktiviteter i Danmark, produktion af jern og stål, som dækker anlæg tilfremstilling af råjern og stål og dertil hørende strengstøbning, med en kapacitet på mere end 2,5 tonsi timen. For denne sektor er BAT konklusionerne opdelt i de tre ovntyper.De generelle konklusioner omhandler blandt andet miljøledelse, energieffektivitet, krav tilopbevaring og håndtering af råmaterialer, biprodukter og affald, vand, spildevand, egenkontrol,nedlukning og støj.De branchespecifikke BAT-konklusioner omhandler opnåelige værdier for luftemissioner gældendefor de enkelte brancher og teknikker og renseforanstaltninger. Opnåelige BAT udledninger erangivet som en opnåelig koncentration i røggassen.Det er BAT at rense røggassen fralysbueovnefor støv ved brug af direkte røggasudsugning oghættesystemer. Indhold af kviksølv, PCB og dioxin minimeres ved at minimere indholdet i deindfyrede råstoffer og om nødvendigt ved efterforbrænding af røggasserne, hurtig afkøling afrøggasser eller indsprøjtning af aktivt kul i røggaskanalen med efterfølgende opsamling i etposefilter.Det er BAT at behandle slagger således, at støvemissionen reduceres ved at befugte slaggerne oganvende læssemaskiner. Skrotforvarmning betragtes også som BAT, ligesom genbrug/recirkuleringaf slagge og støv.Det er BAT at minimere vandforbruget og at anvende lukkede vandkølingssystemer til køling afovne. Spildevandet bør renses ved filtrering, udfældning eller sedimentation af opslemmede faste
2
stoffer, mens olie fjernes ved anvendelse af skummetanke eller andre metoder.Det er endvidere BAT at minimere affaldsgenereringen, energiforbruget og støj fra installationerne.
3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.4. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende retDen europæiske godkendelsesordning om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet) blev indført i dansk lovgivning i 1999 gennem revision afgodkendelsesbekendtgørelsen. IPPC direktivet blev i 2011 afløst af IED direktivet - IndustrialEmissions Directive (IED). IED skal implementeres i dansk lovgivning senest den 7. januar 2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserBAT-konklusioner skal implementeres i de berørte danske virksomheder inden for 4 år eftervedtagelse. Dette sker ved revision af virksomhedernes miljøgodkendelse. Med den foreslåedeændring af miljøbeskyttelsesloven og en efterfølgende ændring af godkendelsesbekendtgørelsenforpligtes tilsynsmyndighederne til at tage godkendelser op til revurdering, når Kommissionen harvedtaget de for virksomheden væsentlige BAT-konklusioner.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, da kun én virksomhed, derhar Miljøstyrelsen som myndighed, er berørt.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vil have konsekvenser for den berørte virksomhed, idet den eventuelt får skærpede vilkårved den kommende revurdering, som tillige fremrykkes i forhold til hidtidig procedure.Det vurderes, at den danske virksomhed formentlig allerede i dag vil kunne overholde BATkonklusionerne; dog vil det være nødvendigt med supplerende undersøgelser af fx emissionen afdioxin m.m. til luften og udledning af metaller med spildevandet.Beskyttelsesniveau:Da der med den foreslåede retsakt indføres regulering på et hidtil ureguleret område, vurderesforslaget at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
3
5. HøringForslaget har ikke været i høring.Rammenotat om forslaget har den 10. november 2011. været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlighøring. Der er modtaget fire høringssvar.Erhvervs og selskabsstyrelsenhar spurgt, om der er nye administrative krav, og om de vil kunnepåvirke virksomhedernes administrative byrder.Arbejdstilsynettilkendegiver, at en opfyldelse af BAT-konklusionerne ikke kan tilsidesætte kravetom en forsvarlig opbevaring og håndtering af råmaterialer som forudsat efterarbejdsmiljølovgivningen.CO-industriforeslår, at fagbevægelsen tilføjes som part på lige fod med industrien og grønneorganisationer i TWG arbejdsgruppen og Artikel 13 udvalget. CO-industri finder, at dette er ioverensstemmelse med dansk tradition, og bemærker, at fagbevægelsen repræsenterer en lige såvigtig part som industrien og grønne organisationer og kan bidrage med ekspertise om produktion ogmiljøforhold.CO-industri finder, at ’støj fra installationer’ er overfødig sprogbrug og kan reduceres til ’støj’.Endelig foreslår CO-industri, at perioden for implementering af BAT konklusioner reduceres til 2eller 3 år for at fremskynde en miljøvenlig produktion.DIbemærker, at det under punkt 5 i rammenotatet står, at det er forslaget som er sendt i høring,hvilket ikke er korrekt.6. ForhandlingssituationenNår udarbejdelsen af et BREF dokument er afsluttet, forelægges det af det europæiske IPPC-Bureaufor EU KommissionensArtikel 13 forumtil kommentering. Artikel 13 forummet er sammensat afrepræsentanter fra medlemsstaterne, industrien og de grønne organisationer.Final draft BREF med BAT-konklusioner for Jern og Stålindustrien blev præsenteret for Artikel 13Forum på dets første møde i september 2011. Der var bred enighed, og alle parter tilsluttede sig.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i et referat fra mødet.Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to tabeller. Den ene tabel indeholder de indvendinger,forummet var enige om, og den anden tabel de indvendinger, som enkelte medlemmer af forummethar rejst. De indvendinger, som forummet enige om, er nu inkluderet i det endelige dokument.7. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget vil give en højnet miljøbeskyttelsei Danmark og Europa, og det at flere af miljøkravene til industrien stilles på europæisk niveau ermed til at sikre, at alle virksomheder i Europa mødes med ens krav.
4
Danmark kan tilslutte sig forslaget, som vi betragter som en god begyndelse.Danmark betragter udarbejdelsen af BAT-konklusioner for særlig forurenende aktiviteter som envæsentlig komponent i de rammevilkår, som over tid skal drive en meget stor del af de europæiskevirksomheder til at anvende mere miljøvenlige produktionsformer. BAT konklusionerne bør derforvære ambitiøse.Derfor vil Danmark tilegne processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og BAT-konklusioner større opmærksomhed, ligesom fremme af ny miljøteknologi (upcoming technology)vil være et særligt fokusområde.
5