Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Komitésag vedrørende Europa-Kommissionens forslag til ændring af
bilag II og III i Rådets forordning nr. 1236/2005 om handel med visse
varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf (antitortur-
forordningen)
1. Resumé
Formålet med Kommissionens forslag er at tilføje visse medicinske pro-dukter til listen i forordningens bilag III over produkter, der kræver eks-porttilladelse, for at forhindre, at de pågældende produkter anvendes iforbindelse med henrettelser. Formålet er endvidere at udvide det eksi-sterende forbud mod import og eksport af en række varer, der ikke harnoget andet konkret anvendelsesformål end henrettelse, tortur og andengrusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, til og-så at omfatte bl.a. elektriske håndjern samt stave og knipler med pigge.Det foreslås derfor at tilføje disse produkter til forordningens bilag II.Der er tale om en komitésag, der skal forelægges til afstemning blandtmedlemsstaterne den 16. november 2011 på et komitémøde i henhold tilRådets forordning nr. 1236/2005.En vedtagelse af forslaget skønnes at have administrative konsekvenserfor erhvervslivet og statsfinansielle konsekvenser afhængig af forslagetsindvirkning på samhandlen.Regeringen støtter forslaget, og agter at tilslutte sig dette.2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 8. november 2011 forslag til medlemssta-terne om ændring af bilag II og III i Rådets forordning nr. 1236/2005 omhandel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller an-den grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf(antitorturforordningen).
14. november 2011Sag 07/03371-1/phe-ebst
2/4
Forslaget har hjemmel i artikel 12, stk. 2, i Rådets forordning nr.1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse,tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandlingeller straf. I henhold til denne bestemmelse kan Kommissionen ændre bi-lag II og III efter undersøgelsesproceduren, jf. artikel 15, stk. 2, i forord-ning 1236/2005 samt forordning 182/2011 vedr. de nye komitologiregler.Forslaget forelægges til afstemning blandt medlemsstaterne den 16. no-vember 2011 på et komitémøde i henhold til Rådets forordning nr.1236/2005. Komiteen træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.3. Formål og indhold
I henhold til artikel 3 og 4 i Rådets nuværende forordning (EF) nr.1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse,tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandlingeller straf er det forbudt at eksportere eller importere visse varer, uansetvarernes oprindelse, der ikke har noget andet konkret anvendelsesformålend henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdi-gende behandling eller straf, og som er opført i bilag II til forordningen.I forordningens artikel 5 er det endvidere fastsat, at der kræves tilladelsetil enhver eksport af varer, uanset varernes oprindelse, der kan anvendestil tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandlingeller straf, og som er opført i bilag III til forordningen. I artikel 6 er detfastlagt, hvilke kriterier medlemslandenes myndigheder skal lægge tilgrund ved afgørelsen af, om der kan udstedes en eksporttilladelse.Som følge af at der igennem den senere tid har været en række tilfælde,hvor medicinske produkter, som er eksporteret fra EU til tredjelande, erblevet omdirigeret og anvendt til henrettelse ved indsprøjtning af en dø-delig overdosis, har Kommissionen fundet det nødvendigt at tilføje vissemedicinske produkter til listen over produkter, der er omfattet af handels-restriktionerne. Forslaget indebærer, at der fremover kræves tilladelse tilal eksport til tredjelande af de pågældende produkter, herunder også eks-port bestemt til andre, lovlige formål. Tilladelsesprocessen vil bl.a. skulleomfatte en nærmere vurdering af slutbrugeren samt varemodtagerens ogslutbrugerens kontraktuelle forhold.Med henblik på at vejlede medlemslandene om anvendelsen af forordnin-gens artikel 5 og 6 i forbindelse med ansøgninger om eksport af vissemedicinske produkter, har Kommissionen samtidig udarbejdet et udkasttil en vejledning. Vejledningen indeholder bl.a. to bilag med vejledendelister over lande, der vurderes som lande med henholdsvis lav og høj risi-ko for misbrug af medicinske produkter til henrettelse. Højrisikolandeomfatter lande med dødsstraf, herunder bl.a. USA og Kina.Herudover finder Kommissionen det nødvendigt at udvide det nugælden-de eksportforbud vedrørende elektriske bælter til også at omfatte lignende
3/4
udstyr som f.eks. elektriske håndjern m.v., som har den samme virkningsom elektriske bælter. Eksportforbuddet foreslås desuden udvidet til ogsåat omfatte stave og knipler med pigge.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget rets-akt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende i Danmark. Med henblik på at sikre, atforordningen efterleves af danske virksomheder, er der i Lov om anvendel-sen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindel-ser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011, fastsatbestemmelser om straf for overtrædelse af forordningen.7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen må forventesat have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernesopbygning af et nyt system og den efterfølgende administration af tilla-delsesordningen. Restriktionerne implementeres og håndhæves efter dengældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget afeventuelle ekstra administrationsudgifter vil afhænge af forslagets ind-virkning på samhandlen. Hvis udgifterne ikke kan afholdes inden for res-sortministeriernes rammer, vil finansieringsspørgsmålet, herunder en gebyr-finansieringsordning, skulle forelægges for regeringens Økonomiudvalg.8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have væsentlige samfundsøkonomiskekonsekvenser9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Forslaget forventes at have mindre administrative konsekvenser for er-hvervslivet. Forslaget indebærer nemlig, at danske virksomheder, der eks-porterer medicinske produkter, som er opført på bilag III til forordningen, tiltredjelande, vil skulle søge om eksporttilladelse, inden eksporten kan findested.Danmark eksporterede for ca. 50 mio. kr. årligt i 2009 og 2010 af pågæl-dende varekoder, herunder bl.a. til følgende tredjelande: USA, Canada,
4/4
New Zealand, Australien, Kenya, Brasilien og Colombia. Antallet af kon-krete udførsler er ukendt.10. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg med fristfor bemærkninger den 14. november 2011.Forslaget har desuden været sendt i høring med frist for bemærkninger den14. november 2011 hos Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Sund-hedsstyrelsen, Lægemiddelindustriforeningen (LIF) og Medicobranchen.Der er modtaget høringssvar fra LIF.LIF bemærker, at foreningens medlemmer ikke eksporterer lægemidler fraDanmark beregnet for tortur eller dødsstraf, men derimod til behandling afsygdomme.LIF tager således afstand fra enhver uautoriseret anvendelse af medlem-mernes produkter men understreger samtidig, at lægemiddelindustrien ikkehar mulighed for at undgå misbrug.Dette skyldes, at begrænsninger i eksporten også vil komme til at rammepatienter, for hvem sygdom og behandling finder sted med de pågældendelægemidler. LIF har efterfølgende oplyst, at man er positivt indstillet overfor indførelse af en tilladelsesordning som den foreslåede.11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger tilforslaget.12. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, og agter at tilslutte sig dette.13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.