Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1056778_0001.png
1056778_0002.png
1056778_0003.png
1056778_0004.png
1056778_0005.png
1056778_0006.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. december 2011

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et forbru-

gerprogram 2014-2020 (KOM (2011) 707 endelig).

1.

Resumé

Kommissionen har den 9. november 2011 vedtaget et forslag til etforbrugerprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik. Forbru-gerprogrammet understøtter gennemførelsen af de foranstaltnin-ger, som Kommissionen (DG SANCO) ønsker indført i relation tilforbrugerpolitik fra 2014-2020. Programmet afløser det nuværen-de EF-handlingsprogram inden for forbrugerpolitik 2007-2013.Programmet udgør det overordnede budget for initiativer på for-brugerområdet. Den 14. november 2011 blev forslaget fremsendttil Europa-Parlamentet og Rådet.

Baggrund

I meddelelsen ”Et budget for Europa 20201” af 29. juni 2011 fore-slår Kommissionen, at der bliver bevilget 175 mio. euro (faste2011-priser, svarende til 197 mio. euro i løbende priser).I den forbindelse har Kommissionen den 9. november 2011 ved-taget et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omet forbrugerprogram 2014-2020, KOM (2011) 707 endelig. Pro-grammet skal sikre kontinuitet og efterfølge det nuværende EF-handlingsprogram, der udløber ved udgangen af 2013.Den 14. november 2011 blev forslaget fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet.Forslaget til forbrugerprogrammet indeholder fire prioritetsområ-der:forbrugersikkerhedforbrugeruddannelse - og informationforbrugerrettigheder og klageadgang, oghåndhævelse.

2.

1
KOM (2011) 500
2/6
Programmets endelige vedtagelse vil bero på vedtagelsen af EU’sflerårige finansielle ramme for perioden 2014 – 2020 (MFF).Retsgrundlaget for forslaget er artikel 169 i Traktaten om Den Eu-ropæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Foranstaltninger vedta-get i henhold til artikel 169 i TEUF skal have som formål affremme forbrugernes interesser og at sikre et højt niveau for for-brugerbeskyttelse.Efter forslaget kan der ydes finansiel støtte til EU’s og medlems-staternes aktioner, der sigter på beskyttelse af forbrugernes sik-kerhed, forbedring af deres adgang til information og yderligerestyrkelse af deres rettigheder.Forslaget til forbrugerprogram skal vedtages efter den almindeligelovgivningsprocedure og efter høring af Det Europæiske Økono-miske og Sociale Udvalg.

3.

Formål og indhold

Det fremgår af forslaget, at målet med forbrugerprogrammet er atunderstøtte den politiske målsætning om at sætte stærke forbrugere icentrum for det indre marked. Programmet tilsigter at opnå dette vedat bidrage til at beskytte forbrugernes sundhed, sikkerhed og øko-nomiske interesser samt til at fremme deres ret til information, ud-dannelse og til at organisere sig med henblik på at beskytte deres in-teresser. Programmet skal supplere, støtte og overvåge medlemssta-ternes politikker.Aktionerne støtter følgende fire specifikke målsætninger:i)ii)Sikkerhed: At styrke og øge produktsikkerheden gennem ef-fektiv markedsovervågning i hele EU.Information og uddannelse: At give forbrugerne bedre ud-dannelse, information og større bevidsthed om deres rettig-heder og at udvikle evidensgrundlaget for forbrugerpolitikog støtte forbrugerorganisationer.Rettigheder og klageadgang: At styrke forbrugernes rettig-heder, særligt gennem lovgivning og ved at forbedre klage-adgangen til at klage, herunder til alternative tvistbilæggel-sesordninger.Håndhævelse: At fremme håndhævelse af forbrugernes ret-tigheder ved at styrke samarbejdet mellem de nationalehåndhævelsesmyndigheder og ved at støtte forbrugerne medrådgivning.
iii)
iv)
Samtidig skal det nye program med de fire prioriterede områder sik-kerhed, information og uddannelse, rettigheder og klageadgang samthåndhævelse tage højde for nye samfundsmæssige udfordringer. Ef-
3/6
ter forslaget omfatter disse den mere komplekse beslutningstagningfor forbrugere, behovet for udvikling hen imod mere bæredygtigeforbrugsmønstre, mulighederne og truslerne fra digitaliseringen, sti-gende social udstødelse, stigningen i antallet af sårbare forbrugeresamt en aldrende befolkning.Det fremgår af forslaget, at de fire overordnede målsætninger er ioverensstemmelse med Europa 2020 med hensyn til vækst og kon-kurrenceevne. Målsætningerne skal sikre integration af specifikkeEuropa 2020-anliggender vedrørendedigital dagsorden(sikre, atdigitalisering faktisk fører til øget forbrugervelfærd),bæredygtigvækst(udvikling hen imod mere bæredygtige forbrugsmønstre),so-cial inklusion(tage hensyn til de specifikke forhold for sårbare for-brugere og behovene hos en aldrende befolkning),intelligent lov-givning(overvågning af forbrugermarkeder som hjælp til udform-ning af intelligent og målrettet lovgivning).

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at det tilsigtede mål med forordningen ikke itilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på grund af deberørte områders grænseoverskridende karakter og kan derfor pågrund af EU’s større handleevne med henblik på effektivt at beskyt-te borgernes sundhed og sikkerhed samt økonomiske og juridiskeinteresser bedre opfyldes på EU-plan; EU kan derfor træffe foran-staltninger i overensstemmelse med subsidaritetsprincippet, jf. art. 5i traktaten om Den Europæiske Union. I overensstemmelse medproportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordningikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.Efter regeringens opfattelse vil forslaget kunne medvirke til atfremme og styrke samarbejdet om programmets målsætninger ogaktioner. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.

6.

Gældende dansk ret

Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Forslaget indebærer en udgift på EU-budgettet på 197 mio. euro(løbende priser), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 pct. svarende tilca. 4 mio. euro

5.

7.

4/6

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Overordnet vurderes det, at forslaget vil kunne bidrage positivt tilforbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark og i Fællesskabet somhelhed.Programmet vil bl.a. medføre en styrket indsats for at opbygge envidensbase, der kan tjene som et vigtigt og effektivt redskab vedprioriteringen i den EU-forbrugerpolitiske indsats med henblik på atfokusere forbrugerpolitikken for at opnå størst muligt effekt på mar-keder, hvor der er identificeret problemer.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Høring

Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurren-ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål, hvor også relevante organi-sationer er hørt. Der er i den forbindelse modtaget høringssvar fraForbrugerrådet og Dansk Erhverv.Forbrugerrådet hilser programmet velkommen og støtter i høj gradsammenkoblingen med Europa 2020-strategien om, at borgerneskal have mulighed for at deltage fuldt ud i det indre marked,hvilket gør det nødvendigt at støtte borgernes mulighed for og til-lid til at købe varer og tjenesteydelser over grænserne.Forbrugerrådet påpeger, at uanset, at der er tale om en lille for-øgelse af budgettet, er der fortsat tale om et beskedent beløb i be-tragtning af den store betydning, forbrugerpolitikken har – somogså angivet i programmet – for funktionen af det indre markedsamt som medspiller i at fremme vækst og innovation.I programmet nævnes de allerede publicerede forslag om ADR ogODR (alternativ udenretlig tvistløsning). Forbrugerrådet savner enhenvisning til indførelse af collective redress/gruppesøgsmål.Forbrugerrådet opfordrer til, at det overvejes, at man vælger mo-del 3 fra det bilagte ”ledsagedokument”, der vil kræve et størrebudget end tilsvarende foranstaltninger under det nuværende pro-gram, herunder fx en offentlig database for produktsikkerhed ogoprettelse af en fond til finansiering af grænseoverskridende kla-gesager, i stedet for den valgte model 2, som er mindre ambitiøs.Forbrugerrådet vil i øvrigt vende tilbage med yderligere bemærk-ninger, når der er skabt en fælles holdning blandt de europæiskeforbrugerorganisationer.

10.

5/6
Dansk Erhverv kan overordnet støtte en styrkelse af forbrugerom-rådet og de fire angivne indsatsområdet i programmet. Dansk Er-hverv kan bakke op om, at forbrugerne skal styrkes via bl.a. in-formation, uddannelse og støtte til forbrugerorganisationerne menunderstreger samtidig, at virksomhederne skal tænkes ind på ligefod som aktive medspillere.I relation til produktsikkerhed anfører Dansk Erhverv bl.a., at deter vigtigt at sikre ensartet håndhævelse i hele EU, og at der erproportionalitet mellem myndighedernes markedskontrol og denulempe, som virksomhederne udsættes for, særligt ved ”forebyg-gende” markedskontrol.Dansk Erhverv peger derudover på, at styrkelse af implementerin-gen af miljølovgivningen i EU, herunder myndighedernes fortolk-ningspraksis og håndhævelse, udvikling af lovgivning for proble-matiske kemikalier og makropolitisk samarbejde med produkti-onslande uden for EU, bør medtages i det videre arbejde.Om indsatsen vedrørende forbrugeruddannelse – og informationhar Dansk Erhverv bl.a. anført, at træning af forbrugerorganisatio-ner skal ske samtidig med træning af erhvervsorganisationer og isamarbejde med myndigheder, så alle opnår den samme forståelsefor, hvad der skal forstås med forbrugerrettigheder o.l. Eventuelstøtte til tiltag skal kunne gives til initiativer drevet af både virk-somheder og forbrugere.I forhold til forbrugerrettigheder- og klageadgang finder DanskErhverv det vigtigt, at der i alle EU-lande er etableret klagemulig-heder i sager af lille økonomisk værdi. Det kan være klagenævneller småsagsprocesser ved domstolene. Det skal være medlems-landenes ansvar at etablere disse ordninger, og Dansk Erhverv an-fører videre, at det er helt afgørende, at ikke kun forbrugernesretssikkerhed sikres, men at virksomhedernes også gør det, og atder er lighed for loven.Dansk Erhverv anfører endelig, at det er afgørende, at håndhævel-sen bliver mere effektiv, og at det grænseoverskridende håndhæ-velsessamarbejde på forbrugerområdet styrkes.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes generel opbakning til Kommissionens mål om at sikrekontinuitet i forhold til det nuværende forbrugerprogram, herunderde 4 prioritetsområder.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Generelt kan Danmark tilslutte sig, at indsatsen for forbrugerbe-skyttelse fortsættes i overensstemmelse med Traktatens forudsæt-

12.

6/6
ninger herom, og at dette hensigtsmæssigt kan ske i form af etforbrugerprogram.Danmark kan generelt tilslutte sig programmets målsætninger, ak-tioner og indsatsområder.Programmet er en del af EU’s flerårige finansielle ramme 2014-2020. Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne af Kommissio-nens forslag ikke foregriber forhandlingerne om de flerårige fi-nansielle rammer.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-valg.