Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1054470_0001.png
1054470_0002.png
1054470_0003.png
1054470_0004.png
1054470_0005.png
1054470_0006.png
1054470_0007.png
1054470_0008.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens meddelelse: ”Små virksomheder i en stor verden

– et nyt partnerskab for SMV'ernes udnyttelse af de globale mulighe-

der” (KOM(2011)702)

1.

Resumé

Kommissionen fremsendte den 9. november 2011 meddelelsen ” Små virk-somheder i en stor verden – et nyt partnerskab for SMV'ernes udnyttelse afde globale muligheder” (KOM(2011)702).Meddelelsen fremsætter en strategi for at fremme og støtte små og mellem-store virksomheders (SMV’ers) økonomiske aktiviteter uden for EU. Kon-kret foreslår meddelelsen blandt andet en gennemgang af de eksisterendestøttestrukturer, som SMV'erne har til rådighed, identifikation af de primæ-re problemområder og forslag til en række foranstaltninger, hvor en EU-indsats kan skabe den største merværdi.Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen fremsendte den 9. november 2011 meddelelsen ”Små virk-somheder i en stor verden – et nyt partnerskab for SMV'ernes udnyttelse afde globale muligheder” (KOM(2011)702).Meddelelsen fremsætter en strategi for at fremme og støtte SMV'ernes øko-nomiske aktiviteter uden for EU, hvilket er en del af Unionens overordnedekonkurrenceevnestrategi. Dette blev understreget i Europa 2020-flagskibsmeddelelsen om en integreret industripolitik (KOM(2010) 614),den reviderede "Small Business Act" for Europa (KOM(2008) 394), revide-ret i KOM(2011) 78) og i den nylige meddelelse om EU's handelspolitik(KOM(2010) 612).Målet med den strategi, der foreslås i meddelelsen, er at skabe betingelser,der sikrer, at SMV'erne i lige så høj grad er engageret i markeder uden forEU, som inden for EU.
2/8

3.

Formål og indhold

Strategien har til formål at udstikke en mere sammenhængende og effektivEU-strategi for støtte til SMV'er på de internationale markeder. Meddelelsenforeslår desuden metoder til at give SMV’erne bedre adgang til relevanteoplysninger og bistand i deres forsøg på at trænge ind på nye markeder ogsøge efter de rette partnere og dermed sikre bedre udnyttelse af de eksiste-rende ressourcer. Konkret omfatter den nye EU-strategi seks indsatsområ-der:For det første en dybdegående kortlægning og analyse af de eksiste-rende støttetjenester i og uden for EU. Denne øvelse vil inddragemedlemsstaterne. Kortlægningen skal give mulighed for en mere ra-tionel og sammenhængende fremgangsmåde i fremtiden og identifi-cere mulige huller og overlapninger samt potentielle synergier i detjenester, der tilbydes i dag. Kortlægningen vil ske inden for ram-merne af det aktuelle rammeprogram for konkurrenceevne og inno-vation. Kortlægningen vil give et overblik over de eksisterende loka-le tjenester fra private og offentlige udbydere i tredjelande, herunderorganer i medlemsstaterne og EU-organer.For det andet vil meddelelsen give Enterprise Europe Network en nyforvaltningsstruktur og dermed styrke dets funktion. Derudover skalder i starten af 2012 lanceres en flersproget internetportal med op-lysninger til SMV'er, som ønsker at ekspandere ud over EU's græn-ser.For det tredje vil meddelelsen fremme grænseoverskridende samar-bejde og adgang til komplementær ekspertise blandt tjenesteudby-derne. Dette skal navnlig ske gennem finansielle incitamenter, somkan være underlagt det nye program for virksomheders konkurren-ceevne og SMV'er inden for den foreslåede flerårige finansielleramme for 2014-2020. Derudover skal eksisterende foranstaltningerunderkastes en periodisk evaluering.For det fjerde foreslås det i meddelelsen at fremme klynger og net-værk for SMV'ers internationalisering. Herunder vil Kommissionentilskynde til og finansiere udviklingen af uddannelsesprogrammerfor iværksættere, SMV-ledere og ledere af klynger, virksomhedsnet-værk og eksportkonsortier. Kommissionen vil desuden fremme op-rettelsen af eksportkonsortier mellem SMV'er i forskellige medlems-stater samt støtte grænseoverskridende samarbejde mellem klyn-ger/netværk gennem långivning baseret på EU-garantier.Det femte indsatsområde består i at iværksætte et tværeuropæisksamarbejde på de prioriterede markeder for at få mest muligt ud afde offentlige midler. De prioriterede markeder for SMV'er kunne fxvære EU's vigtigste handels- og investeringspartnere (USA, Kina,
3/8
Rusland, Japan). I denne sammenhæng foreslås en række vejledendeprincipper, herunder at foranstaltninger, der træffes på EU-plan, børsupplere og ikke overlappe eksisterende erhvervsstøtteaktiviteter. Devejledende principper vil indgå som centrale elementer i strategien.Endelig foreslår meddelelsen for det sjette en udnyttelse af EU's ek-sisterende eksterne politikker til at styrke de europæiske SMV'ers in-ternationale vækst. Herunder foreslås det blandt andet at støtte etab-leringen af et erhvervsvenligt miljø i udvidelses-, nabo- og udvik-lingslandene, at udvide bestræbelserne på at fjerne de resterendetoldmæssige og ikke-toldmæssige hindringer i lande uden for EUsamt at oprette kontaktpunkter for SMV'er i handels- og økonomiaf-delingerne i alle relevante EU-delegationer som en del af arbejdet imarkedsadgangsteams.
Kommissionen vurderer, at den overfornævnte tilgang kan give SMV'ernede nødvendige værktøjer til at drive virksomhed med succes uden for EU.Dette er ud fra en præmis om, at samarbejde mellem EU og medlemsstater-ne, mellem medlemsstaterne og mellem den offentlige og den private sektorvil skabe klare fordele for EU's SMV'er.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

5.

Nærhedsprincippet

Kompetencen i EU-regi for så vidt angår den del af handelspolitikken, sommeddelelsen omfatter, ligger hos medlemsstaterne, hvorfor medlemsstaterneforventes inddraget i Kommissionens fastlæggelse af aktiviteter på området.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-sekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

4/8
Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceev-ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål samt i det Handelspolitiske Specialud-valg. I forbindelse med førstnævnte høring er der indkommet følgende be-mærkninger:DI fremhæver, at man støtter Kommissionens ønske om at fremmeSMV’ernes økonomiske aktiviteter uden for EU. DI understreger samtidig,at det er vigtigt at undgå overlap samt at sikre sammenhæng mellem med-lemslandenes eksportfremmeindsats og EU’s indsatser og aktiviteter. DIfinder det derfor positivt, at Kommissionen vil kortlægge de eksisterendeeuropæiske og nationale initiativer, og at Kommissionen vil fokusere på enomkostningseffektiv arbejdsdeling mellem de eksisterende EU-programmer,mellem EU og dens medlemsstater, mellem medlemsstaterne og mellem of-fentlige og private organer.DI finder det desuden positivt, at Kommissionen vil arbejde for at fremmesamarbejdet mellem de forskellige aktører, der arbejder med og for fremmeaf SMV’ernes økonomiske aktiviteter uden for EU.Derudover støtter DI Kommissionens ønske om at arbejde for at integrereSMV-internationalisering i andre EU-politikker samt arbejde for at skabe etgunstigt miljø for SMV’ers internationale aktiviteter. DI vurderer, at de imeddelelsen nævnte initiativer er relevante, men at der er et større potentialefor styrkelse af SMV’ernes internationalisering gennem andre EU-politikker, fx i relation til adgang til finansiering og eksportkredit. I dennesammenhæng bemærker DI, at Capital Requirement Directive (CRD) IV isin nuværende form vil skade virksomhedernes adgang til ’trade finance in-strumenter’, fordi de er placeret i en forkert risikokategori. Det betyder, at’trade finance instrumenter’ som remburser og garantier, som for mangeSMV’er er en forudsætning for eksport, vil blive sværere tilgængelige ogmarkant dyrere.DI ser fordele i en flersproget internetportal, som beskrevet i meddelelsen,men fremhæver samtidig, at det er vigtigt, at en eventuel internetportal inte-greres med eksisterende hjemmesider, og at portalen bliver brugbar i de en-kelte medlemslandes eksportfremmeindsats. Da SMV’er, som ikke har eks-port, typisk søger rådgivning og information i deres nærmiljø, mener DI, atinternetportalen skal være et integreret arbejdsværktøj i medlemslandenesarbejde med eksportfremme for at nå sit fulde potentiale.For så vidt angår uddannelsesprogrammer for iværksættere og SMV-ledere,opfordrer DI til, at Kommissionen først gennemfører den nævnte kortlæg-ning af eksisterende initiativer og derefter vurderer behovet for at udviklenye uddannelsesprogrammer. DI fremhæver, at en del af de eksportstøttein-strumenter, der findes i medlemslandene, i forvejen fokuserer på sådanneprogrammer.
5/8
Endelig understreger DI behovet for at styrke det indre marked, eftersom detofte er her, SMV’erne gør deres første erfaringer med eksport og derved op-arbejder erfaringer, som gør dem mere konkurrencedygtige på markederuden for EU.Dansk Byggeri mener, det er positivt, at EU vil opprioritere SMV-indsatsen,når det gælder mulighederne for eksport. Dansk Byggeri støtter et seriøstarbejde på at forenkle og anskueliggøre regler og fremhæver, at forslagetom at oversætte information til samtlige medlemslandes sprog er positivt,særligt når det drejer sig om SMV’er.Dansk Byggeri understreger desuden, at man i Danmark bør bruge sammedefinition for SMV’er, som anvendes i EU-regi, da det modsatte vil værekonkurrenceforvridende.Dansk Byggerifremhæver i denne forbindelse, atvirksomheder, der skal have en chance for eksport til 3.lande, ofte har et be-hov for at være af en vis størrelse - i hvert fald inden for byggeriet – hvorfordet er hensigtsmæssigt at følge EU's grænse på 250 ansatte.Dansk Byggeri opfordrer til, at EU fokuserer mere på at få det indre markedtil at fungere, frem for at lægge stor energi i 3.lande, hvor det kan være me-get vanskeligt for SMV’er at eksportere til. Dansk Byggeri understreger, athvis SMV’erne mislykkes på nærmarkederne, er sandsynligheden for at dekommer videre ud i verden minimal.I forhold til listen over mulige 3.lande tilråder Dansk Byggeri, at Norge,Rusland, Schweiz og Tyrkiet får førsteprioritet, evt. sammen med Ukraine.Danske Regioner fremhæver, at det er afgørende, at der er en tæt sammen-hæng og komplementaritet mellem indsatsen på lokalt, regionalt, nationaltog EU-niveau. Danske Regioner bakker op om meddelelsens understregningaf disse principper, da SMV’erne ofte søger den første kontakt om erhvervs-støtte tæt på dem selv.Danske Regioner bemærker, at de partnerskabsaftaler, som allerede indgåsmellem regeringen og de regionale vækstfora, og de partnerskabsaftaler, derindgår i Kommissionens forslag til strukturfondsforordning, som også aktu-elt er til høring, kan og bør spille en rolle i forbindelse med etableringen afet nyt partnerskab for SMV’ernes udnyttelse af de globale muligheder.Endelig understreger Danske Regioner, at de regionale vækstfora bidragertil en bedre strategisk og praktisk sammenhæng i erhvervsfremmeindsatsengenerelt. Desuden har de regionale vækstfora også i stigende grad haft fokuspå SMV’ers internationale og globale muligheder, eksempelvis i forbindelsemed kompetenceudviklingsprogrammer for ledere og medarbejdere iSMV’er, virksomhedsnetværk og klyngeaktiviteter osv., jf. Danske Regio-ners høringssvar af 15. juni 2011 på Kommissionens offentlige høring.Dansk Metal fremhæver, at EU skal skabe og forbedre virksomhedernesvækstbetingelser ved blandt andet at tilpasse det europæiske marked til eks-
6/8
terne vækstmarkeder uden for EU, fx BRIK-landene. Disse lande har selvderes styrker indenfor standardiserede basisprodukter, og det efterlader etbehov for specialiserede varer med et højt indhold af viden og ekspertise.Dette kræver, at EU bliver bedre til at udnytte eksisterende ressourcer ogpotentialer og åbner mere op over for omverdenen.Dansk Metal understreger i denne forbindelse, at danske SMV’er i forvejener gode til at udnytte de muligheder for specialisering, som BRIK-landenebyder på. De omfattende forundersøgelser og indledende aktiviteter, som of-te giver tab i starten, er det langt sværere for mindre virksomheder at udføre.Derfor er det afgørende, at EU’s støttesystem kan understøtte virksomhe-derne i denne proces. Dansk Metal mener, at Kommissionens meddelelseadresserer netop dette behov, og at initiativet rummer potentiale for at skabenye vækst på kortere og længere sigt.Dansk Metal er særligt positiv over for forslagene om en kortlægning af deeksisterende erhvervsstøttestrukturer, identifikation af de primære problem-områder, udpegning af områder, hvor en EU-indsats kan skabe merværdisamt fastlæggelse af vejledende principper for den mest sammenhængendeog effektive anvendelse af de knappe økonomiske ressourcer på prioriteredemarkeder. Dansk Metal hilser disse tiltag og intentionerne bag dem vel-kommen.Dansk Metal støtter desuden iværksættelsen af en flersproget database til atskabe overblik over støttemulighederne. Ligeledes finder Dansk Metal dethensigtsmæssigt med en evaluering, optimering og fremme af EU’s porte-følje af erhvervsstøtte til SMV’er uden for EU på grundlag af bedste praksis.Dansk Metal finder imidlertid, at de geografiske prioriteter i forbindelsemed rationalisering af aktiviteter på prioriterede markeder synes ambitiøse iforhold til at få konkret nytte ud af støtteindsatsen. Dansk Metal fremhæver,at et land ikke kun er interessant, fordi det på papiret udgør et potentiale –det skal også spille sammen med de danske og europæiske SMV’ers fokusog interesse. Dansk Metal mener, at man bør satse på færre markeder meden betydelig effekt, snarere end på mange, spredte indsatser med mindre ef-fekt.Dansk Metal finder endvidere, at etablering af et erhvervsvenligt miljø i de imeddelelsen nævnte eksterne lande, er et ambitiøst forehavende. I stedetmener Dansk Metal, at der her bør satses på de vækstmarkeder, som i forve-jen har et relativt erhvervsvenligt miljø, så de knappe ressourcer optimeresbedst muligt.Dansk Standard understreger, at man deler Kommissionens ambition om atstyrke SMV’ernes engagement i markeder uden for EU. Dansk Standardfremhæver samtidig, at man anerkender de mange hindringer, der er for ud-nyttelse af SMV’ernes eksportpotentiale.
7/8
Dansk Standard anerkender, at anvendelse af standarder kan virke kom-plekst for den enkelte SMV, som det også fremhæves i meddelelsen. DanskStandard påpeger dog, at standarder ofte er forudsætningen for, atSMV’erne har mulighed for at afsætte deres produkter eller services på detglobale marked.Dansk Standard understreger, at SMV’er ikke er en ensartet gruppe. Fx erdet store forskelle, når det gælder uddannelsesniveau og virksomhedsstrate-gier. Dansk Standard fremhæver, at Dansk Standards målrettede arbejdemed SMV’erne og anvendelse af standarder har vist, at det afgørende forSMV’erne er, at de kan videndele med ligestillede.For så vidt angår standarder i forbindelse ”huller i den eksisterende er-hvervsstøtte”, mener Dansk Standard, at støtten bør rettes mod, atSMV’erne får mulighed for at anvende og implementere standarder og vej-ledninger. Dansk Standard fremhæver, at når standarderne er implementerethos SMV’erne, er de afgørende i forhold til at sikre kvalitet og effektivitet iprocesserne i SMV’erne. Dette gavner eksportpotentialet. Dansk Standardopfordrer på den baggrund til, at videndeling, rådgivning og igangsættelseaf projekter i forbindelse med implementering og anvendelse af standarderbliver en hjørnesten i partnerskabet for at sikre, at SMV’ernes eksportpoten-tiale realiseres.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

I forbindelse med de hidtidige drøftelser har en række medlemsstater stilletspørgsmålstegn ved additionaliteten af meddelelsens indhold.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen.Regeringen mener, det er vigtigt, at EU, pga. presset på de offentlige finan-ser, ikke udfører aktiviteter, der overlapper eller konkurrerer med medlems-stater og/eller private organisationer. Derudover lægger regeringen vægt på,at EU varetager horisontale funktioner – som fx afskaffelse af handelsbarri-erer og fremme af fælles standarder og regulering -, men overlader det virk-somhedsspecifikke til medlemsstater og/eller private organisationer. Det an-ses som vigtigt, at Kommissionen rådfører sig med medlemsstaterne, indenden går videre med fastlæggelse af konkrete aktiviteter på basis af kortlæg-ningen af støttetjenester i og uden for EU.Endelig fremhæver regeringen vigtigheden af, at EU arbejder komplemen-tært og sikrer sig inddragelse af medlemsstaternes eksisterende struktur in-den for eksportfremmeområdet, at EU ideelt set integrerer fremtidige opga-ver som en del af EU-delegationernes set-up, samt at det nuværende arbejdeevalueres.
8/8

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Regeringens svar på Kommissionens offentlige høring om ”Small Business,Big World – A new partnership to help SMEs seize global opportunities”blev oversendt til Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. juli2011.