Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1049805_0001.png
1049805_0002.png
1049805_0003.png
1049805_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets

forordning om ændring af forordning (EF) nr. 428/2009 om en fæl-

lesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirk-

somhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anven-

delse.

Grund- og nærhedsnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.

1. Resumé

Europa-Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 forslag til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overfør-sel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dob-belt anvendelse.Forslaget indebærer, at Europa-Kommissionen tildeles beføjelsen til atvedtage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 290(TEUF), for så vidt angår opdateringen af forordningens bilag I, som in-deholder listen over produkter, som er underlagt eksportkontrol (kontrol-listen), og for så vidt angår sletning af bestemmelsessteder og/eller pro-dukter fra anvendelsesområdet for EU’s generelle udførselstilladelser,som er indeholdt i forordningens bilag II.Forslagets formål er at indføre en hurtigere procedure for opdatering aflisten over kontrollerede produkter, da den almindelige lovgivningspro-cedure er meget tidskrævende i betragtning af, at der er tale om rent tek-niske spørgsmål. En hurtig opdatering er bl.a. nødvendig for at ligestilleEU’s eksportører med eksportører i 3. lande.

2. Baggrund

Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel,mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbeltanvendelse. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 207 (TEUF) og
28. november 2011Sag 10/18357/tfe-ebst
2/4
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel 294(TEUF). Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Forslaget er foranlediget af, at ændringer af den nævnte forordning(428/2009), herunder teknisk opdatering af kontrollisten, med Lissabon-traktatens ikrafttræden skal ske ved anvendelse af den almindelige lov-givningsprocedure. Indtil videre har opdateringen ift. de ændringer, derinternationalt blev truffet beslutning om i 2009, taget 2 år.

3. Formål og indhold

Ifølge EU’s eksportkontrolordning vedrørende produkter med dobbeltanvendelse, jf. forordning 428/2009, kræves der en tilladelse til eksport afde produkter med dobbelt anvendelse, som er opført i forordningens bilagI (kontrollisten). Produkter med dobbelt anvendelse er produkter, der kananvendes til såvel civile som militære formål, herunder masseødelæggel-sesvåben. Kontrollisten består af en sammenskrivning af de kontrollister,som der årligt er opnået enighed om i de internationale eksportkontrolre-gimer, hvor Danmark også deltager. De internationale eksportkontrolre-gimer består af forskellige kredse af medlemslande, som samarbejder omikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.Opdatering af kontrollisten sker efter Lissabon-traktatens ikrafttrædenved den almindelige lovgivningsprocedure med involvering af Europa-Parlamentet. Da der er tale om ændringer af teknisk karakter, og eftersomændringerne skal følge beslutningerne i de internationale eksportkontrol-regimer, foreslår Europa-Kommissionen at indføre delegerede retsaktermed henblik på regelmæssig og hurtig opdatering af kontrollisten. Meddelegerede retsakter bemyndiges Europa-Kommissionen til at foretageopdateringen.Ifølge forordningen (428/2009) er det muligt for EU-eksportører at udførevisse kontrollerede produkter til visse lande ved brug af EU’s generelleudførselstilladelser – dvs. uden behov for en individuel tilladelse. Tilla-delserne skal løbende overvåges for at sikre, at kun lavrisikotransaktionerer omfattet af tilladelserne – f.eks. som følge af ændringer i den internati-onale sikkerhedssituation. Vilkårene for risikovurderingen kan udviklesig meget hurtigt, og Europa-Kommissionen foreslår derfor, at der indfø-res delegerede retsakter, således at Europa-Kommissionen kan slette be-stemmelsessteder og/eller produkter fra anvendelsesområdet for EU’s ek-sisterende generelle tilladelser. Tilføjelser af bestemmelsessteder og der-med lempelse af eksportkontrolreglerne for disse vil fortsat være omfattetaf den almindelige lovgivningsprocedure, da medlemsstaterne her kanhave væsentlige sikkerhedsmæssige interesser.Såfremt brugen af generelle udførselstilladelser kan være til skade forEU's eller en medlemsstats sikkerhed, foreslås det, at der indføres en ha-steprocedure, hvor sletningen af bestemmelseslande og/eller produktertræder i kraft straks, hvorefter Europa-Parlamentet og/eller Rådet efter-følgende kan gøre indsigelse.
3/4

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt udtalt sig om det kon-krete forslag, men har i forbindelse med den seneste opdatering af kontrolli-sten udtalt, at man betragter opdateringerne som et rent teknisk anliggende,jf. Europa-Parlamentets betænkning af 29. juni 2011 (A7-0256/2011).

5. Nærhedsprincippet

Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. EU’s eksport-kontrolordning forudsætter en ensartet implementering af kontrollisten oganvendelsesområdet for generelle udførselstilladelser og kan derfor ikkehensigtsmæssigt gennemføres på medlemsstatsniveau. Forslaget vurderespå den baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

6. Gældende dansk ret

Lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om øko-nomiske forbindelser til tredjelande mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.juni 2011.

7. Konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslagetskønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg med frist den 21.november 2011.Forslaget har endvidere været i høring med frist for bemærkninger den 21.november 2011 hos følgende erhvervsorganisationer: Dansk Erhverv, Fø-devarebranchens netværk, NTL – Netværket Tekniske Leverandører, Medi-cobranchen, Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Finansrådet og In-geniørforeningen.Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening og Ingeniørfor-eningen.Danmarks Rederiforening kan tilslutte sig ændringsforslaget, forudsat at dedelegerede retsakter, Europa-Kommissionen bliver bemyndiget til at vedta-ge, klart kommunikeres til virksomhederne i forbindelse med ikrafttræden.Rederiforeningen finder i den forbindelse, at ændringsforslaget Art. 1 stk. 4
4/4
om straks ikrafttræden virker lidt for ambitiøst, selv om det drejer sig omsletning af bestemmelsessteder/produkter.Ingeniørforeningen støtter Europa-Kommissionens forslag om at indføredelegerede retsakter i forbindelse med opdatering af EU's fælles kontrollistemed henvisning til, at opdateringen af kontrollisten bør ske hurtigst muligt,således at EU-eksportørerne – herunder de danske ingeniørvirksomheder -kan konkurrere på det globale marked.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er generelt et ønske fra EU’s medlemsstater om en hurtigere proces foropdatering af kontrollisten.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er den danske regerings holdning, at en hurtigere procedure for opdate-ring af kontrollisten er nødvendig. Baggrunden herfor er behovet for at sikredanske virksomheders konkurrencevilkår i forhold til virksomheder i 3. lan-de, hvor opdateringen sker hurtigere. Hertil kommer behovet for at sikre, atDanmark fortsat lever op til sine internationale forpligtelser i de internatio-nale eksportkontrolregimer og som følge af internationale traktater.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Er-hvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.