Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1048888_0001.png
1048888_0002.png
1048888_0003.png
1048888_0004.png
1048888_0005.png
1048888_0006.png
NOTAT
29. november 2011
Finansloven for 2012 for § 8. Erhvervs- og VækstministerietErhvervs- og Vækstministeriets samlede rammer på finansloven for 2012fremgår af tabel 1.Tabel 1. Erhvervs- og Vækstministeriets samlede drifts- og overførsels-rammer på FL12(mio. kr., 2012-prisniveau)20112012201320142015Driftsramme1025,9979,6860,1827,0811,7Heraf lønsumsramme871,5884,2805,9779,2767,7Overførselsramme771,4698,1239,2210,2212,6Ramme i alt1797,31677,71099,31037,21024,3
Den samlede ramme består af en driftsramme og en overførselsramme,hvor driftsrammen omfatter ministeriets drift, mens overførselsrammenomfatter en række øvrige bevillinger til f.eks. erhvervsstøtteordninger,globaliseringsmidler og reserver samt indtægter.Der er et fald idriftsrammenfra 2011 til 2015 på 214,2 mio. kr. Detteskyldes dels et løbende effektiviseringskrav på to pct. årligt, men ogsåyderligere effektiviseringer som følge af Genopretningspakken fra 2010og endelig Effektiv administration i staten. Hertil kommer bortfaldet afglobaliseringsmidler efter 2012.overførselsrammensker et fald på 558,8 mio. kr. fra 2011 til 2015.Dette skyldes primært bortfaldet af globaliseringsmidlerne efter 2012.Hertil kommer en negativ budgetregulering vedr. erhvervsstøtteordningerfraAftale om Finansloven 2009.Denne budgetregulering er udmøntet i2011 og 2012 samt delvist i 2013, men påvirker stadig rammen delvist i2013 og i 2014-15. Det bemærkes i øvrigt, at overførselsrammen også erpåvirket af indtægtsskøn fra bl.a. Vækstfonden, Eksportkreditfonden,NIB og EBRD.Væsentlige ændringer på finanslovsforslaget for 2012 fremgår af tabel 2,og gennemgås nærmere nedenfor1.Hertil kommer marginale tekniske ændringer på grund af bl.a. korrektion af pris- oglønregulering, øget elevoptag i staten, skrænt vedr. Erhvervsstyrelsens moderniserings-program, regulering af anlæg under Statens It, flytning af Dansk Arkitektur Centers ogCenter for Maritim Forskning i Sundhed og Samfunds bevillinger fra drifts- til overfør-selsrammen, flytning af administration af hjemmeserviceordningen fra overførsels- tildriftsrammen mv. Disse indgår ikke i tabel 2.1
2/6
Tabel 2. Større bevillingsændringer på Økonomi- og Erhvervsministerietsområde på FL12(mio. kr., 2012-prisniveau)InitiativRamme

A. Nye initiativer

A1. Mæglings- og klageorgan for ansvarlig virk- Driftsr.somhedsadfærdA2. Undersøgelse af finanskrisen i DanmarkDriftsr.A3. Taskforce til styrket indsats mod økonomisk Driftsr.kriminalitetA4. Digitaliseringsinitiativer på erhvervsområdetDriftsr.A5. Forhøjelse af Kom-i-gang-låneordningenOverf.A6. Genåbning af hjemmeserviceordningenOverf.A7. Global Grøn Vækst-initiativOverf.A8. Penge- og PensionspaneletDriftsr.A9. Det Blå DanmarkOverf.A10. Effektiv administration i statenDriftsr.

B. Tekniske ændringer

B1.RessortomlægningerDriftsr.B2.RessortomlægningerOverf.B3.DUT-kompensation vedr. udbudslovenDriftsr.B4.Udmøntning af negativ budgetregulering Overf.vedr. erhvervsstøtteordningerB5.Ændret skøn for renteudligningsordningenOverf.B6.Ændret skøn for tilbageførsel fra Danmarks Overf.ErhvervsfondInitiativer og ændringer på driftsrammen i alt ifht. FL11Initiativer og ændringer på overførselsrammen i alt ifht. FL1120123,02,00,021,625,0-14,4-2,50,0-3,0-19,4-370,531,2-2,436,02,043,0-365,7117,320133,00,00,05,90,00,00,00,0-3,0-34,8-391,622,2-2,422,3-3,06,0-419,944,520143,00,00,035,90,00,00,00,0-3,0-34,8-360,022,2-2,40,0-5,07,0-358,321,220153,00,00,035,90,00,00,00,0-3,0-34,8-351,722,2-2,40,00,05,0-350,024,2
Note 1. Udover disse initiativer indeholder finansloven bl.a. de marginale tekniske æn-dringer jf. note side 1.
A1. Mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsadfærdMedAftale om finansloven for 2012afsættes der 3,0 mio. kr. årligt tiloprettelse af et mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsad-færd, som skal bidrage til en forstærket indsats for at fremme danskevirksomheders globale ansvarlighed over for arbejdstager- og menneske-rettigheder, internationale miljøstandarder og kampen mod korruption.Mæglings- og klageorganet sekretariatsbetjenes af Erhvervsstyrelsen ogkan behandle klager samt tage sager op af egen drift.A2. Undersøgelse af finanskrisen i DanmarkMedAftale om finansloven for 2012er der afsat 2,0 mio. kr. til en analyseaf årsagerne til finanskrisen og en vurdering af effekten af de opstram-ninger, som er blevet taget for at understøtte finansiel stabilitet samtvækst og beskæftigelse i dansk økonomi. Analysen skal bl.a. belyse devæsentligste internationale og nationale faktorer, som kan have medvirkettil, at den danske finanssektor blev inddraget i den internationale finan-
3/6
sielle krise. Endvidere skal analysen beskrive de initiativer, der er iværk-sat for at forebygge en lignende krise i fremtiden, og dermed undgå engentagelse af krisen og vurdere, om initiativerne er tilstrækkelige. Analy-sen skal endelig belyse, om tilsynet med finansielle koncerner med fordelkan styrkes.A3. Tastforce til styrket indsats mod økonomisk kriminalitetMedAftale om finansloven for 2012etableres en taskforce mellem Stats-advokaten for særlig økonomisk kriminalitet (SØK), Finanstilsynet ogSKAT, som skal en målrettet og koordineret efterforskning og straffor-følgning af sager på det finansielle område. Udgifterne til taskforcen eraftalt at udgøre 7,0 mio. kr., hvoraf 0,5 mio. kr. vedrører udgifter i Fi-nanstilsynet, og gebyrfinansieres.A4. Digitaliseringsinitiativer på erhvervsområdetSom led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-15 iværk-sættes en række digitaliseringsinitiativer, som skal give ”En lettere vej tilvækst for virksomhederne”. Initiativerne indgår iAftale om Danmark somvækstnationog omfatter bl.a.:Digital post til alle virksomheder i 2013Virksomhedernes egen side på Virk.dk – Mit VirkNye virksomheder fødes digitaltNemmere ansættelse af ny medarbejderAutomatisk postering til det offentlige ogTilgængelige offentlige dataEn række af initiativerne implementeres i Erhvervs- og Vækstministeriet,som derfor med digitaliseringsstrategien tilføres i alt 88,3 mio. kr. i peri-oden 2012-15. Dertil kommer, at Erhvervs- og Vækstministeriet inden foregen ramme finansierer ca. 22 mio. kr. til udvikling af Mit Virk – virk-somhedernes egen side på erhvervsportalen Virk.dk. Virk.dk har ligeledesinden for digitaliseringsstrategien opnået finansiering efter 2013, hvorden nuværende finansiering til drift af portalen udløber.A5. Udvidelse af Kom-i-gang-låneordningenMed Aftale om finansloven for 2012 gennemføres en omfattende kick-start af dansk økonomi for at håndtere udfordringerne med lav vækst ogbeskæftigelse. Som led i kickstarten styrkes og forlænges Kom- i-gang-låneordningen for iværksættere med 150 mio. kr., og der afsættes 25 mio.kr. til tab på ordningen.A6. Genåbning af hjemmeserviceordningenSom led i Aftale om en BoligJobplan blev det besluttet at reducerehjemmeserviceordningen med 35 mio. kr. i 2011 og 70 mio. kr. årligt i2012-13, idet adgangen til ordningen blev lukket for ny tilgang. Regerin-gen har besluttet at genåbne adgangen til hjemmeserviceordningen, ogskønnet for forbruget under ordningen er dermed justeret og gjort retvi-sende. Dette indebærer, at ordningens oprindelige bevillingsprofil er gen-
4/6
oprettet, dog med en nedjustering af skønnet for trækket på ordningen i2012 som følge af forventningerne hertil.A7. Global Grøn Vækst-initiativPå Erhvervs- og Vækstministeriets område er der afsat 5,1 mio. kr. til etGlobalt Grøn Vækst-initiativ (Global Green Growth). Initiativet iværk-sættes sammen med en række globale partnere. Hertil kommer midlerunder Udenrigsministeriet samt midler i 2011. Initiativet koncentreresomkring afholdelsen af en international konference i Danmark. Den før-ste blev afholdt i oktober 2011, mens den anden afholdes i 2012. Formå-let med initiativet er at skabe et ledende globalt forum for dialog melleminternationale politikere, erhvervsliv, eksperter og investorer om, hvordanklima- og miljøudfordringerne omsættes til vækst og beskæftigelse. Ho-vedtemaerne for initiativet er således erhvervslivets rolle i en grøn omstil-ling, finansiering af den grønne omstilling, og politiske rammebetingelserfor grøn vækst.Initiativet iværksættes i samarbejde mellem Udenrigsministeriet og Er-hvervs- og Vækstministeriet og er finansieret ved omprioritering af i alt20,2 mio. kr. i uforbrugte globaliseringsmidler fra Program for bruger-dreven innovation, som fra 2010 er videreført under Fornyelsesfonden.Partierne bag globaliseringspuljen har tilsluttet sig omprioriteringen. Dafinansieringen er fundet på Erhvervs- og Vækstministeriets område, menen del er overført til Udenrigsministeriet, giver dette en samlet rammepå-virkning på Erhvervs- og Vækstministeriets område på -2,5 mio. kr. i2012.A8. Penge- og PensionspaneletInden for den samlede ramme for Erhvervs- og Vækstministeriet er derfundet finansiering til at videreføre Penge- og Pensionspanelet. Paneletblev oprettet ved lov i 2007 og har til opgave at fremme forbrugernesfinansielle interesse og viden via undersøgelser, forbrugerinformation ogtest af finansielle produkter og ydelse. Den hidtidige finansiering på 2,7mio. kr. årligt udløber ved udgangen af 2011. Der er på finansloven tilve-jebragt finansiering fra 2012 inden for Erhvervs- og Vækstministerietegen ramme ved anvendelse af den opjustering af pris- og lønregulerin-gen, som blev udmeldt i maj, og som alternativt skulle fordeles som enmarginal forhøjelse af ministeriets (departementets og styrelsernes)driftsbevillinger.A9. Det Blå DanmarkI forbindelse med ophævelse af nationalitetskravet for skibsførere på dan-ske skibe er der samtidig indført et udenrigsfradrag, som sikrer danskeskibsføreres internationale konkurrenceevne. Udenrigsfradraget finansie-res ved ophævelse af tilskuddet til Handelsflådens Velfærdsråd og Søfar-tens Arbejdsmiljøråd, idet branchen overtager finansieringen på i alt 4,8mio. kr. årligt. Samtidig oprettes en pulje på 1,8 mio. kr. årligt til hjem-sendelse og øvrig bistand til efterladte søfarende på danske skibe i udlan-det (hvor rederiet f.eks. er gået konkurs).
5/6
A10. Effektiv administration i staten.MedAftalen om finansloven for 2012er det aftalt at gennemføre initiati-vet om effektiv administration i staten, som indebærer en reduktion afcentraladministrationens udgifter med 5 pct. fra 2013 indfaset med halvvirkning i 2012. Budgetreduktionen skal bidrage til, at centraladministra-tionen skærper fokus på prioritering af kerneopgaverne og er indarbejdetsom en negativ budgetregulering. Regeringen tager stilling til den kon-krete udmøntning af budgetreguleringerne ultimo 2011 på baggrund afhandlingsplaner med konkrete forslag til effektiviseringer og opgaveprio-riteringer på de enkelte ministerområder. Budgetreguleringen udgør påErhvervs- og Vækstministeriets område 19,4 mio. kr. i 2012 og 34,8 mio.kr. årligt fra 2013.B1 og B2. RessortomlægningerMed regeringsdannelsen er det besluttet, at ansvaret for makroøkonomiog statistik, herunder De Økonomiske Råd og Danmarks Statistik, samtbygge- og boligområdet og de maritime uddannelser ressortoverdrages tilandre ministerområder. Samtidig har Erhvervs- og Vækstministeriet over-taget opgaver vedr. tele- og internetregulering og det digitale markedsamt opgaver fra det tidligere Farvandsvæsen. Ressortomlægningen inde-bærer overførsel af driftsbevillinger til opgaverne samt overførsel af an-svar for en række tilskudsordninger.B3. DUT-kompensation vedr. udbudslovenSom følge af trepartsforhandlingerne om kommunernes og regionernesøkonomi er det aftalt, at kommunerne og regionerne ydes DUT-kompensation i forbindelse med gennemførsel af en skærpelse af udbuds-reglerne. DUT-kompensationen er aftalt til 2,4 mio. kr. årligt, som afhol-des af Erhvervs- og Vækstministeriets ramme.B4. Udmøntning af negativ budgetregulering vedr. erhvervsstøtte-ordningerDer blev i forbindelse medAftale om finansloven for 2009oprettet ennegativ budgetregulering under Erhvervs- og Vækstministeriet. Budget-reguleringen vedrører den målretning af statens erhvervsstøtteordninger,der blev gennemført som et led i finansloven 2009 med henblik på at fi-nansiere en forhøjelse af ældrechecken.Budgetreguleringen udgør i udgangspunktet 36,0 mio. kr. årligt, men erpå finansloven udmøntet via ekstraordinære indtægter fra Danmarks Er-hvervsfond i 2011 og 2012, samt delvist i 2013.B5 og B6. Ændrede skøn for renteudligningsordningen og tilbagefør-sel fra Danmarks ErhvervsfondDer er indarbejdet ændrede skøn for indtægter fra renteudligningsordnin-gen og tilbageførsler fra Danmarks Erhvervsfond. De ændrede skøn sva-
6/6
rer til Eksport Kredit Fondens skøn for indtægterne, baseret på engage-menternes løbetid og status.