Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1031376_0001.png
1031376_0002.png
1031376_0003.png
1031376_0004.png
1031376_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/106/EF om minimums-

uddannelsesniveauet for søfartserhverv, KOM(2011) 555 final

Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervsudvalg.

1.

Resumé

Med forslaget skal de ændringer til den internationale konvention om ud-dannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen),der blev vedtaget i Manila i 2010, gennemføres i direktiv 2008/106/EF omminimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv. Dette direktiv indehol-der i forvejen en række bestemmelser fra konventionen.Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2011)555 fremlagt forslag om ændring afdirektiv 2008/106/EF om minimumsuddannelsesniveauet for søfartser-hverv. Forslaget er oversendt til Rådet den 14. september 2011 i dansksprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, nr. 2 og skal behand-les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal.

3.

Formål og indhold

Forslaget er baseret på den Internationale Søfartsorganisations (IMO) konven-tion om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold af 1978(STCW-konventionen), som senest blev revideret i Manila i 2010. Disse æn-dringer træder efter konventionen i kraft den 1. januar 2012 og skal være gen-nemført senest den 1. januar 2017. Alle medlemsstater er parter i konventio-nen.Den seneste revision af STCW-konventionen, kaldet Manila-ændringerne, in-deholder opdaterede standarder for kvalifikationer for søfarende, især set i ly-set af nye teknologier. Endvidere introduceres nye uddannelses-, trænings- ogcertificeringskrav og metoder samt detaljerede krav for arbejds- og hviletid,
2/5
forebyggelse af narkotika- og alkoholmisbrug og en international standard forlægeundersøgelser af søfarende.Med forslaget indarbejdes Manila-ændringerne i EU-lovgivningen. De vig-tigste ændringer, der afspejles i forslaget, er:Reviderede, tidssvarende bestemmelser om uddannelse, udstedelseaf kvalifikationscertifikater og forebyggelse af forfalskning af certi-fikater.Opdaterede standarder om helbredsmæssig egnethed, egnethed tiltjeneste og alkoholmisbrug.At der som noget nyt stilles krav om certificering af menige søfa-rende samt af elektrotekniske officerer (elektrikere) og for sikker-hedsuddannelse for alle søfarende.Ændring af arbejds- og hviletidsbestemmelser, af Kommissionenangivet som i overensstemmelse med EU-bestemmelser herom.I tillæg til Manila-ændringerne indeholder forslaget:En længere frist for Kommissionen, fra 3 til 18 måneder, til aner-kendelse af et tredjelands uddannelser m.v. som forudsætning forbrug af dette lands søfarende på skibe, som fører EU-landenes flag.(Fristforlængelsen er ved en fejl ikke medtaget i den danske sprog-version af direktivforslaget.)Mulighed for at medlemsstaterne udfører en interim anerkendelse aftredjelandes uddannelser m.v., inden Kommissionen når frem til de-res endelige afgørelse.En tilpasning til de nye EU-regler om komitologi. Tekniske tilpas-ninger af de data, medlemsstaterne forpligter sig til at sende tilKommissionen, skal ske efter proceduren om delegerede retsakter,mens proceduren for anerkendelse af tredjelande fortsat skal væreomfattet af bestemmelserne om gennemførelsesretsakter.Krav om at medlemsstaterne skal indsende standardiserede oplys-ninger om deres søfarende til Kommissionen med henblik på stati-stisk analyse.Overgangsbestemmelser for ikrafttrædelsesperioden fra den 1. januar2012 til den 1. januar 2017, der fastsætter regler vedrørende udste-delse af certifikater og iværksættelse af nye uddannelsesforløb i hen-hold til regler i STCW-konventionen.Bestemmelse om at direktivet finder anvendelse fra den 1. januar2012, mens medlemsstaterne skal have gennemført direktivet inden31. december 2012.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der forelig-ger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentets transportudvalg for-ventes at begynde behandling af sagen medio oktober 2011.

5.

Nærhedsprincippet

3/5
Kommissionen vurderer, at da STCW-konventionen allerede er blevet gen-nemført i EU-lovgivningen, er det berettiget, at ændringerne af STCW-konventionen også gennemføres i EU-lovgivningen. Medlemsstaterne måikke gennemføre STCW-konventionen uden de håndhævelsesmuligheder,der findes i EU-lovgivningen.Danmark og de andre EU-lande har allerede accepteret, at væsentlige dele afSTCW-konventionen er gennemført i EU-lovgivning. Hertil kommer, at deri stort omfang er tale om gennemførelse af internationale standarder, sommedlemsstater er forpligtede til at gennemføre.Dette taler samlet for en EU regulering, der også sikrer en ensartet standardinden for EU, hvilket vil gavne sikkerheden og konkurrenceevnen.Det vurderes på denne baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.

6.

Gældende dansk ret

Forslaget omfatter områder, der er reguleret i følgende love med dertil hø-rende bekendtgørelser:Lov om maritime uddannelserLov om skibes besætningSømandslovenLov om sikkerhed til søs.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Som noget nyt åbner forslaget op for, at medlemsstaterne midlertidigt kan an-erkende tredjelandes uddannelser m.v. i den periode, som Kommissionen an-vender til at foretage en samlet vurdering af det pågældende land. Det kanmedføre mindre merudgifter for staten, med mindre der etableres brugerbeta-ling i lighed med, hvad der gælder for andre ydelser på søfartsområdet.Afhængigt af omfanget kan medlemsstaternes pligt til at indberette standardi-serede oplysninger til Kommissionen med henblik på statistisk analyse medfø-re en merudgift for staten.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Generelt vurderes, at de ændringer, der sker med gennemførelse af Manila-ændringerne til STCW-konventionen, vil kunne have en gavnlig effekt påsikkerheden til søs.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenserfor erhvervslivet.

10.

Høring

4/5
Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål. Der er modtaget bemærkninger fra fire interesseorganisationer.Danmarks Rederiforening (DRF) er overvejende positiv over for forslaget,idet det ikke er mere vidtgående end Manila-ændringerne til STCW-konventionen.DRF har forståelse for, at fristen for Kommissionen til at træffe afgørelseom anerkendelse af et tredjeland, udvides fra 3 til 18 måneder, og at et med-lemsland umiddelbart og ensidigt kan anerkende et tredjeland. Sådanne uni-lateralt meddelte godkendelser bør imidlertid ikke kun respekteres, indtil derforeligger en Kommissionsafgørelse, men indtil de individuelt udstedte an-erkendelsescertifikater udløber.Endelig anfører DRF, at det bør sikres, at direktivet også afspejler den del afkonventionsteksten, som giver administrationerne mulighed for at tilladefravigelser fra kravene til søfarendes hviletid.3F-Transportgruppen (3F) konstaterer, at der i Manila-ændringerne tilSTCW-konventionen og i direktivforslaget er optaget nye krav om certifice-ring af befarne søfarende. Efter deres forståelse vil dette indebære, at dennuværende 10-ugers uddannelse af faglærte skibsassistenter ikke kan opret-holdes fremover, men at direktivet på den anden side indeholder overgangs-bestemmelser herom.3F er imod, at der fortsat er mulighed for at opdele den daglige hviletid. 3Fpåpeger i den forbindelse, at søfarten er det erhverv, der har de ringeste hvi-letidsbestemmelser i EU. At den samlede hviletid over en 7-dages periode erforøget, kompenserer ikke herfor.Endelig beklager 3F, at direktivet mangler implementering af STCW-konventionens regler om vagthold. Til støtte anfører de, at det fremgår afrapporter fra Den Maritime Havarikommission, at manglende vagthold, isæri perioder uden dagslys, er årsagen til eller medvirkende årsag til søulykker.Søfartens Ledere (SL) finder generelt, at reglerne om hviletid er svære atadministrere. Det fremstår ikke klart, hvornår dispensationsansøgninger skalindgives i de tilfælde, hvor man ønsker at fravige hovedreglen for hviletid.Herunder finder SL, at reglerne både vedrørende den ugentlige samt dendaglige hviletid ikke er entydige.Yderligere er SL bekymrede for, at overgangsbestemmelser vedrørendeelektrotekniske officerer kan føre til, at kompetencekravene ikke bliver op-fyldt i tilfælde, hvor udenlandske maskinofficerer bliver certificeret udeluk-kende på baggrund af sejltid. Derved kan de blive sidestillet med danskemaskinmestre, men uden de samme elektrotekniske kvalifikationer somdanske maskinmestre har på baggrund af deres uddannelse.
5/5
Endelig henviser SL til, at der er uoverensstemmelse mellem forslaget ogdansk praksis på visse færgeoverfarter i forbindelse med udstedelse af certi-fikater til søfarende med både navigatør- og maskinmesteruddannelse.Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Under de indledende drøftelser i Rådets transportarbejdsgruppe har med-lemsstaterne vist en generelt positiv holdning til forslaget. Ved den forelø-bige gennemgang af de enkelte artikler i forslaget har flere medlemsstatergivet udtryk for følgende forhold:Bekymring for den korte gennemførelsesfrist i direktivet.Støtte til Kommissionen om at forlænge sagsbehandlingsfristen for an-erkendelse af tredjelande fra 3 måneder til 18 måneder.Usikkerhed i forhold til komitologiproceduren, hvor man ikke ønskerudpræget brug af delegerede retsakter i forhold til senere tilpasningeraf direktivet.Tvivl om, hvorvidt mængden af data i forbindelse med indsendelse afstandardiserede oplysninger til Kommissionen med henblik på stati-stisk analyse, vil skabe en større administrativ byrde for medlemssta-terne.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, som gengiver en langrække af Manila-ændringerne til STCW-konventionen, hvis vedtagelseDanmark, i lighed med andre medlemsstater, allerede har støttet.Derfor vil man arbejde for en konventionsnær gennemførelse af direktivet,herunder også når det drejer sig om tidsfrister for gennemførelse, ligesomder vil blive søgt begrænsning af de administrative byrder.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.