Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1045596_0001.png
1045596_0002.png
1045596_0003.png
1045596_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. november 2011
11/07329-2
/ago-dep

Meddelelse om initiativ for socialt iværksætteri

1.

Resumé

Kommissionen har udsendt en meddelelse den 25. oktober 2011 om forslagtil at fremme af socialt iværksætteri (Social Business Initiative) gennem enrække initiativer på området. Meddelelsen blev vedtaget sammen med enmeddelelse om CSRsom en del af en samlet pakke om ”responsible busi-ness”, der også indeholder revision af regnskabs- og transparensdirektiverne.Det er Kommissionens vurdering, at de socialøkonomiske virksomhederkan få større fordel af det indre marked end det synes tilfældet i dag. Med-delelsens forslag vil blive en del af en større pakke, der sigter mod atfremme social innovation. Meddelelsen indeholder 11 initiativer under føl-gende indsatsområder: 1. Forbedret adgang til kapital, 2. Større synliggø-relse af socialt iværksætteri og 3. Forbedring af de juridiske rammer forsocialøkonomiske virksomheder.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2011) af 25. oktober udsendt en meddelelseom initiativ for socialt iværksætteri.Meddelelsen skal ses som led i Kommissionens initiativ til promovering ogudvikling af social innovation, idet initiativet bl.a. skal ses i sammenhængmed Europa 2020-strategien, Innovation i EU, den europæiske platformmod fattigdom og social udstødelse og i akten for det indre marked. Socialtiværksætteri er endvidere et af de 12 nøgleinitiativer i Akten for det IndreMarked, som skal være med til at relancere det indre marked og skabe væksti Europa.Kommissionen ønsker at fremme vækst gennem en konkurrencedygtig soci-aløkonomi. Kommissionen fokuserer på socialøkonomi og innovation, bl.a.som løsningen på eksisterende samfundsmæssige og økonomiske problemerog svar på de europæiske forbrugeres ønske om social og etisk forsvarligeforbrugsgoder.
2/4

3.

Formål og indhold

Formålet med initiativet er at bidrage til socialøkonomiske virksomhedersudvikling og derigennem støtte en positiv økonomisk udvikling og vækst iEuropa som helhed.Socialøkonomiske virksomheder har som overordnet mål at skabe socialværdi snarere end profit. De socialøkonomiske virksomheder tilvejebringervarer og tjenesteydelser på nye måder og geninvesterer typisk overskud i detsociale formål eller i virksomhedens udvikling. Socialøkonomiske virksom-heder har ligesom andre virksomheder en evne til at finde nye, innovativeløsninger på økonomiske, sociale og miljømæssige udfordringer. Samlet setbidrager de socialøkonomiske virksomheder positivt til økonomien ved atskabe bæredygtig og socialt inkluderende vækst.Kommissionen finder dog ikke, at mulighederne for at udvikle den social-økonomiske virksomhedsmodel udnyttes tilstrækkeligt på det indre marked.Virksomhederne oplever problemer med at rejse kapital, der er ikke til-strækkelig anerkendelse af de socialøkonomiske virksomheders potentiale.Endelig vurderer Kommissionen, at der er manglende hensyn til socialøko-nomiske virksomheder i de forskriftsmæssige rammer.Kommissionen foreslår derfor en handlingsplan med 11 nøgleaktioner, derskal give sociale virksomheder muligheder for at udnytte fordelene ved detindre marked ligesom andre virksomheder. Disse skal lanceres før udgangenaf 2012.Nøgleaktionerne sigter mod at forbedre adgangen til finansiering, synliggøresocialt iværksætteri og forbedre de juridiske rammer på området.

De 11 initiativer i meddelelsen er følgende:

1) Europæisk ramme til fremme af socialøkonomiske investeringsfonde2) Lettere adgang til mikrokreditter3) Finansielt instrument på 90 millioner euro til udvikling og ekspansi-on af sociale virksomheder4) Mobilisering af Strukturfondsmidler5) Identificering af best practices i EU6) Oprettelse af en offentlig database for mærkning og certificering afsociale virksomheder i Europa7) Etablering af fælles strategier for støtte, fremme og finansiering afsociale virksomheder8) Etablering af en dataudvekslingsplatform for sociale iværksættere9) Forordning om statut for en Europæisk fond samt forslag til forenk-ling af europæiske andelsselskab10) Modernisering af udbudsdirektiverne11) Forenkling af anvendelsen af statsstøttereglerne på sociale tjeneste-ydelser
3/4
Meddelelsen indeholder derudover en række ideer til drøftelse, der ligeledeskan medvirke til at forbedre vilkårene for socialøkonomiske virksomheder.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet holdning foreligger ikke endnu.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget har været i høring hos Specialudvalget for konkurrenceevne,vækst og forbrugerspørgsmål og Specialudvalget for Arbejdsmarkedet ogSociale Forhold med frist den 14. november 2011.Der er modtaget høringssvar fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Dansk Erhverv, KL, LO, Trafikstyrelsen og 92-gruppen.Finanssektorens Arbejdsgiverforening, KL, LO, Trafikstyrelsen og 92-gruppen har ingen bemærkninger.Dansk Erhverv støtter overordnet initiativet, men mener ikke at selve defini-tionen af ”social business” er tilstrækkelig klar. Såfremt der skal knyttes ge-nerelle økonomiske fordele til det at være ”social business” eller social virk-somhed, og de pågældende skal være gældende på tværs af medlemslande-ne, bør der være en rimelig klar definition. I forlængelse heraf understregerDansk Erhverv betydningen af, at man anvender termen ”sociale virksom-heder” for at sikre en tilstrækkelig sammenhæng mellem terminologien påEU-plan og den danske terminologi. Det anføres videre, at det bør overve-
4/4
jes, om der skal sættes særlig fokus på at oprette et mærke eller certifikat,der gælder hele EU. Alternativt vil kravet om mærker og certifikater kunneudvikle sig til tekniske handelshindringer. Endelig er det Dansk Erhvervsopfattelse, at der i tilgangen til sociale virksomheder skal fokuseres på deresformål og det faktum, at de primært reinvesterer deres overskud i aktiviteter,der understøtter formålet.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger tilforslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen stiller sig overordnet set positiv over for intentionen bag Kom-missionens meddelelse, og regeringen ser frem til den nærmere uddybningaf de enkelte initiativer.Regeringen støtter generelt op om at styrke rammevilkårene for iværksætte-re. Det er regeringens foreløbige, generelle holdning, at iværksættere - soci-ale som almindelige virksomheder – skal have mulighed for vejledning til atudvikle en sund forretningsmodel, så de får lettere adgang til kapital.Regeringen mener derudover, at ordninger, der giver adgang til finansieringvia Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og Den Europæiske Investe-ringsbank (EIB), bør være så fleksible og brede som muligt, således at ad-ministrationsomkostningerne ved at få adgang til ordningerne ikke hindreraktører i mindre medlemslande at søge ordningerne.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.