Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1045103_0001.png
1045103_0002.png
1045103_0003.png
1045103_0004.png
1045103_0005.png
Til medlemmerne af Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg23. november 2011Dansk e-handel er fremtidens vækstmotorPå vegne af FDIH henvender jeg mig til jer for at henlede opmærksomheden på, hvor vigtigtdet er, at en branche i vækst - e-handlen - sikres gode rammevilkår, som giver mulighed for enfortsat positiv udvikling.FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, er interesseorganisation for mere end 600virksomheder, der anvender nettet kommercielt til salg af produkter og services. Vi glæder osover, at vores medlemmer fortsat oplever en stærk vækst i en tid, hvor budskaberne omerhvervslivet i almindelighed og detailhandlen i særdeleshed mest handler om stagnation ellertilbagegang.Som det fremgår af to helt friske rapporter fra Erhvervs- og Vækstministeriet, så er dansk e-handel kendetegnet ved at være:Fremtidens handelsformKendetegnet af dygtige virksomhederEn mulighed for fremtidigt eksporteventyrI hastig vækst i forhold til den fysiske detailhandelEn central del af verdens mest internetintensive land – DanmarkDanmark har derfor en førerposition inden for EU, ikke mindst når det gælder befolkningensbrug af e-handel.3 mio. danskere handler på nettetDanmark har EU's mest nethandlende befolkning - tæt fulgt af Storbritannien, Sverigeog Holland.Vi købte for 40 mia. kr. på nettet i 2010 (stiger til over 45 mia. kr. i 2011)Cirka 15 pct. af privatforbruget sker onlineVi vil beholde topplaceringen, og vi vil bruge vores styrker til at udbygge salg via nettet tilandre lande, i første omgang til EU. Et dansk eksporteventyr baseret på e-handel er inden forrækkevidde, og det vil støtte væksten i Danmark.Internetbaserede aktiviteter beskæftiger op mod 30.000 danskere, og aktiviteterne stårallerede i dag for 5,8 pct. af det danske BNP (96 mia. kr.). Det vil vokse op til 7,3 pct. i 2015,viser en analyse fra Boston Consulting Group.Danmark og EU-formandskabetDet kommende EU-formandskab sætter fokus på at styrke e-handlen, og det mål tilslutter vi oshelhjertet. Vi håber dog, at initiativer i højere grad tager udgangspunkt i fakta og detvelfungerende marked end i enkeltsager.FDIH-Foreningen for Distance- og Internethandel -Børsen - 1217 København Kwww.fdih.dk- mail:[email protected]– telefon: 72 25 56 01
Vi er svært tilfredse med en frisk undersøgelse, som ved konkrete prøvekøb i hele EU viste, atdet er lige så sikkert at handle over grænserne i EU, som det er nationalt. Prøvekøb blevgennemført af Forbruger-Europa netværket.Vi løfter derfor en advarende stemme mod fortsat at regulere e-handel alene viaforbrugerlovgivning. Reglerne skal være afbalancerede, så de sikrer retssikkerhed for bådeforbrugere og virksomheder ved e-handel. Endelig skal nøgleordene være enkelhed oggennemskuelighed for alle.Det betyder også, at udvalget kan se frem til at modtage kommentarer, høringssvar ogundersøgelser af e-handel fra FDIH i de kommende Folketingsår. Vi vil også benytte os af voresmulighed for at søge foretræde for udvalget, hvis vi finder det nødvendigt.FDIHs cookie-tjenesteVi arbejder selvfølgelig ihærdigt på at overholde nye regler fra EU, så FDIH er den førsteorganisation i EU, der følger direktivets anbefaling om ”branche-selvregulering” om cookies. Vihar oprettet en cookie-tjeneste med eget mærke.Vores medlemmer, netbutikker, kan via cookie-tjenesten både levere de generelleinformationer til forbrugerne om cookies, herunder hvordan man let sletter dem. Ligeledesgiver tjenesten butikkerne værktøjer til at levere helt specifikke oversigter cookie-oversigterfor den enkelte netbutik.Det gør det let og enkelt for butikkerne at overholde reglerne og for forbrugerne at orienteresig.E-handel en branche i vækstDe danske forbrugere har allerede taget den grænseoverskridende e-handel til sig, Det er sket ien grad, så Danmark allerede for flere år siden røg forbi EU-kommissionens mål om, at 20 pct.af e-handlen skal ske på tværs af grænserne i 2015.Forhåbentlig har ovenstående vakt jeres nysgerrighed for at vide mere om e-handel, og vi stårderfor altid til rådighed for uddybende oplysninger eller drøftelserVi vil også tillade os at rette henvendelse til de enkelte medlemmer af udvalget, for at hilsenærmere på hinanden, lige vi kan drøfte såvel muligheder som problemer inden for e-handel.Vedhæftet dette brev er et faktaark om FDIH, ligesom vi har vedlagt årsrapporten 2010 fraDansk e-handelsanalyse, der i både tal og ord beskriver danskernes e-handel.Med venlig hilsen
Annette FalbergAdministrerende direktørMail:[email protected]- mobil 22 40 88 03
FDIH-Foreningen for Distance- og Internethandel -Børsen - 1217 København Kwww.fdih.dk- mail:[email protected]– telefon: 72 25 56 01
Om FDIHFDIH – Foreningen for Distance- og Internethandel- er interesseorganisation forvirksomheder, der forretningsmæssigt bruger internettet og andre digitale kanaler.Med over 550 medlemmer repræsenterer vi både de væsentligste danske e-handelsvirksomheder, og de virksomheder som leverer de tekniske løsninger til e-handel.FDIH styrker dansk e-handel ved at levere viden om og foretage analyser af dansk e-handel,ligesom vi deltager i beslutningsprocesser og debat om forhold, der kan fremme e-handel ibåde Danmark og EU.Om e-handel i Danmark3 millioner danskere e-handlede for 40 mia. kr. i 2010, og det stiger til omkring 45 mia.kr. i 2011.I alt handlede danskerne cirka 63 mio. gange på nettet i 2010E-handlen udgør op mod 15 pct. af danskernes privatforbrug.Mere end hver femte handel går til udlandet, hvilket svarer til en værdi omkring 7,8mia.kr. i 2010.6 ud af 10 kædeforretninger (Silvan, Irma, Flügger mfl.) sælger også via nettet8 ud af 10 netbutikker forventer at øge deres salg ved til udlandetFDIH i bestyrelser og udvalgVi er blandt stifterne og har plads i bestyrelsen forE-handelsfonden,der står fore-mærketBestyrelsesplads iDIFO (Dansk Internet Forum)ogDK Hostmaster,der styrer .dk-domænetAnnette Falberg har plads iIT-sikkerhedskomiteenDeltager iNetneutralitetsforumDeltager i referencegruppe omtilgængelighed for handicappede på nettetUddannelsesudvalget iKøbenhavns ErhvervsakademiProjektdeltager hosInstitut for FremtidsforskningInitiativtager tilny europæisk e-handelsorganisationDansk e-handelsanalyseFDIH står forDansk e-handelsanalysei samarbejde med Post Danmark og Nets, og det eranalysefirmaet Epinion, som udfører dataindsamling og analyser. Analyserne bygger på over1.000 interviews i kvartalet, og det store talmateriale giver mulighed for løbende at få præcisepejlinger på danskerne e-handel.E-handelsprisenDen årlige fest for e-handlen afvikles selvfølgelig af FDIH, hvor vi kårer de bedste af de bedste.Både i forskellige discipliner som service, markedsføring, mobil mm., og finalen er uddeling afden store pris, som netsupermarkedetnemlig.comvandt i år. De deltog derfor også i deneuropæiske prisuddeling, hvor de blev nummer 3.FDIH-Foreningen for Distance- og Internethandel -Børsen - 1217 København Kwww.fdih.dk- mail:[email protected]– telefon: 72 25 56 01
FDIH CookietjenesteFDIHs Cookie-tjeneste gik ”i luften” den 22. september, og en kort opsummering af løsningenDansk løsning på direktivets informationskravFDIH leverer tekster, mærke og oversigtsrapporter og står for løbende tilpasningDen enkelte netbutik modtager 2 årlige oversigtsrapporter over egne cookiesHver netbutik har selv ansvar for at vedligeholde egne cookieinformationerTjenesten har sit eget entydige mærkeDen er i drift med flere store netbutikker som brugere, selv om vi fortsat venter påvejledningenForbrugerne får ensartet og dækkende information om cookiesLøsningen er forberedt til at kunne tilpasses, når vejledningen foreliggerLæs mere herhttp://www.fdih.dk/nyheder/2011/sep/fdihs-cookie-tjeneste-forbrugerne-faar-fuld-information-om-cookies-hos-netbutikker/
FDIHs mærkesager:1. Kortgebyrer for e-handel skal sænkesGebyrmodellen for Dankort på nettet er forældet og passer ikke til stigende e-handel.Gebyrsatserne er for høje, ligesom pct-tillægget på 0,1 pct. ikke giver mening, når der er ringedækning på betalinger. FDIH opfordrer Nets til dialog om ny gebyrmodel, der passer til e-handel i vækst.FDIH har i maj 2010 bedt Konkurrencestyrelsen se på Nets Dankortgebyrer ved e-handel. Derer ikke svar før i april 2012. En sagsbehandlingstid på 2 år finder FDIH helt uacceptabel.2. Begrænse tab som følge af misbrugNetbutikkerne oplever i stigende grad svindel og misbrug. FDIH ønsker atsamarbejde/koordinere arbejde med alle, der kan gøre en indsats for at reducere svindel ogmisbrug.FDIH har etableret en fraud-gruppe med deltagelse af Rigspolitiet, betalingsudbydere,netbutikker og Post Danmark.3. Grænsehandel på lige vilkår via nettetFDIH ønsker ens konkurrencevilkår ift. udenlandske e-butikker, der sælger til danskeforbrugere. Det er vigtigt, at udenlandske e-butikker overholder regler om moms på varer vedsalg til danskere for mere end kr. 280.000 årligt. FDIH ønsker at fremme danske virksomhedersmuligheder for e-handel over grænserne.FDIH er løbende i dialog med SKAT om momssnyd.FDIH-Foreningen for Distance- og Internethandel -Børsen - 1217 København Kwww.fdih.dk- mail:[email protected]– telefon: 72 25 56 01
FDIH arrangerer en årlig konference om international e-handel, ligesom vi afholder seminarerom eksportmuligheder bl.a. i tæt samarbejde med Eksportrådet.4. Ensartede internationale regler for e-handelDanske e-butikker skal i højere grad sælge til udlandet - nøgleord er ensartede regler ogkonkurrencevilkår samt en ensartet håndhævelse af reglerne - ikke mindst i EU. Lovgivning omskat, moms og forbrugerbeskyttelse skal tilpasses, så de ikke udgør barrierer for konkurrencepå tværs af grænserne - men snarere fremmer den ved at sikre lige vilkår mellem inden- ogudenlandske e-butikker.FDIH er blandt initiativtagerne til en fælles europæisk e-handelsorganisation, der skal arbejdefor større lydhørhed for erhvervets synspunkter i EU.FDIH har gentagne gange påpeget graverende fejl i det seneste forbrugerrettighedsdirektiv – viarbejder fortsat på at få ændringer igennem inden implementering i dansk lovgivning.FDIH har fulgt EU-direktivkrav om selvregulering fra brancherne ved at etablere den førstecookie-ordning i EU.
FDIHs organisation:Daglig leder:Administrerende direktørAnnette Falberg(MBA-e)Public Affairs:KommunikationschefHenrik TheilBestyrelsen:Per Rasmussen (formand)–eCapacityNiels Ralund(næstformand) – DVDOO, GUCCA mfl.Claus Hjorting –NykreditErnst Eskildsen –Olivers PetfoodMax Riis Christensen– MakesYouLocalHelle Schjødt-Bruhn –Super BestEsben Gadsbøll– WhiteAway.comPeter Nyemann– DMPartnerJeppe M. Jensen –BilletlugenLars Toftgaard –Danisco
FDIH Update- ugentligt elektronisk nyhedsbrev med nyt om e-handel, arrangementer ogFDIHs politiske tiltag. Tilmelding viawww.FDIH.dk
FDIH-Foreningen for Distance- og Internethandel -Børsen - 1217 København Kwww.fdih.dk- mail:[email protected]– telefon: 72 25 56 01