Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1042536_0001.png
1042536_0002.png
1042536_0003.png
1042536_0004.png
1042536_0005.png
1042536_0006.png
1042536_0007.png
1042536_0008.png
1042536_0009.png

Forslag

tilLov om ændring af lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark (domæneloven)(Indførelse af regler om nye internetdomæner med geografiske navne)

§1

I lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, jf. lov nr. 598 af 24. juni 2005, foretagesfølgende ændringer:

1.

Lovenstitelaffattes således:

»Lov om internetdomæner«.

2.

I§ 1, nr. 2,ændres »og« til: »,«.

3.

I§ 1, nr. 3,indsættes efter »internetdomænenavne«: », under internetdomæner, der særligttildeles Danmark og«.

4.

I§ 1indsættes somnr. 4:»4) at fastsætte rammerne for varetagelsen af Danmarks interesser i relation til internetdomænermed et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, men ikke særligt tildeles Danmark.«

5.

Efter § 2 indsættes:»§

2 a.

Internetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, men ikkesærligt tildeles Danmark, er omfattet af reglerne i denne lov.Stk. 2.§§ 4-5, 6-25 og 26-28 finder ikke anvendelse for internetdomæner omfattet af stk. 1.«

6.

Efter § 5 indsættes:»§

5 a.

Erhvervsstyrelsen afgiver erklæring om ikke-indsigelse vedrørende tildeling af etinternetdomæne omfattet af § 2 a, stk. 1, til brug for ansøgning til den organisation, som tildelerinternetdomæner.Stk. 2.Erhvervsstyrelsen giver ikke erklæring efter stk. 1 vedrørende et internetdomæne med etgeografisk navn, der indgår i et kommunenavn, medmindre Erhvervsstyrelsen vurderer, attildelingen af det pågældende internetdomæne ikke medfører en risiko for forveksling medkommunens kommunikation med borgere og virksomheder.Stk. 3.Erhvervsstyrelsen giver ikke erklæring efter stk. 1, hvis Erhvervsstyrelsen vurderer, attildeling af det pågældende internetdomæne kan medføre en risiko for forveksling med enmyndigheds kommunikation med borgere og virksomheder eller anden myndighedskommunikationi forbindelse med varetagelse af væsentlige samfundsmæssige opgaver.«

7.

Efter§ 25indsættes:»§

25 a.

Klager over Erhvervsstyrelsens afgørelser truffet i medfør af § 5 a, og sagsbehandling iforbindelse hermed kan af afgørelsens adressat indbringes for Teleklagenævnet.Stk. 2.Teleklagenævnet kan af parterne kræve alle oplysninger, som skønnes relevante medhenblik på behandling af sagerne.«
2

§2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning........................................................................................................................................ 22. Lovforslagets indhold...................................................................................................................... 32.1. Lovforslagets baggrund............................................................................................................ 32.2. Gældende ret ............................................................................................................................ 32.3. Den foreslåede ordning ............................................................................................................ 33. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige..................................................... 44. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ..................................................... 45. Administrative konsekvenser for borgerne ..................................................................................... 46. Miljømæssige konsekvenser ........................................................................................................... 47. Forholdet til EU-retten .................................................................................................................... 48. Hørte myndigheder og organisationer m.v...................................................................................... 49. Sammenfattende skema................................................................................................................... 41. IndledningÆndringsforslagets formål er at skabe mulighed for, at der kan registreres nye internetdomænermed geografiske navne, som har tilknytning til Danmark.Lovforslaget indfører adgang til tildeling af nye internetdomæner med geografiske navne, som hartilknytning til Danmark, således at danske erhvervsdrivende ikke udelukkes fra at udvikle nyetjenester. Forslaget vil endvidere åbne op for en videreudvikling af det danske internetsamfund somhelhed.Internetdomæner er i henhold til gældende ret den del af en internetadresse, som fremgårefterdetsidste punktum i adressen. Et eksempel på et internetdomæne er .dk , som er Danmarksinternetdomæne. Det, der i lovens forstand betegnes som internetdomæner, kaldes ogsåførsteordensdomæner, topdomæner og top-level domæner. Forkortelsen TLD benyttes ligeledes ivisse sammenhænge.Internetdomænenavne er i henhold til gældende ret den del af en internetadresse, som fremgårførdet sidste punktum i adressen. Et eksempel på et internetdomænenavn er ft.dk , som erFolketingets internetdomænenavn. Det, der i lovens forstand betegnes som internetdomænenavne,kaldes også andenordensdomæner.
3
2. Lovforslagets indhold2.1. Lovforslagets baggrundForvaltning af internettets domænenavnssystem (DNS) administreres af Internet Corporation forAssigned Names and Numbers (ICANN) - en privat, non-profit organisation. ICANN har hjemstedi Californien og styres af en bestyrelse, der repræsenterer forskellige interessenter fra det globaleinternetsamfund (både brancher og brugere), ligesom der er en vis geografisk spredning af, hvorbestyrelsesmedlemmerne kommer fra. ICANN er ikke en traditionel traktatbaseret internationalorganisation, men er en privat organisation, der skal repræsentere det globale internetsamfund i ensåkaldt multi-stakeholder-model.Baggrunden for lovforslaget er ICANN s beslutning af 20. juni 2011, der gør det muligt at ansøgeom tildeling af nye internetdomæner. I ICANN s ansøgningsprocedure tildeles internetdomænet tilden ansøger, der opfylder vilkårene herfor. Dette gælder også for internetdomæner med etgeografisk navn, som har tilknytning til Danmark.ICANN henviser i sine retningslinjer om ansøgningsprocessen til, at det specifikt for ansøgningerom internetdomæner med geografiske navne gælder, at disse skal være ledsaget af dokumentationfor en såkaldt ikke-indsigelse fra den relevante regering eller offentlige myndighed. Domænet kankun tildeles til en ansøger, der opfylder dette samt andre krav i ICANN s retningslinjer. For ennærmere gennemgang af begreberne geografiske navne og ikke-indsigelse henvises der tilbemærkningerne til henholdsvis § 1, nr. 4 og § 5 a.Der kræves dermed en erklæring om ikke-indsigelse fra den danske stat, såfremt en ansøgning omet internetdomæne med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, skal kunne blivegodkendt af ICANN. I Danmark er der imidlertid ikke hjemmel til at træffe afgørelse om afgivelseaf en erklæring om ikke-indsigelse.2.2. Gældende retDomænelovens hovedformål er at regulere administrationen af internetdomænet .dk samt andreinternetdomæner, der særligt tildeles Danmark. Endvidere er formålet at fremme en dynamisk ogkvalitetspræget udvikling i det danske internetsamfund ved at tilvejebringe tilgængelighed,gennemsigtighed, effektivitet og sikkerhed om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark. Alleinternetdomæner, der særligt tildeles Danmark, er således omfattet af domænelovensanvendelsesområde. Internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, tilhører den danske stat.De internetdomæner, som kan indgå i ICANN s ansøgningsrunder om nye internetdomæner, erimidlertid ikke internetdomæner, der særligt tildeles Danmark. På denne baggrund vilinternetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark og indgår i ICANN sansøgningsrunder, ikke være omfattet af reglerne i den gældende domænelov.2.3. Den foreslåede ordningLovforslaget er det retlige grundlag for den fremtidige varetagelse af Danmarks interesser irelation til internetdomæner med geografiske navne, som har tilknytning til Danmark, men ikkesærligt tildeles Danmark. Det foreslås i forlængelse heraf, at anvendelsesområdet for den gældendedomænelov udvides til ligeledes at omfatte disse internetdomæner med geografiske navne. Som enkonsekvens af denne ændring af lovens anvendelsesområde, foreslås lovens titel ændret til lov ominternetdomæner.
4
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at træffe afgørelseom afgivelse af erklæring om ikke-indsigelse vedrørende tildeling af internetdomæner med etgeografisk navn, som har tilknytning til Danmark, til brug for ansøgning om det pågældendeinternetdomæne til ICANN. For en nærmere gennemgang af begrebet ikke-indsigelse , henvises tilbemærkningerne til § 5 a.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vurderes hverken at have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,kommuner og regioner.Forslaget giver mulighed for, at man frivilligt kan anmode Erhvervsstyrelsen om en erklæring omikke-indsigelse til brug for en ansøgning om tildeling af et internetdomæne med et geografisk navn,som har tilknytning til Danmark. Da der ikke stilles krav til formen af denne anmodning tilErhvervsstyrelsen, anses lovforslaget ikke for at have konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget giver mulighed for, at man frivilligt kan anmode om en erklæring om ikke-indsigelse tilbrug for en ansøgning om tildeling af et internetdomæne med geografisk tilknytning til Danmark.Da der ikke stilles krav til formen af denne anmodning til Erhvervsstyrelsen, anses lovforslaget ikkefor at have konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneIngen.6. Miljømæssige konsekvenserIngen.7. Forholdet til EU-rettenIkke relevant.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.[ ]9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /mindre udgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenIkke relevantNegative konsekvenser /merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, region og kommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
5
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Lovens titel foreslås ændret som følge af ændringen af lovens anvendelsesområde, der med denforeslåede ændring ikke længere er begrænset til internetdomæner, der særligt tildeles Danmark.Til nr. 2Den foreslåede ændring er alene en konsekvens af udvidelsen af lovens anvendelsesområde, jf.bemærkningerne til § 1, nr. 4.Til. nr. 3Den foreslåede ændring er alene en konsekvens af udvidelsen af lovens anvendelsesområde, jf.bemærkningerne til § 1, nr. 4.Det præciseres, at lovens formål er at fastsætte rammerne for internetdomæner, der særligt tildelesDanmark. Internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, tilhører den danske stat, jf.domænelovens § 2. I overensstemmelse med reglerne i domæneloven, kan den danske statefterfølgende udbyde administrationen af internetdomænet til en administrator.Til nr. 4Det foreslås med indsættelsen af nr. 4, at formålet med loven udvides. Fastsættelse af rammernefor varetagelsen af Danmarks interesser i relation til internetdomæner med geografiske navne, somhar tilknytning til Danmark, men som ikke særligt tildeles Danmark, vil således også være omfattetaf loven.Begrebet geografiske navne skal ses i sammenhæng med anvendelsen af begrebet geographicnames i ICANN s retningslinjer om ansøgningsprocessen vedrørende nye internetdomæner, samtde pågående drøftelser vedrørende definitionen og indholdet af begrebet "geographic names"mellem ICANN og ICANN's rådgivende regeringsorgan, Governmental Advisory Committee(GAC).Til nr. 5Lovens anvendelsesområde ændres med den foreslåede bestemmelse i stk. 1, således at loven,udover at omfatte internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, ligeledes omfatterinternetdomæner med geografiske navne, der har tilknytning til Danmark, men ikke særligt tildelesDanmark. For en nærmere gennemgang af begrebet geografiske navne , henvises tilbemærkningerne til § 1, nr. 4.Det fremgår af det foreslåede stk. 2, at reglerne i §§ 4-5, 6-25 og 26-28 ikke finder anvendelse forinternetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, men som ikke særligttildeles Danmark. De undtagne bestemmelser har alle et indhold, der knytter sig specifikt tiladministrationen af de internetdomæner, der særligt tildeles Danmark.Da internetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, men ikke særligttildeles Danmark, ikke tilhører den danske stat, falder disse internetdomæner ind under en andenkategori end de internetdomæner, der særligt tildeles Danmark. Internetdomæner omfattet af stk. 1
6
er således ikke en ressource, som Danmark råder over. På denne baggrund foreslås det, atinternetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark, men som ikke særligttildeles Danmark, undtages fra de bestemmelser, der er specifikt rettet mod internetdomænet .dksamt andre internetdomæner, der særligt tildeles Danmark.I modsætning til administrationen af internetdomænet .dk vil der således ikke gælde særlige kravi medfør af dansk lovgivning til administrationen af nye internetdomæner med geografiske navne,som har tilknytning til Danmark. Sådanne internetdomæner vil udelukkende være omfattet afICANN s regler. Det betyder, at Erhvervsstyrelsen, i modsætning til administrationen afinternetdomænet .dk , ikke har en tilsynsopgave i forhold til administrationen af nyeinternetdomæner med geografiske navne, som har tilknytning til Danmark.Efter en afsluttet ansøgningsproces vil ICANN foretage tildeling af nye internetdomæner til deansøgere, der opfylder vilkårene herfor. I den forbindelse vil der i en separat aftale om tildeling af etnyt internetdomæne mellem ICANN og ansøgeren blive stillet krav til administrationen af detpågældende internetdomæne. Disse krav vil blandt andet omfatte krav til sikker og stabil drift,klageprocedurer, beskyttelse af immaterielle rettigheder og krav til generel forretningsførelse.Denne form for krav til administrationen af et internetdomæne modsvarer overordnet set de krav,der stilles til administratoren af internetdomænet .dk i henhold til den gældende domænelov.Det betyder desuden, at reglerne i domæneloven vedrørende klageadgang, forbrugerrettigheder ogimmaterielle rettigheder også kun finder anvendelse i forhold til internetdomæner, der særligttildeles Danmark. På den måde vil de nye internetdomæner være reguleret efter de principper, somgælder for de eksisterende internetdomæner, såsom eksempelvis .com , .net og .eu . Dennefælles regulering fastsættes af ICANN.Til nr. 6Det følger af stk. 1 i den foreslåede bestemmelse, at Erhvervsstyrelsen gives hjemmel til at kunneafgive en erklæring om ikke-indsigelse vedrørende tildeling af et internetdomæne omfattet af § 2 a,stk. 1 til en juridiske person, der har til hensigt at ansøge ICANN om tildeling af det pågældendeinternetdomæne. Hvis man ønsker at ansøge ICANN om et internetdomæne med et geografisknavn, som har tilknytning til Danmark, er det et ufravigeligt krav, at ansøgningen er ledsaget af enerklæring om ikke-indsigelse fra den relevante nationale myndighed, dvs. Erhvervsstyrelsen iDanmark.En ansøger, der har til hensigt at ansøge ICANN om tildeling af et internetdomæne med etgeografisk navn, skal på eget initiativ anmode Erhvervsstyrelsen om en erklæring om ikke-indsigelse. Begrebet ikke-indsigelse betyder i denne sammenhæng, at Danmark ikke vil modsættesig, at det internetdomæne, som erklæringen om ikke-indsigelse vedrører, tildeles ansøgeren afICANN. Erhvervsstyrelsen vil ved afgivelse af en erklæring om ikke-indsigelse have vurderet, atdet pågældende internetdomæne på det foreliggende grundlag kan tildeles, uden at det vil havenegative konsekvenser for eksempelvis danske myndigheder. Der vil ikke blive stillet særskilte kravi forbindelse med en erklæring om ikke-indsigelse. Det betyder, at reglerne i domæneloven omklageadgang vedrørende registrering af internetdomænenavne, forbrugerrettigheder og immateriellerettigheder kun finder anvendelse i forhold til internetdomæner, der særligt tildeles Danmark. Påden måde vil de nye internetdomæner være reguleret efter de principper, som gælder for deeksisterende internetdomæner, såsom eksempelvis .com , .net og .eu . Denne fælles reguleringfastsættes af ICANN.
7
Såfremt Erhvervsstyrelsen modtager to eller flere anmodninger om erklæring om ikke-indsigelsevedrørende det samme internetdomæne, er udgangspunktet, at Erhvervsstyrelsen afgiver erklæringom ikke-indsigelse til samtlige, der har anmodet herom. I et sådant tilfælde vil det være op tilICANN at afgøre, hvem af ansøgerne om tildeling af internetdomænet, som vil få tildeltinternetdomænet.Det foreslåede stk. 2, er en undtagelse til stk. 1. Det foreslås med bestemmelsen, atErhvervsstyrelsen som udgangspunkt giver afslag på anmodninger om erklæring om ikke-indsigelsevedrørende internetdomæner med et geografisk navn, der indgår i et kommunenavn. SåfremtErhvervsstyrelsen imidlertid vurderer, at den pågældende tildeling af internetdomænet ikkemedfører en risiko for forveksling med kommunens kommunikation med borgere og virksomheder,vil styrelsen imødekomme anmodningen om erklæring om ikke-indsigelse.Hensynet bag bestemmelsen er at sikre, at der ikke er en risiko for, at borgere og virksomheder iDanmark kan tage fejl af, hvorfra information fra kommunerne kommer, og at der ikke er en risikofor, at kommunens aktiviteter kan forveksles med anden aktivitet.Bestemmelsens stk. 3 er også en undtagelse til stk. 1. I det foreslåede stk. 3, angives der andresituationer, hvor Erhvervsstyrelsen ikke vil afgive erklæring om ikke-indsigelse vedrørendeinternetdomæner med et geografisk navn, som har tilknytning til Danmark. Dette vil være i desituationer, hvor Erhvervsstyrelsen vurderer, at tildeling af det pågældende internetdomæne kanmedføre risiko for forveksling med en myndigheds kommunikation med borgere og virksomhedereller anden myndighedskommunikation i forbindelse med varetagelse af væsentligesamfundsmæssige opgaver.Hensynet bag bestemmelsen er at sikre, at der ikke er en risiko for, at borgere og virksomheder iDanmark kan tage fejl af, hvorfra myndighedsinformation i forbindelse med varetagelse afvæsentlige samfundsmæssige opgaver kommer, og at der ikke er en risiko for forveksling medanden aktivitet. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige opgaver omfatter blandt andetforebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgelse af lovovertrædelser, beskyttelse affolkesundheden, beskyttelse af den offentlige sikkerhed, herunder national sikkerhed og forsvarsamt beskyttelse af forbrugere.Til nr. 7Det foreslås med bestemmelsen, at Erhvervsstyrelsens afgørelser i medfør af § 5 a, stk. 1, kanindbringes for Teleklagenævnet af den ansøger, der har anmodet Erhvervsstyrelsen om en erklæringom ikke-indsigelse. Bestemmelsen skal sikre klageadgang som følge af udvidelsen af lovensanvendelsesområde.Bestemmelsen følger indholdet af den tilsvarende bestemmelse i domænelovens § 25. For ennærmere gennemgang af bestemmelsens indhold henvises der til bemærkningerne til lovens § 25.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
8

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov om internetdomæner, der særligt tildelesDanmark, jf. lov nr. 598 af 24. juni 2005,foretages følgende ændringer:

1.

Lovens titel affattes således:»Lov

om internetdomæner«

2.

I § 1, nr. 2 ændres »og« til »,«.

3.

I § 1, nr. 3 indsættes efter»internetdomænenavne«: », underinternetdomæner, der særligt tildelesDanmark og«

4.

I § 1 indsættes som nr. 4:»4) at fastsætte rammerne for varetagelsenaf Danmarks interesser i relation tilinternetdomæner med et geografisk navn, somhar tilknytning til Danmark, men ikke særligttildeles Danmark.«

5.

Efter § 2 indsættes:»§

2 a.

Internetdomæner med et geografisknavn, som har tilknytning til Danmark, menikke særligt tildeles Danmark, er omfattet afreglerne i denne lov.Stk. 2.§§ 4-5, 6-25 og 26-28 finder ikkeanvendelse for internetdomæner omfattet afstk. 1.«

6.

Efter § 5 indsættes:»§

5 a.

Erhvervsstyrelsen træffer afgørelseom erklæring om ikke-indsigelse vedrørendetildeling af et internetdomæne omfattet af § 2a, stk. 1 til brug for ansøgning til denorganisation, som tildeler internetdomæner.

Lov om internetdomæner, der særligt

tildeles Danmark

§ 1.

( )2) at sikre grundlaget for selvregulering i detdanske internetsamfund og3) at fastsætte rammerne for registrering oganvendelse af internetdomænenavne.
9
Stk. 2.Erhvervsstyrelsen giver ikkeerklæring efter stk. 1 vedrørende etinternetdomæne med et geografisk navn, derindgår i et kommunenavn, medmindreErhvervsstyrelsen vurderer, at tildelingen afdet pågældende internetdomæne ikkemedfører en risiko for forveksling medkommunens kommunikation med borgere ogvirksomheder.Stk. 3.Erhvervsstyrelsen giver ikkeerklæring efter stk. 1, hvis Erhvervsstyrelsenvurderer, at tildeling af det pågældendeinternetdomæne kan medføre en risiko forforveksling med en myndighedskommunikation med borgere ogvirksomheder eller andenmyndighedskommunikation i forbindelse medvaretagelse af væsentlige samfundsmæssigeopgaver.«

7.

Efter § 25 indsættes:»§

25 a.

Klager over Erhvervsstyrelsensafgørelser truffet i medfør af § 5 a, stk. 1, ogsagsbehandling i forbindelse hermed kan afafgørelsens adressat, indbringes forTeleklagenævnet.Stk. 2.Teleklagenævnet kan af parternekræve alle oplysninger, som skønnesrelevante med henblik på behandling afsagerne.«

§2

Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.