Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 364
Offentligt
KæreErhvervs- og vækstminister Ole SohnErhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg[email protected]Jeg vil gerne have en redegørelse for hvordan en Betalingsring gennem Storebælt, påvirker såvelde danske som udenlandske turisters adfærd i Danmark, og hvordan en bibeholdelse af broafgiftenpositivt skulle kunne påvirker det danske erhverv.Det nedenstående er skrevet med henblik på turisme og familiebesøg til/fra Sjælland/Fyn, menmon ikke denne problematik også gælder for besøg fra Sjælland til f.eks. Legoland, Aros, Dengamle by i Århus, Danfoss Univers… .med mange flere……
Hvorfor betalingsring gennem Storebælt ?Hvorfor skal der betales for at køre over Storebæltsbroen, når det f.eks. hverken koster at køreunder Limfjorden, over Dronning Louises Bro, Limfjordsbroen eller Lillebæltsbroerne. Det kosterheller ikke noget at køre på andre motorvejsbroer.Denne ulighed bør omlægges!Det kan heller ikke være rimeligt, at hvis man bor vest for Storebælt, og vil besøge nogle af desteder, som man er med til at understøtte via skat, som f.eks. Folketinget, Det Kongelige Teatereller Nationalmuseet, så er det ikke nok med at man skal understøtte, man skal også betale enekstra Storbælts afgift for at komme frem.(Altså nærmest en dobbelt beskatning).Jeg vil derfor foreslå, at man i lighed med, at man har opgivet at gennemføre Betalingsringen omKøbenhavn, stopper betaling for kørsel over Storebælt.Hvis man, mod al sund fornuft vil bibeholde betalingskrav for passage af Storebæltsbroen ud fradevisen om brugerbetaling, så kan man omlægge den og i stedet indføre en motorvejsafgift, så alleer med til at betale.Dette kan gøres ved køb af årsmærkat som f.eks. i England, der kan udvides med månedligt, såturister og gennemkørende Transport også bliver med til at betale.
En omlægning af betalingssystemet vil endvidere være medvirkende til,at Storebæltsregionen ikke i samme grad forbliver en del af udkantsDanmark.Mogens Bang – PedersenFrydensbergvej 215600 Faaborg