Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 355
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. september 2012
Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af EU's holdning med
henblik på revisionen af det internationale telekommunikationsreg-
lement
KOM (2012) 430
Den Internationale Telekommunikations Union, som er FN’s særorganisa-tion for informations- og kommunikationsteknologi, afholder i december2012 verdenskonference om international telekommunikation. Formåletmed konferencen er at revidere det internationale telekommunikationsreg-lement. Kommissionen har fremsat forslag til en rådsafgørelse, der fastlæg-ger en fælles forhandlingslinje ved konferencen. I forslaget lægges der vægtpå, at det reviderede telekommunikationsreglement er foreneligt med gæl-dende EU-ret.2.
Baggrund
Den Internationale Telekommunikations Union (ITU), som er FN’s særor-ganisation for informations- og kommunikationsteknologi, afholder den 3.-14. december 2012 verdenskonference om international telekommunikationi Dubai. Formålet med konferencen er at revidere det internationale tele-kommunikationsreglement (ITR), som blev vedtaget i Melbourne i 1988, ogsom er en af de fire grundlæggende retsakter, der sammen med konventio-nen, konstitutionen og radioreglementet udgør traktatgrundlaget i ITU.ITR indeholder generelle principper for levering og drift af international te-lekommunikation. ITR har til formål at understøtte global samtrafik og inte-roperabilitet samt at fremme udvikling, effektiv drift og tilgængelighed afinternationale telenet og telekommunikationstjenester.Traktaten havde betydning, da den blev vedtaget, idet de fleste teleoperatø-rer på det tidspunkt var statsejede. ITR dannede således ramme om med-lemsstaternes udveksling af international telekommunikation gennem fællesprincipper for bl.a. beskatning, afregning, ansvarsfordeling og nødkommu-nikation. Liberaliseringen af telemarkederne og den teknologiske udviklinger årsag til revisionen af traktaten.
2/4
Den europæiske forberedelse af ITU-konferencer som WCIT varetages tra-ditionelt i regi af European Conference of Postal and TelecommunicationsAdministrations (CEPT), der tæller 48 europæiske medlemsstater, herundersamtlige EU-lande. CEPT har siden starten af 2011 forberedt deltagelsen iWCIT gennem forberedelsen af fælles europæiske holdninger til en rækkeaf de emner, der skal behandles på konferencen.Kommissionen har på grundlag af TEUF art. 114 og 218 fremsat forslag tilen rådsafgørelse, der fastlægger en fælles forhandlingslinje på WCIT.3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre, at ændringerne af ITR erforenelige med gældende EU-ret, herunder særligt teledirektiverne.Kommissionen vil på WCIT fremføre EU’s holdning til anliggender, derhører under EU’s kompetence. EU’s holdning fastlægges i et bilag til denforeslåede rådsafgørelse.Det fremgår af bilaget, at EU’s overordnede mål i forhold til WCIT er atsikre, at enhver ændring af ITR bidrager til informationssamfundets udvik-ling til gavn for alle borgere og telekommunikationsbrugere på verdensplan,især brugere i Den Europæiske Union, og er i overensstemmelse med Unio-nens gældende ret og politik.På dette grundlag vil EU på WCIT særligt støtte forslag, som tager sigte påat sikre, at det reviderede ITR fortsat vil være af højt niveau, strategisk ogteknologineutralt. Forslag om at opretholde ITR's nuværende anvendelses-område og ITU's nuværende mandat støttes, hvor imod forslag om at udvideanvendelsesområdet til også at omfatte områder som f.eks. routing af inter-netbaseret trafik og indholdsrelaterede spørgsmål ikke støttes.Endvidere vil EU støtte konkurrencefremmende foranstaltninger, der skalbidrage til at sikre lavere priser og større åbenhed om priser for internationaltelekommunikationstrafik på grundlag af kommercielle forhandlinger på etfrit og retfærdigt marked.Endelig vil EU's tilslutning til ethvert slutresultat være udtrykkelig betingetaf, at der afgives en formel erklæring fra EU’s medlemsstater, af hvilken detfremgår, at medlemsstaterne vil anvende det internationale telekommunika-tionsreglement i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold tiltraktaten om Den Europæiske Union.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
3/4
Kommissionen har i begrundelsen for forslaget ikke taget stilling til nær-hedsprincippet.Kommissionen anfører imidlertid, at der er visse aspekter af ITR, som di-rekte vedrører anliggender, der er omfattet af gældende EU-ret.På dette grundlag vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.6.
Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser,samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser forerhvervslivet.8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceev-ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål, hvilket ikke har givet anledning til be-mærkninger.9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev drøftet første gang på møde i rådsarbejdsgruppen for it ogtelekommunikation den 7. september 2012.10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har deltaget aktivt i den forberedelse af WCIT, som har fundetsted i regi af CEPT. Regeringen vil arbejde for, at EU’s forhandlingslinjeligger i forlængelse af CEPT-forberedelsen. Regeringen vil endvidere ar-bejde for, at den europæiske repræsentation på WCIT gøres så effektiv ogenstrenget som mulig.Det skal i den forbindelse tages i betragtning, at EU alene er sektormed-lem af ITU og deltager i WCIT som observatør, samt at Danmark og EUsom helhed opnår størst gennemslagskraft ved, at synspunkter koordine-res i CEPT-kredsen og fremføres på vegne af hele CEPT. Regeringen kanstøtte en styrket og bedre defineret rolle til EU som enhed, men det måikke påvirke dynamikken i CEPT negativt.Regeringen er derfor fleksibel i forhold til valget af instrument til at sikreen fælles EU-holdning. Det vigtigste hensyn bag valget af instrument bør
4/4
være at sikre en så effektiv europæisk interessevaretagelse som mulig.Regeringen er ikke afvisende over for vedtagelsen af en rådsafgørelse,men finder, at behovet for fastlæggelse af en fælles EU-holdning lige såvel kan sikres gennem vedtagelse af rådskonklusioner.Regeringen vurderer, at Kommissionens forslag til forhandlingslinje ind-holdsmæssigt er i overensstemmelse med det hidtidige arbejde i CEPT ogmed den generelle danske holdning til revisionen af ITR. Regeringen kansåledes støtte denne del af Kommissionens forslag.Overordnet set arbejder Regeringen for at effektivisere og målrette ITUmod emner, hvor organisationen leverer merværdi, herunder særligt for-valtningen af radiofrekvenser. På dette grundlag vil man fra regeringensside støtte, at ITR kun bør indeholde strategiske og principielle bestem-melser.Desuden vil regeringen arbejde for, at der i ITR inkluderes tekst om in-ternational roaming, der overordnet tilskynder til prisgennemsigtighed,forbrugerbeskyttelse og rimelige priser.11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.