Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 342
Offentligt
1153303_0001.png
1153303_0002.png
1153303_0003.png
Dato: 3. september 2012
Sag: FOS-12/02681-19

Endelig pressemeddelelse – udsendelse 4. september 2012 kl. 9.00

Krævende finansielle sager prægede Forbrugerombuds-mandens arbejde i 2011Forbrugerombudsmandens årsberetning, der bliver offentliggjort i dag,viser, at 2011- i lighed med tidligere år- har været præget af mangehenvendelser fra forbrugerne, vigtige problemstillinger vedrørendemarkedsføring på internettet og ikke mindst banksagerne med depotentielt vidtrækkende konsekvenser for de berørte kunder.Finansielle sager om rådgiveransvar, forhandling af retningslinjer ombl.a. kønsrelateret reklame og nordisk samarbejde om, hvad der gælderfor markedsføring på de sociale medier. Forbrugerombudsmanden er ogsåi 2011 kommet vidt omkring i sit tilsyn med markedsføringsloven, somdet vil fremgå af årsberetningen.Mange forbrugere har fortsat i 2011 henvendt sig med mulige krav påerstatning som følge af dårlig eller mangelfuld rådgivning i forbindelsemed investeringer. En række retssager – det højeste antal i institutionenshistorie på ét år - er blevet anlagt, og flere kan være undervejs. Løsningerer dog ikke kun søgt af rettens vej – det er også lykkedes at opnå forlig tilgavn for de berørte kunder.At interessen for at markedsføre sig på internettet og i de sociale medierer stor er også afspejlet i årets aktiviteter. Et stigende antal henvendelserfra forbrugere om uønsket markedsføring og opkrævninger i kølvandet pådeltagelse i konkurrencer og brugerundersøgelser gør, atForbrugerombudsmanden aktivt holder øje med udviklingen på området.Udarbejdelse af retningslinjer og vejledninger udgør traditionelt en stordel af Forbrugerombudsmandens arbejde, og 2011 er ingen undtagelse.Foruden samarbejdet med sine nordiske kolleger for at klarlægge,hvordan reglerne for markedsføring gælder på de sociale medier harForbrugerombudsmanden i 2011 forhandlet nye retningslinjer om brug afkønnet i reklame, som i højere grad afspejler god skik på området i dag.Øvrige aktiviteter er tematisk beskrevet under institutionensindsatsområder.
Årsberetningen ser i overskriftsform således ud:• Ny lovgivning• Nye retningslinjer og vejledninger• Internationalt tilsynsarbejde• Indsatsområder i 2011 og 2012• Kommunikation og IT• Statistik over sager og retssager 2007-2011• Ressourcer til tilsynet 2007-2011

Året 2011 i tal

Forbrugerombudsmanden modtog 5.297 henvendelser i 2011. Det ergodt 100 henvendelser mere end i 2010.Forbrugerombudsmanden har afsluttet godt 1.200 konkrete sager ommarkedsføring, hvori der er foretaget en ombudsmandsundersøgelse,dvs. hvor Forbrugerombudsmanden har efterforsket en sag.Forbrugerombudsmanden oprettede i 2011 knap 300 sager omproblemstillinger på det finansielle område.Forbrugerombudsmanden fik i gennemsnit over 900 henvendelser ommåneden om spam via spampostkassen[email protected]24 virksomheder fik en dom og/eller en bøde primært i sager omprisoplysninger, spam og vildledning.10 virksomheder blev politianmeldt i 2011 – primært for vildledendemarkedsføring og prisoplysninger.Ved årsskiftet 2011/12 var der 52 verserende civile sager, primært irelation til det finansielle område.
Kilde: Forbrugerombudsmanden

Læs mere

Se den fulde ordlyd af den nye årsberetning for 2011. (link)Se Forbrugerombudsmandens indsatsområder (link)https://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Strategi-og-indsatsomraader/Indsatsomraaderog læs mere om institutionens tilsyn og arbejdsområde generelt. (link)
2
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/~/media/Forbrugerombudsmanden/fo/forbrugerombudsmanden%20februar%202012.pdfSe også årsberetningen for 2010. (link)https://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/rapporterpublikationer/~/media/Forbrugerombudsmanden/fo/forbrugerombudsmandens%20aarsberetning%202010%20pdfa.pdfJ.nr. 12/02681

For yderligere oplysninger, kontakt:

Henrik ØeForbrugerombudsmandTlf. 4171 5151ogTina Emilie Bach AndersenInformationsmedarbejder hosForbrugerombudsmandenTlf. 4171 5305
3