Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 342
Offentligt
1153302_0001.png
1153302_0002.png
1153302_0003.png
Dato: 3. september 2012
Sag: FOS-12/02681-20

Forbrugerombudsmandens indsatsområder 2011/12

1. Finansielle sagerSom udløber af den finansielle krise er mange sager om mangelfuld elleraggressiv investeringsrådgivning under behandling vedForbrugerombudsmanden eller verserer ved Pengeinstitutankenævnet.Disse sager, der har høj prioritet, vil lægge et betydeligt beslag påForbrugerombudsmandens ressourcer i de kommende år.Forbrugerombudsmanden vil gennem behandlingen af disse sager ikkeblot hjælpe forbrugerne med at opnå en økonomisk kompensation for fxmangelfuld rådgivning, men vil også medvirke til at klarlæggeretstilstanden mellem finansielle virksomheder og deres kunder.Forbrugerombudsmanden vil herudover have opmærksomhed påoverholdelse af god skik på det øvrige finansielle område.2. BetalingstjenesterEn korrekt og sikker betalingsformidling får en stadig større betydningsom følge af den teknologiske udvikling og de nye betalingsmetoder.Som eksempel kan nævnes de nye betalingsmuligheder medmobiltelefon.Forbrugerombudsmanden vil løbende følge udviklingen tæt påbetalingstjenesteområdet og vurdere, om forbrugerne får dengennemsigtighed og beskyttelse, som er tilsigtet med lovgivningen.Retten til at få tilbageført betalinger ved visse indsigelser i forbindelsemed fjernsalg er i denne forbindelse en vigtig forbrugerbeskyttelsesregel.3. KreditmarkedetNye krav til oplysninger om omkostningerne ved indgåelse afkreditaftaler trådte i kraft 1. november 2010. Kreditgiver skal giveoplysningerne til forbrugeren forud for indgåelse af en kreditaftale. Denye regler omhandler bl.a. krav til kreditgivers vurdering af forbrugerenskreditværdighed, oplysninger om renteændringer, indførelse af en 14-
dages fortrydelsesret og regler for det økonomiske opgør vedforbrugerens helt eller delvise førtidige indfrielse af kreditaftalen.Forbrugerombudsmanden vil bl.a. have fokus på, om kredit- oglåneudbydere, der ikke er underlagt tilsyn efter den finansiellelovgivning, overholder de nye oplysningsregler i markedsføringsloven ogkreditaftaleloven.4. PrismarkedsføringEfter udstedelse af nye retningslinjer for prismarkedsføring i 2010 vilForbrugerombudsmanden have fokus på, om erhvervsdrivendesbesparelsesudsagn er reelle, og om særligt favorable tilbud er til stede vedtilbudets start, og om eventuelle forbehold er klare og tydelige.Forbrugerombudsmanden vil løbende iværksætte kontrol- oghåndhævelsesforanstaltninger til opfølgning på retningslinjerne.5. Miljø og etikForbrugerombudsmandens nye vejledning om brug af miljømæssige ogetiske påstande i markedsføringen opstiller rammer for, hvornår envirksomhed kan sælge sine varer og tjenesteydelser som klimaneutrale,bæredygtige, økologiske og etisk forsvarlige, så forbrugerne fx ikkevildledes om varens miljøpåvirkning. Vejledningen omhandler også deerhvervsdrivendes brug af profilering, opbygning af omdømme,mærkningsordninger, symboler og certifikater.Der vil nu være behov for at håndhæve vejledningen og tage initiativer,som sikrer udbredelsen af de erhvervsdrivendes kendskab tilvejledningen.6. Sociale medier og indholdstakserede tjenesterMarkedsføring på sociale netværk er i rivende udvikling og en relativ nymulighed for de erhvervsdrivende til at komme i kontakt medforbrugerne.Der er derfor behov for, at Forbrugerombudsmanden klargørspillereglerne for de erhvervsdrivende på dette område.De stadig mere sofistikerede netfællesskaber, der udbyder spil ogforskellige indholdstakserede tjenester målrettet børn og unge, rejserfortsat en række problemstillinger i relation til markedsføring,2
aftaleindgåelse samt sikkerhed ved betaling og vil derfor fortsat være etfokusområde.Markedet for de såkaldte ”apps” til bl.a. mobiltelefoner er hastigtvoksende. De giver anledning til særlige problemer i forhold til børn ogunge, idet ”apps” ofte markedsføres som gratis og ikke er undergivetbeløbsgrænser som på teleområdet. Sammenkoblingen mellem fxmobiltelefon og betalingskort rejser bl.a. spørgsmål ombetalingssikkerhed, når de afgivne betalingskortoplysninger kan anvendesgentagende gange til køb af ydelser over internettet uden fornyetautorisation i forbindelse med betalingstransaktionen.7. Bindingsperioder og ulige bundethed i kontrakterFolketinget har vedtaget en ændring af forbrugeraftaleloven, der trådte ikraft den 1. januar 2010. Lovændringen sikrer, at forbrugerne kan kommeud af et abonnement efter et halvt år.Forbrugerombudsmanden vil have fokus på, om de nye regler bliveroverholdt.Endvidere vil anvendelse af særlige handelsvilkår ved indgåelse af aftalerpå internettet være et særligt fokusområde. Det drejer sig om vilkår, derbevirker, at forbrugerne er bundet af sin bestilling, mens denerhvervsdrivende efterfølgende kan træde tilbage fra aftalen, hvis enfastholdelse af aftalen er ufordelagtig for den erhvervsdrivende.8. Indsamling af samtykker til reklameForbrugerombudsmanden modtager mange klager over spam oguanmodede telefoniske henvendelser, hvor forbrugerens samtykke erindhentet fx via konkurrencer på internettet.Forbrugerombudsmanden vil derfor se nærmere på initiativer på detteområde.
3