Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 335
Offentligt
1147503_0001.png
1147503_0002.png
1147503_0003.png
1147503_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af

Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om be-

skyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det

Europæiske Fællesskab (KOM (2012) 270 endelige udgave)

Dette notat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalg.

1.

Resumé

Forslaget ændrer forordning (EF) nr. 1225/2009 (antidumpingforordningen),hvad angår bestemmelserne om Kommissionens behandling af anmodningerom markedsøkonomisk behandling fra virksomheder, der er omfattet af anti-dumpingundersøgelser af eksport til EU fra lande uden markedsøkonomiskstatus. De foreslåede ændringer omfatter forordningens bestemmelser vedrø-rende virksomheders ret til at få undersøgt deres anmodninger samt den gæl-dende tidsfrist for endelig beslutning herom. Ændringerne er en konsekvensaf en afgørelse af 2. februar 2012 ved EU-domstolen i sag C-249/10 P –Brosmann m.fl. mod Rådet.

2.

Baggrund

Kommissionen har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 om beskyttelsemod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fæl-lesskab. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 207, stk. 2, i traktaten om DenEuropæiske Unions funktionsmåde. Forslaget skal behandles efter den almin-delige lovgivningsmæssige procedure i henhold til TEUF artikel 294.Forslaget er stillet af Kommissionen som konsekvens af EU-domstolens afgø-relse af 2. februar 2012 i en appelsag, der vedrørte Rådets forordning (EF) nr.1472/2006 af 5. oktober 2006 om indførelse ad en endelig antidumpingtold påvisse typer af skotøj med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Vietnam, jf.C-249/10 P – Brosmann m.fl. mod Rådet. Afgørelsen faldt ikke ud til fordelfor Rådet.Afgørelsen har ført til, at forordning nr. 1472/2006 er blevet annulleret forså vidt angår klagerne i den pågældende appelsag (Brosmann m.fl.). Sagenkan dog få bredere konsekvenser, idet den kan føre til appelsager i andre sa-ger, som må forventes at føre til lignende annulleringer.
2/4

3.

Formål og indhold

I henhold til artikel 17 i den nuværende antidumpingforordning har Kom-missionen i sager, der fx omfatter et stort antal eksporterende producenter,ret til at basere sine antidumpingundersøgelser på en stikprøve. De virksom-heder, der indgår i stikprøven, vil blive genstand for individuel undersøgelseog få fastsat en individuel toldsats. Virksomheder, der ikke inkluderes istikprøven, vil som udgangspunkt blive pålagt en told, der svarer til detvægtede gennemsnit af de i stikprøven beregnede satser. Dog kan virksom-heder, der har indgivet de nødvendige oplysninger inden for de i forordnin-gen fastsatte frister, men som ikke er blevet udtaget som del af stikprøven,opnå individuel behandling og dermed få fastsat en individuel toldsats, så-fremt det ikke har negativ virkning på Kommissionens mulighed for at af-slutte sine undersøgelser til tiden.Artikel 2(7) i den nuværende antidumpingforordning fastslår desuden, at nårKommissionens undersøgelser retter sig mod varer fra lande, som ikke harstatus som markedsøkonomier (fx Kina), kan eksporterende producenteranmode om at blive behandlet på markedsøkonomiske vilkår, såfremt de le-ver op til en række fastsatte kriterier. Dette vil ofte føre til en lavere told forde pågældende virksomheder. Kommissionen skal færdigbehandle disseanmodninger inden 3 måneder.Kommissionen har i praksis anvendt artikel 17 til ligeledes at gøre brug afstikprøver i undersøgelser vedrørende markedsøkonomisk behandling, jf. ar-tikel 2(7). Således gennemgår Kommissionen ikke nødvendigvis alle kon-krete anmodninger ud fra det hensyn, at det vil give en uforholdsmæssig storadministrativ byrde.I afgørelsen fra EU-domstolen anføres det imidlertid, at antidumpingforord-ningen ikke giver grundlag for at foretage stikprøver ved undersøgelser ihenhold til artikel 2(7) med henvisning til bestemmelserne i artikel 17. Så-ledes slår dommen fast, at Kommissionen under de eksisterende regler erforpligtet til at behandle samtlige anmodninger om markedsøkonomisk be-handling. Samtidigt understreger dommen, at Kommissionen er forpligtet tilat overholde 3-måneders fristen for behandling af anmodninger.Kommissionen påpeger i forslaget, at den hidtil anvendte praksis ikke er imodstrid med verdenshandelsorganisationens regelsæt og praksis. Derforønsker Kommissionen med forslaget at kodificere den gældende internatio-nale praksis gennem visse tilpasninger af antidumpingforordningen.Forslaget rummer følgende elementer:A. Forslag om indførelse af en bestemmelse, der præciserer, at artikel17 vedrørende brug af stikprøver også kan finde anvendelse ved an-modninger fra virksomheder om markedsøkonomisk behandling.Dette indebærer, at Kommissionen har ret til at afvise at behandleanmodninger om markedsøkonomisk behandling fra eksporterende
3/4
producenter, som ikke er omfattet af stikprøven, med mindre de iht.artikel 17(3) har anmodet om og fået en individuel behandling.B. Forslag, der præciserer, at toldsatsen for eksporterende producenter,som har givet sig til kende i henhold til artikel 17, men som hverkener omfattet af stikprøven eller har opnået individuel behandling ikkemå overstige det vægtede gennemsnit af toldsatserne for de virk-somheder, der indgår i stikprøven.C. Forslag om fjernelse af fristen på 3 måneder for afgørelser om mar-kedsøkonomisk behandling.D. Forslag om, at præciseringerne gøres gældende for igangværende ogalle nye undersøgelser fra tidspunktet for forordningens ikrafttrædel-se af hensyn til forudsigeligheden for alle berørte parter.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres Der foreliggerendnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Forslaget hører under EU's enekompetence. Spørgsmålet om nærhedsprin-cippet er således ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ingen.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslagets gennemførelse vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslagets gennemførelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske konse-kvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke mod-taget bemærkninger

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslaget. Det kan dogforventes, at fjernelsen af den nuværende tidsfrist for gennemførelse af Kom-missionens undersøgelser af, hvorvidt der kan gives markedsøkonomisk be-handling til individuelle virksomheder vil give anledning til bemærkninger.Det forventes, at flertallet af EU’s medlemslande vil kunne acceptere en for-længelse af fristen til 6 måneder.
4/4

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forholder sig i udgangspunktet positiv overfor forslaget, da det vilkonsolidere den nuværende internationale praksis og styrke det juridiskegrundlag samt den juridiske forudsigelighed. Regeringen finder dog, at der erbehov for yderligere drøftelser af Kommissionens forslag om at fjerne tre-måneders fristen med henblik på, at undersøge mulighederne for at erstatteforslaget med en mere balanceret og realistisk frist.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.