Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 328
Offentligt
1142734_0001.png
1142734_0002.png
1142734_0003.png
Finanstilsynet
5. juli 2012
jbr-ft
Lovforslag i høring
Hermed sendes et lovforslag i høring. Det drejer sig om lov om ændring aflov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om beta-lingstjenester og elektroniske penge, lov om forebyggende foranstaltningermod hvidvask og finansiering af terrorisme, lov om ligebehandling af mændog kvinder i forbindelse med forsikring, pension og lignende finansielle ydel-ser og forskellige andre love (indberetningspligt for holdingvirksomheder,udveksling af oplysninger med anklagemyndighed og politi, administrativebødeforelæg, short-selling, credit default swaps, OTC-derivater, centralemodparter, centrale handelsregistre, fælles betalingsområde i Europa, ad-ministrative bødeforelæg, anvendelse af køn ved beregning af præmier ogydelser m.v.)Det overordnede formål med lovforslaget er at styrke tilsynet med de finan-sielle virksomheder og sikre en effektiv håndhævelse i forhold til eventuelleovertrædelser.Finanstilsynets tilsyn styrkes ved at udvide den underretningspligt, de finan-sielle virksomheder er underlagt vedrørende forhold, der er af afgørende be-tydning for den finansielle virksomheds fortsatte drift, til også at omfatte fi-nansielle holdingvirksomheder.Finanstilsynet og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet har idag etableret et samarbejde på en række områder. Med henblik på at styrkesamarbejdet foreslås det at give Finanstilsynet mulighed for at kunne vide-regive oplysninger til anklagemyndigheden og politiet på et tidligere tids-punkt end efter de nugældende regler, dvs. uden at der nødvendigvis erkonstateret en strafbar overtrædelse. Dette vil sikre Finanstilsynet fleksibili-tet i forhold til samarbejdet med anklagemyndigheden og politiet og dermedbedre muligheder for en målrettet og koordineret efterforskning og straffor-følgning af sager på det finansielle område.
2/3
For at sikre en hurtigere og mere effektiv håndhævelse af lovovertrædelser,der er ukomplicerede og uden bevismæssige spørgsmål, foreslås det at ud-vide erhvervs- og vækstministerens mulighed for at give Finanstilsynethjemmel til i nærmere angivne sager at udstede administrative bødeforelæg.De nærmere regler herfor vil blive fastlagt efter forhandling med Justitsmini-steriet. Bemyndigelsen svarer til de eksisterende bemyndigelsesregler i lovom finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel m.v. som blev indsatved lov nr. 1556 af 21. december 2010, og som er udnyttet ved bekendtgø-relse nr. 186 af 8. marts 2011Lovforslaget rummer endvidere en række ændringer, der skal bidrage til atstyrke den finansielle sektor. Således foreslås anvendelsesområdet for op-tagelse af lånemidler med en vis fortrinsstilling i form af seniorgæld (juniorcovered bonds) udvidet til fremover også at kunne udstedes til brug for engenerel forstærkning af kapitaloverdækningen, hvilket vil gøre institutternemere robuste og samtidig have en positiv effekt i form af bedre ratings.Lovforslaget indeholder endvidere mulighed for erhvervs- og vækstministe-ren til at fastsætte mere uddybende regler om fusion af finansielle virksom-heder, der ikke begge er kapitalselskaber, hvilket vil medføre bedre mulig-heder for fusion for de pågældende selskaber.Derudover præciseres reglerne om sammensætning i en sparekassefond el-ler andelskasseforening/fonds bestyrelse, så der sikres reel uafhængighedmellem de pågældende bestyrelser.Lovforslaget indeholder samtidig en række ændringer, der følger af EU-regulering. Det drejer sig blandt andet om regler som følge af Europa-Parlamentets og Rådets short-selling-forordning, EMIR-forordningen ogSEPA-forordningen. Alle de tre forordninger har direkte virkning i Danmark,men indeholder samtidig hver især bestemmelser om, at medlemsstaterneskal udpege en kompetent myndighed, der skal føre tilsyn med overholdel-sen af forordningerne, og om indførelse af sanktioner for overtrædelse afforordningerne. Med lovforslaget sikres det, at Finanstilsynet kan føre tilsynmed og sikre håndhævelse af disse forordninger.Lovforslaget indeholder endvidere en ændring, der har til formål at forbydeanvendelse af køn som en faktor ved beregning af præmier og ydelser i for-bindelse med indgåelse af aftaler om tegning af skadesforsikringer og priva-te livsforsikringer fra og med den 21. december 2012. Ændringen er en føl-ge af en dom fra EU-Domstolen.Endelig indeholder lovforslaget en bemyndigelse til beskæftigelsesministe-ren til at fastsætte nærmere regler om konvertering af allerede afgivne pen-sionstilsagn, således at disse beregnes på baggrund af den til enhver tidgældende folkepensionsalder.
3/3
Vi er interesserede i at modtage bemærkninger til lovforslaget, før det skalfremsættes i Folketinget. Vi skal derfor anmode om at modtage eventuellebemærkninger til lovforslaget

senest torsdag den 16. august 2011 kl. 12.

Bemærkninger bedes sendt enten pr. post til Finanstilsynet, Juridisk kontor,Århusgade 110, 2100 København Ø, eller pr. e-mail til[email protected].Spørgsmål til lovforslaget kan rettes til special-konsulent Helene Vartoft Grønfeldt på tlf. 33 55 84 19 eller fuldmægtig Jør-gen Breddam på tlf. 33 55 84 50.
Med venlig hilsen
Jørgen BreddamFuldmægtig