Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1142564_0001.png
1142564_0002.png
1142564_0003.png
1142564_0004.png
Økonomi- og IndenrigsministerietInternational økonomiDato: 05.07.12
Samlenotat vedr. dagsorden til Rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2012Herved fremsendes dokument, som skønnes relevante for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgetsansvarsområde. Materialet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg.
1)
Forslag til forordninger vedr. styrket euro samarbejde- Orienterende debatKOM-dokumenter foreligger ikkePræsentation af det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram- Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeOpfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012- Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeDet europæiske semester- VedtagelseKOM-dokumenter foreligger ikkeReviderede regler om kapitalkrav (CRD IV)- Orientering fra formandskabetKOM(2011) 452 og KOM(2011) 453Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fastlæggelseaf en ramme for genopretning og afvikling af kreditinstitutter oginvesteringsselskaber- Forelæggelse ved KommissionenKOM(2012)280Kommissionens forslag om en revideret henstilling til Spanien- VedtagelseKOM-dokumenter foreligger ikkeSide 2
2)
3)
4)
5)
6)
7)
2Dagsordenpunkt 7:Kommissionens forslag om en revideret henstilling til Spanien
ResuméKommissionen ventes den 6. juli at fremsætte forslag om at revidere Spaniens henstilling, somventes vedtaget af ECOFIN den 10. juli. Den reviderede henstilling ventes at indebære, at tidsfri-sten for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud forlænges med et år, og således ud-skydes fra 2013 til 2014. Det forventes endvidere, at Kommissionen vil fremsætte krav om 1) atSpanien fremlægger et budget for de mellemliggende år (2012-2014), som sikrer at underskuddetbringes holdbart under 3 pct. af BNP i 2014, 2) at der gennemføres årlige stramninger på mindst 1½ pct. af BNP, samt 3) at Spanien bringer orden i de spanske regioners økonomi.Forslaget om en revideret henstilling ventes at referere til Stabilitets- og Vækstpagtens formellebetingelser for at udskyde fristen for at nå 3-procentsgrænsen. Forslaget ventes således at gøregældende, at Spaniens gennemførte og planlagte gennemsnitlige årlige stramninger er i overens-stemmelse med den nuværende henstilling fra 2009, og at vækstudsigterne for Spanien og EUgenerelt er nedjusteret markant i forhold til skønnet på tidspunktet for henstillingen med storeugunstige virkninger for de offentlige finanser.
BaggrundSpanien modtog 2. december 2009 en henstilling om at gennemføre årlige finanspolitiske stram-ninger på 1 ½ pct. af BNP i perioden fra 2010 til 2013, samt at bringe det uforholdsmæssigt storeunderskud under 3 pct. af BNP senest i 2013. Spaniens underskud skønnedes på daværende tids-punkt at ville udgøre 11,2 pct. af BNP i 2009 og 10,1 pct. af BNP i 2010.I det spanske stabilitetsprogram fra 2011 fremsatte Spanien et budgetmål for det offentlige under-skud på 6 pct. af BNP i 2011, men som følge af Spaniens fortsatte økonomiske og finansielle pro-blemer endte det offentlige underskud med at udgøre 8,5 pct. af BNP i 2011.Det offentlige underskud skønnes ifølge Kommissionens seneste prognose at ville udgøre 6,4 pct.af BNP i 2012 og 6,3 pct. af BNP i 2013, baseret på aktuel politik. Den offentlige gæld skønnessamtidig at stige fra 68,5 pct. af BNP i 2011 til 87 pct. af BNP i 2013 og vækstskønnene for 2012og 2013 er på henholdsvis -1,8 og -0,3 pct.Spanien har hidtil fastholdt målet om at efterleve den nuværende henstilling, idet man især harpåpeget, at det modsatte vil kunne sende et negativt signal til de finansielle markeder, som villekunne medføre et yderligere pres på de spanske renter. Den spanske regering har således gen-nem de seneste måneder fastholdt et budgetmål for 2012 på 5,3 pct. af BNP, og offentligt meldt udat man var klar til at gennemføre de nødvendige konsolideringstiltag til at bringe underskuddetunder 3 pct. af BNP i 2013.
Tabel 1
Spanske nøgletal2009

Offentlig saldo (pct. af BNP)

Strukturel saldo (pct. af BNP)

Offentlig gæld (pct. af BNP)

BNP-vækst (pct.)

-11,2

-8,7

53,9

-3,7

2010

-9,3

-7,4

61,2

-0,1

2011

-8,5

-7,3

68,5

0,7

2012

-6,4

-4,8

80,9

-1,8

2013

-6,3

-4,8

87,0

-0,3

Kilde: Kommissionens forårsprognose 2012.
3Presset på spansk økonomi og de offentlige finanser er øget i lyset af den seneste tids udviklingmed mere negative vækstskøn, høje rentespænd, fortsatte udfordringer for de spanske banker oganmodningen til eurolandegruppen om lån til rekapitalisering af de spanske banker.Spanien vurderes således ikke at kunne efterleve sin henstilling inden for rammerne af realistiskefinanspolitiske stramninger og de aktuelle vækstskøn.Kommissionen har den 3. juli meddelt, at den snarest, formentlig den 6. juli, vil fremlægge forslagom en revideret henstilling, der lemper kravene til Spanien ved at udskyde tidsfristen for at få un-derskuddet under 3 pct. af BNP med ét år fra 2013 til 2014.En ændring af en henstilling i form af en udskudt frist for at nå 3-procentsgrænsen kræver ifølgeStabilitets- og Vækstpagten 1) at landet foreløbigt har truffet foranstaltninger for at gennemføre deanbefalede finanspolitiske stramninger, og 2) at der har været en negativ økonomisk udvikling iforhold til skønnene på tidspunktet for henstillingen med store ugunstige virkninger på de offentligefinanser.Kommissionens forslag til en revideret henstilling ventes at referere til, at disse betingelser vurde-res at være opfyldt, idet 1) at vækstudsigterne for den spanske økonomi er nedjusteret markant,især for 2012 og 2013 og 2) at Spaniens gennemførte og planlagte finanspolitiske stramningerindebærer gennemsnitlige årlige stramninger i overensstemmelse med henstillingens krav om gen-nemsnitlige årlige strukturelle budgetforbedringer på 1½ pct. af BNP. Spaniens finanspolitiskestramning i 2012 ventes alene at udgøre ca. 2,5 pct. af BNP, hvis de planlagte tiltag gennemføres.IndholdPå det kommende rådsmøde ventes ECOFIN at vedtage Kommissionens ventede forslag om enrevideret henstilling til Spanien, hvor tidsfristen for at bringe det offentlige underskud under 3 pct. afBNP udskydes med et år fra 2013 til 2014. Det forventes, at henstillingen vil opstille budgetmål fordet offentlige underskud i 2012, 2013 og 2014 på hhv. 6,3, 4,5 og under 3 pct. af BNP.Det forventes, at Kommissionen vil lægge op til en række betingelser. For det første ventes enbetingelse om, at Spanien fremlægger et flerårigt budget for resten af 2012, 2013 og 2014, derindeholder de nødvendige konsolideringstiltag for at bringe det offentlige underskud under 3 pct. afBNP i 2014, samt sikrer gennemsnitlige årlige budgetstramninger på 1 ½ pct. af BNP. For det an-det ventes en betingelse om, at der gennemføres tiltag i de spanske regioner for at rette op påregionernes økonomi og undgå tidligere tiders budgetoverskridelser.HjemmelsgrundlagEU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel 126.Kommissionens forslag til en revideret Rådshenstilling er begrundet i Stabilitets- og Vækstpagtenskorrigerende del, dvs. i Rådets forordning (EF) Nr. 1467/97 som senest revideret ved forordning1177/2011. Henstillingen skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal blandt eurolandene jf. Trak-tatens artikel 136, idet Spanien selv ikke har stemmeret.NærhedsprincippetIkke relevant.Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.
4Statsfinansielle konsekvenserAndre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har direkte positive statsfinansielle konse-kvenser for landene selv og positive konsekvenser for Danmark som følge af de positive effekterpå den samlede økonomiske udvikling i Europa.Samfundsøkonomiske konsekvenserSikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder efterlevelse aflandenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil understøtte vækst og be-skæftigelse i Danmark.HøringSagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om en henstilling til Spa-nien er forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN d. 2. december 2009.HoldningDansk holdning:Regeringen lægger vægt på at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finanspolitik, herunderat landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der sikres en sund økonomisk udvik-ling i EU, og der forhindres en eskalering af gældskrisen.Regeringen støtter Kommissionens ventede forslag om en revideret henstilling til Spanien, idet detforudsættes, at Stabilitets- og Vækstpagtens betingelser for ændring af henstillinger er opfyldt, oglægger samtidig stor vægt på at Spanien efterlever den nye henstilling.Andre landes holdningerKommissionens ventede forslag ventes støttet af alle EU-lande.