Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1142243_0001.png
1142243_0002.png
NOTAT
28. juni 2012

Offentlig høring om revision af EU's passagerskibsdirektiv

Kommissionen har igangsat en offentlig høring som indledning til enmulig revidering af EU’s regler om sikkerhedskrav til passagerskibe. Derer tale om en række spørgsmål, der bl.a. vedrører forskellige typer af pas-sagerskibssejlads, herunder skibe, der sejler mellem to EU-lande, histori-ske skibe m.v. Spørgeskemaet berører også administrative byrder og meretekniske forhold, som bygning af skibe i andre materialer.Den gældende EU-regulering om tekniske krav til passagerskibe omfatterskibe i national fart, mens der bl.a. via havnestatskontroldirektivet stilleskrav om, at passagerskibe, der sejler mellem to EU-lande (internationaltrafik) skal opfylde FN’s internationale søsikkerhedskonvention(SOLAS). Passagerskibsdirektivet er, for så vidt angår større passager-skibe, reelt en indførelse af SOLAS i EU-lovgivningen.Det er regeringens generelle holdning, at der skal gælde samme høje sik-kerhedsstandarder for sejlads med passagerer, uanset hvilke skibe derbenyttes, og uanset i hvilket øjemed transporten foregår fx færger ellertransport af arbejdstagere til offshorevirksomheder. Hvad angår internati-onal sejlads er holdningen, at anvendelsen af internationale konventions-krav sikrer samme sikkerhedsniveau og lige markedsadgang for alle ski-be, herunder europæiske skibes adgang til tredjelandes markeder. Rege-ringen finder derfor, at det er væsentligt at fastholde global regulering afsøsikkerhed. National og regional regulering bør kun anvendes i tilfælde,hvor der er tvingende grund hertil. Skal der tages særlige hensyn til noglespecielle skibe, må det kræve, at sikkerheden fortsat er i orden via enkombination af tekniske krav til skibet og dets udstyr samt operationellekrav.Danmark kan tilslutte sig EU-regulering, der alene gælder uden for deinternationale konventioners gyldighedsområde, og som sikrer et højtsikkerhedsniveau uden at indføre unødigt komplicerede administrativeprocedurer. Hvad angår skibe, der er bygget i andre materialer end stål,må det være afgørende, at disse skibe har samme sikkerhedsstandard fx iforhold til brand. Det kan kræve en særlig brandbeskyttelse.Kommissionens høring skal samtidig ses i lyset af den verserende EU-retssag mod Danmark. Sagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt Dan-mark kan kræve, at passagerskibe fra andre medlemsstater skal have etinternationalt sikkerhedscertifikat i henhold til SOLAS-konventionen, nårde som led i international sejlads anløber danske havne. Danmark har i
2/2
denne sag lagt vægt på, at hensynet til passagersikkerheden bør være af-gørende, hvilket Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalg blev orienteret om i notat af 26. april 2012.Regeringens svar har været sendt i høring i Specialudvalget for skibs-fartspolitiske spørgsmål. Der er ikke kommet bemærkninger hertil. Er-hvervets parter er i øvrigt selv opfordret til at svare på høringen.