Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1141468_0001.png
1141468_0002.png
1141468_0003.png
1141468_0004.png
1141468_0005.png
1141468_0006.png
1141468_0007.png
1141468_0008.png
1141468_0009.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-

ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om bedre

forvaltning af det indre marked, KOM (2012) 259.

Notatet oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-valg.

1.

Resumé

Kommissionen har offentliggjort en meddelelse om bedre forvaltning af detindre marked. Meddelelsen indeholder konkrete forslag til tiltag for bådeKommissionen og medlemslandene i forhold til at skabe hurtige fremskridtpå områder på det indre marked med de største vækstpotentialer, og for atskabe et velfungerende indre marked for virksomheder og borgere.Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-kvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 8. juni 2012 offentliggjort en meddelelse om bedreforvaltning af det indre marked (KOM (2012) 259).Det Europæiske Råd anerkendte på sit møde i marts 2012 behovet for atstyrke forvaltningen af det indre marked og forbedre dets gennemførelse oghåndhævelse. Europa-Parlamentet har fremsat lignende opfordringer.Kommissionens meddelelse er derfor en opfordring til et fornyet engage-ment til at gøre det indre marked effektivt, så det kan bidrage til økonomiskvækst.

3.

Formål og indhold

Meddelelsen indeholder konkrete forslag til tiltag for både Kommissionenog medlemslandene og er overordnet opdelt i to hovedområder: Fokus påhurtige fremskridt på områder med de største vækstpotentialer og fokus pået bedre fungerende indre marked for virksomheder og borgere.
2/9
Områder med de største vækstpotentialer:Kommissionen vil fokusere pånøgleområder inden for servicesektoren og netværksindustrierne, herunderen gros- og detailhandel, erhvervsservice, bygge- og anlægsvirksomhed, fi-nansielle formidlingstjenester, det digitale indre marked og det indre markedfor energi og transport. Endvidere fremhæver Kommissionen vigtigheden afde nøgleaktioner til at fremme væksten og forbrugernes og erhvervslivetstillid, som indgår i akten for det indre marked.Kommissionen vil på de ovennævnte områder bl.a. gennemføre konkreteforanstaltninger, der skal bidrage til at sikre en rettidig, korrekt og effektivgennemførelse af EU’s regler og årligt udarbejde en rapport for at overvåge,hvordan det indre marked fungerer i praksis. Rapporten skal bidrage til ud-formningen af landespecifikke henstillinger, som vil være baseret på en me-re tilbundsgående analyse af resultaterne i hvert medlemsland som led i pro-cessen for det europæiske semester.Kommissionen foreslår endvidere, at medlemslandene på disse områder børforpligte sig til at overholde gennemførelsesfristerne for EU-regulering ogsikre en korrekt gennemførelse i national ret, således at medlemslandene harnul procents gennemførelses- og overensstemmelsesunderskud (nultole-rance). Medlemslandene bør endvidere forpligte sig til uformelt at forelæg-ge Kommissionen særlige spørgsmål i forbindelse med udkast til gennemfø-relsesforanstaltninger inden deres vedtagelse og levere en online redegørelsefor, hvordan reguleringen er gennemført nationalt. Endelig bør medlemslan-dene bestræbe sig på at begrænse varigheden af traktatbrudsprocedurerne,således, at de gennemsnitligt afsluttes senest efter 18 måneder, og sikre fuldoverensstemmelse med EU-Domstolens afgørelser i gennemsnit senest 12måneder efter.Et velfungerende indre marked for virksomheder og borgere:Kommissio-nen foreslår, at medlemslandene sammen med Kommissionen bør sikre, atreguleringen af det indre marked overholder de eksisterende henstillingerom intelligent regulering og holder de administrative byrder for isærSMV’er på et minimum i overensstemmelse med ”tænk småt først”-princippet. De relevante myndigheder bør kontrollere, om udkast til lovgiv-ning opfylder følgende krav: i) reglerne skal være letforståelige og entydige;ii) reglerne skal nå de tilsigtede formål uden at medføre unødvendige byrder(ingen overregulering eller ”goldplating”); iii) virksomheder og borgere skalkunne overholde procedurer hurtigt og elektronisk; iv) reglerne skal sikre, atvirksomheder og borgere kan finde oplysninger og hjælp samt sikre adgangtil hurtige og effektive klagemuligheder.Endvidere finder Kommissionen, at der bør ske en øget brug af e-forvaltningsværktøjer. Fx tilvejebringelse af brugervenlig information omindre markedsrettigheder gennem Dit Europa-portalen, opfyldelse af admi-nistrative formaliter elektronisk, når virksomheder og borgere ønsker at gørebrug af deres rettigheder i det indre marked og lettelse af samarbejde mel-
3/9
lem myndigheder på tværs af grænserne gennem onlineredskaber som In-formationssystemet for det indre marked (IMI).Derudover bør der etableres effektive kontaktcentre i medlemslandene, hvorvirksomheder og borgere kan henvende sig, hvis de støder på problemer idet indre marked (2. generations SOLVIT-centre), og det skal sikres, at derer hurtige og effektive klagemuligheder for alle lovgivningsrelaterede pro-blemer i det indre marked. Medlemslandene skal i denne forbindelse fx for-pligte sig til at garantere hurtige og effektive søgsmålsordninger, herunderved at fremme anvendelsen af den europæiske småkravsprocedure. Kom-missionen vil udvikle e-Justice portalen og dermed forbedre adgangen tildomstolene i hele EU. Endvidere bør virksomheder og borgere kunne opnåpassende erstatning, når de pådrager sig tab som følge af, at deres rettighe-der i EU tilsidesættes. Kommissionen vil dertil som ”traktatens vogter” sikreen effektiv og hurtig anvendelse af traktatbrudsprocedurer.Endelig bør der etableres nationale centre, der skal overvåge og føre tilsynmed, hvordan det indre marked fungerer i praksis i medlemslandene. De na-tionale centre bør overvåge, om reglerne for det indre marked gennemføresrettidigt og effektivt, sikre at borgere og virksomheder informeres om rele-vante nationale regler og procedurer, vejlede og fremme god praksis mellemrelevante myndigheder, påvise og indsamle oplysninger om hindringer fordet indre marked og fungere som kontaktpunkt for EU-institutionerne.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke afgivet en udtalelse til meddelelsen.

5.

Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-delelse fra Kommissionen.

6.

Gældende dansk ret

Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-kvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

4/9
Meddelelsen har i sig selv ingen administrative konsekvenser for erhvervs-livet.

10.

Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 21. juni 2012.Der er modtaget høringssvar fra Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv,DI, Forbrugerrådet, Håndværksrådet og Realkreditforeningen. ATP, FSR –danske revisorer og Ingeniørforeningen har oplyst, at de ikke har bemærk-ninger til meddelelsen.Dansk Aktionærforening er overordnet positivt indstillet over for meddelel-sen. Dansk Aktionærforening fremhæver navnlig, at det indre marked er enstyrke for medlemsstaterne og EU, når det fungerer, og at det er til umiddel-bar fordel for borgerne. Dansk Aktionærforening anfører endvidere, atKommissionens meddelelse signalerer en opstramning og effektivisering.Implementeringen i national ret skal ske til tiden og korrekt, manglende el-ler forkert implementering skal forfølges, og medlemsstaterne skal stilles tilregnskab.Dansk Aktionærforening er derudover positiv over for budskabet om, at derskal tages hensyn til forbrugerne, og at forbrugerne skal inddrages i det lov-forberedende arbejde. Men det forudsætter – ikke mindst på det finansielleområde – at forbrugerorganisationerne, både de generelle og de specialise-rede som Dansk Aktionærforening, får både den nødvendige tid og de øko-nomiske midler til at kunne deltage i arbejdet.Dansk Erhverv (DE) hilser overordnet Kommissionens meddelelse vel-kommen. DE fremhæver, at de seneste års økonomiske krise desværre harskubbet det indre markeds mål og redskaber i baggrunden, og at en rækkemedlemslande har prioriteret nationale modeller og løsninger frem for fælleseuropæiske strategier. Det er derfor essentielt, at der fra Kommissionens ogmedlemsstaternes side ses på den reelle implementering og funktionalitet afEU’s indre marked. Der skal sikres en mere ensartet efterlevelse af indremarkedsreglerne, så virksomheder får samme muligheder i alle lande og ik-ke udsættes for unfair konkurrence. Endelig vil et tættere samarbejde ogbedre koordinering af de administrative procedurer medlemslandene imel-lem også bidrage til at forbedre det indre marked og skabe vækst.DE bemærker specifikt, at særligt fokus på implementeringen af servicedi-rektivet og gennemførelsen af postliberaliseringen i alle medlemslande ercentral for at øge væksten. Et styrket fokus på SEPA (Single Euro PaymentsArea) og fremskridt i forhandlingerne om anerkendelsesdirektivets revisioner også vigtige skridt i den henseende.
5/9
DE anfører dog, at hvis Kommissionen vurderer, at der ikke er de nødven-dige ressourcer til at sikre implementering og håndhævelse af EU-lovgivning, bør det give anledning til at overveje lovgivningsfrekvensen. Etsystematisk underskud i korrekt implementering og håndhævelse af indremarkedslovgivningen, fører således på sigt til store konkurrencemæssigeuligheder for virksomhederne på det indre marked.DE understreger vigtigheden af korrekt implementering af EU-regulering ipraksis, da virksomhederne i modsat fald ikke vil opnå de konkrete effekter,der stimulerer muligheder for vækst. DE finder det i forlængelse heraf posi-tivt, at Kommissionen vil forsøge at sikre implementeringen gennem nyeinitiativer for samarbejde med og mellem medlemsstaterne. Indførsel afstøtteforanstaltninger skal dog være strengt begrænset til rent administrativeog praktiske foranstaltninger, da substansændringer ikke bør ske gennemeksempelvis fortolkningsvejledninger uden inddragelse af relevante interes-senter. DE støtter fuldt op om en ’nultolerance’ i forhold til gennemførelses-og overensstemmelsesunderskud.DE hilser principielt ideen om at lave redegørelser for, hvorledes lovgivnin-gen fungerer i praksis i medlemsstaterne, velkommen. DE ønsker endvidere,at Kommissionen optrapper arbejdet med konsekvensanalyser, der skal væremere realistiske, upartiske og i højere grad medtage de negative konsekven-ser af forslagene. Dertil bør der løbende være fokus på konsekvensbereg-ninger i forbindelse med grundlæggende substansændringer af lovtekst iEU-Parlamentet og Ministerrådet.DE opfatter det som positivt, at man vil nedsætte varigheden af traktat-brudsprocedurerne, men DE havde gerne set et endnu mere ambitiøst målend 18 måneder. På samme linje støtter DE ethvert tiltag, der kan nedbringegennemsnitstiden for fuld overensstemmelse med Domstolens afgørelser.DE er tilfredse med, at Kommissionen lægger op til i højere grad at facilite-re udveksling af best practice medlemsstaterne imellem. Megen implemen-tering kan forbedres på denne måde, da medlemsstaterne ofte - selv i sager,hvor særinteresser ikke spiller ind i implementeringsfasen - ender med vidtforskellig national lovgivning.DE er særligt positiv over for Kommissionens ønske om at stoppe ’goldpla-ting’. DE har ved flere lejligheder konstateret, at EU-lovgivning klart over-fortolkes og dermed overimplementeres i dansk lovgivning. Det er til storskade for den danske konkurrenceevne og for den samlede vækst i det IndreMarked.DE anfører endelig, at digitalisering er en nødvendighed, hvis man skal kla-re sig på fremtidens marked, hvorfor DE støtter enhver form for fornuftigdigitalisering.
6/9
DI lægger stor vægt på målet om at få det indre marked til at fungere bedre ipraksis. Det er efter DI’s opfattelse det vigtigste bidrag til at skabe vækst ogbeskæftigelse og dermed få EU ud af den økonomiske krise. DI byder derfornye initiativer og en øget opfølgning fra Kommissionens side velkommen.DI kunne dog godt ønske sig, at det i meddelelsen nærmere var beskrevet,hvad de foreslåede foranstaltninger vil være. Ambitionsniveauet synes højt,men der mangler beskrivelse af troværdige initiativer, der reelt vil føre til enforbedring. I den forbindelse vil overførsel af ressourcer fra ’ny lovgivning’til opfølgning på eksisterende være afgørende.DI anfører på baggrund af konkrete sager fra medlemsvirksomheder, at destørste udfordringer ligger i, at enkelte medlemslande og/eller myndighederofte sætter egen erfaring og nationale prioriteringer over det fælles regelsæt.Det vil derfor være væsentligt at få etableret en hurtig klageadgang, hvor derkan træffes en beslutning om fortolkning og vurdering på europæisk niveau.Det vil dog være positivt, hvis der kan fastsættes konkrete mål og initiativerherfor i stedet for blot en hensigtserklæring.DI støtter en udbygning af SOLVIT-centrene og deres beføjelser og finder,at det vil være hensigtsmæssigt med mere gennemsigtighed, således at bådeuløste og løste konkrete sager i anonym form kan anvendes som rettesnorfor, om det kan betale sig at benytte dette netværk i en konkret sag.DI bemærker, at der i forhold til Kommissionens TRIS-database, der regi-strerer nationale særregler, bør gennemføres en analyse af de registreredesager og deres berettigelse i en europæisk sammenhæng. Enhver nationalregel, der vedrører ændringer af et produkts karakteristika, medfører barrie-rer for den frie bevægelighed, men grundet ressourcemangel hos både myn-digheder og brancheorganisationer er der ikke tilstrækkelig opmærksomhedomkring de potentielle konsekvenser af de nationale regler. Kommissionensintention om aktivt at udnytte dens håndhævelsesbeføjelser bør prioriteres,og medlemslandene bør hurtigt efterleve begrundede udtalelser. DI menerendvidere, at der bør fastsættes et mål for nedbringelse af nationale regler.DI støtter målet om løbende og bedre overvågning samt koordinering, bådenationalt gennem etablering af én instans med ansvar for overvågning ogopfølgning vedrørende det indre markeds funktion på nationalt plan, og eu-ropæisk ved at Kommissionen løbende følger op på konkrete initiativer. Iden forbindelse synes den foreslåede bilaterale opfølgning i forbindelse meddet europæiske semester at være en god idé.Forbrugerrådet (FBR) er generelt positiv over for Kommissionens medde-lelse og peger på, at det hverken er til fordel for forbrugerne eller erhvervs-livet, at der ikke sker korrekt implementering af disse regler. Dette gælderogså på tjenesteydelsesområdet, som fremhæves særskilt som potentielt red-skab til en forøgelse af EU's BNP.
7/9
FBR henviser til, at det i meddelelsen nævnes, at der satses på at forøge for-brugernes tillid til det indre marked, og at der her skal være ambitiøse målog effektiv implementering. FBR anfører hertil, at forbrugernes tillid tilmarkedet ikke forøges ved nogle af de forslag, der er ved at blive vedtaget.Kommissionens og medlemslandenes ambitionsniveau bør derfor være høje-re for, at der kan opnås en effekt. FBR henviser her til forslaget om ADR(Alternative Dispute Resolutions) og ODR (Online Dispute Resolutions).FBR anfører i forhold til erhvervslivets administrative byrder, at det er vig-tigt, at en definition heraf ikke omfatter fx forbruger- og miljøbeskyttelsesamt information, som tidligere af erhvervslivet har været angivet som byr-der.Endelige peger FBR på i forhold til meddelelsens afsnit om borgeres adgangtil erstatning, når deres EU-rettigheder tilsidesættes, at der mangler en er-statningsmulighed for forbrugere, der må betale højere priser for manglendekonkurrence, selv om virksomheden er dømt af Kommissionen og/eller na-tionalt.Håndværksrådet støtter Kommissionens strategi om at udvise nul-toleranceoverfor forkert implementering af direktiver. Forkert implementering udgørsåledes barrierer for handel over grænserne, hvis virksomhederne skal over-holde flere forskellige regelsæt på trods af harmonisering af reglerne. Hånd-værksrådet anfører, at Danmark sædvanligvis klarer sig godt, når det kom-mer til korrekt og rettidig implementering. Men det er vigtigt, at alle landegør en tilsvarende indsats for at få det fulde udbytte af et frit indre marked.Håndværksrådet er enig i Kommissionens særlige fokus på at sikre, at ser-vicedirektivet fungerer optimalt, da virksomhederne på trods af servicedi-rektivet stadig oplever hindringer for det frie indre marked. Dette skal sam-menholdes med, at udveksling af tjenesteydelser udgør en meget stor del afsamhandlen i EU. Håndværksrådet anfører, at kvikskrankerne, SOLVIT ogIMI alle er gode redskaber til at komme handelshindringer til livs, men atdet kræver, at ordningerne er velfungerende i alle medlemsstater.Håndværksrådet henviser endelig til, at et konstant fokus på bedre regule-ring og administrative byrder er en afgørende faktor for erhvervslivets mu-ligheder for at vokse og skabe vækst i EU.Realkreditforeningen (RKF) støtter umiddelbart, at Kommissionen sætterfokus på, at der skal være en vis disciplin i forhold til medlemsstaternesgennemførelse af EU-politik. Direktiver skal fx gennemføres i medlemssta-terne i samme kadence, således at der på ikrafttrædelsesdatoen ses overens-stemmende regulering i hele det indre marked på de omfattede lovområder.RKF hæfter sig særligt i forhold til intelligent regulering ved Kommissio-nens betragtninger om overregulering og goldplating. Efter RKF’s vurderinger det således korrekt at fremhæve hensigten om, at EU-reglerne skal nå de-res tilsigtede virkning uden at medføre unødvendige byrder for virksomhe-
8/9
der, borgere eller myndigheder. Hermed sendes et signal til de nationale po-litikere om, at det indre marked afhænger af, at reguleringen her er fælles,og ikke forsynet med nationale overbygninger, som tværtimod skaber for-skelle og hæmmer det indre marked.RKF er dog ikke sikker på, at løsningen på denne problemstilling er en øgetbrug af direkte anvendelige forordninger. Der ses således ofte at være behovfor tilpasning til nationale forhold - uden at hensigten med EU-reguleringengår tabt - og dette vil vanskeliggøres, hvis der er tale om forordninger.RKF anfører endvidere, at det forekommer at være en god ide at oprette na-tionale instanser, der overvåger det indre marked på nationalt plan. Dog erdet uklart, hvorledes etablering af sådanne instanser på fx det finansielleområde harmoniserer med, at der i stadig stigende omfang etableres EU-organer, der på fællesskabsniveau også har denne opgave. Her tænkes på fxEBA, der på det finansielle område ser ud til at skulle overtage nogle af denationale overvågningsopgaver, som ellers ligger i det danske Finanstilsyn.RKF anfører, at det i forholdet til borgere og virksomheder er af stor betyd-ning, at der er klarhed i opgavefordelingen, og at der kommunikeres tydeligtom, hvilke opgaver der er tiltænkt disse nye instanser, og hvilke opgaver,der løses i EU’s fælles institutioner.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er generel enighed blandt medlemslandene om vigtigheden af at få det in-dre marked til at fungere bedre i praksis for borgere og virksomheder og for-bedre gennemførelsen, anvendelsen og håndhævelsen af reguleringen på detindre marked.Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til indholdet af meddelel-sen.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indre marked med hen-blik på at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne.Regeringen prioriterer i den forbindelse tiltag, som kan medvirke til at sikre enbedre og mere ensartet implementering, anvendelse og håndhævelse af regler-ne for det indre marked. Det er vigtigt i forhold til at opnå fuld effekt af bådeeksisterende og kommende lovgivningsinitiativer samt at sikre et mere velfun-gerende indre marked, hvor virksomheder og borgere kan udnytte deres rettig-heder fuldt ud.Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag om oprettelse af na-tionale Indre Markeds Centre. I Danmark er der allerede oprettet et sådantcenter, der fungerer som én samlet indgang til indre markeds spørgsmål forbåde borgere, virksomheder og myndigheder. Erfaringerne derfra er, at der
9/9
blandt andet er betydelige synergieffekter forbundet ved etableringen af så-danne centre.Regeringen støtter derudover, at intelligent regulering tænkes sammen meddet indre marked i meddelelsen. I den forbindelse er det positivt, at bådeslutbrugerfokus, administrative byrder, SMV-vinklen og e-forvaltning inte-greres i tilgangen til det indre marked.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.