Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 320
Offentligt
1141465_0001.png
1141465_0002.png
1141465_0003.png
1141465_0004.png
1141465_0005.png
1141465_0006.png
1141465_0007.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Meddelelse fra Kommissionen om gennemførelse af servicedirektivet

(KOM(2012) 261 endelig)

Notatet oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-valg

1.

Resumé

Kommissionen fremsatte den 8. juni 2012 en meddelelse om gennemførelse afservicedirektivet ”Partnerskab for ny vækst i servicesektoren 2012-2015”(KOM(2012) 261 endelig).Kommissionen præsenterer i meddelelsen status for implementeringen afservicedirektivet (2006/123/EF) samt initiativer til forbedring af det indremarked for tjenesteydelser. Ifølge Kommissionen indeholder en mere ambi-tiøs implementering af servicedirektivet væsentlige økonomiske vækstpoten-tialer. Kommissionen vurderer, at der på nuværende tidspunkt ikke er be-hov for en revision af direktivet, og at de økonomiske potentialer kan reali-seres gennem en række initiativer inden for direktivets eksisterende ramme.Disse initiativer oplistes i meddelelsen.Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv dansk ret.

2.

Baggrund

Den 8. juni 2012 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om gennemfø-relse af servicedirektivet ”Partnerskab for ny vækst i servicesektoren 2012-2015” (KOM(2012) 261 endelig). Meddelelsen bygger på analyser foretaget afKommissionen i samarbejde med medlemslandene om servicedirektivets im-plementering, økonomiske og praktiske effekt. Meddelelsen fremsættes somled i Kommissionens afrapporteringsforpligtelse fastsat i direktivets artikel 41og ledsages af tre baggrundsrapporter fra Kommissionen om blandt andet di-rektivets implementering og økonomiske betydning.

3.

Formål og indhold

2/7
Kommissionen præsenterer i meddelelsen status for implementeringen afservicedirektivet samt initiativer til forbedring af det indre marked for tjene-steydelser. Servicedirektivet udgør ifølge Kommissionen et nøgleinstrumenti reguleringen af det indre marked, da direktivet omfatter tjenesteydelsersvarende til ca. 45 pct. af EUs BNP. Ifølge Kommissionens beregninger vilmedlemslandenes nuværende implementering af servicedirektivet resultere ien økonomisk vækst i EUs BNP på 0,8 pct. i de kommende år. Der er dogifølge Kommissionen samlet set økonomiske gevinster på 2,6 pct. at henteved en mere ambitiøs implementering af direktivet. Kommissionens ud-gangspunkt er, at der på nuværende tidspunkt ikke er behov for en revisionaf direktivet, men at de økonomiske potentialer kan realiseres gennem enrække initiativer inden for direktivets eksisterende ramme. Disse initiativerer centreret omkring syv fokusområder.Nultolerance over for mangelfuld implementering.Kommissionen vil gen-nem traktatkrænkelsesproceduren forfølge mangelfuld implementering af enrække af direktivets centrale bestemmelser. Dette drejer sig som direktivetsbestemmelser vedrørende forbud mod nationalitetsdiskrimination, krav tilmedlemslandenes sagsbehandlingsregler (eksempelvis skal en tilladelse be-tragtes som udstedt, hvis myndigheden ikke har afgivet svar inden for denfastsatte frist), forbud mod nationale totalforbud mod kommerciel kommu-nikation for lovregulerede erhverv samt forbud mod nationale krav om, aten virksomhed skal etablere sig, selvom denne kun midlertidigt leverer tje-nesteydelser.Maksimering af de økonomiske effekter af direktivet.Kommissionen vil ar-bejde for en mere ambitiøs implementering af servicedirektivet i medlems-landene. Blandt andet vil Kommissionen i andet halvår af 2012 i samarbejdemed medlemslandene lancere en peer review proces med fokus på nationalekrav til servicevirksomhedens retlige form (eksempelvis at virksomhedenskal drives som et selskab) og fordelingen af kapital samt friheden til at le-vere tjenesteydelser på tværs af grænserne. Derudover lægger Kommissio-nen op til, at medlemslandene i højere grad end nu skal anvende Informati-onssystemet for det indre marked (IMI-systemet).Lovregulerede erhverv – modernisering af den lovgivningsmæssige ramme.Kommissionen opfordrer til, at medlemslandene og Europa-Parlamentet børvedtage forslaget til modernisering af direktivet om anerkendelse af er-hvervsmæssige kvalifikationer inden udgangen af 2012.Servicedirektivet som hjælp til forbrugerne.Her nævner Kommissionen, atmedlemslandene i højere grad skal håndhæve direktivets artikel 20, der for-byder diskrimination af tjenestemodtagere på baggrund af nationalitet. Der-udover nævner Kommissionen, at man i slutningen af 2013 vil fremsætteyderligere retningslinjer til fortolkningen af direktivets artikel 20.Reglerne for det indre marked bør virke i praksis.Kommissionen nævner, atman vil sikre, at medlemslandenes implementering af e-handelsdirektivet,
3/7
direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer samt ser-vicedirektivet fungerer i praksis. Kommissionen vil være særlig opmærksompå disse direktivers kombinerede effekt og vil sikre korrekt implementeringgennem traktatkrænkelsesproceduren.Sektorspecifikke tiltag.Kommissionen nævner her tre indsatsområder. Fordet første vil Kommissionen arbejde for at sikre større grad af gensidig an-erkendelse i indre markeds lovgivningen. Dette skal blandt andet ske ved, atder som udgangspunkt indsættes bestemmelser om gensidig anerkendelse ifremtidig sektorlovgivning med relevans for tjenesteydelsesområdet. For detandet vil Kommissionen øge fokus på forbrugerlovgivningen blandt andetgennem øget brug af harmonisering samt gennem fremsættelsen af et revi-deret pakkerejsedirektiv i starten af 2013. For det tredje vil Kommissionennedsætte en højniveaugruppe for erhvervsrelaterede tjenester samt udarbejdeen handlingsplan for detailsektoren, der fremhæves som en sektor medvækstpotentiale.Forbedring af kvikskrankerne.Kommissionen nævner, at medlemslandeneinden udgangen af 2014 bør udvikle kvikskrankerne yderligere, så de ifremtiden vil dække alle relevante administrative procedurer, være flerspro-gede samt mere brugervenlige. Kvikskrankerne under servicedirektivet (påengelsk Points of Single Contact, PSC) udgør e-forvaltningsportaler forudenlandske servicevirksomheder og fungerer dermed som administrativindgang til andre medlemslandes markeder. Kommissionen vil i samarbejdemed medlemslandene udarbejde et PSC-charter, der vil beskrive minimums-standarder for kvikskrankerne.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning. Dader er tale om en meddelelse, er det op til Europa-Parlamentet at beslutte, omdet ønsker at afgive en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

4/7
Kommissionens meddelelse har ikke samfundsmæssige konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ikke relevant.

10.

Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceev-ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra DanskAktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Standard, FSR –danske revisorer og Ingeniørforeningen IDA. FSR samt IDA har oplyst, atde ikke har bemærkninger.Dansk Aktionærforening finder, at servicedirektivet har bidraget positivt tiludviklingen af det indre marked og understreger, at direktivet skal imple-menteres korrekt og til tiden. Manglende eller forkert implementering skalforfølges. Dansk Aktionærforening forholder sig derfor positivt til Kommis-sionens meddelelse, der signalerer en opstramning og effektivisering af degældende regler i servicedirektivet. Dansk Aktionærforening bemærkerendvidere, at selvom finansielle tjenesteydelser ikke er omfattet af service-direktivets anvendelsesområde, bør det overordnet set være de samme prin-cipper, der gælder i den finansielle sektor og i den øvrige servicesektor.Forbrugernes retsstilling må ikke svækkes, når man bevæger sig fra service-direktivets område til den finansielle sektor. Derudover fremhæves det, atdet er lettere for forbrugerne at holde styr på deres rettigheder og pligter, nårde samme principper følges. Ved eventuelle fremtidige lovgivningsforslaglægger Dansk Aktionærforening vægt på, at der tages hensyn til forbruger-ne, og at disse inddrages i det lovforberedende arbejde.Dansk Byggeri (DB) finder det positivt, at Kommissionen i meddelelsensætter særlig fokus på bygge- og anlægssektoren og på barriererne for devirksomheder, der kun midlertidigt tilbyder tjenesteydelser i andre med-lemsstater. DB støtter en bedre og mere harmoniseret implementering afservicedirektivet i de enkelte medlemsstater samt udryddelse af unødvendigdobbeltregulering, da det vil medføre regelforenkling og dermed gøre detnemmere for virksomheder at følge reglerne. I den forbindelse understregerDB vigtigheden af velfungerende kvikskranker, hvor virksomhederne får énindgang til at få hjælp med reglerne i andre lande, uanset om det handler omregler ved eksport af produkter, tjenesteydelser eller klager over handels-hindringer. Endvidere lægger DB vægt på en mere udbredt online adgang tilat gennemføre anmeldelser og anerkendelsesprocedurer via kvikskrankerne.Disse tiltag kombineret med bedre samarbejde mellem de enkelte landesmyndigheder via IMI mindsker virksomhedernes administrative byrder, såde kan koncentrere sig om deres kernekompetencer.Dansk Erhverv (DE) hilser Kommissionens meddelelse velkommen. DEfremhæver servicesektorens økonomiske betydning i Danmark og i EU, men
5/7
bemærker også at servicesektoren kun repræsenterer 20 pct. af samhandlenpå tværs af grænserne. Endvidere påpeger DE, at dansk serviceeksport eromkring 22 mia. kr. under potentialet. Et velfungerende indre marked fortjenesteydelser er derfor afgørende for at realisere eksportpotentialet ogdermed skabe vækst og jobs i Danmark.DE støtter Kommissionens initiativ om nultolerance over for manglendeoverholdelse af servicedirektivets forpligtigelser samt fremme af brugen afIMI-systemet. Endvidere opfordrer DE til, at medlemsstaterne i højere gradundersøger de økonomiske fordele ved at fjerne restriktioner, der kan væretil hinder for den fulde udnyttelse af potentialet i det indre marked for ser-vices. DE støtter udviklingen af brugervenlige og tilgængelige kvikskranker,men understreger, at Kommissionen først og fremmest bør sikre, at alle lan-de etablerer kvikskranker jf. forpligtelsen i direktivet. Danske servicevirk-somheder, der vil etablere sig i udlandet, stilles ringere, når de ikke kan be-nytte kvikskrankerne til at finde relevant information. DE bakker derudoverop om en mere ensartet håndhævelse af forbrugerlovgivningen i EU, da deter afgørende, hvis danske virksomheder skal klare sig i konkurrencen overgrænserne. DE opfordrer i den forbindelse til, at den reelle forskel i hånd-hævelsesniveauet mellem Danmark og de øvrige medlemslande indsnævres,og kan derfor ikke støtte Kommissionens forslag om frivillig harmonisering,da dette reelt skaber uensartet brug af reglerne mellem konkurrenter på detåbne marked.For så vidt angår forslaget om en vejledning i anvendelsen og håndhævelsenaf artikel 20 i servicedirektivet vedrørende ikke-diskrimination af forbruge-re, påpeger DE, at det er uklart, hvorvidt Kommissionen ønsker at indføreen generel salgspligt til forbrugere for alle virksomheder, der driver e-handel. DE er stærk modstander af en sådan fortolkning, da det vil være istrid med kontraktfriheden, der giver den erhvervsdrivende ret til selv at be-stemme, hvem han vil handle med, ligesom det vil være en stor administra-tiv og økonomisk byrde for virksomhederne, hvis de forpligtes til at udbydederes varer på markeder, som ikke er attraktive salgsmæssigt.Vedrørende Kommissionens forslag om øget anvendelse af bestemmelserneom gensidig anerkendelse i forbindelse med fremtidig sektorspecifik lov-givning, opfordrer DE til, at man først sikrer en ensartet implementering afde pågældende regler. Kun således kan det sikres, at virksomhederne i prak-sis pålægges samme krav til akkreditering og autorisation uagtet hjemland.DE afventer Kommissionens handlingsplan for detailhandel, men er umid-delbart skeptisk over for, hvilke initiativer der kan fremsættes, som ikke al-lerede pågår i andre fora. DE er forbeholden over for mulige tiltag, der kanindskrænke kontraktfriheden mellem private virksomheder, da dette på etfrit marked risikerer at føre til højere priser til skade for forbrugerne.Dansk Standard (DS) støtter Kommissionens ambition om at realisere detfulde potentiale i servicedirektivet og finder det gavnligt, at der fokuseres på
6/7
områder med størst økonomisk betydning. DS opfordrer dog til, at Kommis-sionen i højere grad, end det er tilfældet i meddelelsen samt i den nuværen-de politik, anvender standardisering til at fremme skabelsen af et reelt indremarked for tjenesteydelser. På produktområdet har fælles europæiske stan-darder bidraget betydeligt til at fjerne tekniske handelshindringer og der-igennem skabe et mere velfungerende indre marked for varer. DS bemær-ker, at der er udviklet relativt få fælles standarder inden for servicesektorensammenlignet med produktområdet og set i forhold til sektorens økonomi-ske betydning, og opfordrer til, at man tager ved lære af den succes, sombrugen af fælles standarder har haft på produktområdet. Endvidere fremhæ-ver DS, at standarder på serviceområdet i dag bliver anvendt til at forbedrekvaliteten og gennemsigtigheden af de konkrete serviceydelser, hvilket er tilgavn for konkurrencen og forbrugerne. DS bemærker, at der i dag anvendesstandarder eksempelvis inden for posttjenester, begravelsesservice, flytte-service, rengøringsservice og Facility Management (rengøring, IT, recepti-on, køkken/kantine mm.).

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Generelt er der opbakning blandt medlemslandene til, at det indre marked fortjenesteydelser styrkes, og at servicedirektivet implementeres korrekt. De an-dre landes holdninger til selve initiativerne i meddelelsen er endnu ikke kendt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen prioriterer et velfungerende indre marked for tjenesteydelserhøjt. Regeringen byder derfor Kommissionens meddelelse velkommen, ogkan generelt bakke op om de initiativer, som Kommissionen nævner i sinmeddelelse.Danmark udgør en lille åben økonomi og er afhængig af et velfungerendeindre marked med gode muligheder for dansk eksport af tjenesteydelser. Detindre marked har siden dets etablering i 1992 bidraget med omkring 5 pct.vækst i EU’s BNP og knap 3 mio. jobs indtil 2009. Dansk eksport af tjene-steydelser går især til landene i det indre marked, og det er derfor af væsent-lig betydning, at reglerne i servicedirektivet udnyttes bedst muligt. Dette ersærligt relevant i en tid med begrænset økonomisk vækst i Europa.Regeringen støtter en ensartet og korrekt implementering af servicedirektivet,og kan bakke op om Kommissionens nultolerance overfor ukorrekt ellermangelfuld implementering af direktivet.Regeringen er samtidig enig i Kommissionens vurdering af, at der på nuvæ-rende tidspunkt ikke er behov for en revision af servicedirektivet, og at detfulde potentiale af direktivet bør udnyttes førend, man overvejer en eventuelrevision af direktivet.Regeringen støtter endvidere den kommende peer review proces samt øgetanvendelse af IMI med henblik på at maksimere de økonomiske potentialer
7/7
inden for direktivets ramme. Servicevirksomheder støder stadig på proble-mer i det indre marked, og det er vigtigt at medlemslandene i samarbejdemed Kommissionen løbende sætter fokus på dette og løbende reducerer i na-tional særlovgivning i konflikt med direktivet. Dette gælder f.eks. i forholdtil lovregulerede erhverv, hvor resultaterne fra den gensidige evaluering un-der servicedirektivet viser, at uproportional og ubegrundet lovregulering aferhverv udgør en barriere for et velfungerende indre marked for service.Regeringen kan bakke op om, at der udarbejdes retningslinier for servicedi-rektivets artikel 20, samt imødeser den kommende rapport fra Kommissio-nen om detailsektoren som fremtidigt vækstområde.Endelig kan regeringen ligeledes støtte en videreudvikling af kvikskranker-ne. Kvikskrankerne er et vigtigt redskab for danske virksomheder, når de vileksportere til det indre marked. Kvikskrankerne har også været et fokusom-råde for det danske EU-formandskab, og regeringen kan derfor støtte Kom-missionens initiativer på dette område inklusiv udarbejdelsen af et PSC-charter.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens meddelelse om gennemførelse af servicedirektivet har ikketidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.