Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1141167_0001.png
1141167_0002.png
1141167_0003.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. juni 2012

Europas digitale dagsorden: Offentlig høring om et EU-initiativ til at

reducere omkostningerne ved udrulning af højhastigheds kommunika-

tionsinfrastruktur i Europa

1.

Resumé

Kommissionen har iværksat en høring om fordele og ulemper ved at delehøjhastigheds kommunikationsinfrastruktur. Formålet med høringen er atigangsætte en debat om, hvordan man på EU-plan kan reducere omkost-ningerne ved udrulning af højhastighedsbredbånd. Regeringen støtter ge-nerelt initiativer, der har til formål at reducere omkostningerne ved udrul-ning af højhastighedsbredbånd. Kommissionens høring løber indtil 20. juli2012.

2.

Baggrund

Kommissionen har 27. april 2012 offentliggjort en høring om et EU-initiativom nedbringelse af omkostninger til udrulning af højhastighedsbredbånd iEuropa. Initiativet er en del af Europas Digitale Dagsorden, hvor der er fast-lagt et mål om, at alle europæere skal have adgang til basalt bredbånd i 2013,og et mål i 2020 om, at alle skal have adgang til 30 Mbit/s i 2020, samt atmindst 50 pct. af alle europæiske husstande skal have en internetforbindelse påover 100 Mbit/s.Kommissionen fik i 2008 estimeret, at 80 pct. af prisen for udrulning af bred-bånd er udgifter til entreprenørarbejde. Kommissionen har derfor set på for-skellige muligheder for at få de forskellige infrastrukturbrancher til at samar-bejde mere, både ved deling af infrastruktur, og når der udføres gravearbejde.

3.

Formål og indhold

Kommissionens høring drejer sig om at anvende eksisterende infrastrukturbedre, øge gennemsigtigheden og koordinationen mellem forskellige graveak-tører, effektivisering af sagsbehandlingen via gennemsigtighed og ændring affremgangsmåder, sikre ”næste generations net” i bygninger samt mulighed foryderligere reduktion af omkostninger.
2/3
Formålet med høringen er at igangsætte en debat, og Kommissionens holdninger endnu ikke kendt. Det er ikke klart, om høringen vil medføre yderligere for-slag til regulering fra Kommissionen.Kommissions høring løber indtil 20. juli 2012.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig.

5.

Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en of-fentlig høring.

6.

Gældende dansk ret

Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en offent-lig høring.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Høringen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Høringen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Høringen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 19. juni 2012. Der er fremkom-met følgende bemærkninger:TDC bemærker, at det er uklart, hvilke skridt Kommissionen planlægger,men at en ”one-size fits all” tilgang er uegnet på dette område. TDC be-mærker desuden, at et eventuelt forslag om at give økonomisk incitament tilbestemte NGA former vil stride både mod teknologineutralitet og en mar-kedsdreven udvikling.Dansk Energi (DE) har tilsluttet sig den foreslåede holdning. DE har oplyst,at en del kommuner metodemæssigt koordinerer samgravning på transpa-rente og ikke-diskriminerende vilkår. DE har noteret, at høringen også erom, hvordan den eksisterende infrastruktur udnyttes bedre ved udrulning afNGA-net. Her savner DE en mere konkret stillingtagen fra dansk side.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De øvrige medlemslandes holdning er p.t. ukendt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

3/3
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at reducere omkost-ningerne ved udrulning af højhastighedsbredbånd.Der er et stort potentiale for besparelser på dette område, og der kan høstesflere fordele via hurtigere udrulning og mindre besvær. Deling af eksiste-rende infrastruktur er en måde at spare en stor del af anlægsudgifterne på.Ikke al eksisterende infrastruktur kan deles uden videre. Således kan delingaf infrastruktur i forbindelse med jernbaner, højspændingsinstallationer oggasledninger give anledning til sikkerhedsudfordringer.Den danske bredbåndsstrategi er markedsbaseret, og indførelse af forpligtel-ser i forhold til at sikre, at bygninger er klar til højhastighedsbredbånd kanføre til ineffektiv udrulning, hvor der ikke er nogen efterspørgsel.Regeringen støtter, at der sikres øget gennemsigtighed og koordination afgravearbejdet i forbindelse med udrulning af bredbånd.Regeringen hilser i lyset heraf Kommissionens initiativ velkommen.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.