Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1139027_0001.png
1139027_0002.png
1139027_0003.png
1139027_0004.png
1139027_0005.png
1139027_0006.png
1139027_0007.png
1139027_0008.png
1139027_0009.png
1139027_0010.png
1139027_0011.png
1139027_0012.png
UDKAST22. juni 2012
ForslagtilLov om ændring af tilbudsloven og lov om kommuners udførelse af opgaver for andre offentligemyndigheder og kommuner og regioners deltagelse i selskaber(Lempelse af annonceringspligten samt styrket mulighed for kommuner og regioners deltagelse iselskaber)§1I lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14. juni 2011,foretages følgende ændringer:1.§ 1, stk. 3, nr. 3,affattes således:»nr. 3) lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre offentligemyndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber med senere ændringer ellerregler udstedt med hjemmel heri.«2.§ 15 a, stk. 1, nr. 3,ophæves.3.I§ 15 a,indsættes somstk. 4:»Stk.4.Lovens afsnit II gælder ikke, når en kommune udfører opgaver for andre offentligemyndigheder, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andreoffentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber med senere ændringereller regler udstedt med hjemmel heri.«§2I lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndighederog kommuners og regioners deltagelse i selskaber, som ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011,foretages følgende ændringer:1.I§ 5, stk. 1,ændres tre steder »25 pct.« til: »50 pct.«.2.I§ 5, stk. 2,ændres »25 pct.« til: »50 pct.«.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1.Indledning .................................................................................................................................... 21.1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold ............................................................................. 22. Lovforslagets indhold .................................................................................................................. 42.1. Ophævelse af annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser......................................... 42.2. Undtagelse fra annonceringspligten, når kommuner udfører eller får udført opgaver for enanden kommune ............................................................................................................................... 52.3. Ændring af omsætningsgrænse for salg til andre end kommuner henholdsvis regioner....... 53. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ................................................. 54. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet .................................................. 65. Administrative konsekvenser for borgerne .................................................................................. 66. Miljømæssige konsekvenser ........................................................................................................ 67. Forholdet til EU-retten ................................................................................................................. 68. Høring .......................................................................................................................................... 69. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser ......................................................................... 71. Indledning1.1.Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Formålet med ændringen af tilbudsloven er at understøtte en effektiv anvendelse af offentligeressourcer ved indgåelse af offentlige kontrakter. Lovforslaget indeholder to dele. For det førsteskal forslaget mindske ordregivers administrative byrder ved at friholde kontrakter om de såkaldtebilag II B-tjenesteydelser, der er mindre egnede til konkurrenceudsættelse, såsom sundheds- ogsocialydelser, juridiske tjenesteydelser, hotel- og restaurationsvirksomhed mv., fra tilbudslovensregler om annonceringspligt. Denne del af lovforslaget er en del af regeringens initiativer tilforenkling på Erhvervs- og Vækstministeriets område og indgår desuden som led i udmøntning afAftale om kommunernes økonomi for 2013 af 10. juni 2012. For det andet medfører forslaget, atkommunerne skal have friere adgang til at udføre og få udført opgaver for og af en andenkommune. Sidstnævnte skal ses i sammenhæng med forslaget ændring af omsætningsgrænsen forsalg til andre kommuner henholdsvis regioner. Denne del af lovforslaget er en del af udmøntningenaf Aftale om kommunernes økonomi for 2013 af 10. juni 2012.I forhold til første foreslået ændring af tilbudsloven, gælder, at i henhold til EU-udbudsreglerne erbilag II B-tjenesteydelser ikke fuldt ud omfattet af direktivets detaljerede procedureregler, herunderreglerne om offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse. Årsagen hertil er denne type ydelserssærlige karakter, idet det bl.a. er lagt til grund, at ydelserne har begrænset eller ingengrænseoverskridende interesse.Erfaringer har vist, at der ofte kan være store transaktionsomkostninger forbundet ved at foretage enannoncering af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser. Sådanne transaktionsomkostninger står
3
ikke altid i rimeligt forhold til de besparelser, der kan opnås ved at annoncere kontrakterne, f.eks.fordi der er ganske få leverandører på markedet, der kan levere, og dermed er der begrænsetkonkurrence om ydelserne. Endvidere viser erfaringer, at ordregivere ofte oplever annoncering somen tidskrævende og omfangsrig proces svarende til udbud af kontrakter efter EU’s udbudsregler.Med lovforslaget ophæves tilbudslovens regler om forudgående annoncering for bilag II B-tjenesteydelser. Dermed får ordregiverne større frihed og fleksibilitet til selv at beslutte, hvorvidtdet ud fra en konkurrencemæssig og økonomisk vurdering er hensigtsmæssigt at foretage enannoncering af disse ydelser. Ordregiverne vil dog fortsat være underlagt EUF-traktatensprincipper, som bl.a. indeholder krav til ligebehandling og gennemsigtighed, når opgaverne har enklar grænseoverskridende interesse.Ifølge anden del af forslaget skal kommunerne have friere adgang til at få udført opgaver af enanden kommune med henblik på at styrke kommunernes muligheder for mellem-offentligesamarbejder. Ved at undtage sådanne samarbejder mellem kommunerne fra annonceringsreglerne itilbudsloven får kommunerne større frihed til at tilrettelægge deres opgaver på den mesthensigtsmæssige måde. Forslaget vedrører alene en undtagelse til tilbudslovens regler omannonceringspligt, dvs. en undtagelse for opgaver, der ligger under tærskelværdierne iudbudsdirektivet. Kommunerne vil dog også for disse opgaver fortsat være underlagt EUF-Traktaten, som bl.a. indeholder krav til ligebehandling og gennemsigtighed, når opgaverne har enklar grænseoverskridende interesse.Overstiger værdien af opgaven tærskelværdierne i udbudsdirektivet, skal opgaven udbydes ioverensstemmelse med disse regler. Falder værdien af opgaven derimod under tærskelværdierne iudbudsdirektivet er kommunen alene underlagt EUF-Traktatens principper om ligebehandling oggennemsigtighed. Dette indebærer, at kommunen skal sikre, at en kontrakt, der har klargrænseoverskridende interesse, udsættes for en passende grad af offentlighed.Denne del af lovforslaget er en del af udmøntningen af Aftale om kommunernes økonomi for 2013af 10. juni 2012, der ligeledes indeholder to elementer i forhold lov nr. 548/2006: dels en ændring afomsætningsgrænsen, jf. nærværende lovforslag, dels en ændring af udbudsgrænsen for opgavermellem kommuner. Sidstnævnte ændring vil ske ved en ændring af bekendtgørelse nr. 566 af 27.juni 2002. Formålet med disse ændringer er at lempe begrænsningerne på kommunernes ogregionernes muligheder for aktivt at deltage i selskaber, og at gøre det nemmere for en kommune atudføre opgaver for en anden kommune. Lovforslagets vil dermed styrke kommuners og regionersmuligheder for deltagelse i offentlig-private selskaber.På områder, hvor det offentlige har en særlig viden, kan offentlig-private selskaber være et førsteskridt til at få offentlige opgaver ud på markedet. Det offentlige skal imidlertid ikke kunne agere påmarkedet i forhold til en hvilken som helst opgave. Det skal alene være i forhold til opgaver, derikke tidligere har været udliciteret til private virksomheder. Selskaber anses således for at være etalternativ til, at kommuner og regioner varetager opgaven i eget regi. Derfor skal der alene kunnedannes selskaber med en reel privat deltagelse, og det skal alene være i selskaber, hvor maksimalthalvdelen af omsætningen hidrører fra salg til andre end kommuner henholdsvis regioner.Lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndighederog kommuners og regioners deltagelse i selskaber har som følge heraf givet mulighed for, atkommuner og regioner under iagttagelse af visse betingelser kan deltage i selskaber. Denne lov
4
gælder kun, hvis der ikke i anden lovgivning eller kommunalfuldmagtsreglerne er hjemmel til denkommunale eller regionale deltagelse i det pågældende selskab. Hvis en kommune derfor deltager iet selskab i medfør af kommunalfuldmagtsreglerne, vil reglerne i lov om kommuners udførelse afopgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber ikkefinde anvendelse.Med lovforslaget øges grænsen for den andel af omsætningen, der må stamme fra salg til andre endkommuner henholdsvis regioner, fra 25 pct. til 50 pct. Dermed forbedres kommuners og regionersmulighed for deltagelse i selskaber, da det med loven vil være muligt for kommuner henholdsvisregioner at deltage i selskaber, der i en periode på 3 år har en omsætning, hvor op til 50 pct.stammer fra salg til andre end kommuner og regioner.Lovforslaget ændrer ikke på det overordnede formål med lov om kommuners udførelse af opgaverfor andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber, og detoffentlige skal fortsat ikke bevæge sig ud på områder, hvor der allerede er et velfungerende privatmarked. Således skal kommunen fortsat afhænde sine ejerandele i et selskab, hvis størstedelen afselskabets omsætning stammer fra salg til andre end kommuner og regioner.2. Lovforslagets indhold2.1. Ophævelse af annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelserEfter de gældende regler er ordregiver underlagt en annonceringspligt ved indkøb af både bilag IIA-tjenesteydelser (f.eks. regnskab og revisionsydelser, arkitektydelser og reklamevirksomhed) ogbilag II B-tjenesteydelser (f.eks. social- og sundhedsydelser, jernbane- og søtransport, hotel- ogrestaurationsvirksomhed, juridiske ydelser, undervisning og kultur). For bilag II B-tjenesteydelsergælder annonceringspligten alle kontrakter, der har en værdi på over 500.000 kr.Annonceringspligten indebærer, at ordregiver forud for indhentning af tilbud og indgåelse afkontrakt om tjenesteydelser skal offentliggøre en annonce herom.Med lovforslaget ophæves forpligtelsen til at foretage en annoncering forud for indhentning aftilbud og indgåelse af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser. Ordregiver vil herefter alene væreunderlagt EU’s udbudsregler ved indgåelse af kontrakter om bilag II B-ydelser.At ordregivere er underlagt EU’s udbudsregler indebærer for det første en forpligtelse til at følgeenkelte bestemmelser i EU’s udbudsdirektiv ved indgåelse af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser, der har en kontraktværdi, der svarer til eller overstiger de gældende tærskelværdier iudbudsdirektivet. I henhold til udbudsdirektivet skal ordregivere overholde reglerne om tekniskespecifikationer i udbudsdirektivets artikel 23 samt offentliggøre en bekendtgørelse om indgåelse afkontrakt i overensstemmelse med artikel 35, stk. 4. Det har således ikke været EU-lovgivershensigt, at denne type ydelser skal være fuldt ud omfattet af direktivets detaljerede procedureregler,herunder reglerne om offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse.For det andet er ordregivere underlagt EUF-Traktatens principper om ligebehandling oggennemsigtighed i det omfang, at kontrakten skønnes at have en klar grænseoverskridendeinteresse. I praksis betyder dette, at ordregiveren skal sikre, at der sker konkurrence omkring bilagII B-tjenesteydelser, der har en klar grænseoverskridende interesse.
5
Undtagelse fra annonceringspligten, når kommuner udfører eller får udført opgaverfor en anden kommuneMed lovforslaget undtages kommunerne fra annonceringspligten i tilbudsloven i de tilfælde, hvorudførelsen af opgaven i stedet overlades til en anden kommune. Dette indebærer, at en kommuneikke skal foretage en annoncering i de tilfælde, hvor opgaven overlades til en anden kommuneinden for de betingelser, der er fastsat i lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse afopgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber (somsenest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2006).Forslaget vil styrke kommunernes muligheder for mellem-offentlige samarbejder. Ved at undtagesådanne samarbejder fra annonceringsreglerne i tilbudsloven får ordregivere større frihed til attilrettelægge deres opgaver på den mest hensigtsmæssige måde. Forslaget vedrører alene opgaver,der ligger under tærskelværdierne i udbudsdirektiverne. Ordregiverne vil dog fortsat også for disseopgaver være underlagt EUF-traktaten i det omfang, at kontrakten skønnes at have en klargrænseoverskridende interesse. I praksis betyder dette, at ordregiveren skal sikre, at der skerkonkurrence omkring varer og tjenesteydelser, der har en klar grænseoverskridende interesse.2.3. Ændring af omsætningsgrænse for salg til andre end kommuner henholdsvis regionerMed lovforslaget lempes grænsen for omsætningen fra 25 pct. til 50 pct. Grænsen skal fortsat målessom et gennemsnit over tre regnskabsår. Det gælder dog fortsat, at såfremt et selskabs omsætning etår tydeligt viser, at selskabets omsætning også i de kommende år i videre omfang vil stamme frasalg til andre end kommuner/regioner, bør de deltagende kommuner og regioner allerede på dettetidspunkt overveje deres videre deltagelse i selskabet.I forbindelse med vedtagelsen af lov om kommuners og regioners deltagelse i selskaber blev detvurderet hensigtsmæssigt at indsætte en maksimumsgrænse for, hvor stor en andel af omsætningen iet selskab med kommunal eller regional deltagelse omfattet af lovens § 3, der må hidrøre fra salg tilandre end kommuner henholdsvis regioner. Bestemmelsen indebærer, at deltagende kommuner skaltrække sig ud af et selskab, såfremt selskabets salg til andre end kommuner når op over en vis andelaf omsætningen målt som et gennemsnit af de tre foregående regnskabsår, og at en deltagenderegion skal trække sig ud af selskabet, hvis selskabets salg til andre end regioner når op over dennegrænse. Hvis der både deltager kommuner og regioner i et selskab er det afgørende hvor meget afomsætningen der hidrører fra salg til andre end kommuner og regioner. Grænsen er i den gældendelov sat til 25 pct. af omsætningen.Det vurderes, at grænsen på 25 pct. af omsætningen kan begrænse kommuner og regionersmulighed for at deltage i selskaber. En lempelse af denne grænse til 50 pct. vil skabe bedremuligheder for kommuner og regioners aktive deltagelse i selskaber, hvorfor det foreslås at lempegrænsen for omsætningen fra 25 pct. til 50 pct.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDet forventes, at forslaget om ophævelse af annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser samtundtagelsen fra annonceringspligten for kommunerne i de tilfælde, hvor en anden kommuneoverlades opgaven, vil bidrage til at lette de administrative byrder i den offentlige sektor samt
2.2.
6
indebære en mere effektiv anvendelse af de offentlige ressourcer, idet antallet af kontrakter, der skalannonceres, reduceres.Lovforslaget om ændring af omsætningsgrænsen for salg til andre end kommuner henholdsvisregioner, vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.4.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)med henblik på en vurdering af, om forslaget indeholder væsentlige administrative konsekvenser(over 10.000 timer). CKR har vurderet, at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.8. HøringLovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt i høring hos Advokatsamfundet, AffaldDanmark, Akademikernes Centralorganisationer, Amagerforbrænding I/S, ArbejderbevægelsensErhvervsråd,Asfaltindustrien,BoligselskabernesLandsforening,Bryggeriforeningen,Bygherreforeningen, Børsmæglerforeningen, CO-Industri, COOP Danmark, Danmarks AlmeneBoliger, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, DanmarksNationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT, DanskLandbrugsrådgivning, Dansk Skovforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og Logistik, DanskeAdvokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades Forening,Danske Malermestre, Danske Regioner, Danske Revisorer, De Samvirkende Købmænd, DenDanske Dommerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af offentlige indkøbere,Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forlæggerforeningen, Forsikring & Pension, FrederiksbergKommune,FunktionærernesogTjenestemændenesFællesråd,Håndværksrådet,Ingeniørforeningen, International Transport Danmark, KL, Klagenævnet for Udbud, Kooperationen,Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Lederne, LiberaleErhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Medicoindustrien, Offentligt Ansattes Organisationer,Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigsrevisionen, Statens og Kommunernes Indkøbsservice ogTekniq,
7
9.
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterNegativekonsekvenser/merudgifter
Økonomiske ogadministrative konsekvenserfor stat, regioner ogkommuner
Forslaget om ophævelse afannonceringspligten for bilag IIB-tjenesteydelser samtundtagelsen fraannonceringspligten forkommunerne i de tilfælde, hvoren anden kommune overladesopgaven, forventes at bidrage tilen mere effektiv anvendelse afde offentlige ressourcer, idet detsom udgangspunkt overlades tilde offentlige myndigheder atvurdere, hvorvidt det ud fra enøkonomisk ogkonkurrencemæssig betragtninger hensigtsmæssigt at foretage enannoncering forud forkontraktindgåelse.Forslaget om ændring afomsætningsgrænsen for salg tilandreendkommunerhenholdsvis regioner, vil lettemuligheden for, at danskevirksomheder kan deltage i etoffentlig-privatsamarbejde,indtil selskabet er godt etableretpå et velfungerende privatmarked, hvilket vil medførepositiveøkonomiskekonsekvenser for erhvervslivet.Lovforslaget vurderes ikke athaveadministrativekonsekvenser.
Økonomiske ogadministrative konsekvenserfor erhvervslivet
Administrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
8
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (tilbudslovens § 1, stk. 3, nr. 3)Forslaget er en konsekvens af, at lov nr. 378 af 14. juni 1995 om kommuners og amtskommunersudførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder er erstattet af lov nr. 548 af 8. juni 2006 omkommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regionersdeltagelse i selskaber som senest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2006.Til nr. 2 (tilbudslovens § 15 a, stk. 1, nr. 3)Bestemmelsen foreslås ophævet. Dette indebærer, at ordregivere ikke længere er forpligtet til atforetage en annoncering forud for indgåelse af kontrakt for bilag II B-tjenesteydelser. Ordregiverekan dog fortsat foretage en annoncering, hvor ordregiveren finder en sådan annonceringhensigtsmæssigt.Ordregivere, der indgår kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser, der overstiger udbudsdirektivetstærskelværdi, skal alene overholde udbudsdirektivet regler om tekniske specifikationer(udbudsdirektivets artikel 23) samt indsende en bekendtgørelse til EU-tidende om indgåelse afkontrakt (udbudsdirektivets artikel 35, stk. 4.)Endvidere er ordregivere i henhold til EU-Domstolens praksis forpligtet til at overholde EUF-traktatens principper om ligebehandling og gennemsigtighed, når kontrakten skønnes at have enklar grænseoverskridende interesse, selvom kontraktværdien er under udbudsdirektivetstærskelværdi. Dette indebærer bl.a., at ordregivere for sådanne kontrakter med klargrænseoverskridende interesse skal sikre, at kontrakten forud for indgåelse har været udsat for enpassende grad af offentlighed.Til nr. 3 (tilbudslovens § 15 a, stk. 4)Bestemmelsen medfører, at kommunerne undtages fra tilbudslovens regler om annoncering i detilfælde, hvor en anden kommune overlades opgaven. Dette indebærer, at en kommune ikke skalforetage en annoncering i de tilfælde, hvor opgaven i stedet udføres af en anden kommune.Forslaget vil styrke kommunernes muligheder for mellem-offentlige samarbejder. Ved at undtagesådanne samarbejder fra annonceringsreglerne i tilbudsloven får ordregivere større frihed til attilrettelægge deres opgaver på den mest hensigtsmæssige måde. Forslaget vedrører alene opgaver,der ligger under tærskelværdierne i udbudsdirektiverne. Ordregiverne vil fortsat være underlagtEUF-Traktatens principper i det omfang, at kontrakten skønnes at have en klargrænseoverskridende interesse.Overstiger værdien af opgaven tærskelværdierne i udbudsdirektivet skal opgaven udbydes ioverensstemmelse med disse regler. Falder værdien af opgaven derimod under tærskelværdierne iudbudsdirektivet er kommunen alene underlagt EUF-Traktatens principper om ligebehandling oggennemsigtighed. Dette indebærer, at kommunen skal sikre, at en kontrakt, der har klargrænseoverskridende interesse, udsættes for en passende grad af offentlighed.
10
Til § 2Til nr. 1 (§ 5, stk. 1 i lov nr. 548/2006)Bestemmelsen medfører, at den øvre omsætningsgrænse lempes til 50 pct. Der foreslås ikkeyderligere ændringer i bestemmelsen, hvorfor opgørelsen af omsætningsgrænsen, konsekvensen afen overskridelse af grænsen og mulighederne for generelt eller konkret at blive undtaget fragrænsen forbliver uændret.Efter den gældende lovs § 5, stk. 1, er der en øvre grænse på 25 pct. for, hvor meget af selskabetsgennemsnitlige omsætning over 3 år, der må stamme fra salg til andre end kommuner henholdsvisregioner eller samlet til både kommuner og regioner, hvis en kommune eller region skal kunnedeltage i selskabet med hjemmel i denne lov. Formålet med denne grænse er at sikre, at kommunerog regioner ikke deltager i selskaber, der agerer, hvor der er et privat marked. Det vurderes, atgrænsen på 25 pct. af omsætningen kan begrænse kommuner og regioners mulighed for at deltage iselskaber. En lempelse af denne grænse til 50 pct. vil skabe bedre muligheder for kommuner ogregioners aktive deltagelse i selskaber.Til nr. 2 (§ 5, stk. 2 i lov nr. 548/2006)Den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, er en konsekvens af forslaget § 4, nr. 1.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Til § 4Bestemmelsen vedrører lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke gælderfor Færøerne og Grønland.
11
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1I lov om indhentning af tilbud på visseoffentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14.juni 2011, foretages følgende ændringer:
§1Stk. 3, nr. 3,lov nr. 378 af 14. juni 1995 omkommuners og amtskommuners udførelse afopgaver for andre offentlige myndigheder medsenere ændringer eller regler udstedt medhjemmel heri.
1.»§ 1, stk. 3, nr. 3, affattes således»Stk. 3, nr. 3, lov nr. 548 af 8. juni 2006 somsenest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011om kommuners udførelse af opgaver for andreoffentlige myndigheder og kommuners ogregioners deltagelse i selskaber med senereændringer eller regler udstedt med hjemmelheri.«.2.§ 15 a, stk. 1, nr. 3,ophæves.3.I§ 15 a,indsættes somstk. 4:»Stk.4.Lovens afsnit II gælder ikke, når enkommune udfører opgaver for andre offentligemyndigheder, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006 somsenest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011om kommuners udførelse af opgaver for andreoffentlige myndigheder og kommuners ogregioners deltagelse i selskaber med senereændringer eller regler udstedt med hjemmelheri.«.§2I lov nr. 548 af 8. juni 2006 som senest ændretved lov nr. 620 af 14. juni 2011 om kommunersudførelse af opgaver for andre offentligemyndigheder og kommuners og regionersdeltagelse i selskaber, foretages følgendeændringer
§ 5.I selskaber omfattet af loven, hvor derdeltager kommuner, må højst 25 pct. afselskabets omsætning gennemsnitligt over 3 år
1.I§ 5, stk. 1,ændres tre steder »25 pct.« til:»50 pct.«.
12
stamme fra salg til andre end kommuner. Iselskaber omfattet af loven, hvor der deltagerregioner, må højst 25 pct. af selskabetsomsætning gennemsnitligt over 3 år stamme frasalg til andre end regioner. I selskaber omfattetaf loven, hvor der deltager kommuner ogregioner, må højst 25 pct. af selskabetsomsætning gennemsnitligt over 3 år stamme frasalg til andre end kommuner og regioner.
Stk. 2.Hvis mere end 25 pct. af selskabets2.I§ 5, stk. 2,ændres »25 pct.« til: »50 pct.«.omsætning gennemsnitligt over 3 år stammer frasalg til andre, jf. stk. 1, skal en kommune ellerregion afhænde sine ejerandele i selskabet. Eneller flere af de private ejere, jf. § 4, stk. 1, harret til at bestemme, at kommunen eller regionenskal lade sig indløse af disse ejere. De privateejere i et selskab, jf. § 4, stk. 1, skal købekommunen eller regionens ejerandele, hvis detikke har været muligt for kommunen ellerregionen at afhænde sine ejerandele på andenmåde, medmindre der træffes beslutning omopløsning af selskabet.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.