Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 307
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
En Europæisk forbrugerdagsorden – Øget tillid og vækst
1.
Resumé
Kommissionen har den 22. maj 2012 vedtaget en europæisk forbrugerdags-orden, der indeholder Kommissionens strategi for forbrugerområdet for dekommende år. Strategien sigter mod at maksimere forbrugernes deltagelse iog tillid til markedet. Dagsorden er bygget op omkring fire hovedmål og sig-ter mod at øge forbrugernes tillid ved at, styrke deres sikkerhed, give demøget viden, forbedre håndhævelsen og klageadgangen og tilpasse deres ret-tigheder og forbrugerpolitikkerne til de samfundsmæssige og økonomiskeændringer. Dagsordenen indeholder også en række centrale foranstaltninger,som skal gennemføres frem mod 2014.2.
Baggrund
Forbrugerdagsordenen(KOM (2012) 225)
fastlægger en politisk ramme,som har til formål at bringe forbrugerne i centrum af det indre marked. Dendækker de foranstaltninger på forbrugerområdet, som Kommissionen agter attræffe i sin mandatperiode.Forbrugerdagsordenen indeholder foranstaltninger, der skal sikre, at målenefor EU's vækststrategi (Europa 2020-strategien) nås. Den bygger på og supple-rer andre initiativer, som f.eks. akten for det indre marked og den digitaledagsorden for Europa.Forbrugerdagsordnen efterfølger Kommissionens nuværende forbrugerpoliti-ske strategi, som løber fra 2007-2013.3.
Formål og indhold
Forbrugerdagsordenen er bygget op omkring fire hovedmål, der skal øge for-brugernes tillid:1. Styrke forbrugernes sikkerhed: Med hensyn til varer, tjenesteydelserog fødevarer skal de lovgivningsmæssige rammer styrkes og markeds-overvågningen gøres mere effektiv.
2/6
2. Øge vidensniveauet: Det er nødvendigt at øge forbrugernes vidensni-veau for at håndtere de stadig mere komplekse markeder, hvor forbru-gerne har brug for de rigtige redskaber og oplysninger for at forstå altfra de reelle forbrugerkreditomkostninger til at finde det rigtige sted atklage. Dette er vigtigt for både forbrugere og erhvervsdrivende, og iden forbindelse spiller forbrugerorganisationerne en central rolle.3. Forbedre håndhævelsen og sikre klageadgangen: Korrekt håndhævelseskal sikre, at forbrugernes rettigheder eksisterer i praksis.4. Tilpasse forbrugerpolitikken til de samfundsmæssige forandringer, såden er relevant for forbrugernes hverdag: Forbrugerlovgivning skal til-passes til den digitale tidsalder, og de problemer, som forbrugerne op-lever online, skal løses. Der skal tages hensyn til udsatte forbrugeresbehov, og det skal gøres lettere at træffe et bæredygtigt valg.Dagsordenen har særligt fokus på forbrugernes interesser i følgende sektorer:Fødevaresektoren: Bæredygtigheden og sikkerheden skal sikres.Energisektoren: Det skal sikres, at forbrugerne kan få mest for pengene i detliberaliserede marked og bedre styre deres energiforbrug.Finanssektoren: Forbrugernes finansielle interesser skal beskyttes, og de skalråde over redskaber til forvaltning af deres finanser.Transportsektoren: Lovgivningen skal tilpasses til moderne rejsemønstre, ogbæredygtig mobilitet skal støttes.Den digitale sektor: De problemer, som forbrugerne oplever, skal løses, og de-res beskyttelse online skal garanteres.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.6.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Der er tale om en meddelelse, der ikke i sig selv har lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser. Hvis der bliver fremsat egentlige konkrete for-
3/6
slag på baggrund af meddelelsen, vil de lovgivningsmæssige og statsfinansiel-le konsekvenser af disse forslag blive vurderet.8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
I det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer på baggrund af meddelel-sen, vil Kommissionen offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger afomkostningseffektiviteten i forbindelse med disse tiltag. På samme måde vilsamfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark blive vurderet i forbindelsemed fremsættelse af konkrete forslag på baggrund af meddelelsen.Kommissionen har imidlertid vurderet, at strategien vil være med til at forbed-re forbrugernes retsstilling og styrke deres tillid ved at give dem redskabernetil at deltage aktivt i markedet, udnytte markedets muligheder, udøve deres frievalg og sikre korrekt håndhævelse af deres rettigheder, og at en styrkelse afEU’s 500 mio. forbrugeres retsstilling vil være et vigtigt bidrag til vækst i deneuropæiske økonomi.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.10.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækstog forbrugerspørgsmål. Der er på den baggrund modtaget følgende bemærk-ninger:Dansk Aktionærforening (DAF) finder, at der overordnet set er tale om noglerelevante markeringer på nogle væsentlige områder. DAF finder, at agendaen isagens natur er holdt på et meget højt abstraktionsniveau, og at meget såledesafhænger af, hvilke konkrete tiltag agendaen vil blive udmøntet i. Specielthvad angår gruppesøgsmål (collective redress) finder DAF, at agendaen er altfor vag, og at det går for langsomt med at skabe fremskridt. DAF påpeger, atbedre mulighed for collective redress er meget efterspurgt på værdipapirområ-det.Dansk Energi støtter Kommissionens arbejde med at forbedre forbrugernesretsstilling på energiområdet, herunder i særlig grad elmarkedet.Dansk Energi er enig med Kommissionen i, at det kan være et problem forforbrugerne at læse elregningen.Dansk Energi anfører endvidere, at det er vigtigt, at forbrugerne kan have tillidtil, at produkter, der anprises som særligt klimavenlige, faktisk er det, og atforbrugerne skal have mulighed for at blive belønnet økonomisk for at have etmere bæredygtigt elforbrug. Dansk Energi mener, at muligheden for timeaf-
4/6
regning spiller en rolle her, idet forbrugerne ville kunne flytte deres elforbrugtil timer med rigelig el produktion fra vindmøller.Dansk Energi anfører videre, at forbrugere, der står i en særligt vanskelig øko-nomisk situation mod betaling bør være sikret at kunne modtage el leverance,og at der fremover bør tilbydes et særligt forsyningspligtigt produkt til en regu-leret pris, som primært rettes til kunder, som på grund af deres betalingshisto-rik har vanskeligt ved at finde en el leverandør på markedet. Dansk Energi an-fører i den forbindelse, at det er vigtigt med et konkurrencepræget marked, ogat et forsyningspligtigt produkt derfor kun bør leveres til en lille andel af for-brugere.Inden for bredbåndsområdet støtter Dansk Energi Kommissionens initiativ tilat få ryddet op i den ulovlige og vildledende markedsføring af bredbåndsha-stigheder. Dansk Energi foreslår, at der i lighed med energimærkningsordnin-gen for hårde hvidvarer indføres en standardiseret og lovpligtig varedeklarati-on på bredbåndshastigheder, som kan give forbrugerne et værktøj til at sam-menligne kvaliteten ved bredbåndsprodukter på tværs af udbyderne.Dansk Erhverv (DE) kan støtte dagsordenen og bakker op om en øget fokus påforbrugerreglerne i EU.DE havde gerne set et mål i dagsordenen om totalharmonisering af de relevan-te forbrugerregler på et højt niveau og en ensartet og effektiv håndhævelse afreglerne, særligt ved grænseoverskridende handler som f.eks. e-handel. DEhavde endvidere gerne set et mål om en tæt dialog og inddragelse af de berørteparter på både forbruger- og erhvervssiden om forslag til regler m.v. på for-brugerområdet.DE anfører, at udgangspunktet for Kommissionens meddelelse er, at mere e-handel vil give forbrugerne mere velfærd og at forbrugertillid er vigtig forvæksten i det indre marked. Derudover gøres det til et mål at styrke forbruger-ne. DE anfører i den forbindelse, at det ikke er dokumenteret, at øget e-handelgiver mere velfærd. DE deler synspunktet om at forbrugertillid af afgørendefor vækst.DE anfører endvidere, at forbrugerreglerne udgør helt afgørende rammevilkårfor virksomheder, og det er vigtigt, at de implementeres og håndhæves ensartetpå tværs af grænserne i EU, så forbrugerne sikres samme rettigheder og virk-somhederne fair og lige konkurrence.DE har ingen indvendinger imod målet om at styrke forbrugerne, men det un-drer DE, at det fremstår som det eneste mål. DE mener, at det signalerer mel-lem linjerne, at forbrugerne betragtes som svage og dårligt informerede, og atde har svært ved at tale deres sag overfor virksomhederne. DE mener, at der ersvage forbrugere, men alle er ikke svage.
5/6
DE deler Kommissionens opfattelse af, at forbrugerne udsættes for et overloadaf information. DE mener derfor, at der er brug for en diskussion af hvilke in-formationer, der er nødvendige og hvilke, der er overflødige og både forbru-gerorganisationer og erhvervsorganisationer skal involveres i dette.DE mener, at de er positivt, at dagsordenen lægges op til at styrke håndhævel-sen.DE påpeger, at det af dagsordenen fremgår, at kun 26 procent af detailforhand-lerne i EU kender købelovens reklamationsregler. Dette sker med henvisningtil en eurobarometer undersøgelse om detailhandlende fra 2011. DE mener, atdenne barometerundersøgelse er behæftet med fejl som bunder i, at Kommis-sionen ikke kender købelovgivningen. DE opfordrer kraftigt den danske rege-ring til at gøre Kommissionen opmærksom på disse fejl, så de ikke gentages.DE anfører, at dagsordenen lægger op til EU-kampagner for at styrke forbru-gernes viden og interesse om deres rettigheder. DE er som udgangspunkt skep-tiske overfor EU-kampagner, som de mener sjældent passer på de forskelligemarkeder.DE anfører endeligt, at det er meget positivt, at Kommissionen i agendaenlægger op til drøftelser med Kina om produktsikkerhed.Forbrugerrådet anfører, at agendaen overordnet indeholder nogle relevantemarkeringer på nogle væsentlige områder. Agendaen er imidlertid i sagens na-tur holdt på et meget højt abstraktionsniveau, og meget afhænger således af,hvilke mere konkrete tiltag, som agendaen udmøntes i.Specielt hvad angår gruppesøgsmål (collective redress) finder Forbrugerrådet,at agendaen er alt for vag, og at det går for langsomt med at skabe fremskridtpå dette område.Håndværksrådet påpeger, at Kommissionen i dagsordenen anfører, at forbru-gerne har ret til at kende produkters miljømæssige påvirkning ud fra en livscy-klus betragtning, og at der er brug for effektive værktøjer til at beskytte for-brugerne mod urigtige miljø og sundhedspåstande. Håndværksrådet er af denopfattelse, at reglerne til beskyttelse mod urigtige markedsføringspåstande al-lerede findes i markedsføringsloven, hvorfor der ikke umiddelbart findes atvære behov for yderligere regler på området. Det er Håndværksrådets opfattel-se, at man skal passe på ikke at pålægge virksomhederne endnu flere admini-strative byrder. Håndværksrådet påpeger, at Kommissionen i dagsordenen selvanfører, at forbrugeren er udsat for et informations overload, men at forbruge-ren ikke nødvendigvis har de rigtige informationer. Dette er Håndværksrådetenig i og advarer derfor om, at der pålægges virksomhederne yderligere infor-mationsforpligtelser.
6/6
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdning til meddelelsen kendes endnu ikke.12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt kan Regeringen tilslutte sig, at indsatsen for forbrugerbeskyttelsefastlægges i en europæisk forbrugerdagsorden i forlængelse af den nuværendeforbrugerstrategi, der løber fra 2007-2013. Regeringen mener, at fællesskabs-retten er vigtig for at sikre et højt beskyttelsesniveau, og det er Regeringensholdning, at forbrugerpolitikken spiller en vigtig rolle i forbindelse med udvik-lingen af det indre marked.Regeringen ser derfor også positivt på, at agendaen har som mål at tilpasseforbrugerlovgivningen til den digitale tidsalder.Regeringen finder det også positivt, at forbrugeragendaen har som mål, athåndhævelsesmekanismer skal forbedres yderligere, og at der fokuseres på atforbedre de lovgivningsmæssige rammer for produktsikkerhed og forbedrerammerne for markedsovervågning.For at opfylde målene for dagsordenen på den mest effektive måde og mind-ske de administrative byrder, støtter Regeringen, at ethvert politisk tiltag skalbaseres på dokumentation for, hvordan markederne fungerer i praksis, og for-brugernes adfærd.13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forbrugerdagsordenen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-paudvalg.