Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1138137_0001.png
1138137_0002.png
1138137_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETDen 21 . juni 2012Spørgsmål fra Erhvervs-Vækst- og Eksportudvalget tilhandels- oginvesteringsministeren.Spørgsmålet er stillet underhandels- oginvesteringsministerenssamråd i Erhvervs- Vækst – ogEksportudvalg den 29. maj2012. Til skriftlig besvarelse.SpørgsmålKan ministeren redegøre for målsætningen i BRIK-/vækstmarkedsstrategienSvarIfølge Eurostat er dansk vareeksport til vækstmarkederne1fra 2001-20102øget i etlangsommere tempo end EU-lande, som Danmark normalt sammenlignes med3.

Vareeksport til vækstmarkederne, historisk udvikling. Mia.kr. Index og forhold.

2001DanmarkSammenligneligelande i EUDanmarkSammenligneligelande i EUForhold22,3718,51001003,11%200223,4787,41051102,97%200324,0833,51081162,88%200427,3987,82005200620072008----------------------- Mia.kr. -----------------30,936,039,644,7200937,9201049,51.803,52222512,75%201156,22.139,52522982,63%Vækstp.a.2001-20109,25%10,77%
1.095,4 1.299,6 1.463,5 1.591,2 1.342,4----------------------- Index 2001=100 -----------------1221391611782001701371522,82%1812,77%2042,71%2212,81%1872,82%
2,76%
Kilde: Eurostat, Eurostat COMEXT database, CN8. Tallene er ikke fuldt sammenlignelige med Danmarks Statistik, Udenrigshandel.
Væksten i Danmarks vareeksport til vækstmarkederne steg ca. 120 pct. fra 2001-2010, svarendetil 9,25 pct. p.a. I samme periode steg EU’s sammenlignelige landes vareeksport 151 pct.,svarende til en vækst på 10,77 pct. p.a. Dette indebar, at Danmarks markedsandel: Fra atVækstmarkederne: Kina, Hongkong, Indien, Brasilien, Rusland. Øvrige vækstmarkeder defineres i første omgang somMexico, Sydafrika, Vietnam, Indonesien, Sydkorea og Tyrkiet, men andre vil kunne blive valgt til.2På tidspunktet for udarbejdelsen af analysen var 2010 de seneste pålidelige eksportal for alle lande i Eurostat.3Sammenlignelige lande: Tyskland, Østrig, Belgien, Finland, Nederlandene, Sverige. Således defineret i RegeringensVækstmarkedsstrategi.1
udgøre 3,11 pct. i 2011 af sammenlignelige lande i EU’s eksport, udgjorde Danmarks andel i2011 kun 2,63 pct. i 2011, dvs. et fald på ca. ½ procentpoint.Målsætningen i VækstmarkedsstrategienMålsætningen i Vækstmarkedsstrategien er:At vareeksporten til vækstmarkederne øges med mere end 50 pct. i perioden 2011 til2016.At væksten i dansk vareeksport til vækstmarkederne mellem 2011-2016 kommer påniveau med de bedste EU-lande således, at Danmark bevarer sin relative markedsandel iforhold til de bedste EU-landeDet vides ikke i hvilken hastighed de sammenlignelige lande i EU’s eksport til vækstmarkedernevil vokse i de kommende år. Historisk har væksten været 10,77 pct. årligt. Som grundlag forberegningerne er antaget, at væksten i de kommende 5 år vil være 10 pct. årligt. På dettegrundlag er målsætningen i Vækstmarkedsstrategien operationaliseret til følgende:

Operationalisering af Vækstmarkedsmålsætning Mia.kr. Index og forhold.

2011DanmarkSammenligneligelande i EUDanmarkSammenligneligelande i EUForhold56,22.139,51001002,63%201220132014----------------------- Mia.kr. -----------------61,868,074,8201582,33.131,61461462,63%201690,53.444,81611612,63%
2.353,32.588,52.846,8----------------------- Index 2011=100 -----------------1101211331102,63%1212,63%1332,63%
Beregninger på basis af Eurostat, Eurostat COMEXT database, CN8
Med de givne forudsætninger fremgår det, at Danmark vil bevare sin markedsandel på 2,63 pct.fra 2011-2016, såfremt dansk vareeksport til vækstmarkederne er øget til 90,5 mia.kr. i 2016,svarende til en vækst på 34,3 mia.kr. eller 61 pct. over niveauet i 2011.Vurdering af realisme og ambitionsniveau i målsætningenDet er vurderingen, at der er tale om en relativ ambitiøs målsætning, som indebærer et brudmed 10 års tendens til fald i Danmarks markedsandel på vækstmarkederne. Realisering afmålsætningen vurderes at ville være en betydelig præstation særligt i lyset af, at sammensætningaf EU’s sammenlignelige landes eksport til vækstmarkederne på mange måder udgør et bedrematch med vækstmarkedernes efterspørgsel end sammensætningen af dansk eksport tilvækstmarkederne. Samtidig vurderes målsætningen at være indenfor det realistiske område meddet fokus der i regeringen og i erhvervslivet er på at fremme eksporten til vækstmarkederne.Opfølgning på antagelser og resultater.Det fremgår af Vækstmarkedsstrategien, at Regeringen på baggrund af drøftelser med relevanteaktører i Danmark hvert år i maj vil gøre status for gennemførelsen af vækstmarkedsstrategien
og de konkrete landestrategier for at vurdere fremskridt og fremlægge evt. yderligere tiltag for atsikre målopfyldelsen. I den forbindelse vil der også blive udarbejdet opfølgning på ovenståendeantagelser og beregninger.