Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1138136_0001.png
1138136_0002.png
1138136_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETDen 21 . juni 2012Spørgsmål fra Erhvervs-Vækst- og Eksportudvalget tilhandels- oginvesteringsministeren.Spørgsmålet er stillet underhandels- oginvesteringsministerenssamråd i Erhvervs- Vækst – ogEksportudvalg den 29. maj2012. Til skriftlig besvarelse.SpørgsmålMinisterensbedes kommentere på Tyskland som eksportmarked samt på DI’s seneste analyse afeksportpotentialet på det sydtyske marked (DI Business nr. 14 - 23. april 2012, side 3)Svar

Eksportpotentialet i Tyskland

Den geografiske nærhed, de godt 82 mio. indbyggere samt EU-medlemskabets eliminering afhandelsbarrierer er åbenlyse forhold, der længe har gjort Tyskland til et interessanteksportmarked for danske virksomheder. Væksten i den tyske økonomi, der både har sat gang iproduktionen, privatforbruget og eksporten, er en yderligere faktor, der gør Tyskland attraktivsom eksportmarked. Den positive økonomiske udvikling, der begyndte at tage fart i midten af00’erne, har åbnet, og åbner stadig, eksportpotentialer for danske virksomheder, der agererbåde underleverandører til den tyske produktionssektor og leverandører for den stigendeefterspørgsel på det tyske marked.Selvom også den tyske økonomi blev ramt af den globale finansielle krise i 2009, har denformået at komme sig forholdsvis hurtigt. Siden krisen har realvæksten i det tyske BNP liggetpå hhv. 3,7 % og 3,0 % i 2010 og 2011. I 2011 lå den samlede tyske BNP på 2.570,8 mia. euro.Med en størrelsesorden på 1.060 mia. euro var den tyske vareeksport i 2011 kommet op overniveauet før krisen. Fra 2009 til 2011 var eksporten således steget med hele 24,2 %. Samtidig lådet samlede tyske privatforbrug i 2011 på 1.473 mia. euro. Det er en stigning på 1,4 % ift. 2010.Privatforbruget og eksportstigningen har sat skub i den tyske produktionssektor. Frakriselavpunktet i april 2009 til de seneste tal fra april 2012 er industriproduktionen steget med23,8 %. Den tyske produktionssektor omsatte således i 2010 for 1.750.129 mia. euro, hvoraf56,6 % blev omsat i materialeanskaffelsen, herunder underleverancer.
Disse faktorer er interessante for danske virksomheder, der enten som underleverandørerbruger den tyske produktionssektor som springbræt til både det tyske marked og de tyskeeksportmarkeder eller direkte eksporterer færdigvarer til de tyske slutforbrugere.Eksporttallene viser, at danske varer er konkurrencedygtige og efterspurgte på det tyskemarked. Tyskland er den største aftager af danske eksportvarer. Eksporten er, efter entilbagegang under den finansielle krise i 2009, støt stigende. I 2011 steg den danske vareeksporttil Tyskland med 8 % og endte med et årsresultat på godt 96,8 mia. kroner. Således liggereksporten nu tæt på niveauet fra rekordåret 2008, før krisen satte ind. En tilvækst ivareeksporten i januar og februar måned 2012 på 13 % ift. samme periode året før viser, ateksporten også i 2012 er kommet godt fra start.Dette underbygges yderligere af aktuelle prognoser for den tyske økonomiske udvikling.CESifo-instituttet prognosticerer f.eks. forretningsklimaet i Tyskland på baggrund afvirksomheders egen bedømmelse af både deres fremtidige og aktuelle forretningssituation.Deres indeks har siden midten af 2010, på trods af nogle udsving, vist et overordnet positivtbillede af forretningsklimaet i Tyskland. Den historisk lave arbejdsløshed på 5,2 % og stigendebeskæftigelse stabiliserer samtidig arbejdsmarkedet og skaber således grobund for en stigendeindlandsefterspørgsel. Analyseinstituttet GfK regner da også med, at de tyske forbrugere i 2012vil have 1,8 % flere penge mellem hænderne end i 2011. Inflationskorrigeret må købekraftendermed anses for stabil. Også den økonomiske udvikling ser stabil ud, på trods af at eurozonenbefinder sig i en gældskrise. Forbundsregeringen skønner således, at det tyske BNP vil voksebåde i 2012 og 2013 med hhv. 0,7 % og 1,6 %.

Særlige kendetegn for Sydtyskland

Økonomisk set er der store forskelle mellem forskellige delstater i Tyskland. Det er især nogleurbane centre i det forhenværende Vesttyskland, der er landets økonomiske kraftcentre. Mensstore dele af den danske vareeksport til Tyskland i dag går til Slesvig-Holsten, Hamborg,Niedersachsen og Nordrhein-Westfalen, er eksportandelen til de sydligere delstater, Bayern,Baden-Württemberg og Hessen mere beskeden. I økonomisk øjemed er disse delstater dog afstor betydning og yderst interessante som eksportmarkeder.Bayern, Baden-Württemberg og Hessen er delstaterne med den hhv. 2., 3. og 4. størsteøkonomi, målt på BNP. Tilsammen udgjorde de i 2010 41 % af det tyske BNP. Mens Bayernalene stod for 17,7 %, udgjorde den slesvig-holstenske økonomi til sammenligning blot 3 % afTysklands samlede BNP.Industri og handelskamrenes rundspørger blandt virksomhederne i de tre delstater giver etpositivt billede af det konjunkturelle forretningsklima. Om end resultaterne for alle tre delstateri første kvartal 2012 er mere beskedne end i 2011, ser virksomhederne stadig yderst positivt på
både den aktuelle og den fremtidige forretningssituation. Dette har også positiv indflydelse påinvesteringslysten.Særligt i forskning og innovation investeres der mere i Syd- end i Nordtyskland. I Bayerninvesteres ligesom i Danmark rundt 3 % af BNP i forskning og innovation, mens ambitionen erat komme op på en investeringsramme på 3,6 % af BNP. I Baden-Württemberg erinvesteringsandelen i forskning og innovation allerede oppe på hele 4,2 %. For at udnyttepotentialet i disse investeringsrammer for innovative danske virksomheder har Danmarketableret innovationscenteret, Innovation Centre Denmark München, der arbejder på at skabekontakt mellem dansk og tysk erhvervsliv og agerer sydtysk brohoved for det danskeforsknings- og innovationssystem.Derudover er Bayern, Baden-Württemberg og Hessen de hhv. 2., 3. og 5. mest befolkningsrigedelstater. Samtidig med at mere end 35 % af den tyske befolkning bor her, ligger alle tredelstater i top 5 af GfKs indeks over delstaternes købekraft. Så også det store potentiale fordansk vareeksport til tyske privatforbrugere gør sig især gældende her.Det, der ofte bliver set som en barriere for øget eksport, er kulturelle forskelle til det merekonservativt-katolske Sydtyskland. I andre regionale sammenhænge har undersøgelser dog vist,at de forestillede forskelle ofte er større end de egentligt oplevede. Endvidere hører med tilbilledet, at Sydtyskland ligger små 1.000 km. længere væk end Nordtyskland, hvorfor det formange danske SMV’er er lettere ”blot at smutte over grænsen” til Nordtyskland og i førsteomgang udnytte det potentiale, der ligger her. Eksportrådet er til stede i Sydtyskland med enrække eksportrådgivere placeret på konsulatet i München, og med sin regionale viden og sitnetværk hjælper Eksportrådet her med at formidle kontakten mellem dansk og sydtyskerhvervsliv.