Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1137362_0001.png
1137362_0002.png
1137362_0003.png
1137362_0004.png
1137362_0005.png
1137362_0006.png
1137362_0007.png
1137362_0008.png
1137362_0009.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgangen for

tredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre marked for of-

fentlige indkøb og procedurer til støtte for forhandlingerne om adgang

for Unionens varer og tjenesteydelser til tredjelandes markeder for of-

fentlige indkøb, KOM (2012)124 endelig

1.

Resumé

Kommissionen har den 21. marts 2012 fremsat forslag til forordning, derskal give EU mere tyngde i forhandlingerne af internationale aftaler om of-fentlige indkøb og dermed skabe markedsåbning i tredjelande.Baggrunden er, at EU’s marked for offentlige indkøb er mere åbent for varerog tjenesteydelser fra tredjelande end omvendt, og at adgangsbarrierer i tred-jelande begrænser EU-virksomheders muligheder for at vinde offentligekontrakter uden for EU.Samtidig vil forslaget klargøre og ensrette de regler, der gælder for adgan-gen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande til EU’s indre marked foroffentlige indkøb. Forslaget giver bl.a. Kommissionen og offentlige ordregi-vere mulighed for at udelukke varer eller tjenesteydelser fra EU-udbud i detilfælde, hvor det pågældende tredjeland ikke tilbyder samme markedsad-gang.Forslaget forventes ikke at ville kræve tilpasning af den gældende danske lov-givning, menforslagetkan have statsfinansielle konsekvenser, hvis danske or-dregivere afskæres fra at vælge det bedste eller billigste tilbud i forhold tilspecifikke indkøb. Endvidere vil forslaget kunne få mindre administrative kon-sekvenser gennem yderligere dokumentationskrav i udbudsprocessen.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2012) 124 endelig af 21. marts 2012 frem-sendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgangen fortredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre marked for offentli-ge indkøb.
2/9
Forslaget skal understøtte forhandlingerne om adgangen for Unionens varerog tjenesteydelser til tredjelandes markeder for offentlige indkøb. Forslagetfastsætter samtidig, hvornår tredjelandes varer og tjenesteydelser har adgang tilEU’s indre marked for offentlige indkøb, og hvornår adgangen kan begrænses.Forslaget er oversendt til Rådet den 4. april 2012 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles ef-ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træfferafgørelse med kvalificeret flertal.Ifølge Kommissionen er leverandører fra EU-lande udsat for flere formerfor restriktiv praksis i forbindelse med offentlige indkøb i mange af de lan-de, der er EU’s vigtigste handelspartnere. På nuværende tidspunkt arbejderEU for at fjerne de eksisterende barrierer for adgangen til de offentlige ind-købsmarkeder i tredjelande på to måder:oVia aktiv deltagelse i WTO-aftalen om offentlige indkøb - GovernmentProcurement Agreement (GPA). GPA har 15 deltagere udover EU-landene.oVia indgåelse af bilaterale handelsaftaler med enkelte lande.Mange tredjelande er dog tilbageholdende med at liberalisere deres marke-der for offentlige kontrakter og give adgang til international konkurrence el-ler at åbne disse markeder mere, end de allerede har gjort.I modsætning hertil har EU kun i begrænset omfang reguleret adgangen forudenlandske varer og tjenesteydelser til EU’s marked for offentlige indkøb.EU’s marked for offentlige indkøb er derfor i princippet åbent for tilbudsgive-re fra tredjelande, uanset om EU-virksomheder har adgang til det pågældendetredjelands marked eller ej.Nogle EU-lande er egenhændigt begyndt at begrænse adgangen til sine offent-lige indkøbsmarkeder for varer og tjenesteydelser fra tredjelande, der ikke eromfattet af en aftale med EU om offentlige indkøb.Det kan ifølge Kommissionen føre til en opsplitning af EU’s indre marked ogusikkerhed om retstilstanden. Kommissionen ønsker med forslaget at klargøreog ensrette de regler, der gælder for adgangen for varer og tjenesteydelser fratredjelande til EU’s marked for offentlige indkøb.

3.

Formål og indhold

3/9
Forslaget fastsætter regler for adgangen for varer og tjenesteydelser fra tred-jelande til EU’s marked for offentlige indkøb samt procedurer, der støtterforhandlinger om adgangen for EU’s varer og tjenesteydelser til tredjelandesmarkeder for offentlige indkøb.Formålet med forslaget er at skabe markedsåbning i tredjelande til gavn forvirksomheder i EU, der ønsker at konkurrere på det globale marked for of-fentlige indkøb.Forslaget skal styrke EU’s position i forhandlingerne af internationale afta-ler om offentlige indkøb, idet redskaberne i forslaget skal give tredjelande,der har begrænset deres markedsadgang, et incitament til at påbegynde drøf-telser med EU om øget markedsadgang.Samtidig vil forslaget præcisere og ensrette de regler, der gælder for adgan-gen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande til EU’s indre marked for of-fentlige indkøb.Forslaget sondrer mellem:1) Varer og tjenesteydelser med oprindelse i tredjelande,der er omfat-tetaf en aftale med EU med markedsadgangsforpligtelser, og2) varer og tjenesteydelser med oprindelse i tredjelande,der ikke er om-fattetaf en sådan aftale.Ad 1): Varer og tjenesteydelser fra tredjelande,der er omfattetaf markeds-adgangsforpligtelser overfor EU, behandles på samme måde som EU’s varerog tjenesteydelser. Det samme gælder varer og tjenesteydelser med oprin-delse i de mindst udviklede lande samt varer og tjenesteydelser fra EØS-landene.Ad 2): I forhold til varer og tjenesteydelser fra tredjelande,der ikke er om-fattetaf en aftale med EU med markedsadgangsforpligtelser for de pågæl-dende varer eller tjenesteydelser, indeholder forslaget følgende tre hoved-elementer:1) Ordregiver kan udelukke tredjelandes varer eller tjenesteydelser fra et kon-kret udbudForslaget giver ordregivende myndigheder i EU mulighed for - under tilsynaf Kommissionen – i forbindelse med konkrete udbud at udelukke tilbud,der for en væsentlig del (over 50 pct.) består af varer og tjenesteydelser fratredjelande, der ikke er omfattet af en aftale med EU med markedsadgangs-forpligtelser. Kontrakten skal have en værdi på over 37 mio. kr., og enhverudelukkelse skal godkendes af Kommissionen efter nogle nærmere fastsattekriterier.
4/9
Det er op til den ordregivende myndighed at beslutte, om man med Kom-missionens godkendelse ønsker at anvende denne udelukkelsesmulighed.Hvis muligheden anvendes, skal det angives på forhånd i Den EuropæiskeUnions Tidende, og tilbudsgiverne forpligtes til at oplyse om oprindelsen afde varer og tjenesteydelser, der er indeholdt i deres tilbud, og deres værdi.For kontrakter under 37 mio. kr. vil EU’s offentlige indkøbsmarked fortsatvære åbent med den konsekvens, at det ikke vil være tilladt at udelukke va-rer og tjenesteydelser fra tredjelande.2) Kommissionen kan begrænse adgangen for tredjelandes varer og tjeneste-ydelserKommissionen får mulighed for på eget initiativ eller efter anmodning framedlemslande eller virksomheder i EU at begrænse adgangen for varer ogtjenesteydelser fra tredjelande, hvis det konstateres, at et tredjeland har op-stillet restriktive foranstaltninger for offentlige indkøb, og det pågældendetredjeland nægter at indlede forhandlinger, der skal rette op på skævhedernei markedsadgangen. Foranstaltningerne kan bestå i udelukkelse af tilbud el-ler en prisstraf.Forslaget indeholder en undtagelsesbestemmelse, så offentlige ordregivere,trods begrænsninger indført af Kommissionen, kan indkøbe varer og tjene-steydelser fra de pågældende tredjelande:oHvis der ikke er varer eller tjenesteydelser til rådighed, som er fra EUeller lande med markedsadgangsforpligtelser, og som opfylder ordregi-vers krav, elleroHvis køb af varer eller tjenesteydelser fra EU eller et land med markeds-adgangsforpligtelser vil resultere i en uforholdsmæssig stor stigning ikontraktens pris eller omkostninger.3) Unormalt lave budOffentlige ordregivere skal underrette de øvrige tilbudsgivere, hvis ordregi-ver har til hensigt at acceptere et unormalt lavt tilbud, hvor andelen af varereller tjenesteydelser, der ikke er omfattet af en aftale med EU med markeds-adgangsforpligtelser, overstiger 50 pct. af den samlede kontraktsum.Underretningen skal være skriftlig og indeholde en begrundelse for deunormalt lave priser eller omkostninger. Denne del af forslaget skal øgegennemsigtigheden ved behandlingen af unormalt lave bud. Begrundelsenfor de unormalt lave priser eller omkostninger kan undlades, hvis det vil væ-re til skade for offentlige eller private interesser.
5/9

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet for-slaget til forordning falder under EU’s eksklusive kompetence. (Artikel 207vedr. den fælles handelspolitik i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde)Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.

6.

Gældende dansk ret

Reglerne for offentligt indkøb er fastsat i udbudsdirektiv nr. 2004/18/EF ogforsyningsvirksomhedsdirektiv nr. 2004/17/EF, der er implementeret ved be-kendtgørelse nr. 712 af den 15. juni 2011 med senere ændring ved bekendt-gørelse nr. 985 af den 17. august 2011. Bekendtgørelserne har hjemmel iLovbekendtgørelse nr. 600 af den 30. juni 1992.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, daforordningen er umiddelbart gældende i medlemsstaterne.Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, hvis Kommissionen begræn-ser adgangen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande, og danske ordregi-vere dermed afskæres fra at vælge det bedste eller billigste tilbud, hvilket kanmedføre højere priser på visse indkøb.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget kan indebære, at offentlige ordregivere som følge af en evt. udeluk-kelse af varer og tjenesteydelser fra et eller flere tredjelande må affinde sigmed, at der alene er dyrere eller dårligere produkter eller ydelser til rådighed,end hvis der ikke var sket en udelukkelse.Efter omstændighederne vil forslaget kunne have skadelige virkninger for dan-ske virksomheder, der har henlagt dele eller hele produktionen til tredjelande,bruger underleverandører fra tredjelande eller indgår i joint ventures med virk-somheder i tredjelande.
6/9
Omvendt kan forslaget – på langt sigt – resultere i øget markedsadgang fordanske virksomheder til de globale markeder for offentlige indkøb.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget forventes ikke generelt at få væsentlige administrative konsekvenserfor erhvervslivet. Dog vil forslaget kunne få administrative konsekvenser iform af løbende byrder, idet danske virksomheder kan blive anmodet om atuddybe oplysningerne om oprindelsen af de varer og tjenesteydelser, der erindeholdt i deres tilbud, og deres værdi.Dette vil være særligt relevant for de mange danske virksomheder, der harhenlagt hele eller dele af produktionen til tredjelande eller som anvender un-derleverandører fra tredjelande.Dokumentation vil kun skulle ske, hvis Kommissionen træffer restriktive for-anstaltninger over for varer eller tjenesteydelser fra tredjelande eller ordregi-vende myndigheder i EU vælger at udelukke varer eller tjenesteydelser i for-bindelse med konkrete udbud.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg og EU-Specialudvalg for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med fristden 10. april 2012.DI, Dansk Erhverv, Danmarks Rederiforening og Dansk Byggeri har afgivetbemærkninger til forslaget.DI og Dansk Erhverv kan overordnet ikke tilslutte sig forslaget. Organisatio-nerne ønsker generelt, at der skabes bedre adgang for europæiske virksomhe-der til at byde på offentlige kontrakter uden for EU, men midlet bør være in-ternationale handelsaftaler og ikke de foreslåede muligheder for at begrænseadgangen til offentlige kontrakter i EU.Hvis forslaget vedtages, kan det få tredjelande til at svare igen ved at fastfryseeller forværre europæiske virksomheders adgang til tredjelandets marked foroffentlige indkøb.Endvidere kan forslaget medvirke til at legitimere, at EU’s handelspartnereindfører protektionistiske tiltag på områder, hvor de ellers tilbyder bedre mar-kedsadgang, end EU gør, til skade for danske virksomheder. Forslaget kanyderligere gøre det sværere for danske virksomheder, som har henlagt dele afproduktionen til lande, der ikke er omfattet af GPA eller dækket af en handels-
7/9
aftale med EU, at vinde EU-udbud. Det samme gælder, hvis danske virksom-heder anvender underleverandører eller indgår i joint ventures med virksom-heder fra sådanne lande.Dansk Erhverv fremhæver, at EU – uanset manglende gensidig markedsad-gang i visse tredjelande – nyder godt af at have et åbent marked for offentligeindkøb, fordi det giver lave udgifter for det offentlige og skaber incitament tilinnovation og produktivitetsforbedringer i europæiske virksomheder. Forslagetkan ramme virksomheder fra tredjelande, der har datterselskaber i Danmark,med negative konsekvenser for udenlandske investeringer og den relateredevækst og beskæftigelse her i landet.DI kan ikke tilslutte sig, at ordregivere i EU får adgang til at udelukke tredje-landes varer eller tjenesteydelser fra et konkret udbud, mens DI som udgangs-punkt er positiv overfor, at Kommissionen får hjemmel til at begrænse adgan-gen, da der bør tages skridt til at rette op på ubalancen i markedsadgangen hosvisse tredjelande. Imidlertid bør begrænsninger i adgangen til EU’s markedifølge DI være den sidste udvej og bør først benyttes, når alle andre mulighe-der er udtømt.DI gør yderligere gældende, at forslaget vil medføre øget administration forvirksomhederne med at dokumentere oprindelse, ligesom oplysninger omværdien af varer eller tjenesteydelser i et tilbud ofte vil være fortrolige. Hertilkommer, at oplysningerne vil være svære for ordregiver at efterprøve.Danmarks Rederiforening oplyser, at danske rederier ikke oplever store pro-blemer ved offentlige udbud i tredjelande. Det er derfor vigtigt, at eventuelleeuropæiske tiltag, der skal gengælde for manglende markedsadgang i tredje-lande, overvejes nøje under hensyntagen til andre europæiske erhvervsinteres-ser i de pågældende lande, som bør undersøges grundigt, før der tages nye eu-ropæiske skridt.Dansk Byggeri finder, at Kommissionen og EU-landene bør føre kontrol med,om tredjelande diskriminerer over for virksomheder fra EU ved offentlige ud-bud. I givet fald bør Kommissionen være forpligtet til at optage forhandlingermed det pågældende land, og EU-landene bør kunne udelukke tredjelandetsvirksomheder fra EU-udbud, så længe handelshindringen består.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

8/9
De foreløbige tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande viser, at en lang rækkelande på det indledende plan er afvisende over for forslaget, og at visse landeendog er stærkt kritiske overfor forslaget. Begrundelserne er bl.a., at forslagetvurderes at være det forkerte instrument til at nå det ønskede mål og i værstefald risikerer at medføre øgede handelsbarrierer, dyrere varer og tjenesteydel-ser for offentlige ordregivere i EU, mindre konkurrencedygtige europæiskevirksomheder samt øgede administrative byrder.Omvendt er der andre lande, herunder især Frankrig, der er positivt indstilletover forslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt, at europæiske virksomheders adgang til de globalemarkeder for offentlige indkøb bliver så bred som mulig. Øget adgang til of-fentlige kontrakter på internationale markeder udgør et stort eksportpotentialefor danske og øvrige EU-virksomheder. Begrænsninger i adgangen til EU’smarked vil lede til en svagere konkurrence om EU’s offentlige kontrakter ogdermed øgede priser og lavere produktivitet.Regeringen arbejder derfor for, at der indføres fleksible redskaber, der kan un-derstøtte åbning af markederne for offentlige indkøb i tredjelande, fx gennemindgåelse af handelsaftaler, frem for at der tages lovgivningsmæssige initiati-ver, der kan indebære en begrænsning af adgangen til EU’s marked for offent-lige kontrakter.Det er regeringens foreløbige holdning, at der ikke bør indføres regler, der kangøre det sværere for danske virksomheder at vinde EU-udbud, hvis virksom-heden har henlagt dele eller hele produktionen til tredjelande, bruger underle-verandører fra tredjelande eller indgår i joint ventures med virksomheder itredjelande. Det bør ligeledes undgås, at der påføres danske virksomhederøgede administrative byrder ved at deltage i EU-udbud i form øgede dokumen-tationskrav til varer og tjenesteydelsers produktion, oprindelse og pris.Det er regeringens foreløbige holdning, at ordregivende myndigheder i EU ik-ke bør gives beføjelse til at udelukke varer og tjenesteydelser fra tredjelandefra konkrete EU-udbud, da dette vil kunne begrænse konkurrencen i EU omoffentlige kontrakter, ligesom Kommissionen ikke bør tildeles de foreslåedebeføjelser til at lukke dele af EU’s marked for offentlige indkøb for varer ogtjenesteydelser fra specifikke tredjelande.Det kan ikke udelukkes, at instrumentet vil have en positiv indflydelse i for-hold til at rette op på ubalancen i forhold til adgangen til de offentlige ind-købsmarkeder i visse tredjelande. Samtidig indebærer brugen af instrumentet
9/9
dog en risiko for gengældelse overfor europæiske virksomheder, samt yderli-gere handelsbarrierer og protektionisme globalt. Det er derfor regeringens fo-reløbige generelle holdning, at såfremt der gives mulighed for at begrænsemarkedsadgangen til EU’s markeder, bør der være krav om, at instrumentetudelukkende anvendes, når alle andre muligheder for markedsåbning er ud-tømt.Endelig er det er regeringens foreløbige holdning, at bestemmelserne omunormalt lave bud bør svare til bestemmelserne herom i udbudsdirektiverne.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været fremlagt for Folketingets Europaudvalg.