Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1138042_0001.png
1138042_0002.png
1138042_0003.png
1138042_0004.png
1138042_0005.png
1138042_0006.png
1138042_0007.png
1138042_0008.png
1138042_0009.png
1138042_0010.png
1138042_0011.png
1138042_0012.png
1138042_0013.png
LNG Flydende Natur Gas-som alternativ for dieselolie i den maritime sektor
sideslideks 2 linier
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg 21. juni 2012
Folketingets Erhvervs, Vækst-og Eksportudvalg 21.. juni 2012
Landkort
M/F LOLLANDM/F FRIGG SYDFYEN
M/F Langeland
LNG er fremtiden for maritim transport iSkandinavien. Nye emissions regler i SECA område
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
Nye grænser for SOx
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
Nye grænser for NOx
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
LNG giver de ønskede reduktioner for udledning afCO2, Nox, Sox og partikler
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
LNG priser versus gasolie priser• 
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst-og Eksportudvalg 21.. juni 2012
Gastyper•  LNG flydende naturgas. Metan. FossiltLNG fylder kun dobbelt så meget som dieselolie og kan opbevares i alm.tryktank (3bar)
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
•  CNG Komprimeret Naturgas.CNG fylder ca. 20 gange mere end dieselolie og kræver højtrykstanke(250 bar)
re = Noter
i blå tekstmed rødt
•  LBG flydende biogas. Metan(som LNG). IkkefossiltBiogas produceres endnu ikke i mængder og i en kvalitet som kanbruges i skibsmotorer. Men på sigt bliver det et alternativ. Danmark harstore resurser for fremstilling af biogas, men udviklingen går langsomt
•  Propan. Flaske gas. Laves af råolie. Fossilt•  Butan. Bruges i lightere. RåolieproduktFolketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
Hvad er LNG•  LNG er naturgas afkølet til minus 162 grader•  LNG opbevares i isolerede ”lavtrykstanke”•  LNG (3 bar) omdannes til naturgas (0.3 bar) vedalmindelig fordampning som samtidig holdermediet koldt•  LNG er

ikke eksplosionsfarligt

og

ikke brænd

farligt

(man kan slukke åben ild med LNG!)•  Ved lækage fordamper LNG langsomt ogdampene kan normalt ikke antændes•  Største problem med LNG er temperaturen. Manskal ikke røre ved noget der er minus 162 graderFolketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Biogas har potentialemen skal udvikles• 
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Folketingets Erhvervs, Vækst-og Eksportudvalg 21.. juni 2012
LNG Skibsmaskineri•  Naturgasmotorer med gnisttændingBergen diesel God effektivitet. Lille metan slip
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
•  Gasturbiner. Dårlig virkningsgrad. Ingen metan slipHurtigfærger hvor stor effekt behøves
re = Noter
•  Dual fuel 4-takt. Mindre motorer. Bruger 1% diesel som ”pilotfuel”Wartsila diesel. Bruger lavtryks gas (3 bar). God effektivitet. Fleksibelanvendelse. Nye modeller har reduceret methan slip. Den foretrukneløsning for mindre færger.
i blå tekstmed rødt
•  Dual fuel 2-takt. Store skibsmotorer bruger diesel som ”pilotfuel”Man Diesel. Bruger højtryks gas (300 bar). Intet metan slip. Egnet tilretrofit af eks motorer i den store skibsfart. Høj Nox emission som skalfjernes med skrubberFolketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
LNG Terminaler•  Både i Norge og Sverige bygges der nu LNGterminaler til brug for skibsfart og industri.•  LNG importeres i store kvantum til Europa i tankskibefra de store oliefelter i Golfen og i Middelhavsområdet.•  LNG kan transporteres i tankbiler på landevej•  Alle Internationale LNG regler for transport og brug iden maritime sektor er på plads•  Danske regler for brug af naturgas ( luftform)eksisterer•  Danske regler og praksis for etablering af LNGterminaler mangler, og der forventes 2-3 årsgodkendelses tid for etablering af en LNG terminal pådansk grund!Folketingets Erhvervs, Vækst- ogEksportudvalg 21.. juni 2012
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
Konklusioner• • • • LNG og senere LBG er fremtiden for dansk færgefartLNG løser både de prismæssige og miljømæssige problemer vi ståroverfor for, her og nuLNG er IKKE farligt.LNG er et fossilt restprodukt. Men det er miljømæssigt langt bedre atanvende det end at brænde det af. Vi bruger store mængder naturgas iDanmark i dag via det danske naturgas netDer findes allerede nu maritime LNG regler, gode LNG motorer ogpålideligt LNG udstyrVi skal have etableret LNG terminaler i Danmark. Hertil behøves politiskstøtteRederiet Færgen´s LNG projekt for Langelandsbæltet har løsningerne ogvi går i gang nu med en egentlig projektering!Folketingets Erhvervs, Vækst-Rederiets løsninger kan kopieres !!og Eksportudvalg 21.. juni 2012
ed bullets
ks 2 linier
ormindskete melleme niveauer
re = Noter
i blå tekstmed rødt
• • - -