Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1036288_0001.png
1036288_0002.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS ERHVERVS-, VÆKST- OGEKSPORTUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om

gennemførelse af den bilaterale beskyttelsesklausul og stabiliserings-

mekanismen for bananer i handelsaftalen mellem Den Europæiske

Union og Columbia og Peru (dok. 15088/11).

1.

Resumé

Forslaget implementerer den beskyttelsesklausul og den stabiliseringsmeka-nisme for bananer, der findes i handelsaftalen mellem EU og Columbia ogPeru. Forslaget er stillet i henhold til TEUF art. 207, stk. 2.

2.

Baggrund

Den 23. marts 2011 indgik Europa-Kommissionen en handelsaftale med Co-lumbia og Peru. Aftalen ligger nu til godkendelse i Rådet og skal senere god-kendes af Europa-Parlamentet.Aftalens beskyttelsesbestemmelser udmøntes for EU’s vedkommende i detfremsatte forslag.

3.

Formål og indhold

Handelsaftalen med Columbia og Peru indeholder såkaldte en beskyttelses-klausul, som skal udmøntes i EU-interne gennemførelsesbestemmelser.Det fremlagte forslag indeholder således bestemmelser, der skal afbøde utilsig-tede skadevirkninger af den aftalte liberalisering. Forslaget giver mulighed forat sætte liberaliseringen af samhandlen i bero og at genindføre den højere told-sats, der gælder for øvrige WTO-lande, hvis der som følge af liberaliseringenaf handlen indføres varer i så forhøjede mængder, at det kan forårsage alvorligskade for europæiske producenter.Forslaget indeholder endvidere tekniske bestemmelser om en særlig stabilise-ringsmekanisme for indførslen af bananer til EU, der sikrer at importen underaftalernes vilkår ikke overstiger fastsatte kvoter.For at disse foranstaltninger kan anvendes, skal aftalernes beskyttelsesklausulog stabiliseringsmekanisme indarbejdes i EU-retten, og de proceduremæssigeaspekter ved anvendelsen skal præciseres.
2/2

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Foreligger endnu ikke.

5.

Nærhedsprincippet

Det foreliggende forslag har til formål at gennemføre beskyttelsesbestemmel-serne i EU’s handelsaftale med Columbia og Peru. Forslaget vurderes på denbaggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

6.

Gældende dansk ret

Ingen.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslagets gennemførelse vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslagets gennemførelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske konse-kvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke mod-taget bemærkninger.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslagets hensigt omliberalisering af handlen. Der må dog forventes uenighed mellem medlems-landene og Kommissionen om, hvorvidt beskyttelsesklausulen kan tages i an-vendelse gennem en delegeret retsakt eller en gennemførelsesretsakt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side er der overordnet støtte til forslaget. Der bør imidlertid læggesvægt på, at udmøntningen af handelsaftalen finder sted under størst mulig hen-syntagen til dansk erhvervslivs interesse i stabile og transparente rammer, sam-tidig med at beskyttelsesklausulen bruges mindst muligt og under medlems-landenes kontrol.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalg

Forslaget om beskyttelsesklausulen og stabiliseringsmekanismen har ikketidligere været forelagt Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.Afslutningen og godkendelse af forhandlingerne vedr. den overordnedehandelsaftale har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orienteringden 22. oktober 2010.