Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1036286_0001.png
1036286_0002.png
1036286_0003.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS ERHVERVS-, VÆKST- OGEKSPORTUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om

gennemførelse af den bilaterale beskyttelsesklausul og stabiliserings-

mekanismen for bananer i aftalen om oprettelse af en associering mel-

lem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og

Mellemamerika på den anden side (dok. 15090/11)

1.

Resumé

Forslaget implementerer den beskyttelsesklausul og den stabiliseringsmeka-nisme for bananer, der findes i associeringsaftalen mellem EU og visse landei Mellemamerika (Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaraguaog Panama). Forslaget er stillet i henhold til TEUF art. 207, stk. 2.

2.

Baggrund

Den 22. marts 2011 indgik Europa-Kommissionen en associeringsaftale medvisse lande i Mellemamerika. Aftalen ligger nu til godkendelse i Rådet ogskal senere godkendes af Europa-Parlamentet.Aftalens beskyttelsesbestemmelser udmøntes for EU’s vedkommende i detfremsatte forslag.

3.

Formål og indhold

Associeringsaftalen med de mellemamerikanske lande indeholder en såkaldtbeskyttelsesklausul, som skal udmøntes i EU-interne gennemførelsesbestem-melser.Det fremlagte forslag indeholder således bestemmelser, der skal afbøde utilsig-tede skadevirkninger af den aftalte liberalisering. Forslaget giver mulighed forat sætte liberaliseringen af samhandlen i bero og at genindføre den højere told-sats, der gælder for øvrige WTO-lande, hvis der som følge af liberaliseringenaf handlen indføres varer i så forhøjede mængder, at det kan forårsage alvorligskade for europæiske producenter.Forslaget indeholder endvidere tekniske bestemmelser om en særlig stabilise-ringsmekanisme for indførslen af bananer til EU, der sikrer at importen underaftalernes vilkår ikke overstiger fastsatte kvoter.
2/3
For at disse foranstaltninger kan anvendes, skal aftalernes beskyttelsesklausulog stabiliseringsmekanisme indarbejdes i EU-retten, og de proceduremæssigeaspekter ved anvendelsen skal præciseres.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Foreligger endnu ikke.

5.

Nærhedsprincippet

Det foreliggende forslag har til formål at gennemføre beskyttelsesbestemmel-serne i EU’s associeringsaftale med Mellemamerika. Forslaget vurderes påden baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

6.

Gældende dansk ret

Ingen.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslagets gennemførelse vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslagets gennemførelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske konse-kvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke mod-taget bemærkninger.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslagets hensigt omliberalisering af handlen. Der må dog forventes uenighed mellem medlems-landene og Kommissionen om, hvorvidt beskyttelsesklausulen kan tages i an-vendelse gennem en delegeret retsakt eller en gennemførelsesretsakt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side er der overordnet støtte til forslaget. Der bør imidlertid læggesvægt på, at udmøntningen af associeringsaftalen finder sted under størst mulighensyntagen til dansk erhvervslivs interesse i stabile og transparente rammer,samtidig med at beskyttelsesklausulen bruges mindst muligt og under med-lemslandenes kontrol.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalg

Forslaget om beskyttelsesklausulen og stabiliseringsmekanismen har ikketidligere været forelagt Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
3/3
Afslutningen og godkendelse af forhandlingerne vedr. den overordnedehandelsaftale har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orienteringden 22. oktober 2010.