Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1129593_0001.png
1129593_0002.png
1129593_0003.png
1129593_0004.png
1129593_0005.png
1129593_0006.png
1129593_0007.png
1129593_0008.png
INSPIRATIONSPUNKTER
31. maj 2012
Talepapir til brug for samråd i ERU den 31. maj 2012 –spørgsmål Y-Z stillet af Folketingets Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalg den 19. april 2012 efter ønske fra Hans Christi-an Skibby (DF).
[Det talte ord gælder]
Spørgsmål Y

[Ministeren

bedes redegøre for regeringens stillingtagen tilden advokatrapport om Amagerbanken A/S, som blev offent-liggjort den 17. april 2012. Rapporten omhandler direktions-ansvar, bestyrelsesansvar og revisoransvar i tiden op til Ama-gerbankens dramatiske konkurs.]

Indledning

Tak for invitationen til at komme i dag og besvare sam-rådsspørgsmålene Y-Z, der omhandler advokatundersø-gelsen af Amagerbanken A/S, der blev offentliggjort den17. april i år, og opfølgningen herpå.

Besvarelse spørgsmål Y

I forhold til spørgsmål Y er jeg blevet bedt om at rede-gøre for regeringens stillingtagen til advokatrapportenom Amagerbanken A/S.
2/8
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at når en bankgår ned, og Finansiel Stabilitet desværre må træde til, erdet vigtigt, at det bliver undersøgt om tingene er foregåetpå en ordentlig måde, eller om der kan gøres et ansvargældende over for eksempelvis den tidligere ledelse. Dethar også været et politisk ønske fra den brede politiskeforligskreds bag bankpakkerne. Det er i den sammen-hæng vigtigt at holde fast i, at det er ledelsens ansvar –det vil sige bestyrelsens og direktionens ansvar – at dri-ve pengeinstituttet inden for de regler og rammer, der ergældende. Det gælder også i forhold til Amagerbanken.
Det er således af væsentlig betydning for den almindeli-ge retsopfattelse, at det bliver undersøgt grundigt, omnogle af de ansvarlige ledelsesmedlemmer, revisorermed flere har gjort sig skyldige i lovovertrædelser eller iøvrigt ikke levet op til deres forpligtelser, og dermed harhandlet ansvarspådragende i en sådan grad, at der kangøres et ansvar gældende over for netop denne person-kreds, og at dette i givet fald sanktioneres på passendevis.
Jeg bakker derfor fuldt ud op om, at Finansiel StabilitetA/S foranstalter disse advokatundersøgelser i forbindel-se med håndteringen af nødlidende pengeinstitutter.
Advokatundersøgelserne er helt fast procedure i forbin-delse med at et nødlidende pengeinstitut overdrages tilFinansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet har i alt iværksat
3/8
11 advokatundersøgelser. Finansiel Stabilitet har medadvokatundersøgelserne identificeret mulige lovover-trædelser i de overtagne pengeinstitutter og fulgt op her-på.---- 0 ----
Normalt er det det pågældende datterselskab under Fi-nansiel Stabilitet, der er opdragsgiver i relation til advo-katundersøgelserne.
I forhold til advokatundersøgelsen vedr. Amagerbankenhar ministeriet som bekendt været opdragsgiver, idet derforelå en helt særlig situation som følge af aftalen omden individuelle statsgaranti. For at undgå evt. spørgs-mål om habilitet henset til, at Finansiel Stabilitet i Ama-gerbankens sidste periode havde udpeget to bestyrelses-medlemmer i bestyrelsen, var det ministeriet der var op-dragsgiver på advokatundersøgelsen vedr. Amagerban-ken. Det var der også tilslutning til i forligskredsen.
Lad mig tilføje, at de offentlige myndigheders rolle erblevet grundigt undersøgt af Rigsrevisionen, som udval-get er bekendt med.---- 0 ----
I lighed med de øvrige tilfælde blev advokatundersøgel-sen iværksat med henblik på at få klarlagt, om der var/er
4/8
grundlag for, at gøre den tidligere bestyrelse, direktion,revisorer eller nærtstående til denne personkreds, retligtansvarlige for kollapset. I tillæg hertil skulle advokatun-dersøgelsen belyse Finansiel Stabilitet A/S’ rolle via de-res to bestyrelsesmedlemmer i Amagerbanken A/S.
Jeg har noteret mig, at der i advokatundersøgelsen pegespå, at årsagerne til bankens sammenbrud er:1. Bankens erklærede strategi om at være ”byggebank”.2. Bankens virksomhedskøb, spekulative aktie-, pantebrevs-og obligationskøb mv.
I undersøgelsen peges der på to forhold, hvor den tidli-gere ledelse har handlet ansvarspådragende.
For det første er det advokatundersøgelsens vurdering, atden tidligere ledelse i Amagerbanken har handlet an-svarspådragende i forbindelse med bankens tab som føl-ge af nedskrivninger forårsaget af kunders valutatab i2010. Det skyldes, at bankens ledelse bevilgede valuta-positioner og optagelse af valutalån til kunder, hvis en-gagementer var nødlidende. På den baggrund skal detvurderes, om der skal rejses krav om erstatning for tabog sag om strafferetligt ansvar.
For det andet fremgår det af advokatundersøgelsen, atbestyrelsen, eller enkelte medlemmer af denne, harhandlet ansvarspådragende ved at aftale og senere foran-
5/8
ledige udbetaling af en fratrædelsesgodtgørelse på 12mio. kr. til den administrerende direktør.
Jeg har noteret mig, at det fremgår af advokatrapporten,at den nye ledelse i Amagerbanken med to medlemmerudpeget af Finansiel Stabilitet A/S ikke vurderes at havehandlet ansvarspådragende.
Endelig følger det af advokatrapporten, at den eksternerevision i flere tilfælde vurderes at have handlet i stridmed god revisionsskik.---- 0 ----
Straks efter at ministeriet modtog undersøgelsesrappor-ten, videresendte ministeriet rapporten til Finansiel Sta-bilitet og Finanstilsynet, således at de kunne gennemgårapporten med henblik på en vurdering af, om der skalgøres et erstatningsansvar eller straffeansvar gældendeover for den tidligere ledelse eller revisor mv.
Rapporten blev sendt til Finansiel Stabilitet og Finanstil-synet, da de har søgsmålskompetencen.
Det er helt i tråd med måden, hvorpå sådanne tidligereforløb er foregået, lige med undtagelse af, at ministerietvar opdragsgiver til advokatundersøgelsen vedr. Ama-gerbanken på grund af habilitetsspørgsmålet, som jegtidligere var inde på.
6/8
Finansiel Stabilitet udsendte den 19. april i år en medde-lelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at Finansiel Stabilitet A/Spå baggrund af advokatundersøgelsen har besluttet at derskal rejses krav om erstatning over for den tidligere di-rektion og bestyrelse i Amagerbanken. Finansiel Stabili-tet A/S har endnu ikke taget endelig stilling til, hvorvidtder skal rejses en disciplinærsag mod Amagerbankenseksterne revisor.
Finanstilsynet er ligeledes på baggrund af undersøgel-sesrapporten ved at vurdere, om der er forhold, hvor derskal ske politianmeldelse.
Jeg kan endvidere oplyse, at Finanstilsynet, inden resul-tatet af advokatundersøgelsen forelå, anmeldte et forholdtil Københavns Politi om, at Amagerbankens ledelse evt.har overtrådt § 46 i lov om finansiel virksomhed. § 46skal hindre at finansielle virksomheder, der har en inte-resse i at tilvejebringe supplerende kapital mv., påvirkerkunderne til en lånefinansiering heraf.
Såvel Finansiel Stabilitet A/S som Finanstilsynet er altsåbegge i gang med at foretage retslige tiltage over for dentidligere ledelse i Amagerbanken.
7/8
Spørgsmål Z

[Det

fremgår af advokatundersøgelsen om Amagerbanken A/S,at der er forhold, herunder bankens tab som følge af nedskriv-ninger forårsaget af kunders valutatab i 2010, hvor den tidli-gere bestyrelse og direktion i Amagerbanken har handlet an-svarspådragende. Ligeledes fremgår det af advokatrapporten,at den eksterne revision i flere tilfælde vurderes at have hand-let i strid med god revisionsskik. Ministeren bedes redegøre forde juridiske muligheder, som staten og aktionærerne har for atgennemføre et retligt efterspil med krav om erstatning for tabog sag om strafferetligt ansvar.]

Besvarelse spørgsmål Z

I forhold til spørgsmål Z er jeg blevet bedt om at redegø-re for de juridiske muligheder, som staten og aktionæ-rerne har for at gennemføre et retligt efterspil med kravom erstatning for tab og sag om strafferetligt ansvar.
I forhold til statens muligheder for at gennemføre et ret-ligt efterspil med krav om erstatning for tab samt rejs-ning af evt. strafferetligt ansvar skal jeg henvise til detjeg nævnte tidligere under besvarelsen af spørgsmål Y.Men lad mig kort resumere:
Finansiel Stabilitet har som nævnt besluttet at der skalrejses krav om erstatning over for den tidligere direktionog bestyrelse i Amagerbanken. I forhold til bankens eks-
8/8
terne revisor er der endnu ikke taget endelig stilling til,hvorvidt der skal rejses en disciplinærsag mod Amager-bankens eksterne revisor.
Finanstilsynet er lige nu, på baggrund af undersøgelses-rapporten, ved at vurdere, om der er forhold, hvor derskal ske politianmeldelse.
For så vidt angår de tidligere aktionærer i Amagerban-ken A/S, så har de mulighed for, via civilt søgsmål, atindbringe en sag om erstatning for de danske domstole.Det vil i så fald ske, efter dansk rets almindelige erstat-ningsregler.
Afslutningsvis skal det med, at hvis der er nogle af ban-kens kunder der føler, at de har fået dårlig rådgivning afbanken, så har Forbrugerombudsmanden også mulighedfor at gå ind i sagen. I den forbindelse kan jeg nævne, atForbrugerombudsmandens muligheder for at gå ind i sa-ger på det finansielle område er blevet styrket, samtidigmed at han har fået tilført flere ressourcer.
Som jeg her har redegjort for, kører forløbet med hånd-tering af Amagerbanken fremad efter den sædvanligeprocedure i sådanne sager.
Med det vil jeg gerne sige tak for at jeg måtte kommeher i dag.